Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 August 2013, 22:07   #111
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Dr komt hier wat spul binnenlopen van het foebelveld vandaan, dus ik ga verder wel de familie hier thuis ff vermaken. Misschien neemt Nadje het hier zo weer van me over ;)

Bedankt voor het klankbord zijn Niets en CU!
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2013, 22:13   #112
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik ga even op de bank hangen, Sterre?even al deze tweedeling en moeilijke gesprekken door mijn 4 magen verteren;) Ik zie je weer.
Ow, je was al weg. Ik zat dus in het luchtledige te leuteren :)
Geniet ze van de bank!

.... Ik ga maar ff een spelletje patience doen, de family is niet in de mood voor mijn mood...
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2013, 22:33   #113
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ow, je was al weg. Ik zat dus in het luchtledige te leuteren :)
Geniet ze van de bank!

.... Ik ga maar ff een spelletje patience doen, de family is niet in de mood voor mijn mood...
Ik ben er al weer hoor. Op de bank viel ook niets te beleven.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2013, 22:38   #114
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
De antwoorden van de politicus Rob zeiden mij al weer genoeg. Als het moeilijk wordt, word er ontweken.
Advaita gaat dan ook over doen van zelfonderzoek, ergo, de antwoorden in jezelf te zoeken/vinden. Maar ja, dat wordt liever ontweken.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2013, 22:40   #115
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik ben er al weer hoor. Op de bank viel ook niets te beleven.
dan maar? Of anders even wachten tot Sterre zich weer komt afreageren. Have fun.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2013, 22:41   #116
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Advaita gaat dan ook over doen van zelfonderzoek, ergo, de antwoorden in jezelf te zoeken/vinden. Maar ja, dat wordt liever ontweken.
Ik ben al 25 jaar bezig met zelfonderzoek, dus dat is een raar verwijt.
Alleen de uitkomsten staan sommigen hier niet aan, dat is het probleem.

Net zoals ik eergisteren die opmerking maakte aan Rob. Dan gaat ie weer draaien. Dat lijkt mij een stukje zelfonderzoek waard voor hem. Maar mensen die denken alles al te weten die onderzoeken niet meer.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2013, 22:43   #117
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
dan maar? Of anders even wachten tot Sterre zich weer komt afreageren. Have fun.
Als Sterre zich wil afreageren, dan heb ik daar geen probleem mee.
Per slot van rekening heb ik jouw nukken ook altijd doorstaan.
En jij bent nog niet eens de ergste...
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2013, 00:14   #118
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik ben al 25 jaar bezig met zelfonderzoek, dus dat is een raar verwijt.
Alleen de uitkomsten staan sommigen hier niet aan, dat is het probleem.

Net zoals ik eergisteren die opmerking maakte aan Rob. Dan gaat ie weer draaien. Dat lijkt mij een stukje zelfonderzoek waard voor hem. Maar mensen die denken alles al te weten die onderzoeken niet meer.
Diezelfde verschijnselen zijn mij dus ook opgevallen...... De beste stuurlui....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2013, 00:53   #119
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om het denken te manifesteren moet er eerst STILTE zijn, dat is een voorwaarde. Elk geluid, elke gedachte komt op en verdwijnt in de stilte en is dus ahw een bevestiging van je stilte-zijn. Je hoeft de stilte en het zijn niet te zoeken want dat ben je al. Je hoeft het denken niet stop te zetten want jij bent er al vóór er een gedachte verschijnt.
Mooi Maria!
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2013, 07:11   #120
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
I
Advaita is imo een hele hoop theorie, waarmee je net zo het je uitkomt verantwoordelijkheid af kunt schuiven.

De vrije wil is wetenschappelijk (nog) niet 100% waterdicht aan te tonen of te ontkennen. Maar de wijze waarop ik het geïnterpreteerd zie worden door advaita wordt er van uitgegaan dat er geen persoonlijke voorkeuren zouden mogen of kunnen zijn. Dat is m.i. alleen mogelijk als we in zwaar comatueuze toestand verkeren. Of als kluizenaar of monnik afgescheiden van de wereld leven. Een mens is nu eenmaal een duaal wezen met de kansen om door levenslessen spiritueel te groeien. Zelfkennis is verrijkend in die zin. Zelfs de meest wijze leermeesters der aarde zijn niet in staat gebleken om tijdens hun aardse bestaan niet duaal te zijn (zoiets zei Tineke volgens mij pas ook al).
Advaita is niet wat je er van maakt. Maar dat kun je pas ontdekken als je je vooringenomenheid zou kunnen achterlaten en je jezelf de kans zou willen geven om het te onderzoeken. Dat geldt overigen niet voor het onderzoeken van advaita, maar voor alles wat je aan een onderzoek wilt onderwerpen. Die ervaring zal je niet onbekend zijn.

Overigens heb je gelijk, in die zin, dat je allerlei theorieën kunt gebruiken om je verantwoordelijkheid af te schuiven. Je kunt ook allerlei theorieën er op nahouden waarmee je juist verantwoordelijkheid toe-eigent. De vraag is wat is dan die verantwoordelijkheid, wie / wat is degene die die verantwoordelijkheid al dan niet heeft, waar begint het en waar houdt het op. Bestaat er wel zoiets als verantwoordelijkheid of is het iets wat we verzonnen hebben en al naar gelang het ons uitkomt die naar ons toe kunnen trekken of buiten ons kunnen leggen.

Zo zou je ook naar voorkeuren en afkeuren kunnen kijken. Natuurlijk zijn die er, als je oppervlakkig kijkt. Nadje heeft een voorkeur voor pindakaas zonder nootjes en ik heb een voorkeur voor pindakaas met nootjes. We zijn met zijn 2en en er staan dus netjes naast elkaar twee potjes pindakaas bij ons in de kast. Als je dat zou willen gebruiken om het bestaan van voorkeuren aan te tonen, dan heb je gelijk. Maar is daarmee de vraag naar het al dan niet bestaan van voorkeuren en het hebben van verantwoordelijkheid daarmee opgelost?

Ik heb een drukke dag voor de boeg dus ik ga zo op stap.
Ik kom er graag later op terug, als je dat wilt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.