Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 January 2018, 13:27   #111
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Irritatie e.d. zie ik als uitnodiging om de gedachte erachter te onderzoeken.
Zonder kom ik er niet achter dat er überhaupt een is. Ik denk
niet dat een ongemak iets slechts of goeds is. Het is er gewoon.
Zo is dat.

Wat mij altijd verast is dat jij vervolgens adviserend opstelt, in plaats van te reageren vanuit herkenning, en vanuit een gelijke houding.
Nu zeg je dat je iets ingezien/ geleerd heb, maar 4 jaar geleden stelde jij je op, net zoals je nu ook doet, met een 'graag vertellen hoe het zit' houding. Over 4 jaar is het misschien hetzelfde..
Alleen maar mooi als jij bij jijzelf verstilling ervaart, maar ik ben benieuwd wat jij geleerd heb, wat ervaar jij anders dan toen, wat betreft hoe Ulla in het leven staat, en hoe ze zich naar een ander opstelt?
Je zegt dat jij er wat aan het forumsinstelling gehad hebt, wat is dat voor jou precies? Kan je een voorbeeld geven?
Mihaela is offline  
Oud 28 January 2018, 14:03   #112
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo is dat.

Wat mij altijd verast is dat jij vervolgens adviserend opstelt, in plaats van te reageren vanuit herkenning, en vanuit een gelijke houding.
Nu zeg je dat je iets ingezien/ geleerd heb, maar 4 jaar geleden stelde jij je op, net zoals je nu ook doet, met een 'graag vertellen hoe het zit' houding. Over 4 jaar is het misschien hetzelfde..
Alleen maar mooi als jij bij jijzelf verstilling ervaart, maar ik ben benieuwd wat jij geleerd heb, wat ervaar jij anders dan toen, wat betreft hoe Ulla in het leven staat, en hoe ze zich naar een ander opstelt?
Je zegt dat jij er wat aan het forumsinstelling gehad hebt, wat is dat voor jou precies? Kan je een voorbeeld geven?
Ik was nog van plan te antwoorden, maar moest nog wat doen. Dus bij deze volgt straks de rest en dan neem ik dit bericht als uitgangspunt.
Ulla is offline  
Oud 28 January 2018, 14:10   #113
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Waar ongemak/ irritatie is, is er al een verhaal/ overtuiging gaande.
Juist.
Ulla is offline  
Oud 28 January 2018, 14:27   #114
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dus je vond Diederik Wolsak boeiend.
Ja hoor, vooral zijn positieve benadering van het ego. Heel die kruistocht tegen het ego leidt enkel tot mensen die overal en bij iedereen ego zien, behalve nog bij henzelf. De maatstaf wordt dan: in welke mate ik ego bij anderen kan ontdekken en aanduiden, ben ik er zelf van bevrijd. Het omgekeerde is juist waar: hoe meer je het bij de ander ziet, hoe meer je alles buiten jezelf plaatst, en dus hoe minder je het nog bij jezelf ziet. Dan heb je dringend stap 2 nodig nietwaar? "Het gaat alleen maar over mij".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik en Miha ook. Daarom zijn we bezig met zijn 6-stappenplan.
Mooi!
Geïnspireerd door jullie heb ik het ook bekeken die stappen en ja, lijkt mij zeker zinvol. Mijn neo-advaita instelling (iets wat ik bij anderen altijd bekritiseer) zegt wel: "ja, maar dat is allemaal niet nodig, je bent al innerlijke vrede, je bent al God, altijd al geweest, waar wil je ermee naar toe?", maar goed, nergens dan.

Eerlijk is eerlijk, terwijl ik weet dat wat ik werkelijk ben nooit hoeft te veranderen, bereikt hoeft te worden, geloof ik nog steeds dat ik vanalles anders ben (stap 6a). Dus van die geloven wil ik best af (stap 6b), zodat ik beter kan herinneren wat ik werkelijk ben (6c) en ontdekken wat met deze herinnering/erkenning in het leven staan doet (6d).

Dus ja, waarom ook niet. 6 stappen: 3 vooruit en 3 weer achteruit, dan blijf ik lekker ter plaatse, waar ik altijd al ben geweest, maar onderzoek ik het gelijk wel grondig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
't is te zeggen, Miha is bezig, ik geraak niet uit mijn lolbroeken-modus.
Ik waardeer je oprechtheid en ik ken er ook alles van, bij mij is het dan "ik geraak maar niet uit mijn mijzelf-voor-serieus-houden-modus".


