Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 July 2014, 16:21   #111
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De beste manier om uit die vizieuze cirkel van een in het rond draaiend verstand, of een verstand dat van de hak op de tak springt te geraken is het verstand bezig houden met oppervlakkige spelletjes zoals mahjong, mijnenvegen, subucu e.a.
Het was voor mij een hele openbaring toen wij onze eerste computer hadden waar ik uren dwaas op kon spelletjes spelen te ontdekken dat mijn onderbewustzijn al spelenderwijze naar de oppervlakte kwam en mij op korte tijd enorm veel bijgebracht heeft.

Ook nu nog hou ik van die spelletjes om tot rust en tot meditatie en inzicht te komen.
Moet je ze zeker wel leuk vinden. Of er een (algemene) beste manier bestaat daar geloof ik zelf niet in. Wel dat er voor een ieder een manier bestaat. Dat kan gaan van een of andere kunstige en creatieve hobby die al je aandacht opeist tot sporten en idd ook met spelletjes bezig gaan. Maar daarmee ben je nog niet in de stilte opgegaan of de kalmte zelf. Dan kunnen gedachten komen en gaan en ze deren niet meer en je pikt eruit wat je eruit kunt gebruiken in je dagelijks leven. Ook die van de hak op de tak, soms zijn deze m.i. ook gewoon een graadmeter van de snelheid waarmee je brein werkt.
Ulla is offline  
Oud 17 July 2014, 16:48   #112
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Akkoord met wat je zegt over de natuurlijke intelligentie, zowel bij dier als bij mens.
Maar voor mij is de stap van dier-mens naar Mens (met een hoofdletter) het bewust-zijn en daarvoor hebben we, volgens mij het verstand nodig. De mens eens gekomen tot dat inzicht kan zich dan actief inschakelen aan de kant van de creatie; de kloof tussen schepsel en schepper is dan overbrugd.
Dialogues avec l'ange - Gitta Mallasz, aubier.

Ik denk dat het de moeite is, wanneer ik wat meer tijd heb om een draad over dat boek te openen.
Ik weet niet of ik het goed snap wat ik hier lees. Het blijft voor mij als een voorwaarde klinken, dat je iets ( in dit geval het verstand) nodig hebt om tot Bewustzijn te kunnen komen als er zoals bij een dier niets in de weg zit om daarin op te gaan. Als mens die het verstand boven alles stelt moet je uiteraard wel die dingen doorzien die je hinderen om Bewustzijn te beseffen en daarin op te gaan. Oftewel te integreren. Als je het zo bedoelt dan snap ik het wel.

Wijziging aangebracht door Ulla op 17 July 2014 om 18:08.
Ulla is offline  
Oud 17 July 2014, 21:26   #113
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als ik het goed begrepen heb zijn alle draden die met de aarde verbonden zijn ook verbonden met de hemel. Het is in die metafoor zo dat je met het doorsnijden van de aarddraden ook de draden naar de hemel klieft. Het kan zijn dat je deze metafoor gebruikt om de aarddraden niet door te knippen omdat je anders de hemel mist. Echter de mogelijkheid van inzicht is de insteek dat je daarmee, dus het excuus de hemel te missen, je gehechtheid aan de aarde tracht te verdoezelen en de vraag is of dat het geval is.
Toen ik jong was heb ik mij voorgenomen, en ik blijf er nu ook bij, dat ik wel naar de hemel wou opstijgen maar dat ik met mijn twee voeten op de aarde wou blijven staan; dus dat ik de aarde wou meenemen.
De aarde zie ik, metaforisch, als iets wat we hebben, wat we zijn, de hemel is het hoger ideaal, maar men bereikt geen hoger ideaal door zich af te snijden van het lagere niveau; het is het lagere niveau dat men moet verheffen tot het hogere niveau.
Dat is mijn zienswijze.
Ik denk niet dat ik bovenmaats verbonden ben met het aardse niveau, van mij mag het gerust verdwijnen in een hoger niveau.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het verhaal van Adam vertaal ik in die zin, dat god in ieder van ons vertegenwoordig is en het losrukken het niet meer ondervinden van god in elkaar maar overgegaan in het aanbidden van de god in ons zelf en de vereenzelviging daarmee is.

