Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 February 2022, 09:13   #1281
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oké, een verkeerde uitdrukking van mij; het verstand is inderdaad niet goed noch slecht... ik moet telkens en opnieuw 'onze slechte werking van het verstand' zeggen...
Het verstand werkt prima.
Citaat:
Het verstand dient om ons bewust te maken van wat is, en zo kan het als een enorme verrijking gezien worden..., voor die innerlijke richtinggever die ieder van ons bezit...
Dat doet het verstand niet.
Citaat:
vb. als je gelukkig bent en je bent je daarvan bewust, ben je dan niet eens zo gelukkig...
Hoeveel mensen zeggen op het einde van hun leven, had ik het geweten of was ik er mij meer bewust van geweest...
Bewust leven is dubbel leven...
Bewust zijn is niet een werking van het verstand.
Bewust worden is ook pijnlijk doordat je je bewust wordt van wat je aanricht in de wereld.
 
Oud 11 February 2022, 10:42   #1282
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het verstand werkt prima.

Dat doet het verstand niet.

Bewust zijn is niet een werking van het verstand.
Bewust worden is ook pijnlijk doordat je je bewust wordt van wat je aanricht in de wereld.
Oh jawel, dat is namelijk de enige juiste werking van het verstand...
Het verstand is pas verstand geworden nadat er genoeg verstandcellen waren om genoeg geheugen op te slaan, waarna het verstand, dank zij zijn geheugen met die gegevens kon gaan werken...
Vooraleer was dat enkel instinctieve werking... en het verstand diende om die instinctieve werking uit te breiden, te vergroten en te verbeteren en dat juist doordat de mens zich bewust was van wat gebeurde en zo bewuster kon meewerken...
Maar in plaats van mee te werken heeft de mens, uit verdwazing en hoogmoed, denkend het beter te weten, de werking van zijn verstand tegen zijn eigen instincten uitgespeeld en hij heeft zich zo, steeds meer en meer, van zijn eerder innerlijke leven afgesneden...
marie is offline  
Oud 11 February 2022, 17:28   #1283
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Oh jawel, dat is namelijk de enige juiste werking van het verstand...
Het verstand is pas verstand geworden nadat er genoeg verstandcellen waren om genoeg geheugen op te slaan, waarna het verstand, dank zij zijn geheugen met die gegevens kon gaan werken...
Vooraleer was dat enkel instinctieve werking... en het verstand diende om die instinctieve werking uit te breiden, te vergroten en te verbeteren en dat juist doordat de mens zich bewust was van wat gebeurde en zo bewuster kon meewerken...
Maar in plaats van mee te werken heeft de mens, uit verdwazing en hoogmoed, denkend het beter te weten, de werking van zijn verstand tegen zijn eigen instincten uitgespeeld en hij heeft zich zo, steeds meer en meer, van zijn eerder innerlijke leven afgesneden...
Onderzoeken wat je hier plompverloren beweert kan ik niet en geloven doe ik niet. Verstand is simpelweg het vermogen om te denken en te begrijpen.

Wikipedia zegt over verstand.

Citaat:
Het verstand is het (menselijke) vermogen om logisch te redeneren en is noodzakelijk om te kunnen leren. Het verstand is synoniem met het denkvermogen. De mate van ontwikkeling van dat vermogen is de intelligentie.
Ik ga er niet meer aan toedichten dan dat.
In mijn optiek is verstand iets om te gebruiken, een hulpmiddel. Het doet niks autonoom.
 
Oud 11 February 2022, 19:53   #1284
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Onderzoeken wat je hier plompverloren beweert kan ik niet en geloven doe ik niet. Verstand is simpelweg het vermogen om te denken en te begrijpen.

Wikipedia zegt over verstand.

Ik ga er niet meer aan toedichten dan dat.
In mijn optiek is verstand iets om te gebruiken, een hulpmiddel. Het doet niks autonoom.
En waarom verloor dan de mens, zogezegd door de kennis van het goede en het kwade het aardse paradijs???
Alsof die kennis er niet op wijs dat de mens tot verstand was gekomen en met het verstand en door het verkeerd gebruiken van zijn verstand, zijn innerlijke vrede verloor...
De mens heeft zichzelf uit het aards paradijs verjaagd...
marie is offline  
Oud 12 February 2022, 09:07   #1285
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En waarom verloor dan de mens, zogezegd door de kennis van het goede en het kwade het aardse paradijs???
Alsof die kennis er niet op wijs dat de mens tot verstand was gekomen en met het verstand en door het verkeerd gebruiken van zijn verstand, zijn innerlijke vrede verloor...
De mens heeft zichzelf uit het aards paradijs verjaagd...
Met het goed en kwaad doet de dualiteit zijn intrede en dat wordt als het kwaad gezien.
Geen weet hebbende van goed en kwaad is dat er niet.
Met weet hebben doet 'kennis' zijn intrede, niet verstand.
 
Oud 12 February 2022, 11:51   #1286
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Met het goed en kwaad doet de dualiteit zijn intrede en dat wordt als het kwaad gezien.
Geen weet hebbende van goed en kwaad is dat er niet.
Met weet hebben doet 'kennis' zijn intrede, niet verstand.
Kennis heeft altijd bestaan, of denk je dat het handelen van dieren, het instinctief handelen op onwetendheid steunt...
De kennis is er en via het verstand kan de mens er zich bewust van worden...

Wat is, is... maar dat wil nog niet zeggen dat alle levende wezens er op dezelfde wijze deel aan nemen... Voor het verstand doet men het instinctief... daarna zou men het bewuster kunnen doen...

Wat is weten in feite??? Gewoon bewust zijn van wat is...
marie is offline  
Oud 12 February 2022, 18:06   #1287
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Kennis heeft altijd bestaan, of denk je dat het handelen van dieren, het instinctief handelen op onwetendheid steunt...
De kennis is er en via het verstand kan de mens er zich bewust van worden...
Verstand is er altijd geweest, kennis niet. Kennis is een nakomertje.

Citaat:
Wat is, is... maar dat wil nog niet zeggen dat alle levende wezens er op dezelfde wijze deel aan nemen...
Op welke wijze er deelname is dat is aan het bestaan.

Citaat:
Voor het verstand doet men het instinctief... daarna zou men het bewuster kunnen doen...
Geen idee.

Citaat:
Wat is weten in feite??? Gewoon bewust zijn van wat is...
Dat wat geweten wordt zonder dat het om kennis gaat.
 
Oud 12 February 2022, 18:32   #1288
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Verstand is er altijd geweest, kennis niet. Kennis is een nakomertje.

Op welke wijze er deelname is dat is aan het bestaan.

Geen idee.

Dat wat geweten wordt zonder dat het om kennis gaat.
Ik denk dat we hier in woorden en verschillende betekenis van de woorden gevangen zitten...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.