Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 June 2013, 08:27   #121
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik hoor je bijna huilen, en ik hoor je zeker blaffen als je typt.
Het is een voordeel als je de innerlijke van de ander ''hoort''.
Je klinkt ietwat in die trend: ''Heil Hitler'' IK IK IK ik ik ik weet en IK Ik IK gedegen onderzoek gedaan.....
Dag Hitler-snorretje..
Ik zal hier eens een stevig zelfonderzoek aan wagen.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 08:28   #122
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Productief?

Meen je dat?
In ieder geval constructief en niet meteen neersabelend.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 08:31   #123
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Er wordt steeds naar de titel verwezen, advaita in de prakijkt, maar ik lees weinig praktijk hier. Vooral interpretaties van wat advaita zou zijn en wie er wel en niet aan doen. En enkel de terechtwijzing, ga onderzoeken!

Als het een praktijk topic mag zijn, waarom dan niet onderzoeken in plaats van terecht wijzen? Onderzoeken is naar mijn idee vragen stellen. Vragen stellen en verkennen welke antwoorden daarop komen. Antwoorden die mogelijk tot nieuwe vragen leiden. Totdat het werkelijke antwoord er is. Zolang dat antwoord er nog niet is, zijn nog niet de juiste vragen gesteld.

Als dit geen onderzoek is, vertel me dan hoe onderzoek er wel uit ziet.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 08:59   #124
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Er wordt steeds naar de titel verwezen, advaita in de prakijkt, maar ik lees weinig praktijk hier. Vooral interpretaties van wat advaita zou zijn en wie er wel en niet aan doen. En enkel de terechtwijzing, ga onderzoeken!

Als het een praktijk topic mag zijn, waarom dan niet onderzoeken in plaats van terecht wijzen? Onderzoeken is naar mijn idee vragen stellen. Vragen stellen en verkennen welke antwoorden daarop komen. Antwoorden die mogelijk tot nieuwe vragen leiden. Totdat het werkelijke antwoord er is. Zolang dat antwoord er nog niet is, zijn nog niet de juiste vragen gesteld.

Als dit geen onderzoek is, vertel me dan hoe onderzoek er wel uit ziet.
Of er aan zelfonderzoek wordt gedaan openbaart zich als van zelf uit het neerschrijven van de ervaringen die daarbij zijn opgedaan. Wat hier, althans zoals ik het ervaar, een zeldzaamheid is, is dat er onder deelnemer Hans een voor het doen van zelfonderzoek ontvankelijke persoon schuilt. De meesten alhier zijn al te zelf ingenomen om daar zelfs maar aan te denken.

Dan zijn er de helpers, waar het overigens van is vergeven, die blijk geven dat ze er over hebben nagedacht en je in hypothetische zin van advies kunnen dienen.

Dan zijn er de helpers die eigen praktijk ervaring hebben in het oplossen van problemen en vaak menen dat hun eigen opgelost probleem de graadmeter is van alle anderen zich voordoende problemen.

Dan zijn er helpers die aan waarheidvinding doen en al het een en nader hebben ge?limineerd als zijnde niet waar en op die omstandigheid wijzen.

Er zijn er maar weinig die blijk geven gedegen zelfonderzoek te hebben gedaan en daar wordt dan logischerwijs ook op gewezen. Want pas wanneer er gedegen zelfonderzoek is gedaan kun je weten waar je het over hebt en kun je ook pas zien waar het in dat onderzoek aan schort en daadwerkelijk behulpzaam zijn.

Dat is geen terecht wijzen maar richting geven aan waar de aandacht zou moeten liggen, waar naar zou moeten worden gekeken.

