Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 January 2015, 12:30   #121
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Anders dan helemaal opnieuw beginnen kom ik daar niet meer uit totdat ene Theo zich recentelijk aanmeldde en precies weet in te spelen op die impasse. Helaas las ik net dat het voor hem experimenteel is.

Het is voor mijzelf niet experimenteel. De wijze waarop ik het in het vat giet is experimenteel. Ik zoek tussen de gebruikers onderscheid tussen die alleen verstandelijk bezig zijn en hen die verder gaan.

Het mentale zelfonderzoek eindigt ergens, vindt zijn voltooing. De zoeker wordt gevonden door zichzelf. Het experimenteren bestaat daaruit ,hoe dat voor het voetlicht te brengen.

Sommige gebruikers hier begrijpen waar ik het over heb, anderen blijven liever dwalen in het ego-gedoe. Het ego kan je eindeloos vervolmaken, maar ik vind dat niet interessant.
Theo is offline  
Oud 11 January 2015, 12:32   #122
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Zonder commentaar geplaatst:

"Bedenk wie jouw broeder is, eer je hem veroordeelt. En zeg God dank dat hij heilig is, en dat hem de gave van de heiligheid voor jou gegeven is. Verbind je blijmoedig met hem, en verwijder elk spoor van schuld uit zijn gestoorde en gekwelde denkgeest. Help hem de zware zondelast op te heffen waarmee jij hem beladen hebt en die hij als de zijne heeft aanvaard, en gooi die luchthartig en vrolijk lachend van hem weg. Druk die niet als doornen tegen zijn voorhoofd, en spijker hem er evenmin aan vast, zonder verlossing en zonder hoop.
17. Schenk je broeder geloof, want geloof, hoop en barmhartigheid staan jou ter beschikking om te geven. In de handen die geven wordt de gave gegeven. Kijk naar jouw broeder, en zie in hem de gave van God die jij ontvangen wilt".
(eciw: H19 i)

Als je geen commentaar wil geven, zwijg dan ook. Je hebt duidelijk geen idee waar we het hier over hebben. Dat is niet erg, je bent niet de enige. Maar verstop je niet achter door anderen bedachte citaten. Laat je zelf eens zien, durf eens onderuit te gaan.
Theo is offline  
Oud 11 January 2015, 12:34   #123
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je hebt het prima gedaan en ik ben er bij om dat je het er niet bij hebt laten zitten. Het is alleen jammer dat je dat achteraf berouwd. Mogelijk onder de invloed van anderen.
Geen berouw. Meer een constatering dat ik er zelf, later, niet meer lekker in zat en me een soort van gedwongen voelde (door mezelf uiteraard) nog verder op dingen in te gaan terwijl ik dat eigenlijk niet meer wilde (na wat jij en ik hadden uitgewisseld). Dat was me al duidelijk op het moment dat het speelde en na de virtuele hug van Nada viel het van me af. (Ulla, hopelijk ook een antwoord op jouw vraag).

Ik ga er nu 2 dagen tussenuit, zometeen op pad, mijn lief en ik zijn 25 jaar bij elkaar en dat gaan we vieren.
Maria is offline  
Oud 11 January 2015, 12:37   #124
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het kan goed zijn dat de interactie bij de mededeling dat ik het gedegen zelfonderzoek afgerond heb stopt maar ik ben dan ook niet uit op die interactie..
Ik had het niet over de interactie van persoon tot persoon. Het wordt juist allen energie ingestoken rondom jouw persoon, en of jij het onderzoek afgerond hebt of niet, en de ruimte wordt daar mee gevuld. Er is vervolgens geen ruimte meer voor werkelijke zelfonderzoek.
Dus jouw intentie om mee te kijken met de ander wordt in beslag genomen door de strijd die het ontstaat rondom het gesprek, of je bekwaam bent of niet om mee te kijken. De ander doet dat niet alleen, strijden, je doet mee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik wil helemaal geen uitwisseling ik wil dat er zelfonderzoek gedaan wordt zonder mij als voorbeeld. Het heeft evenmin in mijn intentie gelegen mijn staat van zijn te benadrukken. Er is meermaals gesuggereerd dat zelfonderzoek nooit ten einde loopt en dat is beantwoord met dat het een afronding heeft en daarover kwamen vragen of ik die afgerond had.

