Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 January 2015, 19:59   #111
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
....... ik wordt moe van jou.
Een mens wordt niet moe van een ander, maar van zijn/haar persoonlijk verzet tegen de werkelijkheid.

Het hoopvolle is gelegen in het feit, dat het de uitgelezen kans is om tot zelfkennis te komen.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 20:33   #112
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
We zullen een deal maken:
Als jij gelooft dat ik 'weet' dat ik verlicht ben wil ik geloven dat jij 'weet' dat je het gedegen zelfonderzoek afgerond hebt.
Wat denk je daarvan?
één maal andermaal verkocht?
Ik geloof niks ook niet dat je niet verlicht bent.
  Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 20:35   #113
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Een mens wordt niet moe van een ander, maar van zijn/haar persoonlijk verzet tegen de werkelijkheid.
Regelrecht uit het boekje (trouwens als je citeert moet je de bron vermelden dan kunnen we allemaal zien uit welke context dat geplukt is).

Over het algemeen genomen word ik moe van te lang wakker zijn en verder wil ik ook nog wel eens moe worden van mijn inspanningen.

Dus dat moe worden van iemand moet je dan maar in dat 2e verband zien.
  Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 20:40   #114
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Regelrecht uit het boekje (trouwens als je citeert moet je de bron vermelden dan kunnen we allemaal zien uit welke context dat geplukt is).
Regelrecht uit mijn eigen leven.

Citaat:
Over het algemeen genomen word ik moe van te lang wakker zijn en verder wil ik ook nog wel eens moe worden van mijn inspanningen.

Dus dat moe worden van iemand moet je dan maar in dat 2e verband zien.
Maar zijn die inspanningen dan niet gelegen in het feit dat je je verzet?

Passie volgens een intrinsieke opdracht brengt toch juist een energie-gevende flow? Of komt het misschien doordat je teveel aan het resultaat gehecht bent? Teveel graag wil, teveel verwacht?
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 20:48   #115
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht

Verlichting betekent het einde van ideeënvorming???
Is een concept Tine, een concept.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Puppetji: Ik geloof niks ook niet dat je niet verlicht bent.
Ok, ik begrijp je volledig, want geldt voor mij ook: Ik geloof eveneens niks, dus ook niet dat jij gedegen zelfonderzoek afgerond hebt.
Daar drinken we dan op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
@Laurens: Maar zijn die inspanningen dan niet gelegen in het feit dat je je verzet?

Passie volgens een intrinsieke opdracht brengt toch juist een energie-gevende flow? Of komt het misschien doordat je teveel aan het resultaat gehecht bent? Teveel graag wil, teveel verwacht?
Wat bij betreft, ik kan dag en nacht gepassioneerd doorgaan!
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 20:52   #116
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht

Verlichting betekent het einde van ideeënvorming???
?
Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat wie een broertje dood heeft aan (= bang is voor) het ervaren van het veranderlijke (omdat daar geen houvast te vinden is), zijn veiligheid en zekerheid in het onveranderlijke zoekt/vindt en zich aan het zogenaamde kennen daarvan (wat als weten/waarheid wordt voorgesteld) vastklampt als een drenkeling aan een boei?
Wat mij betreft geldt dus eerder : het einde van ideeënvorming betekent het einde van de scheppingskracht, omdat de schepping daardoor alleen maar de ruimte/mogelijkheid heeft/krijgt om zich eindeloos te herhalen, in steeds maar weer hetzelfde patroon! En al zal deze patroonsgebonden ?herhaling? inderdaad gelden (= voorbestemd zijn) voor bepaalde manifestaties van bewustzijn, volgens mij geldt dit niet voor het bewustzijn zélf? God/het leven ervaar ik immers als een uiterst creatieve uitvinder die niet direct van plan is om op pensioen te gaan!
Herkenbaar Tine! Op een puntje na: het hoeft niet het einde van de (menselijke) scheppingskracht te zijn, we zijn mede-scheppers als we ons aansluiten op de flow.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 21:35   #117
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Herkenbaar Tine! Op een puntje na: het hoeft niet het einde van de (menselijke) scheppingskracht te zijn, we zijn mede-scheppers als we ons aansluiten op de flow.
InX, voor de duidelijkheid : dat puntje bevindt zich ook in mijn huidig besef. Het einde van ideeënvorming (en dus scheppingskracht) acht ik zelfs niet eens mogelijk wat het collectief (menselijk) bewustzijn betreft. Maar een persoonlijk bewustzijn kan wel alles in het werk stellen om zich af te sluiten voor die "flow", door zich te verzetten tegen de manifesterende scheppingskracht. Dat dit verzet uiteindelijk eerder verlammend dan bevrijdend werkt, is een besef, een inzicht waarvan ik geloof dat het in ieders persoonlijk bewustzijn tot rijping zal komen wanneer de tijd "rijp" is...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 21:57   #118
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Is een concept Tine, een concept.
Natuurlijk. Maar gezien je "passie" ervoor, veronderstel ik dat jij dit concept ofwel al belichaamt ofwel dit alleszins graag zou willen en er dus om die reden naar "streeft" (geen ideeënvorming meer, geen oordelen meer, etc...). Terwijl dit soort statements voor mij eerder lachwekkend zijn (probeer maar eens, in "wakkere" staat en al was het maar voor één uurtje, totaal geen ideeën meer te "vormen"). Van waar kwam het idee om iets te doen i.v.m. zelfmoordpreventie (en het vergezellend oordeel dat dit iets goed is om te doen)? Als je heel erg "fan" bent van een bepaald concept (in dit geval "het einde van ideeënvorming") ben je het dan niet aan jezelf verplicht om dit concept ook effectief te belichamen en dus om elk idee dat zich wil manifesteren via jou, onmiddellijk en definitief uit te bannen? :-)
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 22:56   #119
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 January 2015, 23:00   #120
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Natuurlijk. Maar gezien je "passie" ervoor, veronderstel ik dat jij dit concept ofwel al belichaamt ofwel dit alleszins graag zou willen en er dus om die reden naar "streeft" (geen ideeënvorming meer, geen oordelen meer, etc...).

Verkeerde veronderstelling van je.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Als je heel erg "fan" bent van een bepaald concept (in dit geval "het einde van ideeënvorming") ben je het dan niet aan jezelf verplicht om dit concept ook effectief te belichamen en dus om elk idee dat zich wil manifesteren via jou, onmiddellijk en definitief uit te bannen? :-)

Nee, ik ben niet verplicht aan mezelf om eender welk concept dan ook te gaan belichamen. Dus ik voel me vrij om me van concepten te bedienen, wetende dat geen enkel concept de ultieme waarheid kan vatten.

Nog een concept dat me wel ligt is dit:

"Verlichting betekent de vernietiging van degene die verlichting wil. Niemand kan verlichting bereiken. Over het wel of niet verlicht worden heb je geen controle. Het kan alleen maar gebeuren als het de wil van God is."

bron citaat:Boek recensie: Ramesh Balsekar - Nou ?n?
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.