Vragen stellen is geen indicatie dat er aan zelfonderzoek gedaan wordt maar eerder dat er zich in plaats van oude nieuwe ideeën aan het vormen zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 09:02   #125
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Het is allemaal leuk wat je zegt, maar het is nog steeds geen doen van onderzoek voor de mensen die nog niet 'zover' zijn. En vragen stellen is uiteraard niet automatisch doen van onderzoek. Daarom sprak ik ook over juiste vragen stellen. Hoe wou je anders onderzoeken als je geen vragen stelt?
Stop nu alsjeblieft eens met analyseren en laat de werkelijke praktijk zien. Juist wie het onderzoek gedaan heeft, kan naar mijn idee de stappen laten zien en het pad van het onderzoek ondersteunen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 09:08   #126
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Het is allemaal leuk wat je zegt, maar het is nog steeds geen doen van onderzoek voor de mensen die nog niet 'zover' zijn. En vragen stellen is uiteraard niet automatisch doen van onderzoek. Daarom sprak ik ook over juiste vragen stellen. Hoe wou je anders onderzoeken als je geen vragen stelt?
Stop nu alsjeblieft eens met analyseren en laat de werkelijke praktijk zien. Juist wie het onderzoek gedaan heeft, kan naar mijn idee de stappen laten zien en het pad van het onderzoek ondersteunen.
Het gaat hier om je te helpen inzicht te krijgen in wat er zich voordoet dat is de aanzet tot zelfonderzoek. Daar zijn geen vragen voor nodig alleen de bereidwilligheid je ogen open te doen. Er zijn geen te nemen stappen, iedereen stapt daar op eigen wijze in.

Totdat het verlangen groeit nou eindelijk wel eens te willen weten wat je bent.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 09:13   #127
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ok?, maar je komt er pas tijdens het onderzoek achter hoe groot je bereidwilligheid is, hoe je omgaat met de weerstand die je ontmoet. Het heet advaita in de praktijk, niet 'ben je bereid te beginnen'. Het werkelijke onderzoek, dat zie ik nog steeds niet. Ik hoor alleen aanmoedigingen te starten. Onderzoek is in mijn ogen vragen stellen. Als het advaita onderzoek niet uit vragen stellen bestaat, waar bestaat onderzoeken dan wel uit? Die vraag heb ik inmiddels drie keer gevraagd, maar heb je nog niet beantwoord.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 09:33   #128
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ok?, maar je komt er pas tijdens het onderzoek achter hoe groot je bereidwilligheid is, hoe je omgaat met de weerstand die je ontmoet. Het heet advaita in de praktijk, niet 'ben je bereid te beginnen'. Het werkelijke onderzoek, dat zie ik nog steeds niet. Ik hoor alleen aanmoedigingen te starten. Onderzoek is in mijn ogen vragen stellen. Als het advaita onderzoek niet uit vragen stellen bestaat, waar bestaat onderzoeken dan wel uit? Die vraag heb ik inmiddels drie keer gevraagd, maar heb je nog niet beantwoord.
Dit is het antwoord.

Niet hoe groot je bereidwilligheid is of hoe je omgaat met de weerstand, wat je nodig hebt is het besluit en de wil om er helemaal voor te gaan. De rest wijst zich van zelf, daar was het ook pas dat advaita op mijn pad kwam.

Voor zelfkennis naar het 'wie' kun je vragen gaan stellen, hier gaat het over motivatie. Heb je een halfslachtige motivatie moet je in een ander draadje zijn en niet in Advaita in de praktijk.

Oja en ik ben niet degene die het draadje is gestart en het gaat, naar mijn oordeel, ook niet over die praktijk. Dus als je iets anders verwacht dan ga ik je het antwoord schuldig blijven.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 09:46   #129
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Oja en ik ben niet degene die het draadje is gestart
In dit geval mag jij niet iets verwijderen, zonder uitleg met de persoon die het draadje heeft gestart.
Vooral als iemand, Vagebond in dit geval, niet op uit was om te stangen of zo, maar werkelijk betrokken is in het gesprek.
Je mag de tekst van Vagebond terug zetten, en je excuses voor het ongemak maken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 10:02   #130
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Door het te classificeren als gepriegel in de marge mis je waar nog wat in te doen is.
Eerst maar therapie doen en dan het "echte" werk,...ik geloof daar niet in.
Het is een mindtruc om te kunnen stoppen met het zogenaamde gepriegel.

Hierin verschil ik wezenlijk van mening met jou Renoir, wat Nad schrijft kan ik me erg in vinden.

Het kan "goed praten" van mijn eigen manier zijn, maar ik heb vaak het gevoel of je "iets" overslaat.
Naar mijn beleving wordt er een heleboel overgeslagen. Ik verneem alleen opmerkingen over ego als gevaar dat verdwijnen moet, en bewustzijn dat er voor in de plaats moet komen. Het gehele middengebied de ziel (als psychische inhoud en middelaar tussen beide) wordt m.i volledig genegeerd. Ik vind dit een ernstige tekortkoming, omdat het ongelofelijk veel misverstand oplevert.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 21:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.