Dat 'wat' ik ben heeft het niet nodig om 'mij' te bewijzen.

Vervolgens was het zo dat men vond dat er ook

ter dezer zijde gesleuteld moest worden wilde men bereid zijn hetzelfde te doen. Daar kan niet over gelogen worden ik kan niet doen alsof ik met zo'n onderzoek bezig ben terwijl dat niet het geval is, dus was er het antwoord dat ik dat niet doe omdat ik het afgerond heb. Dan zijn er altijd nog die zelfs daar geen genoegen mee nemen en blijven doorgaan, misschien herken je dat?.

Zeker herken ik dat, ik ben ook een van de rebellen. Alsnog, jij kiest ook steeds, en dat is volgens mij onbewust, om in de strijd te verkeren. Als je daar voor jezelf bewust zou laten, dan pas zou de energie en de ruimte ontstaan voor wat jouw intentie altijd geweest is.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat je strijdlust ziet dat is logisch, ik zie ook strijdlust als ik kijk zoals ik altijd gewend was dat te doen, maar inmiddels is er een andere manier van kijken. Strijdlust is van het ego en dat zie je maar er is ook een drijvende kracht die niet afkomstig is van het ego en die ze jij niet als je die drijvende kracht niet kent.

Waardevolle tijd en inzichten zijn ook van die drijvende kracht en niet iets wat door mij in persoon opgeroepen wordt. Dus de drijvende kracht gaat net zo lang door totdat het dat niet meer doet, niet ik. Al moet ik in de egomodus om jou duidelijk te maken dat 'ik' daar geen zin meer in heb om je te stoppen eindeloos met je egostuff door te blijven gaan.
Het is jouw keuze om in de egomodus te gaan. Waag het nu en dan om dat niet te doen, je zult versteld kunnen staan van wat vrij komt.
Stop gewoon, en zie wat ontstaat.
Mihaela is offline  
Oud 11 January 2015, 12:40   #125
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht

Ik ga er nu 2 dagen tussenuit, zometeen op pad, mijn lief en ik zijn 25 jaar bij elkaar en dat gaan we vieren.
Ow leuk, veel plezier.
 
Oud 11 January 2015, 12:41   #126
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik ga er nu 2 dagen tussenuit, zometeen op pad, mijn lief en ik zijn 25 jaar bij elkaar en dat gaan we vieren.
25 jaar ? Nondeju!

Rob is offline  
Oud 11 January 2015, 12:43   #127
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht

Ik ga er nu 2 dagen tussenuit, zometeen op pad, mijn lief en ik zijn 25 jaar bij elkaar en dat gaan we vieren.
De tijd vliegt als het gezellig is.
Theo is offline  
Oud 11 January 2015, 12:46   #128
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik kan er nu echt smakelijk om lachen.
Niet alleen gelukkig maar, maar het kan niet anders als je het ziet.


"Niemand gelooft dat er werkelijk een tijd is geweest dat hij niets van een lichaam wist en zich deze wereld nooit als werkelijk kon hebben voorgesteld. Hij zou meteen gezien hebben dat deze ideeën een en dezelfde illusie behelzen, te belachelijk voor iets anders dan te worden weggelachen. Hoe serieus, hoe ernstig lijken ze nu! En niemand kan zich herinneren wanneer ze met gelach en ongeloof werden begroet. Wij kunnen ons dit wel herinneren, als we hun oorzaak maar direct onder ogen zien. Dan zullen we reden tot lachen zien, en geen grond voor angst."(eciw:H27VIII)


Misschien hebben Basie en Adriaan toch gelijk: "Altijd blijven lachen".
Alliswell is offline  
Oud 11 January 2015, 13:12   #129
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Geen berouw. Meer een constatering dat ik er zelf, later, niet meer lekker in zat en me een soort van gedwongen voelde (door mezelf uiteraard) nog verder op dingen in te gaan terwijl ik dat eigenlijk niet meer wilde (na wat jij en ik hadden uitgewisseld). Dat was me al duidelijk op het moment dat het speelde en na de virtuele hug van Nada viel het van me af. (Ulla, hopelijk ook een antwoord op jouw vraag).

