Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 May 2013, 02:22   #121
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Oeps iets perongeluk gepost wat niet de bedoeling was.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 02:34   #122
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Ach ja laat ook maar....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 09:07   #123
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Trouwens waar ben ik mee bezig? Ik heb deze morgen de avadhuta gita gelezen en ik heb hier het gevoel dat ik met psychologie in aanraking kom, waar ik niet veel van weet. Ik heb me uitgesloofd om al die PRI dingen te bekijken, maar dat is een vreemd terrein. Dus hier zit ik als een vreemde eend te kwaken.
Mij komt het eerder zo voor dat er van de deelnemers aan dit forum geen sprake is van vreemde eenden maar van uitzonderlijk vreemd gekwaak.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 09:25   #124
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Mij komt het eerder zo voor dat er van de deelnemers aan dit forum geen sprake is van vreemde eenden maar van uitzonderlijk vreemd gekwaak.
Dat jou dat voorkwam had ik tussen de regels door gelezen, ten gevolge waarvan ik me nogal veel moeite getroost had je de achtergrond van dat vreemde gekwaak uit te leggen. Ik vermoed dat jij uit frustratie het niet te begrijpen je bediende van vreemd gekwaak en de moeite niet meer nam mij de achtergrond van dat gekwaak uit te leggen.
Zodat er per saldo aan het oorspronkelijk idee dan ook helemaal niets is veranderd.

Mij komt het eerder voor dat er hier door de deelnemers nauwelijks enige moeite wordt genomen om het idee van iemand anders te beproeven, men blijft liever met het eigen, inmiddels rotsvast staande, idee schermen. Dit forum heeft daarom meer weg van een mededelingenbord dan van een klankbord.

Het geeft me wat ideeën over de nieuwe forumopzet, zoals voor eenieder een enkel eigen draadje met naam maken die je zonder reacties van anderen kunt vollullen met jouw geweldige idee, en dan maar hopen dat het gelezen wordt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 10:10   #125
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Mij komt het eerder zo voor dat er van de deelnemers aan dit forum geen sprake is van vreemde eenden maar van uitzonderlijk vreemd gekwaak.
Daarnet gooide ik wat water weg en mijn hond liep net voorbij, zat die helemaal daaronder. Het was niet de bedoeling maar puur toeval.
Als dat een mens zou zijn geweest, dan zou hij zich omgedraaid hebben, goed mijn ... en dan zou die verder gestapt zijn.

Voor één of ander doel moet ik deze informatie hier gewoon melden, het heeft misschien zelfs niets met je post vandoen Looro.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 10:23   #126
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Mij komt het eerder voor dat er hier door de deelnemers nauwelijks enige moeite wordt genomen om het idee van iemand anders te beproeven, men blijft liever met het eigen, inmiddels rotsvast staande, idee schermen. Dit forum heeft daarom meer weg van een mededelingenbord dan van een klankbord.
Die visie is heel helder en dat geeft dan de mogelijkheid om die te vergelijken met de visie die ik erover heb.
De vraag die ik me nu kan stellen is, is het wel echt nodig dat ik dan die ga meedelen of is dat overbodig?
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 10:41   #127
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Die visie is heel helder en dat geeft dan de mogelijkheid om die te vergelijken met de visie die ik erover heb.
De vraag die ik me nu kan stellen is, is het wel echt nodig dat ik dan die ga meedelen of is dat overbodig?
Het gaat er over met welk doel er vergeleken wordt, moet het idee op houdbaarheid getoetst worden of kan het makkelijk worden ingewisseld voor een ander.
Ik heb het over schermen (dat is een terugkoppeling) met ideeën en schermen is geen wisselwerking maar veeleer een strijdige toetsing op houdbaarheid.

Terugkoppeling wat er met de visie gebeurt is, is wanneer er veel moeite in is gestoken deze te verduidelijken een vorm van waardering (voor de genomen moeite) en beleefdheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 10:53   #128
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het gaat er over met welk doel er vergeleken wordt, moet het idee op houdbaarheid getoetst worden of kan het makkelijk worden ingewisseld voor een ander.
Ik heb het over schermen (dat is een terugkoppeling) met ideeën en schermen is geen wisselwerking maar veeleer een toetsing op houdbaarheid.
Als ik je begrijp, dan bedoel je dat er twee mogelijkheden zijn na een conversatie, je houdt je vast aan je eigen visie of je vervangt de visie door die van de ander.

