Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 October 2013, 20:17   #1231
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Mars, weet jij nog op welke lijn jij zat?

Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar de buschauffeur die mijn man toen heeft doodgereden.

Ik krijg er weer dankbare gevoelens van nu ik dit typ.
Ik zat toen op verscheidene lijntjes per dag.
Krijg r nu spontaan weer een vochtige neus van.
Ook als is het best al lang geleden bus.
Mars is offline  
Oud 8 December 2013, 21:53   #1232
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een uitstekend initiatief, Hab.


Het is natuurlijk niet voor niets zo dat van iedere 100 guru's er 99 man zijn en er bij de 12 discipelen van Jezus geen enkele vrouw te vinden was. Een gotspe maar we zullen ons er manmoedig door heen slaan!
Wacht jij maar af, de matriarchale-tijd keert terug, vroeger of later.
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:01   #1233
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Kleine bijdraag namens MM

Maria Magdalena: apostel der apostelen


In het jaar dat de paus zijn vergevingsoffensief heeft ingezet, heeft hij al wel vergiffenis gevraagd aan 'de' vrouw, maar één vrouw met name heeft hij nog niet in het openbaar genoemd. Toch zou ook aan haar adres een excuus op zijn plaats zijn, want als er iemand in de kerkgeschiedenis weggedrukt is, dan is zij het wel. Ze komt in de bijbel voor, maar dan toch in niet veel meer dan een bijrol. Nou ja, bijrol... Ze zalft Christus met kostbare nardus-balsem, ze wast met haar tranen zijn voeten, die ze vervolgens met heur haar droogt, ze is de eerste die Christus na de opstanding tegenkomt.
Wel iets meer dan een bijrol dus voor Maria Magdalena, de vrouw die door de eeuwen heen de verbeelding van de gelovigen niet heeft losgelaten. In de Officiële versie van de Rooms-Katholieke kerk kwam ze in het jaar 44 na Christus in Zuid-Frankrijk aan land om in de Provence het evangelie te verkondigen. Haar laatste jaren verbleef ze, slechts gekleed in haar weelderige haardos, als kluizenaar in de grot van La Sainte Baume, in de buurt van Marseille. Volgens de legende had ze geen eten meer nodig, want haar dagelijkse voeding zou ze van engelen hebben ontvangen.
Ze staat bekend als de beschermheilige van de gevangen en de pasgeboren kinderen, maar vooral is zij het prototype van de boetvaardige zondares. In de versie van de Rooms-Katholieke kerk was zij een prostituee, die in haar latere leven boete deed voor haar zondige verleden. Vandaar ook het kluizenaarsbestaan.
Eerherstel
Het fascinerende is nu dat naast deze Officiële versie de afgelopen jaren een heel ander beeld van Maria Magdalena naar voren komt. Op basis van bronnenonderzoek, zeer geholpen door de gnostieke geschriften die in 1945 bij het Egyptische Nag Hammadi werden ontdekt, vindt er een soort eerherstel plaats. En krijgt zij, die na de Maagd Maria de belangrijkste vrouw in het nieuwe testament is, weer de erkenning als 'apostel der apostelen'. Zij zou de eerste onder de volgelingen van Jezus Christus geweest zijn, de eerste ook die de innerlijke betekenis van zijn leer begreep.
Dat is althans de visie die bijvoorbeeld in het werk van de Amerikaanse Margaret Starbird naar voren komt. Zij schreef het boek 'De vrouw met de albasten kruik - Maria Magdalena en de betekenis van de graal'. Voortbouwend op eerder onderzoek en theorievorming gaat zij ervan uit dat Christus en Maria Magdalena getrouwd waren, en dat Maria Magdalena na de kruisiging naar Zuid-Frankrijk vluchtte. Voor haar eigen veiligheid en die van haar kind, want ze zou zwanger zijn geweest. Waarmee het begrip ' De Heilige Graal' (Sangraal) een hele nieuwe betekenis zou kunnen krijgen: 'sang raal' betekent in het Oudfrans 'koninklijk bloed'. Maria Magdalena zou dus zelf de graal geweest kunnen zijn, die het koninklijk bloed, het kind van Christus, bevatte.
Innerlijke transformatie
Over de plaats van Maria Magdalena onder de volgelingen van Christus geven de gnostieke geschriften informatie die haaks staat op de Officiële leer. Lynn Picknett en Clive Prince ('Het geheime boek der grootmeesters') schrijven: 'Het zijn geschriften die door de vroege kerk werden veroordeeld als 'ketters' en daarom systematisch werden opgespoord en vernietigd, alsof ze een belangrijk geheim bevatten dat gevaarlijk kon zijn voor het opkomende establishment. Veel van deze verboden teksten verkondigden de voorrangspositie van Maria Magdalena: een ervan heet zelfs het Evangelie van Maria. De Maria van dit evangelie is niet de Heilige Maagd, maar Maria Magdalena.'
In dit evangelie wordt gesproken over de weg van de innerlijke transformatie en de fasen die de ziel in dat proces doorloopt. De mannelijke discipelen, onder aanvoering van Petrus, begrijpen er weinig van. Maria Magdalena lijkt door Christus in deze esoterische leer te zijn ingewijd, terwijl over de mannelijke apostelen wordt gesproken als over 'kinderen die ravotten op een vreemd veld, dat niet het hunne is.' Petrus maakt ruzie met Maria Magdalena: 'Zou hij (Christus) werkelijk buiten ons om en niet openlijk met een vrouw gesproken hebben? Moeten wij soms omkeren en allemaal naar haar luisteren? Heeft hij aan haar de voorkeur gegeven boven ons?'
