Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 June 2022, 18:27   #121
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik doet zich gewoon voor, ego doet zich gewoon voor, en het zal zich blijven voordoen, of het nu gezien is of niet, maar als het gezien is speelt het gewoon niet meer op. Als het niet gezien is speelt het allerlei spelletjes, het spelletje van een brevet van bekwaamheid, het spelletje van gevorderdere zelf-onderzoeker te zijn, het spelletje van wezenlijke realisatie, en het spelletje van de zijnsweg naar God te bewandelen.
Als je de lieve vrede wilt bewaren moet je water bij de wijn doen. Met dat wat Waarheid is valt niet te marchanderen. Het is gewoon zwart/wit iets anders is er niet, meer smaken zijn er niet. Het is geen elk wat wils.
Met het verkondigen van 'ik doet zich gewoon voor' heb je water bij de wijn gedaan en eenieder kan tevreden zijn met het behaalde compromis, behalve ik. Want er is geen 'ik' en wat ik beoog is aan te sporen om nu eindelijk eens het waarheidgehalte omtrent dat ik te onderzoeken en met het behaalde compromis hoeft dat niet meer. Ik hoef er al die woorden ook niet aan te spenderen als er gewoon gedaan wordt wat de bedoeling is van dit forum namelijk gedachten onderzoeken op waarheid.
 
Oud 5 June 2022, 18:30   #122
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Vinden jullie het echt niet genant om zo te blijven doordrammen over wat er nu juist te realiseren valt: weten wat je bent, wezenlijke realisatie, zelfkennis, ik ben Zijn, ...

Wanneer kan er hier eens op een volwassen manier uitgewisseld worden zonder al dat gedoe? Kan toch niet zo moeilijk zijn? Gewoon zien wat opspeelt en door dit te zien (er juist niet weg van te kijken) het te laten uiteenvallen in plaats van het maar te blijven uitleven.

Wat voor zin heeft dit eindeloze verdedigen van het eigen gezichtspunt? Dat zet alles toch maar alleen muurvast.

Ik doet zich gewoon voor, ego doet zich gewoon voor, en het zal zich blijven voordoen, of het nu gezien is of niet, maar als het gezien is speelt het gewoon niet meer op. Als het niet gezien is speelt het allerlei spelletjes, het spelletje van een brevet van bekwaamheid, het spelletje van gevorderdere zelf-onderzoeker te zijn, het spelletje van wezenlijke realisatie, en het spelletje van de zijnsweg naar God te bewandelen.

Wanneer is de speeltijd eens over?
Waarom zou ik een eigen gezichtspunt moeten verdedigen???
Het enige dat ik zeg is dat 'ik ben' en dat blijkt te veel te zijn...

Oh neen, ik lieg, ik zeg ook dat het 'ik' de enige mogelijke weg voor ons mensheid, mogelijks enkele uitzonderingen nagelaten, maar ik betwijfel dat die bestaan, naar het ware is...
marie is offline  
Oud 5 June 2022, 18:31   #123
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Nu praat je mij na. Het zijn (presentie, aanwezigheid) kan nooit worden.
En het wordende (de persoon, het ego) kan nooit 'zijn'.
Ikjes praten elkaar na.

Wat ik hier poneer is onderzocht op waarheid. Dat wat Waarheid is verdraagt geen copyright omdat het niemand kan toebehoren.

Ik kan je woorden lenen als ze kernachtig weergeven wat ik wil zeggen. Je hoeft presentie, aanwezigheid, zijn niet verder te duiden met dat het het wordende niet is, dat lijkt me evident.
 
Oud 5 June 2022, 18:33   #124
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarom zou ik een eigen gezichtspunt moeten verdedigen???
Het enige dat ik zeg is dat 'ik ben' en dat blijkt te veel te zijn...
Dat blijkt wel als het onderzocht is en niet omdat ik het zeg, maar aan onderzoek heb je kennelijk een broertje dood.
 
