Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2016, 12:09   #111
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is weten...
Dat is weten dat gedachten eindeloos en willekeurig 'alles' aan het invullen zijn, het is weten dat zoekt naar inzicht en naar woorden om inzicht uit te drukken. Het is het worden van een verklaring en het doorgeven ervan, het voortzetten van ideeën, gedachten, ervaringen, gevoelens, enz.

Deze denkbeeldigheid is niet verkeerd noch juist, het is geen bepaalde werking of handeling: denkbeeldigheid is het gevolg van onmiddellijkheid. Deze gevolgen kunnen doorzien worden en verwerkt worden als van onmiddellijkheid zelf, als van dat-zijn.

Terugkoppelen naar de gevolgen van onmiddellijkheid is als denkbeeldigheid bestaan en leven. Het is als persoon afscheiden leven en sterven, als kern de ik-beleving als dit-zijn beleven. Dit terugkoppelen naar zichzelf is een onderhouden van de subjectieve hypnose.

In het terugkoppelen is het onmogelijk om de denkbeeldigheid te verwerken als van dat-zijn.
De invulling kan onmogelijk de realisatie zijn, de verwerking zijn van wat is omdat het kan doorzien worden wat onderwerp is.

Wat niet kan doorzien worden is onmiddellijkheid zelf. Daarop doorpakken is verwerken, is zelfrealisatie als van dat-zijn.

Als van ander begin zijn kan niet doorzien worden en is daarom als beschikbaarheid zijn zonder voorwaarden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 12:13   #112
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het grootste geschenk ..
is gedegen zelfonderzoek!

Het is als dat-zijn wat alles is, nu is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 15:10   #113
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Als van ander begin zijn kan niet doorzien worden en is daarom als beschikbaarheid zijn zonder voorwaarden.
Looro, wat doorzie je of wat heb je doorzien???

Dat het absolute zich alleen kan kenbaar maken door zich te manifesteren? En wat is manifesteren? Een relatieve waarheid te worden..., interpreteerbaar, vervormbaar, veranderlijk al naar gelang van het relatieve object dat hem waarneemt...?

En als je dat doorzien hebt, wat is dan de verandering daarna???
Weigeren dat relatieve object of sujet te blijven dat observeert en interpreteert of volhouden dat je alleen maar gaat observeren en weigert te interpreteren, terwijl alleen al door te observeren je alles relativeert???

Je bent niet absoluut en je zult nooit absoluut zijn of je moet jezelf volledig opgelost hebben in het ZIJN en dat bekom je niet door gewoon maar ingezien te hebben dat dat de enige uitweg is.

Dat bekom je door alle inwendige knopen die jou in de relativiteit vasthouden te ontwarren zodat ze zich uiteindelijk gaan oplossen en je bevrijden uit die relativiteit waarin jij jezelf hebt vastgezet door het levensspel mee te spelen.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 15:32   #114
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
is gedegen zelfonderzoek!

Het is als dat-zijn wat alles is, nu is.
Dat ben je als je het echte zijn in jezelf tegenkomt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 18:46   #115
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat ben je als je het echte zijn in jezelf tegenkomt...
Ken je nog dat TV spelletje van vroeger, Wie van de Drie?....

....je......het echte zijn........jezelf.......

En iet, die ziet zich zelve niet...........
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 19:03   #116
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Jazeker, dank je.
We beoefenen hier anti - advaita, namelijk het Grote Niet Doen
en we raken er al aardig bedreven in.
Voor het geval je niet alle nieuws heet van de naald binnenkrijgt:


Verstappen wint de GP van Spanje heden middag!!!!

18 jaar, jongste winnaar ooit van een GP!!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 20:17   #117
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Voor het geval je niet alle nieuws heet van de naald binnenkrijgt:


Verstappen wint de GP van Spanje heden middag!!!!

18 jaar, jongste winnaar ooit van een GP!!
Wonderbaarlijk! Op zijn 18de? Hoe lang heeft die jongen zijn rijbewijs al dan?

Ik krijg hier niet alles mee. Zo is mij helemaal ontschoten dat het eergisteren vrijdag de 13de was. Wat ik wel heb meegekregen is dat Oekraïne van Rusland heeft gewonnen! Weliswaar met een lied, maar dat doet aan het feit op zich niets af. Nou ja, een lied. Vanmorgen heb ik het even beluisterd op mijn nuchtere maag, maar dat viel niet mee, kan ik je zeggen. Ik dacht dat ik naar mijn dochter zat te kijken die kramp in de buik had vanwege haar maandelijks periodieke ongesteldheid. Maar goed, onze gelukwensen gaan uit naar ?. hoe heet ze ook al weer ??