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Voor mij is dit forum gewoonweg verslavend. Zowat elke dag lach ik hardop als gevolg van de interactieve soap dat dit forum is. Ik ga is op vakantie moeten zonder laptop om mijn lachspieren wat rust te gunnen.
Ach, geen nood, lachspieren die geen rust hebben, is ook een ongemak, je hebt geen vakantie nodig, jouw werkveld ligt voor je neus. Onderwerp je lolbroek modus aan de 6 stappen, dan zal ik mijn mijzelf-serieus-nemen-modus er ook aan onderwerpen. En we zijn vertrokken naar nergens, nietwaar?
Dus toch..., we hoeven nergens heen, alles ligt hier al voor onze neus.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 28 January 2018, 14:35   #115
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo is dat.

Wat mij altijd verast is dat jij vervolgens adviserend opstelt, in plaats van te reageren vanuit herkenning, en vanuit een gelijke houding.
Nu zeg je dat je iets ingezien/ geleerd heb, maar 4 jaar geleden stelde jij je op, net zoals je nu ook doet, met een 'graag vertellen hoe het zit' houding. Over 4 jaar is het misschien hetzelfde..
Alleen maar mooi als jij bij jijzelf verstilling ervaart, maar ik ben benieuwd wat jij geleerd heb, wat ervaar jij anders dan toen, wat betreft hoe Ulla in het leven staat, en hoe ze zich naar een ander opstelt?
Je zegt dat jij er wat aan het forumsinstelling gehad hebt, wat is dat voor jou precies? Kan je een voorbeeld geven?
Over vier jaar heb ik (waarschijnlijk) nog de neiging. Behulpzaam willen zijn en adviseren gaan bij mij vaak samen. Willen helpen heb en voel ik al zolang ik denken kan en in het tweede gaat mij goed af. Ik vind het leuk om zaken helemaal uit te zoeken en indien nodig/wenselijk te delen en uit te leggen met en aan mensen die daar wat aan kunnen hebben.

Met willen helpen en adviseren is op zichzelf gezien niets mis. Het verschil is dat ik er nu zo bewust mogelijk mee omga en kan zien wanneer het vooral het eigen belang dient en of het wel of niet gepast/gewenst is. Als ik mensen alleen maar zou willen helpen om er vooral zelf beter van te worden dan hoeft het van mij niet.

Dat weerhoudt me niet om mijn inzichten te delen als het zo uitkomt in een gesprek hier op het forum. Ik merk wel in ons gesprek dat als ik ergens anders insta dat je daar blijkbaar een probleem mee hebt. Bedoel je dat (ook) met adviseren?

Geen (ingebeeld) ego vind het leuk de les gelezen te krijgen. Dat zal nooit veranderen. Ik kan daar intussen wel doorheen zien, als ik het zo voel. In die zin heb ik wel veel aan het forum, als ik iets lees wat denkbeelden raakt. Een concreet voorbeeld heb ik even niet. Maar ik ga op elke uitnodiging in om met mezelf aan de gang te gaan.

De laatste jaren was ik heel veel op mezelf, ik heb nu weer meer plezier in aanspraak en dan krijg je dat soort situaties weer vaker. Als ik nu zie dat iemand ergens mee worstelt en ik kan helpen dan vraag ik het eerst of het gewenst is.

Wijziging aangebracht door Ulla op 28 January 2018 om 20:40.
Ulla is offline  
Oud 28 January 2018, 15:04   #116
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat is waar, de wijze raad die je geeft is in de eerste plaats voor jezelf bedoeld. Indien de ander er toevallig wat aan heeft, dan is dat mooi meegenomen. Ik heb toevallig iets aan je wijze raad, dus bedankt.
Maar misschien heb jij er iets aan te weten dat de wijze raad die je geeft eigenlijk altijd bedoeld is voor jezelf.
Wat ik deelde was een inzicht, het blijft toch zelf uitzoeken.

Alleen het egodenken heeft er moeite mee als er "wijze raad" wordt gegeven en het niet van toepassing is. En ook als het wel van toepassing is.
Ulla is offline  
Oud 28 January 2018, 20:50   #117
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
.

Dat weerhoudt me niet om mijn inzichten te delen als het zo uitkomt in een gesprek hier op het forum. Ik merk wel in ons gesprek dat als ik ergens anders insta dat je daar blijkbaar een probleem mee hebt. Bedoel je dat (ook) met adviseren?
Hier staat perfect omschreven voor mij.
Delen van inzichten, jij ergens anders in staan.

Ik heb er niets mee met mensen die inzichten delen vanuit een geforceerde behulpzaamheid, en zogezegd vanuit een ander positie dan de mijne.. Het geeft mij een gevoel van preken, het wordt afstandelijker, en vooral ingebeeld.

