Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 April 2012, 13:46   #121
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Je hebt gelijk... er valt niet te oordelen. Niemand is tenslotte schuldig.

Het moeilijkste, vind ik persoonlijk, is: je gelijkmoedigheid te bewaren.

Dit is een universum waarin dingen kapotgaan, ongelukken en natuurrampen gebeuren,de ene soort de andere opvreet (ik eet ook, met veel plezier, vlees), mensen elkaar treiteren, misbruiken, uitbuiten, desnoods doden, en waarin de mensen, die je liefhebt, je totaal onverwacht kunnen ontvallen.

Het heeft geen zin om optimistisch of pessimistisch te zijn.
Het heeft er de schijn van dat het universum zich niet om ons bekommert.

Toch zijn liefde en goedheid mogelijk.

Er is echter niets blijvend in de wereld der verschijnselen.
Of het mogelijk is dit te kunnen aanvaarden zonder dat het tot neerslachtigheid, fatalisme en apathie leidt... Dat moet ieder voor zichzelf ondervinden.

Ik beweer niet dat ik dat kan... tot nu toe zeker niet.

Voor mijn gevoel komt ons toe wat wij "vragen". We maken wel deel uit van dat universum, dat zich dan wel of niet (be)kommert.

Gelijkmoedigheid kun je ook terug vinden in of ondanks minder gelijkmoedige momenten. Misschien vergis ik mij ,maar voor mijn gevoel straal jij dat juist uit.

Een schijnbaar heftige confrontatie zien omslaan in een gezamenlijk amusement en het besef: waar gaat het over? Je kunt dan niet eens meer anders dan hartelijk lachen en elkaar lief (blijven) hebben.

Ook dat is uitdrukking van Liefde en goedheid, al zou je dat op het eerste gezicht misschien niet zo willen zien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 13:47   #122
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat is het dat overblijft?
Het blijft niets over.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 13:57   #123
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ligt het wel in oordelen? Voor mijn gevoel is het een uiting van behoeften.
Behoefte om je goed te voelen, om je geliefden zich goed te zien voelen. Behoefte om geliefd te worden, verzorgd en gesteund. Op het moment dat je zelf niet goed voorbij bepaalde gedragspatronen komt of mensen in je omgeving hier moeite mee hebben, komen deze behoeften in het geding.
Volgens mij sluit dit aan of hoe ik het voel.

De werkelijke redenen van ieders geraaktheid/behoefte is voor mijn gevoel in essentie voor iedereen uiteindelijke hetzelfde. Het weten van de ultieme absolute werkelijkheid, Liefde, bron of hoe mensen het ook noemen.

De ultieme drive komt voort uit dat ultieme weten. En wordt vertolkt door de persoonlijke taal en tot uitdrukking gebracht in de persoonlijke verschillende omstandigheden.

Ben benieuwd of je dit ook herkent.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 13:58   #124
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo nu en dan, als iemand me op dit forum de weg meent te kunnen wijzen, laat ik het voor wat het is, wanneer het niet resoneert met mijn intuïtie. Renoir kan dus hoog of laag springen, en ook al steekt "Fallus Magnificus" boven alle waarheid uit, het voelt vaak gewoon te dwingend voor mij.
Wat ik te zeggen heb gaat niet over er iets van vinden. Dus geef ik je ook die ruimte niet. Het is hetzelfde gebeuren als tussen Gurdjeff en Ouspensky, de laatste kreeg eveneens niet de door hem benodigde ruimte en ging er vervolgens maar zijn eigen theorie op los laten. Ik heb met beiden niets, maar dat terzijde. Het enig wat in het oog springt is waar je nu staat, waar ik je zie staan, en de inmiddels verstreken tijd. Je ontwikkeld je en je neemt de tijd in een vreugdevolle avontuur met jezelf als onderwerp.

Dat is niet datgene waar ik me doorgaans mee inlaat dus ik ga me terughoudend opstellen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 14:16   #125
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Volgens mij sluit dit aan of hoe ik het voel.

De werkelijke redenen van ieders geraaktheid/behoefte is voor mijn gevoel in essentie voor iedereen uiteindelijke hetzelfde. Het weten van de ultieme absolute werkelijkheid, Liefde, bron of hoe mensen het ook noemen.