Maria moet er van huilen en vraagt Petrus of hij denkt dat ze liegt, waarna Levi het voor haar opneemt: 'Petrus, jij bent altijd zo heetgebakerd! En nu zie ik weer dat je redetwist met deze vrouw als met tegenstanders. Als de Verlosser haar waardig bevonden heeft, wie ben jij dan om haar te verwerpen?'
'Ziekelijke uitsluiting van het vrouwelijke'
In deze aanvaring tussen Petrus en Maria Magdalena kunnen we het begin van de kloof zien die de religieuze geschiedenis van de afgelopen twee millennia heeft gekenmerkt: de kloof tussen innerlijke en uiterlijke (esoterische en exoterische) kennis. Veel splitsingen waar onze cultuur aan lijdt zijn op deze dualiteit terug te voeren. Het onbegrip tussen man en de vrouw bijvoorbeeld, waarbij 'de' man over het algemeen meer thuis lijkt te zijn in de buitenwereld en 'de' vrouw meer in de binnenwereld. In de kerkgeschiedenis werd met het concilie van Niceae in 325 de strijd beslecht in het voordeel van 'de mannenpartij': er werd besloten welke geschriften wel en welke niet in de bijbel thuishoorden, voortaan bestond er één gezaghebbende leer, de basis voor de patriarchale machtsstructuur van de kerk werd gelegd. De vrouw - tot dan toe in veel culturen in het midden-oosten gelijkwaardig aan de man - werd naar een tweederangs positie geduwd, voortaan konden alleen mannen nog als priester optreden.
Margret E. Arminger ('Maria Magdalena, moeder van de kerk') spreekt van een 'theologische staatsgreep'. Volgens haar is de figuur van Maria Magdalena doelbewust misvormd als tactiek in de strijd van de kerk tegen haar twee ergste vijanden: de seksualiteit en de vrouw. 'In onze tijd komt aan het licht dat nauwelijks een andere religie vrouwen zoveel heeft aangedaan als de kerk van de vrouwvriendelijke Jezus. Zeker - de dwalingen in zaken van geloof, waarheid en liefde waren de afgelopen twintig eeuwen heel algemeen vaak rampzalig - maar waarschijnlijk had toch niets dermatre fatale gevolgen als de ziekelijke uitsluiting van het vrouwelijke, die nog steeds te veel verdoezeld wordt.'
De vrouw als moeder en verzorgster werd in de figuur van Maria aanvaard en op een voetstuk gezet, de vrouw als metgezel en minnares werd in de figuur van Maria Magdalena tot zondares gemaakt en zoveel mogelijk uit de geschiedenis weggeschreven. De hele verwrongen kijk op de menselijke seksualiteit, waar in onze cultuur vrijwel iedereen door aangetast is, doet maar al te snel vergeten dat bijvoorbeeld het celibaat in de beginperiode van de christelijke kerk helemaal niet bestond, maar pas later, halverwege de vierde eeuw, werd ingevoerd.
Troubadours en Katharen
Nu, aan het begin van het derde millennium, staan we op een punt dat er opnieuw een evenwicht tussen het mannelijke en het vrouwelijke kan ontstaan. In de geschiedenis zijn er al eerder dergelijke momenten geweest. In de twaalfde eeuw kwamen in Zuid-Frankrijk, min of meer gelijktijdig, de beweging van de troubadours en het katharisme op. De troubadours bezongen in gedichten en muziek de liefde voor het archetypische vrouwelijke. Daarbij werd ook, net als in het Bijbelse Hooglied, het erotische, sexuele element zeker niet over het hoofd gezien. Het katharisme was een gnostiek-christelijke stroming, waarin mannen en vrouwen als gelijkwaardig werden gezien. Beiden konden priesterlijke functies uitoefenen. De kathaarse beweging vond een wreed einde op de door de katholieke inquisitie aangestoken brandstapels in het zuid-Frankrijk van de dertiende en veertiende eeuw. Paus Innocentius de derde riep in het begin van de dertiende eeuw op tot een kruistocht, nu eens niet tegen de 'ongelovige bezetters' van het heilige land, maar tegen mede-christenen die er een afwijkende leer op nahielden. In een decennia durende campagne werden vele steden belegerd, veroverd en uitgemoord. Tienduizenden mannen, vrouwen en kinderen vonden de dood. Met de val van de kathaarse vesting Montsegur kwam in 1244 een eind aan deze beweging. hoewel de inquisitie nog tot in de vijftiende eeuw actief was met het opsopren van de laatste ketters.
Maria Magdalena Festival
Het gebied waar het katharisme opbloeide was grofweg hetzelfde gebied als waar Maria Magdalena predikend zou hebben rondgetrokken. De belangstelling voor deze streek en de religieuze geschiedenis die ermee verbonden is, is de laatste jaren met name in Nederland sterk groeiende. Regelmatig worden er katharenreizen georganiseerd, mede door de Nag Hammadi vertaling neemt ook de belangstelling voor Maria Magdalena toe. Deze zomer wordt er in het gebied rond de Montsegur zelfs een 'Maria Magdalena Festival' georganiseerd.
Maria Magdalena lijkt vooral aan te slaan als symbool voor het vrouwelijke element zoals dat eeuwenlang in onze cultuur is onderdrukt. Een onderdrukking die zich bijvoorbeeld ook uit in de onverantwoordelijke manier waarop wij collectief met de aarde en haar hulpbronnen omgaan.
In onze tijd maken we mee dat die kracht aan het terugkeren is. In kringen van eigentijdse spiritualiteit (door sceptici wat al te snel als 'zweverig' afgedaan) spreekt de persoon, of misschien kunnen we beter zeggen 'de energie' van Maria Magdalena tot ons via de stem van menselijke 'channels'. Zonder een oordeel te willen uitspreken over dit verschijnsel, is het toch interessant om een fragment te citeren zoals dat via het channel Saskia Bosman werd genoteerd, tijdens een reis naar het gebied van de Montsegur in 1997.
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:02   #1234
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