Dat tweede drukt het perfect uit, jij denkt dat jij ergens anders insta.
Jouw manier van delen ervaar ik als neerbuigend, en ik ervaar daardoor het delen van inzichten niet als behulpzaam.
Ik ben niet hulpbehoevend, ik onderzoek...
Het triggert me inderdaad als iemand zichzelf beschouwt als ergens anders instaan, en zijn inzichten deelt vanuit die (ingebeelde) positie.

Wat ik erg jammer vind, is dat men dat altijd doet als iemand 'ondervindingen/ onderzoekjes' deelt.
Ik weet inmiddels dat dit gebeurt, dus is het op eigen risico dat ik nog steeds me zo opstel.
Ik deel niet omdat ik ergens anders insta, maar omdat ik dat kan...
Ik heb geprobeerd om het uit te leggen, maar ik weet het niet of dit als ' defensief' overkomt. Het is de terugkerende 'hobbel', dus verwacht ik niet dat dit hobbel weggeefend kan worden...

Wijziging aangebracht door Mihaela op 28 January 2018 om 21:12.
Mihaela is offline  
Oud 28 January 2018, 21:07   #118
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Alsnog Ulla, deel gerust.
Ik wilde eerst niets zeggen, want het hindert me niet, maar het valt me op.
Fer heeft ook dezelfde neiging, en ik kan nu met gemak lezen, en ervoor kiezen om daar niet op in te gaan.
Ik heb mijn indruk, en ik begrijp dat men zich geroepen voelt om te adviseren, vanuit een ( ingebeelde) inzichtelijke positie mij te helpen, als ik mijn terugkerende ondervindingen deel.
Ik ben niet hulpbehoevend, ik onderzoek dat wat terugkeert....
Mihaela is offline  
Oud 28 January 2018, 21:39   #119
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hier staat perfect omschreven voor mij.
Delen van inzichten, jij ergens anders in staan.

Ik heb er niets mee met mensen die inzichten delen vanuit een geforceerde behulpzaamheid, en zogezegd vanuit een ander positie dan de mijne.. Het geeft mij een gevoel van preken, het wordt afstandelijker, en vooral ingebeeld.

Dat tweede drukt het perfect uit, jij denkt dat jij ergens anders insta.
Jouw manier van delen ervaar ik als neerbuigend, en ik ervaar daardoor het delen van inzichten niet als behulpzaam.
Ik ben niet hulpbehoevend, ik onderzoek...
Het triggert me inderdaad als iemand zichzelf beschouwt als ergens anders instaan, en zijn inzichten deelt vanuit die (ingebeelde) positie.

Wat ik erg jammer vind, is dat men dat altijd doet als iemand 'ondervindingen/ onderzoekjes' deelt.
Ik weet inmiddels dat dit gebeurt, dus is het op eigen risico dat ik nog steeds me zo opstel.
Ik deel niet omdat ik ergens anders insta, maar omdat ik dat kan...
Ik heb geprobeerd om het uit te leggen, maar ik weet het niet of dit als ' defensief' overkomt. Het is de terugkerende 'hobbel', dus verwacht ik niet dat dit hobbel weggeefend kan worden...
Er anders instaan heeft er niets mee te maken. Het ene is niet beter dan het andere. Je stelde zelf dat we allemaal onder een of andere plak zitten. Dat is een verhaal waar we om verder zouden kunnen kibbelen. Ook egodenken uiteindelijk. Inzichten delen helpt mij te toetsen. Niet om te wedijveren wie een beter inzicht of beleving/verhaal heeft. Het niet weerhouden had met mijn eigen ontwikkeling die ik je beschreef te maken. Want op dit forum mag en kan het idd. Alleen maar mooi toch als we elkaar op die manier wel van dienst kunnen zijn met betrekking tot de doelstelling van dit forum. Wederzjids.
Ulla is offline  
Oud 28 January 2018, 21:51   #120
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Wat ik deelde was een inzicht, het blijft toch zelf uitzoeken.
Alleen het egodenken heeft er moeite mee als er "wijze raad" wordt gegeven en het niet van toepassing is. En ook als het wel van toepassing is.
Aan wiens kant bespeur je enige moeite?
Is het zo vriendelijk zijn een inzicht te willen terug-delen na het eerst dankbaar in ontvangst te nemen voor jou "egodenken dat moeite heeft"?
Inzicht delen, of wijze raad geven... het zijn woorden die een andere nadruk leggen maar naar hetzelfde wijzen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.