Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 May 2015, 01:01   #111
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik hoop dat je toch hebt genoten nu we samen uit zijn wezen eten in Kranenburg?
Aber sicher! En in zo'n fijn gezelschap
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 07:10   #112
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het is mij volstrekt helder dat jij altijd naar het geschreven woord kijkt. Dat duidt op mentale realisatie. Voor jou is dit hele gebeuren iets wat met het brein begrepen dient te worden. Vandaar ook jouw wisselende beoordeling.
Ja natuurlijk is het jou helder dat ik naar het geschreven woord kijk, op een forum waar alles middels het geschreven woord naar je toekomt kun je ten ene male niet anders, jij evenmin.

Er is hier begeleiding maar het gedegen zelfonderzoek en de innerlijke transformatie doen zich uiteraard niet op een forum, dat gebeurt in de beslotenheid van je eigen kring.
  Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 07:16   #113
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Aber sicher! En in zo'n fijn gezelschap
Danke sch?n.
  Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 08:16   #114
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Een evaluatie van niets.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Overigens heb ik dat zien 'wat' ik ben al gerealiseerd voordat ik van dit forum gehoord had. De innerlijke realisatie geschiedt via het 'niet-zijn'. Ik heb -mede- dit forum gebruikt om die innerlijke realisatie verstandelijk te begrijpen.
In dat begrijpen is de dualiteit handig. Je was een uitstekende sparringspartner voor mij in het eerste jaar op dit forum. Waarvoor alsnog dank trouwens.
Deze conversatie tussen jou en mij lijkt er een van rancune die uiteindelijk alsnog aan de oppervlakte is gekomen uit je periode als forumlid Freerider waarbij je je door mij als onjuist bejegend moet hebben ervaren. In je nieuwe optreden als Theo heb je je conform het forumreglement gedragen en was je niet langer contraproductief zoals je voordien wel was en een ban had gekregen.

Ik zag een nieuwe Freerider die anders dan voorheen reageerde hoewel me wel opviel dat je de confrontatie met mij, angstvallig leek mij, bleef mijden. Of je bang was voor een nieuwe ban is me niet duidelijk geworden. Zoals gezegd beviel me deze nieuwe houding, je eigen ego gedrag in de confrontatie van voorheen was verdwenen. Je kon helemaal opnieuw beginnen.

Je ware aard verloochent zich kennelijk niet want steeds meer werd je weer de oude Freerider hetgeen langzamerhand resulteerde in de confrontatie die we nu toch maar zijn aangegaan. Vanwege deze rancuneuze kleinmenselijkheid kun je onmogelijk gerealiseerd zijn. Zoiets 'wie' achtigs als rancune, het krabben en bijten, is volledig opgelost na het gedegen zelfonderzoek.

Het past in de hulp die hier geboden wordt aan te tonen dat je realisatie nog niet kan hebben plaatsgevonden om al die pseudo gerealiseerden van hun voetstuk te halen. Ik begrijp en billijk je actie ten aanzien van mij dan ook volkomen, het is prima dat je dat doet.

Je blijft hameren op die ongeziene wereld die zich in mij zou moeten manifesteren maar het geschreven woord dat daar op zou moeten duiden erken je vervolgens ook niet. Je logica gaat mank in deze. Verder ga je niet in op hoe het bij je zit op het herkennen van Waarheid, in de advaita toch wel een belangrijke graadmeter, maar die denigreer je tot behorende tot het 'advaita team'.