Wat betreft dat schermen en terugkoppeling, dat is voor me als latijn. Dat is dus iets wat ik niet kan vatten en ik kan me voorstellen dat je misschien nu denkt dat is een hopeloos geval om dat over te brengen, dat ga ik niet doen, dan is dat ook goed.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 11:24   #129
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Als ik je begrijp, dan bedoel je dat er twee mogelijkheden zijn na een conversatie, je houdt je vast aan je eigen visie of je vervangt de visie door die van de ander.

Wat betreft dat schermen en terugkoppeling, dat is voor me als latijn. Dat is dus iets wat ik niet kan vatten en ik kan me voorstellen dat je misschien nu denkt dat is een hopeloos geval om dat over te brengen, dat ga ik niet doen, dan is dat ook goed.
Ik krijg steeds meer het idee dat ik niet begrepen wordt en dat de lezer zelf al denkt laat maar, ik neem de moeite niet om het te begrijpen.
Dus dan heb ik liever een verzoek, zoals jij dat doet, om uitleg.

Terugkoppelen is dat meedelen dat je bedoeld in je vraag of dat nodig is:
Citaat:
De vraag die ik me nu kan stellen is, is het wel echt nodig dat ik dan die ga meedelen of is dat overbodig?
waarvan ik zeg:
Citaat:
Terugkoppeling wat er met de visie gebeurt is, is wanneer er veel moeite in is gestoken deze te verduidelijken een vorm van waardering (voor de genomen moeite) en beleefdheid.
Wat betreft het schermen.

Een idee is maar een idee, per definitie is een idee te veranderen. Als voorbeeld ik had het idee koffie zonder suiker niet te lusten, totdat ik koffie ging drinken zonder suiker en merkte dat ik dat lekkerder vond. Kortom weg idee. Nou kan ik weer een nieuw idee gaan aanhangen dat koffie met suiker niet te zuipen is, dus een idee hebben dat evenmin waar is.

Stel je nu even een voorstander van koffie met suiker voor die z'n idee (zonder het uit te proberen wat ik altijd waarheidvinding noem) heeft geperfectioneerd. Hij heeft namelijk in de confrontatie met anderen nog geen bevestiging gevonden dat zijn idee op losse schroeven zet, hij is wat je zou kunnen zeggen juist gesterkt in de houdbaarheid van zijn idee. Hij vindt dat hij, wat een ander er ook van vind, gelijk heeft.

Daartegenover staat de gebruiker van koffie zonder suiker. Deze heeft precies hetzelfde gedaan als de gebruiker die wel suiker in zijn koffie gebruikt, alleen met een tegenovergesteld resultaat. Maar beiden zijn overtuigd van hun gelijk.

Die twee schrijven zich in op het zelfkennisforum en komen nu gepokt en gemazzeld vanwege hun inmiddels al zwaar beproefd idee, waar geen speld meer is tussen te krijgen, hier op het forum tegenover elkaar te staan.



Bepakt met alle inmiddels verzamelde argumenten bij de een pro, bij de ander contra, gaan ze elkaar nu met die argumenten dat hun idee beter is dan het idee van de ander om de oren slaan. Oftewel zoals schermers dat doen, wederzijds stootjes uitdelen met 'n floret.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 11:37   #130
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Mooi beschreven Renoir, hierboven, dat is precies wat ik hier zoveel zie gebeuren. Het is daarom dat ik maar lekker op de tribune ben gaan zitten. Al zal ik zeker ook nog participeren. Als ik een vraag heb inderdaad, of iets te 'opperen heb'. Een idee bijv., wat meestal niet meer is dan slechts dát.

(Wat ik voor mijzelf doe, is vóór ik iets plaats, mijn reactie eerst onderzoeken op 'verborgen agenda-punten'. Reageer ik vanuit 1) irritatie? Vanuit 2) de drang 'leuk en slim' gevonden te worden? Of nog weer vanuit een andere onzuiverheid? Aan 1) en 2) heb ik mij reeds schuldig gemaakt. Maar ik ben hier om te leren! O, en dit probeer ik ook in het echte leven zo te doen. Al heb je daar vaak minder tijd rustig na te denken over je acties en reacties!)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.