Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 March 2013, 21:36   #121
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het kan snel gaan als we ons even door de woorden heen worstelen.

Wel jammer, waar moeten we het nu nog over hebben ...?

Het wachten is op iemand die onze eenheid verstoort. Iemand die wat aan te merken heeft op het door ons vastgestelde.

Buiten dat zijn er nog zo veel zaken die besproken en bedacht moeten worden.
Ik word soms gestoord van mn eigen denken. Ieder antwoord roept toch weer nieuwe vragen op.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:42   #122
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Vergeef mij mijn onkunde, maar wie is Maria?
Maria is een gewaardeerd forumlid en schrijfster alhier. Loopt ook al jaren mee op diverse fora, behoort ook hier tot de oudgedienden, en windt zich sporadisch nog wel eens op en maakt daar dan melding van. Verder beperkt ze zich veelal tot het plaatsen van icoontjes om aan te geven dat iets gewaardeerd wordt door haar of om haar medeleven en geraaktheid m.b.t een ander, kenbaar te maken. Af en toe maakt ze een korte statement, helder en tot the point en dat is het wel zo'n beetje. Ze is is dit zelfkennisforum een beetje moe en een beetje beu. Vermoed ik. Ik zou graag wat meer van haar horen, misschien kun jij haar wat enthousiasmeren. Ik heb mijn charmes al in de strijd gegooid, maar ze lijkt vooralsnog niet erg ontvankelijk. Misschien heb jij meer succes.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:48   #123
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Maria is een gewaardeerd forumlid en schrijfster alhier. Loopt ook al jaren mee op diverse fora, behoort ook hier tot de oudgedienden, en windt zich sporadisch nog wel eens op en maakt daar dan melding van. Verder beperkt ze zich veelal tot het plaatsen van icoontjes om aan te geven dat iets gewaardeerd wordt door haar of om haar medeleven en geraaktheid m.b.t een ander, kenbaar te maken. Af en toe maakt ze een korte statement, helder en tot the point en dat is het wel zo'n beetje. Ze is is dit zelfkennisforum een beetje moe en een beetje beu. Vermoed ik. Ik zou graag wat meer van haar horen, misschien kun jij haar wat enthousiasmeren. Ik heb mijn charmes al in de strijd gegooid, maar ze lijkt vooralsnog niet erg ontvankelijk. Misschien heb jij meer succes.
Ze klinkt als iemand die een verhaal te vertellen heeft. Je maakt me nieuwsgierig. Maar ik zal toch moeten wachten totdat ze in VL verschijnt.
Jammer dat iemand dit forum moe wordt. De opzet is toch om met zn allen wat wijzer te worden. Voor mijzelf sprekend: ik ben al wijzer geworden in de week dat ik hier zit.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 21:52   #124
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
De waarheid is de eenheid van de tegenstelling. Heel mooi. Maar is het niet juist de uitdaging om voortdurend te balanceren op een punt waar de tegenstelling als eenheid wordt ervaren, beleefd en gevoeld door jou als mens en daardoor als vanzelf ook door jouw omgeving en jezelf daarmee op de meest volledige wijze , tot uitdrukking te brengen? (Misschien is dat ook wat Virgo bedoelt) .Als je tenminste gezegend bent met die mogelijkheid? Dat een mens zijn beperkingen heeft, is immers ook maar een aanname? Zijn wij niet een potentieel aan ongekende mogelijkheden? Beperken we onszelf niet, door de gedachte te geloven dat we als mens beperkt zijn? Of zijn al je mogelijkheden al benut? Dat kun je uiteindelijk pas zeggen op je sterfbed, toch? En er zijn mensen die beweren dat het mogelijk is. Die dat daadwerkelijk zo beleven en ervaren. Waarom zouden we dat niet geloven? Omdat onze ervaring tot nu toe anders is geweest? So what? We zijn toch ook tot hier gekomen? Waarom op onze lauweren gaan rusten en onszelf in slaap sussen met de gedachte dat er (dat) niet (meer) inzit. Het is onze taak om het beste in onszelf naar buiten te brengen, steeds opnieuw. Als wij tot ALLES in staat ZIJN, dan moeten wij NIETS afwijzen.

Sorry Niets. Don't take it personal.
Er zijn veel invalshoeken. Eerst is er de beweging van dat wat we niet zijn (de verschijnselen / het waargenomen) naar dat wat we wel zijn (het waarnemen). Dat kan tot een beleving van afscheiding leiden. Dat zit al opgesloten in de begrippen waarnemen en het waargenomen. Maar goed, dat zijn maar begrippen die een handvat kunnen zijn, maar de lading niet volledig dekken. Men heeft als van alles bedacht voor dat we zijn. Eerst vond ik Bewustzijn passend, later 'dat wat aan alles voorafgaat'. Als ik er nu een woord aan zou moeten geven dan is het Beschikbaarheid. Het geeft voor mij een opening / verbinding aan naar dat wat zich aandient. En als er die beschikbaarheid is naar dat wat zich aandient, dan is er van alles mogelijk.

