Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 February 2013, 18:04   #121
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Andermans last is ook mijn last. Ik kan de ander hier alleen van bevrijden door mezelf ervan te bevrijden.
Mooi gezegd overigens. Ik voel dat ook altijd zo. En dat kan soms knap lastig zijn en dan moet ik daar toch wat mee. Maar ik zie een ander graag gelukkig, dan ben ik ook gelukkig. Wij zitten toch in dezelfde boot, al is het met verschillende riemen. En onze veerboot is stormvast.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 18:20   #122
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De laatste paar dagen voelde ik me een beetje kwetsbaar. Eigenlijk zal ik dat grieperig kunnen noemen, maar ik merkte op dat voor mij aan voelde alsof ik behoefte had aan warmte, aan veiligheid. Daarnaast knaagde er een gevoel aan me, en ik probeerde dat gevoel te stille met alles en nog wat, maar het bleef sterk aanwezig. Het is simpelweg behoefte aan aandacht, maar zoiets wat als onverzadigbaar aanvoelt.
Vandaag ben ik naar de stad geweest, mijn vriend is mee gegaan. Verbazend hoe hij soms iets uit de rekken pakt wat ik nooit opgemerkt zou hebben, en als ik het aantrek voel ik me ineens stralend mooi.
Dan knaagt het gevoel aan me dat ik mezelf ook mooi wil vinden, ook al loop ik nonchalant gekleed of onbezorgd om mijn uiterlijke. Ik had het gevoel van: Jemig, het is nooit goed met dit mensje (ikke dus)!..
Maar nu was ik blij dat ik weer wat bewuste aandacht aan mijn garderobe had geschonken, al had ik dat getailleerde jasje misschien toch ook mee moeten nemen??!!.
Bij het parfum zoeken trof ik een dame dat gelijk begreep wat ik wilde hebben, en wat ik lekker en aangenaam vind ruiken. Ze liet me een paar heerlijke parfums ruiken, allemaal precies in de lijn dat ik graag wilde. Uiteindelijk heb ik mijn keuze gemaakt, en toen mijn vriend klaar was bij de computer-winkel kwam hij ook snuffelen, en ging ik voldaan naar huis.
Alsnog was mijn knagend gevoel aanwezig. Ik kon ook erover praten, en het is simpelweg een onverzadigde behoefte aan aandacht, wat op de achtergrond sluimert. Ook het gevoel van hebzucht kwam even voorbij passeren.
Als ik dat gade sla herken ik dit gevoel als iets wat ik ken, maar nooit zo duidelijk aan de oppervlakte aanwezig was. Ook voelde ik me zacht en begripvol naar mezelf toe, wat voor mij nu een beetje verzacht. Zeker is het een goed moment om dat toe te laten in al haar hevigheid, maar leuk is het niet.
Ik heb van iedereen fijne aandacht gekregen, vanaf vanmorgen al. Zeg Rob, was toch fijn je tekst, besefte ik pas later dat ik niet volledig binnen kon laten. Bij deze alsnog
En de hele dag ben ik omringd door fijne aandacht van iedereen om me heen, maar het knagende gevoel is blijkbaar iets wat met zelf aandacht geven te maken heeft.
Het dubbele is dat ik een gedeelte binnen laat, van dat wat mij geschonken wordt, maar het knagende gevoel ook waarneem.

Oh, dat restje van gisteren, zuurkool met worst en aardappelen, rozijnen en ananas, en gemalen koriander. Mijn vriend kookt zo overheerlijk. Ik ga nu even smullen.
Zie je wel?
Je kunt zelf ook schrijven.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 18:34   #123
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Zie je wel?
Je kunt zelf ook schrijven.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 20:40   #124
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
En ook al zijn de vernauwingen geschenken van God, ze blijven vernauwingen, ze blijven triggers, ze blijven energie dat niet stroomt.
Het zijn meer dan dat. Het is net zo goed Go(e)d in vorm van al dan niet even stromende energie.

Inzicht komt van binnenuit en gebeurt. Dan pas kan de energie weer stromen. Maar juist de niet stromende energie maakt je iets duidelijk ten opzichte van de wel stromende energie. Zoals ik het dan ervaar stroomt de energie wel degelijk, alleen op een trage manier in de "hoop" (gezien als handvat) je iets inzichtelijk te maken. Niet stromende energie blijven zien als obstakels maken de obstakels juist groter i.p.v. kleiner. En dan heb je een trigger bij i.p.v. de eerste opgelost. Dus twee i.p.v. een. Ik merk dat altijd bij akkefietjes met iemand, die zich zorgen maakt om de vernauwing zelf, dat die de sfeer zou kunnen bederven. Het is niet meer dan een gedachte die dit gevoel geeft en dwarszit. Met vernauwingen is pas iets goed mis als je erin blijft stikken........letterlijk en figuurlijk. Juist een fijn gevoel om eruit te komen en bij jezelf vast te stellen dat dat steeds makkelijker gaat. Maar goed zo ervaar ik dat dan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 20:49   #125
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik merk dat altijd bij akkefietjes met iemand, die zich zorgen maakt om de vernauwing zelf, dat die de sfeer zou kunnen bederven.
Gaat dit over een persoon die je kent, of is het algemeen bedoeld?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 20:59   #126
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Kunnen wij een ander werkelijk feilloos aanvoelen? Als we niet eens in staat zijn om onszelf aan te voelen, of aan onszelf te voelen. Wat jij wilt.