Hoe het ook zei, dit is een zelfkennisforum en zowel jij als ik kunnen ons, waar de 'wie' zich nog manifesteert, wagen aan een vervolgonderzoek naar 'wat' wij in werkelijkheid zijn.
  Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 10:23   #115
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Deze conversatie tussen jou en mij lijkt er een van rancune die uiteindelijk alsnog aan de oppervlakte is gekomen uit je periode als forumlid Freerider waarbij je je door mij als onjuist bejegend moet hebben ervaren. In je nieuwe optreden als Theo heb je je conform het forumreglement gedragen en was je niet langer contraproductief zoals je voordien wel was en een ban had gekregen.
Die rancune die je ziet is een gevalletje 'ego ziet ego'. In mijn voorgaand lidmaatschap als Niets heb ik je ego uitgedaagd. Ik heb van jou geleerd dat je met ego geen medelijden hoeft te hebben. Jouw zwakke punt is 'advaita'. Team Sterre/Niets heeft op dat punt gewoon je ego gekieteld. Echte realisatie houdt in dat je de synchroniteit gewaar wordt. Ik heb jouw boosheid waargenomen in die synchroniteit. Die synchroniteit bestaat er uit dat mijn 'zijn' jouw 'zijn' direct waarneemt. Het hoeft geen betoog dat het jouw ego was die boos werd. Zo heb ik een breekijzer gezet in jouw vermeende egoloosheid.
Zelfs toen je al die proxy' s blokte was jouw ego nog gekrenkt.

Citaat:
Ik zag een nieuwe Freerider die anders dan voorheen reageerde hoewel me wel opviel dat je de confrontatie met mij, angstvallig leek mij, bleef mijden. Of je bang was voor een nieuwe ban is me niet duidelijk geworden. Zoals gezegd beviel me deze nieuwe houding, je eigen ego gedrag in de confrontatie van voorheen was verdwenen. Je kon helemaal opnieuw beginnen.
Onder dit account was ik aanvankelijk meer met Marie bezig. Zij had een liefdevollere benadering nodig omdat zij een kleiner ego heeft dan jij. Ik heb gezien hoe zij intellectueel dingen heeft gezien. Of zij dat ook innerlijk gaat realiseren ligt aan haar. Daar zag jij Waarheid. Maar dat was slechts gedienstigheid mijnzerzijds naar Marie toe. Jouw bannen interesseerde mij vroeger niets en nu nog steeds niet. Het kan alleen de doener in mij zijn die zich zou hechten aan een account hier. De permaban die je me gaf was alleen omdat jouw ego mijn aanwezigheid niet verdroeg. Mijn aanwezigheid is een bedreiging voor jouw ego.

Kortom: alle ego die jij in mij zag was in feite een spiegel waar je in keek.
Maar jouw ego wil op de troon blijven in je quasi-gerealiseerde staat.

Citaat:
Je ware aard verloochent zich kennelijk niet want steeds meer werd je weer de oude Freerider hetgeen langzamerhand resulteerde in de confrontatie die we nu toch maar zijn aangegaan. Vanwege deze rancuneuze kleinmenselijkheid kun je onmogelijk gerealiseerd zijn. Zoiets 'wie' achtigs als rancune, het krabben en bijten, is volledig opgelost na het gedegen zelfonderzoek.
Rancune ziet rancune?. Waar jouw ego kleinmenselijkheid ziet als ik 'team advaita' bezig , is die er in werkelijkheid niet. Mensen vormen overal een 'team'. In een voetbalstadion, in een kerk en ook in team advaita. Jullie denken realisatie in elkaar te vinden, maar dat is een schijnvertoning. Het is jullie 'zijn' wat zich verenigd voelt.

Citaat:
Het past in de hulp die hier geboden wordt aan te tonen dat je realisatie nog niet kan hebben plaatsgevonden om al die pseudo gerealiseerden van hun voetstuk te halen. Ik begrijp en billijk je actie ten aanzien van mij dan ook volkomen, het is prima dat je dat doet.
Dat is mooi, dan kan ik er mee door gaan.

Citaat:
Je blijft hameren op die ongeziene wereld die zich in mij zou moeten manifesteren maar het geschreven woord dat daar op zou moeten duiden erken je vervolgens ook niet. Je logica gaat mank in deze. Verder ga je niet in op hoe het bij je zit op het herkennen van Waarheid, in de advaita toch wel een belangrijke graadmeter, maar die denigreer je tot behorende tot het 'advaita team'.
Herkennen van Waarheid (in anderen) gaat niet via het geschreven woord.
(hoewel dat wel helpend is)

Herkennen van Waarheid gaat via de ongeziene wereld. Een wereld van synchroniteit. Deze kan alleen verwezenlijkt via innerlijke realisatie. Er kan een staat van daadwerkelijke egoloosheid bereikt worden. Dit herstelt de verbinding met de Bron. Egoloosheid is dan ook een tijdelijke toestand, het gaat om het herstel met de Bron. (daarom weet ik ook dat jouw egoloosheid niet bestaat)

Jij snapt mentaal wat dingetjes, maar dat is niet waar het om gaat.

