Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 September 2022, 12:54   #111
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ook in de droom figureren 'iemanden' en dat wat wij werkelijkheid noemen is eveneens een droom. Ik heb het nergens over wakker worden gehad. We dromen en worden daaruit helemaal niet wakker. Waar het om gaat is dat je de hoofdpersoon uit de droom voor werkelijk bent gaan houden.
Ik kan nergens meer tegenaan lopen noch mee rondlopen.. de zintuigen registreren wat daar als obstakel of gewicht geldt.
'Hier is niks, ook geen hoofdpersoon.
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 12:55   #112
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het is behoorlijk heftig om te realiseren dat er absoluut geen nood aan de mens is..
Sterven, pijn, lijden, verdriet, onmacht, onderdrukking, VRESELIJK, HET IS GEWOON VERSCHRIKKELIJK.....
Maar niet 'Hier at this moment.
En waar het wel zo is at this moment, daar wordt er gewoon mee gedeald.
'De wereld' is precies waar je bent, en niet waar je denkt dat ie ook is. En dat subjectieve schijn territorium valt niet zomaar van een mens af, daar moet wat voor gebeuren wat geen mens in de hand heeft.
Gewoon een 'verkrijgbare' state of mind die je hier schetst.
In het hier en nu kunnen er allerlei gemoedstoestanden optreden die persoonlijk zijn. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Dat wat 'een' is, is ook een'zaam. Waardoor het duidelijk is dat de pijn geleden dient te worden.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 September 2022, 12:56   #113
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ik kan nergens meer tegenaan lopen noch mee rondlopen.. de zintuigen registreren wat daar als obstakel of gewicht geldt.
'Hier is niks, ook geen hoofdpersoon.
En wederom heeft het er de schijn van dat er in je droom geen enkele medespeler is. In jouw droom draait het kennelijk alleen maar om jou en bij afwezigheid van anderen is er geen hoofdrolspeler of hoofdpersoon meer van node. Dus in dat geval stel je je dan maar voor dat er dromers zijn met dromen waarin zij de hoofdpersoon zijn en een groot aantal mede of tegenspelers die in de droom figureren. Als medespelers reageren wij daar op, zoals ook jij hier op mij reageert.
 
Oud 2 September 2022, 13:13   #114
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Gewoon een 'verkrijgbare' state of mind die je hier schetst.
In het hier en nu kunnen er evengoed gedachten oprijzen waaraan je lijdende kunt zijn. Waar het dus alsmaar over blijft gaan is gedachten op waarheid te onderzoeken.
Omdat ik de situatie en omstandigheid schets met woorden, kun jij zeggen dat het een verkrijgbare state of mind is, je vult het dus in met iets waarmee je het kan wegzetten.
En zo komt niet binnen wat ik zeg. Ook al sta je erbij en kijk je ernaar, verschrikkingen, of iets houdt je psychisch ongemakkelijk bezig, in een vredige omgeving.. beide toestanden spelen zich af 'in' de belevingswereld, nooit daarbuiten. In die belevingswereld is niemand, en daarbuiten speelt zich niks af..
Wat kan dan nog de werkelijkheid van gedachten/voorstellingen zijn?
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 13:27   #115
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
En wederom heeft het er de schijn van dat er in je droom geen enkele medespeler is. In jouw droom draait het kennelijk alleen maar om jou en bij afwezigheid van anderen is er geen hoofdrolspeler of hoofdpersoon meer van node. Dus in dat geval stel je je dan maar voor dat er dromers zijn met dromen waarin zij de hoofdpersoon zijn en een groot aantal mede of tegenspelers die in de droom figureren. Als medespelers reageren wij daar op, zoals ook jij hier op mij reageert.
Er is niks Laurens, dus ook niet deze quote die jij net getypt hebt.
Op dit moment typ ik deze tekst, maar er wordt niks door mij gedaan, ook niet door metafische of spirituele toestanden, er is 'Hier geen iemand die iets doet of kan doen. Jij kunt denken dat je ergens iemand bent(droom) Maar dat ben je niet.. omdat er overduidelijk niks is.
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 13:33   #116
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Gewoon een 'verkrijgbare' state of mind die je hier schetst.
In het hier en nu kunnen er allerlei gemoedstoestanden optreden die persoonlijk zijn. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Dat wat 'een' is, is ook een'zaam. Waardoor het duidelijk is dat de pijn geleden dient te worden.
Psychishe pijn is de kwetsbaarheid van ego.
Fysieke pijn is de kwetsbaarheid van het lichaam.
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 13:52   #117
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik blijf duiden en het lijkt in woorden te blijven hangen omdat het telkens gezegd moet worden als het niet doordringt. Wanneer je gedegen zelfonderzoek doet kom je 'ik' niet als een bestaand entiteit tegen. MAAR............. daarvoor moet je gedegen zelfonderzoek doen. Voor jou die geen gedegen zelfonderzoek doet bestaat het 'ik' wel. Vandaar dat je op verkeerde ideeën komt bij het gezegde 'ik ben de weg, de waarheid en het leven. Dat je op verkeerde ideeën komt DAAR wijs ik je op. Dus dan heb je de keus, OF je gaat gedegen zelfonderzoek doen of je LAAT NA onzin uit te kramen.