Sluit dit aan bij wat je bedoelt te zeggen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 22:07   #125
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik kan je niet volgen, Virgo.
Wat bedoel je met 'je op de grens van non dualiteit bevinden'?
Ik denk dat Guy en Niets mijn gedachten verwoord hebben. Ik weet het in ieder geval niet beter te verwoorden ....
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 22:14   #126
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het wachten is op iemand die onze eenheid verstoort. Iemand die wat aan te merken heeft op het door ons vastgestelde.

Buiten dat zijn er nog zo veel zaken die besproken en bedacht moeten worden.
Ik word soms gestoord van mn eigen denken. Ieder antwoord roept toch weer nieuwe vragen op.
Dat gaat voorbij. Ik heb zojuist een vraag gesteld (was dat in dit topic?) maar ik weet het antwoord op die vraag ook. Dus het is voor mij in die zin geen echte vraag (meer). Maar hij moet blijkbaar gesteld worden. Omdat we hier (op dit forum) zijn om dit spel te spelen. Omdat het leuk is te filosoferen, te speculeren, te debatteren over een onderwerp dat je interesse heeft. Maar waar het op aan komt is goed het gaat het in het echie?

In "real life"? In je werk, in je relaties, in wat je doet, in hoe je leeft? Hoe echt ben je in het echie? Als je naar binnen durft te kijken, dan weet je onherroepelijk hoe het ervoor staat, bij jezelf. Ik heb vandaag nog enorm gejankt. Dat janken zat er al een hele tijd aan te komen, maar het kwam maar niet. Maar het moest eruit en dus moest er (eerst) een voor mij heftige gebeurtenis plaatsvinden, om dat te kunnen oproepen. In combinatie met een intense massage van gisteren, en toen kwam de boel pas los. Dat is dan voor mij een louterende ervaring. Het maakt schoon, het ruimt op, er is pijn, en verdriet en totale machteloosheid, de frustratie van het nergens ook maar enige grip op hebben, dat besef,tastbaar, voelbaar is voor mij blijkbaar nog (steeds) nodig om tot overgave te komen. Ik ben blijkbaar een stuk hardleerser dan ik dacht. Maar vaak ook (te) hard naar mezelf (en dus de ander). Om mededogen te kunnen ontwikkelen moet je jezelf kunnen herkennen in de pijn van een ander en daarmee de pijn in jezelf erkennen. Nou, ik dwaal veel te ver af, geloof ik. Het is me zelf niet meer helder. Genoeg voor vandaag denk ik. Morgen verder. Bedankt voor zover.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 22:18   #127
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Er zijn veel invalshoeken. Eerst is er de beweging van dat wat we niet zijn (de verschijnselen / het waargenomen) naar dat wat we wel zijn (het waarnemen). Dat kan tot een beleving van afscheiding leiden. Dat zit al opgesloten in de begrippen waarnemen en het waargenomen. Maar goed, dat zijn maar begrippen die een handvat kunnen zijn, maar de lading niet volledig dekken. Men heeft als van alles bedacht voor dat we zijn. Eerst vond ik Bewustzijn passend, later 'dat wat aan alles voorafgaat'. Als ik er nu een woord aan zou moeten geven dan is het Beschikbaarheid. Het geeft voor mij een opening / verbinding aan naar dat wat zich aandient. En als er die beschikbaarheid is naar dat wat zich aandient, dan is er van alles mogelijk.

Sluit dit aan bij wat je bedoelt te zeggen?
Ik denk het wel zo ongeveer. Misschien wil je dan bij deze je opmerking over niet noodzakelijk zijn, herroepen?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 22:22   #128
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Ik denk het wel zo ongeveer. Misschien wil je dan bij deze je opmerking over niet noodzakelijk zijn, herroepen?
Help even, waar heb ik dat geschreven?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 22:43   #129
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Menselijkerwijs kunnen we niet zonder dualiteit en er is ook geen noodzaak toe.
Hier.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 March 2013, 22:49   #130
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Hier.
Oke, dank je. Ik zie nog geen noodzaak om het te herroepen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlichting voorbij Rozenhart Advaita 14 19 February 2013 20:58
nep verlichting, jan Advaita 1 12 February 2011 13:53
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.