Citaat:
Hoe het ook zei, dit is een zelfkennisforum en zowel jij als ik kunnen ons, waar de 'wie' zich nog manifesteert, wagen aan een vervolgonderzoek naar 'wat' wij in werkelijkheid zijn.

Dat is ook waar ik je probeer toe uit te dagen. Ik probeer jouw overtuigingen aan het wankelen te brengen zodat je weer gaat onderzoeken. Je dient niet mij te geloven, je dient je eigen overtuiging dat je je zelfonderzoek hebt afgerond en dat je egoloos bent wederom te onderzoeken. Aan mijn 'weten' heb je niks.
Ik kan hier haarfijn gaan voorkauwen hoe het zit, maar dan ga ik je hooguit verstandelijk overtuigen. Jij -Laurens- dient juist uit die verstandelijkheid vandaan te gaan. Ik wijs je een weg omdat ik begaan ben met je en omdat ik je twijfel voel. Het is die twijfel die ik probeer aan te wakkeren. En als je er niet aan toe bent dan wordt je maar kwaad en geeft een ban.

Je hebt tijd zat voor je realisatie. Zoals Osho zegt: je bent nooit geboren en zult nooit sterven. Geboorte en dood zijn slechts de grenzen van de geziene wereld?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 10:43   #116
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik laat je het laatste woord te hebben.
  Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 12:15   #117
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik laat je het laatste woord te hebben.
Nou..bij deze dan
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 22:47   #118
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik lees dat ook terug bij Wolter Keers. Er wordt een redenatie opgevoerd dat het 'ik' niet bestaat. Ik heb het ook al 1000 x op dit forum gelezen. Zo werkt mentale realisatie. In het denken ontstaat de overtuiging dat er geen 'ik' is.

Maar vanuit de verkeerde aannames ontstaat er ook een verkeerd onderzoek.
Het 'ik' dient tot in den treure te worden onderzocht. En dat gaat niet als je het 'ik' al weg heb geredeneert.
"Ik" laat zich ook niet wegredeneren.... "Ik" bezoekt in ontelbaar en steeds veranderende vormen en gelaagdheid deze planeet... Daarom kan zelfonderzoek ook nooit afgerond zijn. Stilstaand water wordt troebel en gaat stinken.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 22:56   #119
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja natuurlijk is het jou helder dat ik naar het geschreven woord kijk, op een forum waar alles middels het geschreven woord naar je toekomt kun je ten ene male niet anders, jij evenmin.

Er is hier begeleiding maar het gedegen zelfonderzoek en de innerlijke transformatie doen zich uiteraard niet op een forum, dat gebeurt in de beslotenheid van je eigen kring.
Beslotenheid van eigen kring? Ons kent ons?
Hmmmm, geeft te denken....
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2015, 22:59   #120
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
"Ik" laat zich ook niet wegredeneren.... "Ik" bezoekt in ontelbaar en steeds veranderende vormen en gelaagdheid deze planeet... Daarom kan zelfonderzoek ook nooit afgerond zijn. Stilstaand water wordt troebel en gaat stinken.
De persoon in kwestie kan het voor zichzelf wel weg redeneren, maar daarmee is het niet weg. Men is dus mentaal 'egoloos'. Dat sluit ook naadloos aan bij Laurens' 'zien' van Waarheid. Dat is ook een mentale waarheid. In gewoon Nederlands: een overtuiging.

Daarmee ontgaat het advaita team dat het leven bedoelt is om de lessen in liefde te ontvangen. Juist door het ego te negeren (het 'niet-doen') kan de mens gewaar worden wat Liefde is. Maar als je mentaal geen ego hebt, dan gaat dat niet. Men sluit zichzelf af voor de Bron? De ongeziene wereld blijft ongezien.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.