"Dit is Maria Magdalena. Ik verwelkom jullie in het gebied waar ik eens leefde. (...) Ik leidde hier een mysterie school. Veel mensen die veranderingen in de bijbel aanbrachten willen mij zien als een hoer, de vrouw die zondigde. Maar wat die mensen ontkennen is wat ik hier in werkelijkheid aan het doen was, met tantra, de hoogste vorm van tantra. (...) Wij waren in dit gebeid, op en rondom de Montsegur, om te studeren, te onderwijzen en inwijdingen aan te bieden in dat wat jullie vandaag de dag tantra noemen, maar wat andere namen had in de culturen in het midden-oosten van het verleden. En daarom was ik beschermster van het Boek der Liefde. het Boek der Liefde dat later door de Katharen in een grot werd verborgen, waar dit boek zich nog steeds bevindt. Al deze informatie is onderdrukt door die grote Luciferische organisatie die jullie kennen als de Rooms-Katholieke kerk en het Vaticaan. Hun bedoeling was dat onze tantra leringen onbekend zouden blijven. Ze waren opgeschreven, en als de Rooms-Katholieke club dit niet was begonnen te onderdrukken, dan zouden de complete leringen die in het Boek der Liefde genoemd werden, in de bijbel zijn opgenomen. (...) Nu is het de tijd om het Boek der Liefde terug te brengen. En zoals jullie weten gaat dat niet alleen om de liefde tussen man en vrouw, maar om de Liefde voor het Al, het Ene Hart, de Liefde van de Ene, en een van de manieren om dit te bereiken. Het gaat om het opstijgen, de opstijgende transformatie van jullie energie. De Katharen waren niet bezig met het onderdrukken en het ontkennen van het lichaam, zoals de mesnen in jullie tijd geloven. In tegendeel, zij aren de laatsten die nog volgens onze leringen leefden, onze leringen die onderdeel van de bijbel hadden moeten blijven."
Maria Magdalena en de Zwarte Madonna
Dit is informatie die ons niet via de geaccepteerde weg van de historische bronnen bereikt, maar via de weg van de levende inspiratie. Voor steeds meer mensen is dit een aanvaardbare manier; ze hebben er steun en houvast aan. omdat het informatie is die als het ware in henzelf 'resoneert'. Esoterische kennis, in tegenstelling tot de exoterische kennis die uitsluitend van buiten wordt aangereikt.
Hier ligt een interessante parallel met het verschijnsel 'Zwarte Madonna'.
Want ook die heeft door de eeuwen heen steeds tot het innerlijk van de gelovigen gesproken, terwijl de kerk er alles aan deed om het verschijnsel te bagatelliseren of te ontkennen.
Zwarte Madonna's zijn beelden van de madonna met kind, maar dan uitgevoerd in een donkere of zwarte houtsoort, of zwart geverfd. Er zijn in heel Europa zo'n 150 Zwarte Madonna's te vinden, volgens een onderzoek van Ean Begg (The Cult of the Black Virgin) bevindt zo'n 65 procent ervan zich in Frankrijk. Bekende Zwarte Madonnaplaatsen zijn in Frankrijk: Chartres, Rocamadour, Dijon, Aioth en Le Puy. Orval in Belgi?, Einsiedeln in Zwitserland en Loreto, Florence, Veneti? en Rome, Montserrat in Spanje.
Zwarte Madonna's worden vrijwel altijd aangetroffen op plaatsen die in de voorchristelijke, 'heidense', sterk matriarchale religies een belangrijke rol speelden. Godinnen als Diana, Cybele en Isis werden vaak met een zwarte huid voorgesteld.
Maar is er ook een verband met Maria Magdalena? Veel Zwarte Madonna-plekken hebben ook een connectie met haar. Zo is in Saintes-Marie-de-la-Mer - de plaats waar Maria Magdalena volgens de legende aan land kwam na haar reis uit Palestina - het zwarte beeld van 'Sara de Egyptische' te vinden. En in het vlakbij de Montsegur gelegen plaatsje Belesta staat het kapelletje van de Notre Dame du Val d'Amour. Aan een groot glas-in-lood raam en schilderingen op het plafond te zien, wordt hier Maria Magdalena mee bedoeld. In de kleine crypte onder de kerk bevindt zich een bron en een beeldje van een Zwarte Madonna.
Ean Begg schrijft dat in zo'n vijftig plaatsen die aan Maria Magdalena zijn gewijd, ook een heiligdom voor de Zwarte Madonna te vinden is.
Maria Magdalena kan dus heel goed gezien worden als een figuur die een brug slaat tussen de voorchristelijke en de christelijke traditie. Lange tijd is die brug zoal niet afgesloten, dan toch goed verborgen geweest. Gezien de opbloei van allerlei niet-christelijke religieuze stromingen, de laatste decennia, is er waarschijnlijk nu meer dan ooit behoefte aan een dergelijke brug. En daarmee aan de erkenning van de rol en de waarde van een figuur als Maria Magdalena. Dat er daartoe nu ook binnen de Rooms-Katholieke kerk meer openheid begint te ontstaan, blijkt wel uit de verzoenende woorden van Johannes Paulus II. Maar misschien komt in dit jaar van vergiffenis ook nog het moment dat hij namens de Rooms-Katholieke kerk Maria Magdalena om vergeving vraagt voor het onrecht dat haar is aangedaan.