Ik ga er nu 2 dagen tussenuit, zometeen op pad, mijn lief en ik zijn 25 jaar bij elkaar en dat gaan we vieren.
Die vraag was gewoon voor jou en het antwoord ook.
Heel veel plezier en van harte gefeliciteerd!
Ulla is offline  
Oud 11 January 2015, 13:21   #130
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik had het niet over de interactie van persoon tot persoon. Het wordt juist allen energie ingestoken rondom jouw persoon, en of jij het onderzoek afgerond hebt of niet, en de ruimte wordt daar mee gevuld. Er is vervolgens geen ruimte meer voor werkelijke zelfonderzoek. Dus jouw intentie om mee te kijken met de ander wordt in beslag genomen door de strijd die het ontstaat rondom het gesprek of je bekwaam bent of niet om mee te kijken. De ander doet dat niet alleen, strijden, je doet mee.
Ik heb jouw benoeming 'energie' omgezet in een voor communicatiedoeleinden bruikbare toepassing en communicatie is doorgaans uitwisseling. Dit is die energie waar je het over hebt toch? Het verschil in visie is dat jij denkt dat jouw 'ik' het is die energie steekt in iets anders wat dat 'ik' dan weer 'jij' noemt. Maar energie is gewoon energie en beantwoord aan het natuurlijk evenwicht. Dus de identificatie met 'ik' maakt het mogelijk om op de heersende gedachten waarvan je denkt dat die van jou is verder te spinnen.

Maar laat 'ik' hiermee ophouden en doorgaan op wat 'jij' denkt. Dus je beweert dat er een beperkte ruimte is die al volledig in beslag wordt genomen door mij bewering dat ik het gedegen zelfonderzoek heb afgerond en dat er geen enkele ruimte meer over is voor zelfonderzoek. Wanneer ik dat niet zou doen zou er ruimte vrijkomen voor het gedegen zelfonderzoek. Nou da's een makkelijke ik zeg dat niet tegen mezelf.

Is het geen zaak om te kijken wat er de oorzaak van is dat er strijd ontstaat, want als ik zeg de zon schijnt kijk ik ook met je mee en dan ontstaat er geen strijd. Dus je vind dat ik strijd uitlok door iets te zeggen waar jij het niet mee eens bent. Is dat dan niet aan jouw eigen geestesgesteldheid gelegen dat je het er niet mee eens bent en daar niet tegen kunt? Wiens probleem is dat en waar kan dat worden aangepakt denk je, bij mij?

Dus onderzoek je eigen ding en niet mij, maar dat kun je niet laten, je wilt mij er op aanspreken dat anderen er niet tegen kunnen. En dat doe je door te 'beweren' dat ik geraakt ben wat niet het geval is. Dus wat je doet is je eigen frustratie er niet tegen te kunnen spiegelen. Dat moet je inzien. Dus ja de ander doet dat alleen en nee ik doe niet mee.

Citaat:
Zeker herken ik dat, ik ben ook een van de rebellen. Alsnog, jij kiest ook steeds, en dat is volgens mij onbewust, om in de strijd te verkeren. Als je daar voor jezelf bewust zou laten, dan pas zou de energie en de ruimte ontstaan voor wat jouw intentie altijd geweest is.
Nee dat is in jouw beleving zo, niet in de mijne. Hooguit zie ik weer eens een uitwisseling waarin ik betrokken ben (zoals deze) en waar ik geen zin heb omdat ik weet dat het niets teweeg zal brengen. Die laatste zin is lariekoek, een gedachtespinsel. Ego wil niet aan zelfonderzoek doen en vlucht in allerhande excuses.
Zo lang egokenmerken niet worden ingezien zal het oneindig zo blijven doorgaan.

Citaat:
Het is jouw keuze om in de egomodus te gaan. Waag het nu en dan om niet te doen, je zult versteld kunnen staan van wat vrij komt.
Stop gewoon, en zie wat ontstaat.
Ik ben niet structureel in de egomodus, er staat dat ik het kan zien en jou duidelijk maken als ik in de egomodus ga. Het is niet mijn geliefde modus, ik ben liever in de 'dat wat ik ben' modus en weg van het forum maar 'ik' heb het niet voor het zeggen.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.