Oud 5 June 2022, 18:38   #125
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wat Parmenides beschrijft is de werkelijke aard der dingen. De werkelijke aard is alleen het zijn. Dat is een 'zien' achter de schermen.
En hoe kun je zien achter de schermen??? In ieder geval niet met je verstand maar enkel door het te zijn...
En daar je niet kunt zijn voor een ander blijft enkel over 'ik ben'...
marie is offline  
Oud 5 June 2022, 18:40   #126
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat zijn toch jouw woorden?

Ok, niet helemaal:

Je kan toch ook met een gulle lach naar een feestje gaan zonder die trekjes altijd maar uit te blijven spelen, zonder de neiging die subjectieve gedachten steeds te moeten verdedigen bijvoorbeeld, maar gewoon te zien hoe subjectief ze zijn, en er zo niet meer behept door te zijn? Dat zal de sfeer op het feestje enkel te goede komen hoor.
Dorje, wil je er hier een gezellig clubje van maken; geen probleem mee...
Of ben je hier, samen met de anderen, op zoek naar de waarheid???
Ik zeg, de waarheid, niet ieders waarheid; welke zonder problemen ook mag bestaan...
marie is offline  
Oud 5 June 2022, 18:43   #127
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik herhaal nog maar weer eens mijzelf (nu ik zie dat Dorje met mijn teksten aan de haal gaat):

Als personen (ego's) verschillen wij van elkaar. Daarom ga ik als een ego naar een verjaardagsfeestje. Juist om te kunnen verschillen van de andere ego's.

Maar dat ego heeft nergens een geestelijke werkelijkheid, ego is het acteren van een 'ik'. (Mits bekend met de werkelijkheid)

Ego is niks anders dan een beeld afkomstig uit het denken.
En de dag dat je dat verzonnen, uitgevonden, geschapen 'ego' achter je kan laten... die dag kun je zeggen 'ik ben'... en alle verschillen, alle andere zogenaamde ego's kunnen dan voor jou de pot op...
marie is offline  
Oud 5 June 2022, 18:44   #128
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
To the point.
We moeten dan ook verder dan de aandacht, een zuivere mentale werking, gaan...
marie is offline  
Oud 5 June 2022, 18:47   #129
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Aandacht hebben voor de aandacht kan alleen als je het aandacht-hebben gewaar wordt terwijl je aandacht hebt voor iets anders. (Je gesprekspartner bijvoorbeeld)

Dan dringt de tweeledigheid van aandacht tot je door.
Aandacht hebben voor iets wil zeggen dat je in de leegte ruimte-tijd verdwaald bent... en dus dat je zelf niet tegenwoordig is...
Het zit er enkel op de achtergrond...
marie is offline  
Oud 5 June 2022, 18:48   #130
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als je de lieve vrede wilt bewaren moet je water bij de wijn doen. Met dat wat Waarheid is valt niet te marchanderen. Het is gewoon zwart/wit iets anders is er niet, meer smaken zijn er niet. Het is geen elk wat wils.
Met het verkondigen van 'ik doet zich gewoon voor' heb je water bij de wijn gedaan en eenieder kan tevreden zijn met het behaalde compromis, behalve ik. Want er is geen 'ik' en wat ik beoog is aan te sporen om nu eindelijk eens de waarheidgehalte omtrent dat ik te onderzoeken en met het behaalde compromis hoeft dat niet meer.
Smartass


Geen lieve vrede, geen water bij de wijn. Ik bestaat niet het doet zich wel voor. Een luchtspiegeling bestaat niet maar doet zich wel voor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik hoef er al die woorden ook niet aan te spenderen als er gewoon gedaan wordt wat de bedoeling is van dit forum namelijk gedachten onderzoeken op waarheid.
Dit ik bestaat niet, maar doet zich wel voor, en als het gezien is dat het zich maar voor doet vervalt meteen ook het spel van bekwaamheidscertificaat op basis waarvan er altijd nog gereageerd moet worden als iets niet helemaal in lijn lijkt met de eigen manier van uitdrukken.

Lieve vrede is niet nodig, een volwassen forum waar niet iedereen enkel maar zijn eigen plaat blijft zotdraaien kan mooi meegenomen zijn. Want dat zot blijven draaien heeft geen enkele zin.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gedachten elimineren. Rennie Hans Laurentius 31 16 June 2011 17:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.