copyright, Jan Roelofs
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:38   #1235
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
......sssssst.....we zouden ze toch negeren.......
Bovendien verzoek ik Renoir hierbij de bijdrages van Mihaela te verwijderen
niet zo zeuren joch, er is plaats voor iedereen. (Klikspan!)
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:45   #1236
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
en ze komt ook niet op m'n favorietenlijstje voor.
ik dacht voor de grap, even een paar keer aardig typen tegen habnot, en hem een paar complimentjes geven (subtiel en zo, dat het niet opvalt), dan stijg ik gelijk op zijn favolijst.

ik vind zo interessanter, laat hem zich ergeren..
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:55   #1237
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Dat is je goed recht, het is je eigen forum, maar er is al op gereageerd en de verhaallijn moet intact blijven. Bericht 11 en 12 kunnen wel verplaats worden.

Maar ik blijf dat niet doen, dus negeren is je enige optie.
Goed idee Gargamel, een mooie compromis
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:57   #1238
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

je hebt ze allemaal verplaatst Gargamel. Dat valt echt tegen. In andere situaties, was je echt niet zo rap bij.
Hmhm.. ik vergeef het je, zo een groot hart heb ik nu (ik jok een beetje, want gul ben ik niet echt, wel grappig.. ik kan erom lachen iig)
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 22:59   #1239
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Slaap lekker dan, ik ga slapen.
Mihaela is offline  
Oud 8 December 2013, 23:01   #1240
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
je hebt ze allemaal verplaatst Gargamel. Dat valt echt tegen. In andere situaties, was je echt niet zo rap bij.
Hmhm.. ik vergeef het je, zo een groot hart heb ik nu (ik jok een beetje, want gul ben ik niet echt, wel grappig.. ik kan erom lachen iig)

Dat kan wel zijn met betrekking tot ander discussies maar op het eigen forum heb je zelfbeschikkingsrecht. Het verplaatsen van alleen die twee berichten is verkeerd gegaan, het was geen opzet ook de verhalen van MM te verplaatsen. Maar ik laat het maar zo.

Slaap lekker KiSs
Renoir is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.