Wanneer is er sprake van zuivere waarneming? Als we ons bewust zijn van het feit dat we nog over issues beschikken, en onze eigen onzuiverheid durven erkennen? Feilloos wat betekent dat? Voor mij zonder twijfel. En voor mij is er feilloos aanvoelen, zeker weten, en twijfelen met als risico de plank mis te slaan. Waar zou jij voor kiezen? Valt er iets te kiezen? En dus te doen, cq te laten?

Sprak ik tot mijzelve. Dit voor mevrouw Mihaela, die zich overal door aangesproken voelt. Het gaat niet altijd om jou liefje. In dit geval even voor mij. Leer er maar mee leven.
Het zou je (eigenlijk) niet moeten storen. Wat je hierin stoort is je trots, je ego, je gedachten die je hierover hebt. Hoe je het ook wilt noemen.
Op dit forum gebeurt dat onder het mom van Zelfkennis en dat kan je wel helpen om het los te laten en idd helemaal naar binnen bij jezelf te gaan. Feedback geven zonder je persoonlijk aangevallen voelen is ook wel iets wat je wel in goede opleidingen leert. En toch valt het niet altijd go(e)d.

Ik herken het wel, het is ronduit irritant als mensen (vooral in het algemene leven) menen te weten/zien wat goed voor je is. Iets wat in je dagelijks leven misschien vaak voorkomt. En de moeite waard om te kijken wat je hierin stoort. Als je serieus beseft dat deze bemoeienis niet werkelijk kan hinderen lost het vanzelf wel op. Daar kun je op wachten en tot dan onderzoeken waarom je dat nu nog niet lukt.

Maar er is ook een andere kant. Al onze ego dingen hebben ook een reden. Zonder al die dingen zouden we ook alle onrechtvaardige dingen op zijn beloop laten. En voor niets en niemand meer opkomen.

Het zou ons allemaal een zorg zijn.............en dat is nu ook weer niet de bedoeling. Voor mijn gevoel is dit allemaal in het leven te geroepen om te ervaren in de praktijk en niet alleen maar liefelijk als een energie in het universum rond te zweven. Dat komt wel weer als dit duidelijk is. Een van de redenen dat we ons ook niet te druk zouden moeten maken over dingen die er niet toe doen.....en niet werkelijke schade aanrichten.

Een beetje humor en lachen over jezelf is het beste medicijn en lucht net zo op dan een portie huilen als iets je dwars zit. En zorgt voor een goede doorstroming. En een portie boos worden mag ook, daarna kun je weer lachen......en in een deuk liggen over jezelf en je gekke bokkesprongen.

Ik merk dat het vaak heel dicht bij elkaar ligt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 21:08   #127
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Gaat dit over een persoon die je kent, of is het algemeen bedoeld?
Iemand uit mijn vriendenkring.
Waarom is dat belangrijk om te weten?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2013, 21:41   #128
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het zijn meer dan dat. Het is net zo goed Go(e)d in vorm van al dan niet even stromende energie.

Het is niet meer dan een gedachte die dit gevoel geeft en dwarszit. Met vernauwingen is pas iets goed mis als je erin blijft stikken........letterlijk en figuurlijk. Juist een fijn gevoel om eruit te komen en bij jezelf vast te stellen dat dat steeds makkelijker gaat. Maar goed zo ervaar ik dat dan.
Ik heb zelf trouwens makkelijk praten. Ook al klopt dat met de gedachte,
je hebt wel begrip nodig voor de ander, alleen met dat soort kreten kom je er ook niet. Het heeft onze vriendschap juist heel hecht en sterk gemaakt, we zijn er beide goed uitgekomen en dat terwijl we het contact al (bijna) be?indigd hadden. Omdat het even muurvast zat, maar de Liefde was toch sterker. Elkaar laten zijn was voor ons beiden belangrijk maar daar lag het ook niet aan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 08:34   #129
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Twee jaar geleden heb ik een hartinfarct gehad en de afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de gevolgen daarvan. Met succes, want gisteren was mijn laatste bezoek aan de cardioloog. Ik ben ontslagen als patiënt omdat mijn lichamelijke conditie helemaal in orde is. Dat stemde mij gisteren uitermate en oprecht vrolijk.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 09:31   #130
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Iemand uit mijn vriendenkring.
Waarom is dat belangrijk om te weten?
Het was voor mij niet duidelijk genoeg of het over een bestaand persoon ging, of als het een algemeen uitleg was, dus stelde ik de vraag. Als jij dat in je tekst noemt, zal het belangrijk voor jou zijn. Ik wilde simpelweg begrijpen wat ik las.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.