Die vereenzelviging staat, voor mij, voor het tot god verheffen van het almachtige ego en het daardoor niet langer meer bij machte zijn van het herkennen van god in elkaar, dan wel het Bijbelse aanbidden van het gouden kalf.
Ik zie het eerder als het verstand maakte Adam wijs dat hij het zelfs, alleen, zonder God zou kunnen doen.
Akkoord voor sommige individuen wat de aanbidding van het Eigen ?go betreft en zelfs dat ze zo ver kunnen gaan zichzelf voor God te zien, maar de meeste mensen voelen zich beschaamd voor wat ze zijn, zien hun Eigen gebreken en tekortkomingen maar al te goed in.
Ze hebben hun onschuldige naiviteit verloren en zelfs de zelfverklarende goden onder de mensen vergaan van de angst om bedrogen te worden en zijn zo paranoia als maar kan.
Neen de mens neemt zichzelf niet voor God en inderdaad ziet hij evenmin God in zijn medemensen.
De mens is een kleine luis geworden en vooral de grote monden die het tegenovergestelde stellen zijn de grootste luizen en gebruiken die grote mond eerst en vooral om zichzelf te overtuigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De vraag is nu wat ons te doen staat, waarvan jij zegt een voorkeur te hebben voor de weg van het omvormen tot iets positiefs wat jou richting hemel doet opstijgen. Hetgeen bij mij de vraag oproept wat je je daarbij voorstelt te doen.
Inzicht, steeds meer inzicht verkrijgen. Voor mij is het de enige weg naar het afleggen van de menselijke bekrompenheid en het eindelijk volwassen worden van de mensheid.
marie is offline  
Oud 17 July 2014, 21:34   #114
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Moet je ze zeker wel leuk vinden. Of er een (algemene) beste manier bestaat daar geloof ik zelf niet in. Wel dat er voor een ieder een manier bestaat. Dat kan gaan van een of andere kunstige en creatieve hobby die al je aandacht opeist tot sporten en idd ook met spelletjes bezig gaan. Maar daarmee ben je nog niet in de stilte opgegaan of de kalmte zelf. Dan kunnen gedachten komen en gaan en ze deren niet meer en je pikt eruit wat je eruit kunt gebruiken in je dagelijks leven. Ook die van de hak op de tak, soms zijn deze m.i. ook gewoon een graadmeter van de snelheid waarmee je brein werkt.
De snelheid waarmee mijn brein werkt interesseert mij niet.
Duidelijk dat iedereen zijn Eigen methode heeft om het verstand te slim af te zijn, ik wou alleen maar de mijne geven, anderen kunnen zo op goede gedachten komen.
De voorwaarde is inderdaad dat je het graag moet doen en als je het graag doet dan leidt je niet alleen het verstand af maar dan bevindt je je ook in een toestand van welbehagen en welzijn; welke ideale wegen zijn om naar die gelukzalige stilte te kunnen varen.
marie is offline  
Oud 17 July 2014, 21:39   #115
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik weet niet of ik het goed snap wat ik hier lees. Het blijft voor mij als een voorwaarde klinken, dat je iets ( in dit geval het verstand) nodig hebt om tot Bewustzijn te kunnen komen als er zoals bij een dier niets in de weg zit om daarin op te gaan. Als mens die het verstand boven alles stelt moet je uiteraard wel die dingen doorzien die je hinderen om Bewustzijn te beseffen en daarin op te gaan. Oftewel te integreren. Als je het zo bedoelt dan snap ik het wel.

Dieren weten inderdaad dat wat mensen niet weten, maar dieren zijn zich er niet van bewust en ik denk dat de mens juist daarom het verstand gekregen heeft om zich er wel van bewust te zijn.
Natuurlijk heeft de mens toegestaan dat het verstand zijn Eigen weg is gegaan en totaal verdwaald is geraakt, maar het verstand als werktuig in de handen van een zoekende mens kan wonderen verrichten.
Ik stel het verstand niet boven alles, ik zie het enkel als een wonderlijk goed werktuig dat ons gegeven is om verder te evolueren; zoals voor de dieren uit het plantenrijk voortgekomen de bewegingsvrijheid wonderbaarlijk was.

Ik zal een voorbeeld geven.
Er werd mij op een ander forum een vraag gesteld waar ik niet onmiddellijk op kon antwoorden; ik heb er de hele nacht over geslapen en s'morgens had ik, buiten mijn verstand om als het ware, het antwoord, maar ik had daarna wel mijn verstand nodig om het antwoord in mensentaal om te zetten, te verduidelijken en overzichtelijk te maken.
marie is offline  
Oud 17 July 2014, 21:51   #116
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Ik zal een voorbeeld geven.
Er werd mij op een ander forum een vraag gesteld waar ik niet onmiddellijk op kon antwoorden; ik heb er de hele nacht over geslapen en s'morgens had ik, buiten mijn verstand om als het ware, het antwoord, maar ik had daarna wel mijn verstand nodig om het antwoord in mensentaal om te zetten, te verduidelijken en overzichtelijk te maken.
Het verstand heeft het gedaan buiten jou om, het kan zelfstandig zonder inmenging van de persoon functioneren. Daar is ook het affirmeren op gebaseerd.
Rennie is offline  
Oud 17 July 2014, 21:54   #117
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De snelheid waarmee mijn brein werkt interesseert mij niet.
Toch blijft het wel aardig om te weten dat het van de hak op de tak springen te maken heeft met de snelheid waarmee het brein functioneert. Temeer daar dat eerder in je quote ter sprake kwam als zijnde de moeilijkheid die je ondervindt bij het mediteren. Wat is trouwens de reden dat je deze mededeling zo bruusk afwijst?
Rennie is offline  
Oud 17 July 2014, 21:59   #118
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inzicht, steeds meer inzicht verkrijgen. Voor mij is het de enige weg naar het afleggen van de menselijke bekrompenheid en het eindelijk volwassen worden van de mensheid.
Denk je dat je door het door jou vergaarde inzicht de mensheid als geheel op een hoger plan brengt of ligt het in de bedoeling anderen te helpen met het verkrijgen van inzicht.
Rennie is offline  
Oud 17 July 2014, 22:27   #119
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Bekrompenheid of beperktheid zijn inherent aan de menselijke aard. Het lijkt me eerder dat de behoefte aan het (willen) afleggen ervan als een obstakel gezien kan worden. Of dan tenminste toch als een heilloze missie.
Nadje is offline  
Oud 17 July 2014, 22:36   #120
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Ik geef mezelf het recht op afzondering.
Ik was geabonneerd op deze discussie, met deze hef ik dit op.
Er lopen geen verdere abonnementen op andere topics dacht ik.

Renoir's flying circus-forum (analogie met Monty Python) verlaat ik bij deze.
Puppetji is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.