Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 July 2021, 21:22   #121
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Maar ze blijken ervan overtuigd dat waarheidsvinding buiten het zelf en buiten de bestaande wereld moet gezocht worden...
Alsof waarheidsvinding niet alles omvat...
Het is Waarheid in enkelvoud. En eigenlijk is het woord 'vinden' ook niet helemaal correct: Waarheid vindt jou net zo goed.....precies op het moment dat dat 'jou' is vertrokken.

Leuk hè.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 31 July 2021, 08:15   #122
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Jij gaat mij toch niet wijsmaken dat je echt meent dat vergelijken de enige faculteit van de geest is?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Ik heb daar gisteren al over geschreven, Hab.
Kennelijk schreef ik tegen een user die of niet oplet of niet begrijpt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Maar ze blijken ervan overtuigd dat waarheidsvinding buiten het zelf en buiten de bestaande wereld moet gezocht worden...
Alsof waarheidsvinding niet alles omvat...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Het is Waarheid in enkelvoud. En eigenlijk is het woord 'vinden' ook niet helemaal correct: Waarheid vindt jou net zo goed.....precies op het moment dat dat 'jou' is vertrokken.

Leuk hè.

Succes met dit eindeloos heen en weer geschrijf, ik heb het geduld niet.

En niet te vergeten het overbekende overige gezeur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Wel jammer, want als jij al de energie om zou zetten in 'eerlijk naar jezelf kijken', zou het verder geen grote stap meer zijn.
Stel jezelf alleen maar de vraag of dat wat men bij jou ziet waar zou kunnen zijn.
Je hoeft daarop geen antwoord te geven, maar realiseer je je wat dat zou kunnen betekenen voor jou. Alleen de vraag stellen is al winst.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Oke', en jij bent op de helft van het alfabet als ik het goed begrijp, nou dan heb je zeker nog wat letters te gaan, nu begrijp ik ook waarom je er zo veel woorden aan vuil maakt, je hebt nog een half alfabet tot je beschikking.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Ik vraag me af hoeveel vorderingen je zelf meent gemaakt te hebben na bijna 7 maanden op dit forum want op 4 jan. '21 schreef je dit...

Mogen we een stand van zaken Bassie?
Wel fijn dat we niet nog meer actieve users hebben.
 
Oud 31 July 2021, 08:31   #123
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Relativeren Laurens, een van de voornaamste instellingen van zelf-kennis.
Zelfkennis vraagt veel energie, waarheidvinding' zo goed als niets.
Gedegen zelfonderzoek maakt al dat heen en weer geschrijf overbodig, maar zelven moeten zich zo nodig profileren en aan dat nutteloze werk moet iemand zijn waardevolle tijd besteden.

Maar ik bedoelde eigenlijk Bassie een hart onder de riem te steken want hij steekt veel tijd in dat eindeloos uitleggen. Met al dat gesakker blijven we wel vanzelf weer on topic.
 
Oud 31 July 2021, 09:12   #124
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Het enige dat verenigt is het eigen zijn opzij kunnen zetten zodat je wel in staat bent om naar de andere te luisteren...

Zoiets is alleen handig op een forum. Laatst verbeterde Anna wat ik uit wilde drukken, dan was het zinvol om naar haar te luisteren.

Citaat:
en het zal dan van de andere afhangen of hij in staat is tot hetzelfde of enkel zal proberen zijn eigen zijn verder in de verf te zetten...
Wie zijn eigen zijn in de verf wil zetten is bezig met zelfverbetering.

Het 'zijn' is niet zintuigelijk vast te stellen. Dus valt er ook niks aan te verbeteren. Het 'zijn' is in vele dingen, waaronder in Marie. Het gaat er om, om het éne (wat zich enkelvoudig voordoet) in het 'zijn' te vinden. Dat kan nooit Marie of Bassie zijn.

Het 'zijn' kan ook geen doel zijn, want 'je' bent er al. Het gaat dus vooral om dat 'je' , want iedereen meent dat hij 'is'.

En omdat we 'zijn' alleen in gedeeldheid kennen gaat Waarheid over iets wat bóven het 'zijn' staat.


Het gedeelde 'zijn' kunnen we vaststellen, dat is één wijze van 'zijn'. Het gaat dus om een onbekende wijze van vaststellen. En die is dat Waarheid zichzelf te kennen geeft! Waarheid deelt zichzelf mede, het openbaart zich in het innerlijk van de mens. Het is een ver-een-igde openbaring. Volledig niet-twee.

Waarheid is zelfs het meest mededeelzame. Maar niet voor mensen die het eigen 'zijn' cultiveren, dan zwijgt Waarheid.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 31 July 2021, 09:15   #125
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
En alles is hetzelfde en één...
Nee, het kennen van Belgen, huppelkutjes en bierdrinkers is één.
De Belgen, huppelkutjes en bierdrinkers als verschijnsel zijn 'veel'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 31 July 2021, 09:18   #126
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Of waarheid enkelvoudig of meervoudig is enkel een taalperikel... en de dag dat waarheid jou vindt; maar hij kende jou toch al de hele tijd... Het was jij die hem niet kende... Dus de dag dat jij hem vindt zul je als een rijpe vrucht volkomen openbloeien...
Niks er van, als je het enkelvoudige begrijpt dan verwissel je nooit meer het enkelvoudige met het meervoudige. Dat jij je zo uitdrukt geeft aan dat je onbekend ben met het enkelvoudige (niet-twee).

