Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 April 2021, 11:47   #121
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Rob heeft nog een zelf te verliezen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Doe nou eens niet zo simpel, Peer ... Ik heb er niet voor niks bijgeschreven dat ik in geval van kiespijn ook naar de tandarts kan gaan. Niks bijzonders. Praat niet na wat je in boekjes hebt gelezen, denk na, onderzoek. Het is echt niet zo dat met het afronden van zelfonderzoek een individu van alles wat men als probleem kan benoemen is verlost. Er kunnen zich zowel lichamelijk als psychisch dingen voordoen die om een oplossing vragen waarbij iemand kan worden geconsulteerd die er net iets meer verstand van heeft dan jij en ik. Dat houdt echt niet op.
Dóórpakken op je vermeende afronding van zelfonderzoek Rob. Je hebt nog een zelf te verliezen.

Aan het eind van de dag is de angst om jezelf te verliezen altijd de reden waarom je beschermingsmuren om je heen bouwt. Het is een poging tot zelfbescherming. Ik kan echter pas iets verliezen, als ik het beschouw als mijn bezit: 'mijn' leven, 'mijn' lichaam, 'mijn' wereld, 'mijn' geliefde, 'mijn' persoonlijk idee van liefde. Het idee dat ik iets bezit (of het nu kennis, een lichaam of een leven is) vereist beveiliging en bescherming. Bezit heeft controle nodig en gesloten deuren.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 20 April 2021, 11:48   #122
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wat was jij 100 jaar voor je geboorte, wat ben jij 100 jaar na je dood? ff los van ideeën die je daar over kunt hebben, zoals essentie, wat onveranderlijk is, niet-twee, bewustzijn in rust, en meer van die verzinsels. Als je hier niks op kan zeggen dan ben je bezig met onderzoek.
Het is bewustwording om je voor te stellen dat je niks voorstelt in de chorologie van de tijd, dat is geen onderzoek. Met je mond vol tanden komen te staan over zo'n ontdekking is dat evenmin. Veranderlijkheid daarentegen is wél te onderzoeken, resulteert in gegevens en niet in verzinsels.
 
Oud 20 April 2021, 11:53   #123
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En als je dan op enig moment onzin begint uit te kramen,
dan nog wat dieper doorpakken ...!
Er is een tijd geweest dat het absurd was te veronderstellen dat we naar de maan konden gaan, nog absurder is de veronderstelling dat je de maan kunt verliezen. WiNk
Guido is offline  
Oud 20 April 2021, 11:57   #124
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Acceptatie is een drang / wens van iemand.
Acceptatie is de essentie van wat je al bent, het is je allereerste gegeven... zie mijn post #118.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 20 April 2021, 11:59   #125
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb nog iets meer informatie nodig om het met je eens te kunnen zijn dat we van mening verschillen ...

Je zegt dat willen zich in de geest bevindt en dat het de basis van 'zelf' is. Is dat iets anders dan wanneer ik zeg dat het een onderdeel van de body-mind is?

Wat bedoel je dan wel met willen, als het niet om zoiets als 'willen eten' gaat? Over willen is m.i. veel misverstand. Kijk maar naar discussie die over het al dan niet hebben van een 'vrije wil' gaan. Er is gewoon 'willen' is mijn stelling. Dan weer gaat het over eten, dan weer over allerlei ander zaken die 'gewild' kunnen worden. Allemaal geen enkel probleem, mits de identificatie met dat wat we niet in essentie zijn is opgelost.
Willen is in de geest betrekkende hebbende op iets, iemand, een situatie.
Zo schept de geest zichzelf een tweeheid. Ik kan bijvoorbeeld willen dat er op dit forum meer over zelfkennis wordt geschreven omdat dat m.i. nauwelijks gebeurd. Dan wens ik iets wat NU niet aan de orde is en in de (gewenste) toekomst wel.

Willen zou mij uit dat enkelvoudig bewustzijn vandaan halen, want dat is de wijze waarop ik waarneem. Zonder dat 'willen' kan ik evengoed op dit forum schrijven dat het het forum ten goede zou komen als men meer over zelfkennis zou gaan schrijven. Het opgeven van de wil haalt mij uit het door het 'zelf' geÏdealiseerde toekomstbeeld. Zodat het enkelvoudig bewustzijn -wat al aanwezig was bij mijn geboorte- ruim baan krijgt.