Om welke reden zou ik alles verklappen wat er middels gedegen zelfonderzoek ont'dekt is?
Doe het gedegen zelfonderzoek zelf is hier het credo.

Je kunt Bijbelse teksten helemaal niet correct weergeven indien je niet daar bent waar de vertolker was toen hij daar uitdrukking aan gaf. Deze teksten staan in een context van weten 'wat' je bent. Maar als je niet weet 'wat' je bent moet je maar wat speculeren over een betekenis.

Bij kinderen is het 'ik' nog niet tot ontplooiing gekomen, althans niet in die mate waarin volwassenen verkeren. Bij kinderen en dieren komt alles binnen zoals het zich aandient zonder het nadien ontstane euvel eerst de perceptie te moeten raadplegen, feitelijk daarmee al zonder 'ik'.
Hewel Laurens, ik heb op een andere draad waar ik niet mag op reageren jouw hier over Kate Byron of zo iets gelezen en hoe ze wakker werd, totaal verloren in een andere wereld...
Hewel Laurens, zoals ik al altijd zeg de waarheid ligt in mij, in iedere mens voor zich, en geen ander kan het voor hem oplossen...
Verder die openbaring om de levenwil in zichzelf gewaar te worden... deed mij inzien, nogmaals dat wat Boudha gevonden had de waarheid was dat het nirvana in ieder van ons en nergens anders te vinden is...
En deze nacht, die waarheid levend, zijn... Waarom dan al die grendels dat het de mens zo moeilijk maakt om er te geraken...???
Kan je het vuurwerk voorstellen van al die half gearriveerden die zichzelf toestaan op eigen houtje te gaan handelen...
Inderdaad we kunnen het ons een beetje voorstellen; het volstaat om de wereld van vandaag te bekijken...

Alles zit in elkaar, alles is met elkaar verbonden en spijtig genoeg hemel en aarde, hemel en hel ook...
marie is offline  
Oud 2 September 2022, 13:58   #118
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het 'zijn' kan geweten worden als in "Ik ben dat".
Hoewel onpersoonlijk is het dan toch weer iemand die dat weet.
Anders zou ik ook een kletsmeier zijn zoals zovelen.
Het 'ik' is... aan jou en/of aan mij om het in beperkende, persoonlijke, begrenzende vorm vast te klinken als in oppositie, tegenstelling met de anderen...
Mijn 'ik' is een algemeen geldend principe, zeker niet gezien als een afzondering, de tegenstelling met de ander, want iedere persoon heeft die 'ik' en in wezen zijn al die 'ikken' één en dezelfde...
Zoals ieder zijn hart, zijn benen, zijn... heeft zo heeft ieder zijn 'ik'...
Niet meer en niet minder als een onderdeel van zijn ZIJN...
marie is offline  
Oud 2 September 2022, 14:02   #119
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zelfkennis strekt zich uit over de 'wie' je bent en vanuit dat kader ben je ook niet bij machte een juist oordeel te hebben over gedegen zelfonderzoek, waar dat gaat over iets geheel anders namelijk datgene 'wat' je bent. Er waren er hier, naast jouw persoontje, altijd al vele anderen met een grote mate van zelfkennis die vanuit die optiek meenden zich een standpunt te kunnen aanmatigen over materie waarvan ze totaal geen kaas hadden gegeten. Dat waren de door je bedoelde zelfbenoemde autoriteiten. Die komen niet heen om iemand die weet 'wat' hij is wat lijkt op een zich autoritair opstellende Laurens, niet wetende dat er helemaal geen Laurens is. De meesten hebben dit forum inmiddels verlaten want op een gegeven moment kom je geen steek meer verder.
Laurens, het probleem is niet al die anderen die niet heen komen over een Laurens die zo gezegd niet zou bestaan... Ik wacht op de dag dat jij eindelijk over je zelfverzonnen, zo gezegd bewezen en niet bestaande, maar toch een heel forum vullende, Laurens weet heen te stappen...
Die dag zal ik je geloven...
marie is offline  
Oud 2 September 2022, 14:03   #120
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht

Je hebt dezelfde halsstarrigheid als Marie.

Merci Bassie; maar Marie, in tegenstelling met velen hier, zoekt in eer en geweten verder...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.