In 'twee' (meervoudig) is iedereen, das niks bijzonders.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 31 July 2021, 13:06   #127
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Kennen volstaat niet Bassie; je moet het zijn... En dan zul je ervaren dat alles één is...
Binnen wat men ervaren noemt is tweeheid. Het is het zelf wat 'het andere' ervaart of kent. Daarom is het zelf niet in staat Waarheid te ervaren of te weten.
Daarom doet Waarheid ook pas zijn intrede als het 'zelf' vertrokken is.

Soms lees je van mensen dat het zomaar vanzelf gaat. Het is ze dan 'zomaar' overkomen. Dat is onmogelijk: Waarheid en zelf gaan nooit samen.

Waarheid kun je alleen één zijn en dan valt het samen met het kennen. (Getuige zijn van Waarheid) Wat nog maar een ontologische ommekeer is binnen jezelf.

Omdat het (meervoudige) kenvermogen getuige is van Waarheid kan het enkelvoudige indalen in het meervoudige bewustzijn.

Waarmee er iets heel opmerkelijks gebeurd binnen 'alles'. Bewustzijn heeft zich gedeeld over de vormen en is inwonend in de vormen. (Dat is bij iedereen zo)

Binnen de mensen is bewustzijn verdeeld over de vormen en maakt zo de illusie mogelijk waar velen in geloven. Maar door het opgeven van het (gedeelde) zelf kan bewustzijn in haar enkelvoudigheid intreden.

Realisatie is dus een daadwerkelijke verandering op bewustzijn-niveau. Het meervoudige, zintuigelijk bewustzijn blijft gewoon aanwezig. Ik zie nog steeds andere mensen met inwonend bewustzijn welke vanuit hun 'zien' gedeeld bewustzijn is. Maar in mijn niet-zelf is bewustzijn ook enkelvoudig aanwezig.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 31 July 2021, 13:15   #128
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Enkelvoudig en meervoudig zijn enkel taalbegrippen Bassie maar alles is de vrucht van het éne zijn...
Mentaal zaken trachten te begrijpen helpt niet. Je kunt beweren dat het éne het zijn binnen alles is. Maar dan veralgemeniseer je de zaak.

Bewustzijn is daadwerkelijk over alle vormen verdeeld. Omdat bewustzijn zintuigelijk waarneemt ziet bewustzijn zichzelf in een andere vorm.

Het 'zelf' vereenzelvigt zich-zelf met dat zintuigelijk waarnemen en stelt uit de waargenomen beelden een anti-beeld van zichzelf op.

Bassie is geen Belg, Bassie is geen vrouw, Bassie is geen 40 meer (en ziet er ook niet zo uit), Bassie is geen homo.

Dus is Bassie een oude, Nederlandse, heteroseksuele man. Daarom dient het zelf zich-zelf geheel op te geven. Alles wat 'beeld' is en alles wat in verleden of toekomst gedacht kan worden.

Ik begrijp volledig dat ik geen oude, heteroseksuele man ben, ik ben 'dat' wat inwonend is en wat zich kenbaar heeft gemaakt aan mij door er één mee te zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 31 July 2021, 19:23   #129
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
En Bassie, als je nu gewoon inziet dat al die eigenschappen die je hier aanhaalt geen enkel maar dan ook geen enkel wezenlijk belang hebben... Je bent die je bent, één in wezen met alle andere wezens...
Dat is dus niet het geval. Er ligt geen eenheid in wezen met de andere wezens.

De werkelijke eenheid ligt in het enkelvoudige, niet-twee. We zitten hier op een forum dat gebaseerd is op Waarheidsvinding : Advaita (niet-twee)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 August 2021, 00:19   #130
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Dat jij waarheids vindt dat is al langer duidelijk. Waarheid vinden komt er dan helemaal niet aan te pas.
Waarheid kan alleen als werkelijkheid binnen de illusie beleeft worden als de zelf-gerichtheid volledig verdwenen is. Gezien dat (vrijwel) iedereen in de illusie leeft zou je idd ook in de meervoudsvorm kunnen spreken.

Om de illusie van zelfbewustzijn te kunnen opwekken is er niet-ik nodig, die hebben we allemaal ruim voorradig om ons heen. (Behalve als je op Rottumerplaat woont)

Daarom is om tot Waarheid te komen een 'terugtrekking' uit deze wereld noodzakelijk. Met alleen een gedachte of een meditatie komt men niet weg, er moet een daad gesteld worden. Een daad welke de gehele zelf, de gehele persoon betreft. In eenzaamheid uiteraard, want een niet-ik kunnen we er niet bij gebruiken, die wekken de illusie van een zelf op.

Omdat we intuïtief bang zijn voor het einde van de zelf-illusie maakt de daad ook een einde aan het lijden door juist het lijden te beleven. Door jarenlang 'schouwen' heeft de doorzettende zoeker de capaciteit om het lijden te beleven, hij kan het vrijkomende lijden wat gepaard gaat met Waarheid tot object van waarneming nemen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.