De ultieme drive komt voort uit dat ultieme weten. En wordt vertolkt door de persoonlijke taal en tot uitdrukking gebracht in de persoonlijke verschillende omstandigheden.

Ben benieuwd of je dit ook herkent.
Neen, want ik ken dat ultieme weten nog niet. Liefde, de bron van het leven, hoe je het allemaal noemen wilt, ik ben het nog aan het ontdekken.
Ik merk wel om me heen dat de angst niet goed te zijn een angst lijkt te zijn die ieder mens om ons heen vroeg of laat in zijn leven deelt, op verschillende manieren tot uiting gekomen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 14:29   #126
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Neen, want ik ken dat ultieme weten nog niet. Liefde, de bron van het leven, hoe je het allemaal noemen wilt, ik ben het nog aan het ontdekken.
Ik merk wel om me heen dat de angst niet goed te zijn een angst lijkt te zijn die ieder mens om ons heen vroeg of laat in zijn leven deelt, op verschillende manieren tot uiting gekomen.
Nee het niet goed genoeg zijn is in je geplant en generaties lang doorgegeven.
Dat kennen ze niet overal zo. Het wordt veroorzaakt door een calvinistische opvatting van het schuldig zijn, het is iets waar je erfelijk mee bent belast.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 14:38   #127
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Op een dag, toen ik een paar dagen voor een kennis inviel in haar winkel, kwam er een knul binnen.
Dit geheel terzijde:

Jullie Nederlanders realiseren je niet hoe komiek het woord 'knul' op ons Vlamingen overkomt!

Voor jullie is het 'man', 'jongen', maar voor ons is het 'onnozelaar', 'dommerik', 'sul', 'troeten', 'minus habens'.
Maar misschien is het wat een man in de ogen van een vrouw allemaal is!
Hahahahahahaha!


Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 14:58   #128
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Neen, want ik ken dat ultieme weten nog niet. Liefde, de bron van het leven, hoe je het allemaal noemen wilt, ik ben het nog aan het ontdekken.
Ik merk wel om me heen dat de angst niet goed te zijn een angst lijkt te zijn die ieder mens om ons heen vroeg of laat in zijn leven deelt, op verschillende manieren tot uiting gekomen.
Met ultieme weten bedoel ik overigens niet dat wij bewust alles weten, voor mijn gevoel kan ons (on)bewustzijn dat nog niet aan. Het begint maar net te schemeren maar maakt wel deel uit van ons wezen, dat bedoelde ik. En vandaar de menselijke behoefte naar eenheid .......wat zich uit in onze persoonlijke wensen naar geluk en Liefde.

Het woord is als synoniem bedoeld voor de bron.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 15:00   #129
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Dit geheel terzijde:

Jullie Nederlanders realiseren je niet hoe komiek het woord 'knul' op ons Vlamingen overkomt!

Voor jullie is het 'man', 'jongen', maar voor ons is het 'onnozelaar', 'dommerik', 'sul', 'troeten', 'minus habens'.
Maar misschien is het wat een man in de ogen van een vrouw allemaal is!
Hahahahahahaha!


Wel een sympathieke onnozelaar, deze!
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 15:21   #130
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wij hebben heel duidelijk een ander kijk op Ulla. Ik zie reacties plaats vinden, en ik zie een verband met de onbewustheid waarin wij ons bevinden. Ja, veel reacties (ook bij mij) zijn impulsen die onbewustheid laten blijken. Door impulsen gestuurd, niet logisch, maar juist innerlijk chaos aanduidend.
De persoonlijke kijk hoeft geen belemmering te vormen, als wij daar aan voorbij kunnen en willen kijken. Op het moment dat wij er ons aan op gaan hangen ontnemen wij ons zelf het zicht.

Al kan het mij wel blijven verbazen waar je vanuit de natuur bezien het chaos ziet. Alleen al de opbouw van de schepping en hoe logisch deze in elkaar over grijpt en hoe de natuur precies weet wanneer waar te doen.

Wijziging aangebracht door Ulla op 9 April 2012 om 17:06.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 09:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.