Vrije wil bestond nog toen ik meende over een 'vrije' wil te beschikken.
Maar eenmaal die wil opgegeven bleek die vrije wil bij nader inzien een slavendrijver. Ik heb iets opgegeven waarvan ik dacht dat het vrijheid was, maar het bleek mijn gevangenis te zijn! Dat is toch ook wat, vind je niet?


Citaat:
Wat bedoel je met ' als er geen willen meer is'? Volgens mij is de persoon dan overleden. En dat kan vastgesteld worden, zeker ...
Ja, dan is de persoon overleden. En dat kan vastgesteld worden, men is er getuige van.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 April 2021, 11:59   #126
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik kan echter pas iets verliezen, als ik het beschouw als mijn bezit: 'mijn' leven, 'mijn' lichaam, 'mijn' wereld, 'mijn' geliefde, 'mijn' persoonlijk idee van liefde. Het idee dat ik iets bezit (of het nu kennis, een lichaam of een leven is) vereist beveiliging en bescherming. Bezit heeft controle nodig en gesloten deuren.
Het moet dan ook eerst worden vastgesteld of het komt uit een bezit sfeer.
 
Oud 20 April 2021, 12:01   #127
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Dóórpakken op je vermeende afronding van zelfonderzoek Rob. Je hebt nog een zelf te verliezen.

Aan het eind van de dag is de angst om jezelf te verliezen altijd de reden waarom je beschermingsmuren om je heen bouwt. Het is een poging tot zelfbescherming. Ik kan echter pas iets verliezen, als ik het beschouw als mijn bezit: 'mijn' leven, 'mijn' lichaam, 'mijn' wereld, 'mijn' geliefde, 'mijn' persoonlijk idee van liefde. Het idee dat ik iets bezit (of het nu kennis, een lichaam of een leven is) vereist beveiliging en bescherming. Bezit heeft controle nodig en gesloten deuren.
Je ziet iets wat er niet is, Boni.
Hoe dat zo komt, dat weten we inmiddels wel (geen herhaling op nodig).

Ik zie je goede bedoeling wel, als die er zijn.

Maar op de een of andere manier heb je je in je hoofd gehaald dat er bij mij muren zouden zijn. Of je gebruikt het, omdat je niks beters hebt. Is allemaal oke. Maar het gaat niet over mij.

Je vertelt af en toe dat je gaat joggen. Dat is onderhoud van je lichaam, je conditie op orde houden. Zo is er ook onderhoud van de psyche mogelijk. Je weet dat, als ik je historie mag geloven. Ook als je niet het idee hebt dat het je bezit is (wat dan ook), verdient het onderhoud.


Rob is offline  
Oud 20 April 2021, 12:02   #128
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Acceptatie is de essentie van wat je al bent, het is je allereerste gegeven... zie mijn post #118.
Je idee over acceptatie klopt niet dus kun je daar niet op voortborduren. Acceptatie is NIET de essentie van wat je al bent of het zou ego moeten zijn.
 
Oud 20 April 2021, 12:04   #129
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is bewustwording om je voor te stellen dat je niks voorstelt in de chorologie van de tijd, dat is geen onderzoek. Met je mond vol tanden komen te staan over zo'n ontdekking is dat evenmin. Veranderlijkheid daarentegen is wél te onderzoeken resulteert in gegevens en is dus geen verzinsel.
Dat is de scholastiek Laurens, de vertaling van de gegevens wordt gevangen in verzinsels van taal. Stromend water in een emmertje vangen is het stromende water niet meer. De duiding van voor geboorte en na de dood brengt de aandacht in de juiste onderzoek conditie.
Guido is offline  
Oud 20 April 2021, 12:05   #130
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Vrije wil bestond nog toen ik meende over een 'vrije' wil te beschikken.
Maar eenmaal die wil opgegeven bleek die vrije wil bij nader inzien een slavendrijver. Ik heb iets opgegeven waarvan ik dacht dat het vrijheid was, maar het bleek mijn gevangenis te zijn! Dat is toch ook wat, vind je niet?
Mooie ont'dekking.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.