Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 March 2013, 23:39   #121
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Heerlijk om met de beeltenis van deze schone dame op mijn netvlies, mijn mandje op te zoeken. Thanks Cynthia.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 22:02   #122
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

O lief vandaag las ik iets in u! Zo mooi, zo mooi. Ik noteer, zodat ik het niet zal vergeten.

Sloka 1

Breng al het veranderde in dit steeds veranderende bestaan binnen het Ene. Beleef werkelijke vreugde door alles daaraan over te geven. Verlang niet naar wat anderen begeren.

Sloka 2

Alleen wie zo omgaat met de wereld, kan wensen honderd jaar te worden.

Sloka 3

Demonisch en vol blinde duisternis zijn de werleden waarheen zij gaan die het Ene niet willen kennen.

Sloka 4

Het Ene, zelf zonder beweging, is sneller dan de gedachte. De zintuigen kunnen het niet bereiken, omdat het voor hen uit gaat. Onbeweeglijk laat het alles achter zich. In dat Ene draagt de levensadem het bestaan van al wat leeft.

Sloka 5

Het zelf beweegt en beweegt niet. Het is vere en vlakbij. Het is in alles en ook buiten alles.

Sloka 6

Wie al het bestaande ziet binnen het eigen Zelf en zichzelf in al het andere, wijst niets af.

Sloka 7

Wat voor verdriet of teleurstelling kan er zijn voor wie weet dat alles in het Ene en het Ene in alles bestaat?

Sloka 8

Hij dringt door in alles, is in alles aanwezig, zonder lichaam, zonder spieren, zonder letsel. Niet aangeraakt door zonde, stralend, zuiver, alziend, alwetend, alles overtreffend. Hij heeft alle goden voor eeuwig hun eigen taak gegeven.

Sloka 9

In blinde duisternis storten zij zich, die de begoocheling dienen. In zo mogelijk nog dieper duisternis komen zij terecht, die prat gaan op het weten.

Sloka 10

Het Ene, zeggen zij, wordt door weten bereikt. Het andere, zeggen zij, wordt bereikt door onwetendheid. Zo hebben wij gehoord van de wijzen, die ons dat hebben verklaard.

Sloka 11

HIj die het weten en het niet-weten tezamen kent, heeft de dood overwonnen in het niet-kennen en heeft de onsterfelijkheid bereikt in het kennen.

Sloka 12

Zij die het niet-worden huldigen gaan in blinde duisternis, maar in zo mogelijk nog grotere duisternis gaan zij, die prat gaan op hun kennis van het worden.

Sloka 13

Het worden leidt tot iets anders dan het niet-worden. Zo hebben wij gehoord van de wijzen, die ons dat hebben verklaard.

Sloka 14

Wie beiden kent, worden en niet-worden als ontstaan en vergaan tezamen, overstijgt in het niet-worden de dood en wint in het worden de onsterfelijkheid.

Sloka 15 & 16

Het aanschijn van de Werkelijkheid is afgedekt met goud. Ontdek u, o zon, zodat ik, die de waarheid ben toegedaan, U zien moge. O alvoeder, eenzame reiziger, heerser, zon, zoon van de eeuwige, laat uw goedgunstigheid uw meest glorierijke vorm mag aanschouwen. Die daar is, ben ik.

Sloka 17

Laat nu mijn adem opgaan in de alles omvattende onsterfelijke adem en laat dit lichaam tot as worden. Aum! Aum! Geest herinner je je daden. Geest, herinner je je daden.

Sloka 18

O, Agni, leidt ons over het rechte pad om de vruchten te mogen plukken van onze daden. U kent onze wegen, o Heer. Wis daaruit weg alle oneerlijkheid, alle bedrog en zonde. Met deze woorden groeten wij u steeds weer.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 16:13   #123
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

De vier aspecten: woord, tijd, ruimt en atoom. Zijn 1 en dezelfde en in wezen niets anders dan ideeën.

De manifestatie, het woord, schiep deze zichtbare wereld.

De oorzaak der schepping is, Anoe of de atomen. In zijn geheel genomen noemt men ze Maya, of heren der illusie, afzonderlijk Anoe wordt Avidya, onwetendheid, genoemd.

Deze atomen, vormen de troon van de geest, de Schepper. Die terwijl hij op hen schijnt, dit heelal schept. Omdat Maya, de mens onwetend maakt , zelfs van zijn eigen zelf. Daarom worden de voornoemde vier ideeën, de oorzaak van deze verwarring genoemd.Zolang de mens zich met zijn grofstoffelijk lichaam identificeert. Bevindt hij zich in een positie, die ver beneden die van de viervoudige oer atomen ligt en hij is uiteraard niet in staat ze te begrijpen. Maar wanneer hij zichzelf tot het niveau van het atoom opheft weet het dat de heilige Geest die op de duisternis, Maya schijnt, om elk deel daarvan naar de goddelijke bron toe te trekken. Maar de duisternis, Maya, of zijn individuele delen, Avidya, de onwetendheid, kan daar het zelf afstoting is , het geestelijk licht niet ontvangen of begrijpen maar weerspiegelt het.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 18:11   #124
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
De vier aspecten: woord, tijd, ruimt en atoom. Zijn 1 en dezelfde en in wezen niets anders dan ideeën.

De manifestatie, het woord, schiep deze zichtbare wereld.

De oorzaak der schepping is, Anoe of de atomen. In zijn geheel genomen noemt men ze Maya, of heren der illusie, afzonderlijk Anoe wordt Avidya, onwetendheid, genoemd.

Deze atomen, vormen de troon van de geest, de Schepper. Die terwijl hij op hen schijnt, dit heelal schept. Omdat Maya, de mens onwetend maakt , zelfs van zijn eigen zelf. Daarom worden de voornoemde vier ideeën, de oorzaak van deze verwarring genoemd.Zolang de mens zich met zijn grofstoffelijk lichaam identificeert. Bevindt hij zich in een positie, die ver beneden die van de viervoudige oer atomen ligt en hij is uiteraard niet in staat ze te begrijpen. Maar wanneer hij zichzelf tot het niveau van het atoom opheft weet het dat de heilige Geest die op de duisternis, Maya schijnt, om elk deel daarvan naar de goddelijke bron toe te trekken. Maar de duisternis, Maya, of zijn individuele delen, Avidya, de onwetendheid, kan daar het zelf afstoting is , het geestelijk licht niet ontvangen of begrijpen maar weerspiegelt het.

Zo dat komt binnen!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2013, 09:04   #125
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Zeker! De heilige wetenschap van ,Swami Sri Yoekteswar , is een klein boekje maar maakt grote indruk!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2013, 14:08   #126
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Zeker! De heilige wetenschap van ,Swami Sri Yoekteswar , is een klein boekje maar maakt grote indruk!
Het was maar een grapje,..ik kan helemaal niets met deze teksten, het voelt als zover juist buiten je, met al die onuitspreekbare namen,...

Maja de bij vind ik wel leuk,....."er is een land. ik weet niet waar,...."WiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2013, 21:30   #127
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Speciaal voor jou........
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2013, 23:36   #128
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Het was maar een grapje,..ik kan helemaal niets met deze teksten...
Ik heb ook niet zoveel met de sloka, ik heb meer met de slokop, maar ja, ieder zijn ding zal ik maar zeggen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 09:04   #129
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

De sloka slokken mij helemaal op, op dit moment.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 11 April 2013, 10:41   #130
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
De sloka slokken mij helemaal op, op dit moment.
Ha, ha.... Da's een goeie.
Guy is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.