En verder maakt mijn hart een vreugdesprong toen ik las dat Kowet de eerste wedstrijd tegen die uit Venlo met 1-0 heeft gewonnen! Daarmee is de strijd nog niet beslecht, maar er is vooruitzicht op een goede afloop. Ik schenk mijzelf nog een ouzo in en duim voor een volgende seizoen ADO - Kowet!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 22:57   #118
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Looro, wat doorzie je of wat heb je doorzien???
In gedegen zelfonderzoek is de subjectiviteit, het onderwerp zijn (hier Looro) doorzien en is er geen terugkoppeling naar onderwerp maar verwerken als van ander begin zijn.
Looro is de denkbeeldigheid die als ego, als onderwerp doorzien is en is verwerkt als van onmiddellijkheid.
Wat als beschikbaarheid zonder voorwaarden is, is het verwerken als van gedegen zelfonderzoek.

Er is niets dat zich kenbaar maakt en dat is; en er is niemand die kent als dat zijn.
Wat is, is volkomenheid, onmiddellijkheid als van dat zijn.
Wat is, is ongeboren en zuiver: hoe kan er dan sprake zijn van absoluut, van jij-zijn of ik-zijn?; hoe kan er dan sprake zijn van oplossen en inzien en zich bevrijden?
Omdat er van niets en niemand sprake is, is er als van ander begin zijn. Verwerken als van beschikbaarheid zonder voorwaarden is dat-zijn als van ander begin.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 23:15   #119
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Looro, wat doorzie je of wat heb je doorzien???

En als je dat doorzien hebt, wat is dan de verandering daarna???
Verwerken als van onmiddellijkheid is de volkomenheid van bewustzijn, als van dat-zijn realiseren.
Als weten van volkomenheid is het verwerken beschikbaarheid zonder voorwaarden. Wat is als beschikbaarheid, is volkomen leeg en stil.

Er is geen verandering noch stilstand want wat volkomen is heeft geen behoefte aan verandering of stilstand; volkomenheid hecht geen belang aan het beschikbare, het is dat-zijn (zonder voorwaarden).

Doorzien en verwerken van onmiddellijkheid zijn de volkomenheid van bewustzijn, het als dat-zijn wat is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2016, 23:44   #120
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Looro, wat doorzie je of wat heb je doorzien???

En als je dat doorzien hebt, wat is dan de verandering daarna???

Je bent niet absoluut en je zult nooit absoluut zijn of je moet jezelf volledig opgelost hebben in het ZIJN en dat bekom je niet door gewoon maar ingezien te hebben dat dat de enige uitweg is.

Dat bekom je door alle inwendige knopen die jou in de relativiteit vasthouden te ontwarren zodat ze zich uiteindelijk gaan oplossen en je bevrijden uit die relativiteit waarin jij jezelf hebt vastgezet door het levensspel mee te spelen.
Het gedegen zelfonderzoek is eenvoudig het zelfbesef 'doorzien' en verwerken als van gedegen zelfonderzoek zijn. Dat-zijn is eenvoudig als van beschikbaarheid zijn zonder voorwaarden.

Het zelfbesef doorzien is beseffen (tot weten en kennis brengen) dat ik denk, ik voel, ik wil, ik doe, ik ... dat allemaal ben als gevolg van onmiddellijkheid.
Dit wil zeggen tussen het bewustzijn en ik-heid is er geen middel van doen, geen middel van zijn, geen middel van denken, geen middel van willen, geen middel van ... invullen en voortzetten.
Kortom, waarom is ik-heid dan niet volkomen dat-zijn wat bewustzijn is?
Ik-heid kan de volkomenheid van bewustzijn onmogelijk realiseren. Elke invulling of welke knopen die te ontwarren zijn ook, niets daarvan zal ooit de volkomenheid van bewustzijn realiseren. Ik-heid kan zich alleen maar voortzetten en voortplanten om te blijven bestaan.

Dat besef van ik-heid zijn is 'doorzien' van denkbeeldigheid, is 'doorzien' dat ik-heid een gevolg is als van onmiddellijk zijn door denkbeeldigheid. Dit is geen inzien maar ten volle beseffen dat ik denkbeeldig gevolg ben als van onmiddellijkheid.
Inzien wil de denkbeeldigheid onderzoeken en bevragen: Is dit leven of is dit dood, is dit absoluut of is dit relatief, ...

Doorzien is beseffen dat ik gevolg geef aan denkbeeldigheid door als onderwerp te bestaan en voort te bestaan. Doorzien is beseffen dat denkbeeldigheid een eerste begin is als van onmiddellijkheid.
Het besef dat onmiddellijkheid de oorzaak voor het hechten van denkbeeldigheid is, is onmiddellijk het doorpakken en verwerken als van ander begin.

De eenvoud van het gedegen zelfonderzoek bestaat in het doorpakken op onmiddellijkheid tot er verwerken is als van ander begin, tot het zelfbesef is verwerkt als van beschikbaarheid zijn zonder voorwaarden.

Wijziging aangebracht door Looro op 16 May 2016 om 00:05.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.