Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 February 2022, 12:05   #1221
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat dan ook over ont'dekken van het niet bestaan van 'ik' resulterend in 'weten'.
Het speelt alleen op waar het niet ont'dekt (van zijn bedekking ontdaan) is.
Waar het opspeelt heb je gelijk een indicatie dat niet aan gedegen zelfonderzoek is/wordt gedaan.

In ieder geval, de angst dat doen van gedegen zelfonderzoek zal resulteren in een 'ik' dat zich nog vaster in het zadel gehesen voelt is ongegrond, daarvoor is het onderzoek te gedegen.
Hou toch eens op met je fabeltje en je vasthouder aan die angst...
Waar ben je bang voor??? Je ongelijk te moeten inzien???
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 12:08   #1222
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oké, Laurens, laat die vermeende wereld nu eindelijk eens los en leef in plaats van erin verloren te lopen...
Marie het begrijpen is je niet gegeven wanneer je alles van buiten vergelijkt met wat er binnen je perceptie staat voorgeschreven. Ik sta telkens voor een blinde muur te kakelen zonder gehoor te krijgen en laat het hier voorlopig even bij op je te reageren. Ik heb ook wat anders te doen.
 
Oud 5 February 2022, 12:11   #1223
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

In Waarheid is geen waarheid meer noch Waarheid.. dat doet er niet meer toe.
Waarheid is, en jij, die waarheid doorzien, bent...

Ik zou echt niet zeggen dat dat niets is... Zelfs duidelijk voor ogen houdend dat het niet jij bent die de doener is..., maar enkel een goed draaiend radertje in het geheel...

Waar denk je dat het leven vandaan komt dan juist de wil om te leven...
Zonder wil om te leven, geen leven...
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 12:12   #1224
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik gaf alleen aan dat in de ancien advaita de paradox werd gebruikt om de mind stil te krijgen (met de mond vol tanden) met de vraag een onmogelijkheid voor te stellen. Een bijna letterlijke hersenkraker waar de leerling weken, zoniet maanden, wellicht zelfs jaren, op moest contempleren. Het was niet mijn bedoeling de gelegenheid te geven er weer meer van te maken dan dat het is.
Gewoon al al die moeite die er zou moeten gedaan worden om tot inzicht te komen bewijst dat het geen inzicht is maar dat het enkel draait om diepdoorgedreven indoctrinatie...
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 12:16   #1225
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
En sinterklaas niet te vergeten, en de voltallige regering, de koning van Lombardije, Harrie Pompernikkel en Willem Kloos. Alsmede de gehele nederlandse bevolking.
Waarom vergelijk jij wat er toe doet met wat er niet toe doet???
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 12:19   #1226
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De 'mind' gaat nooit stil worden. Het gaat er om, om 'dat' wat jouw mind opmerkt op te merken, dát is stil.

Als dat gezwam over gedachten controleren en je bent je gedachten niet is allemaal mindfuck. Jezelf in de maling nemen.

Dat wat jou (ego!) opmerkt heeft een naam: gewaarzijn.

Maar ja, als je al 10 jaar op een forum jezelf wijs maakt dat je niet bestaat , wat moet dat gewaarzijn dan opmerken? Iets wat niet bestaat?
De 'mind' gaat nooit stil worden.
Juist dat is het probleem van ons, mensen; het verstand gaat met ons op de loop in plaats van dat wij ons verstand leiden...
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 12:19   #1227
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Gewoon al al die moeite die er zou moeten gedaan worden om tot inzicht te komen bewijst dat het geen inzicht is maar dat het enkel draait om diepdoorgedreven indoctrinatie...
Marie je onderzoekt geen gedachten en daarom heb je ideeën gevormd hoe het volgens jou in elkaar steekt. Daar kan niemand meer iets aan veranderen, dus wat doe je hier nog. Je weet alles al, zelfs veel beter. Bekritiseer niet wat hier gebeurt naar jouw maatstaven.

Er is in spirituele kringen in China, India, Nepal eeuwen nagedacht over het bestaan en er kwam ook een weg uit om stante pede tot inzicht te komen dat het denken de oplossing niet gaat brengen, namelijk door te reflecteren op een paradox. Daarvóór zaten ze om dat inzicht te krijgen hun halve leven in een van de mensen afgelegen grot om tot dat inzicht te komen.

En jij die het denken niet wenst op te geven, er er het grootst mogelijke heil van verwacht gaat daar tegen te keer. Wat denk je, zou jouw protest mij ook maar het minst kunnen interesseren?
 
Oud 5 February 2022, 12:28   #1228
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Marie het begrijpen is je niet gegeven wanneer je alles van buiten vergelijkt met wat er binnen je perceptie staat voorgeschreven. Ik sta telkens voor een blinde muur te kakelen zonder gehoor te krijgen en laat het hier voorlopig even bij op je te reageren. Ik heb ook wat anders te doen.
Laurens, er is geen buiten en geen binnen... Alles is één...
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 12:37   #1229
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Marie je onderzoekt geen gedachten en daarom heb je ideeën gevormd hoe het volgens jou in elkaar steekt. Daar kan niemand meer iets aan veranderen, Dus wat doe je hier nog. Je weet alles al, zelfs veel beter. Bekritiseer niet wat hier gebeurt naar jouw maatstaven.

Er is in spirituele kringen in China, India, Nepal eeuwen nagedacht over het bestaan en er kwam ook een weg uit om stante pede tot inzicht te komen dat het denken de oplossing niet gaat brengen, namelijk door te reflecteren op een paradox. Daarvóór zaten ze om dat inzicht te krijgen hun halve leven in een van de mensen afgelegen grot om tot dat inzicht te komen.

En jij die het denken niet wenst op te geven, er er het grootst mogelijke heil van verwacht gaat daar tegen te keer. Wat denk je, zou jouw protest mij ook maar het minst kunnen interesseren?
Wie zegt er hier dat de mens zijn verstand (denken) verkeerd gebruikt...
Wie zegt er hier de hele tijd dat de mens verder moet gaan dan zijn dwaas denken???
Een beetje vreemd om daarna hier af te komen dat ik het denken niet zou willen opgeven... meer nog er het grootste heil van zou verwachten...

En wat de spirituele kringen in China, India, Nepal eeuwenlang betreft... Zij zullen waarschijnlijk in hun tijd de maatschappij vooruit geholpen hebben, maar nu zijn zij, buiten wat inleiding, grotendeels achterhaald en voldoen ze niet meer om de hedendaagse mens vooruit te helpen...
marie is offline  
Oud 5 February 2022, 13:54   #1230
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarheid is, en jij, die waarheid doorzien, bent...

Ik zou echt niet zeggen dat dat niets is... Zelfs duidelijk voor ogen houdend dat het niet jij bent die de doener is..., maar enkel een goed draaiend radertje in het geheel...

Waar denk je dat het leven vandaan komt dan juist de wil om te leven...
Zonder wil om te leven, geen leven...

Niemand weet wat 'leven is, de mens is alleen in staat zich in te leven.. is dat eenmaal andermaal duidelijk, dan ga je al dat inleven weer inleveren. Geen weg van verlies noch winst, maar eenvoudig 'je' aanwezigheid 'klaren.
Guido is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.