Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 May 2016, 17:48   #131
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wonderbaarlijk! Op zijn 18de? Hoe lang heeft die jongen zijn rijbewijs al dan?

Ik krijg hier niet alles mee. Zo is mij helemaal ontschoten dat het eergisteren vrijdag de 13de was. Wat ik wel heb meegekregen is dat Oekraïne van Rusland heeft gewonnen! Weliswaar met een lied, maar dat doet aan het feit op zich niets af. Nou ja, een lied. Vanmorgen heb ik het even beluisterd op mijn nuchtere maag, maar dat viel niet mee, kan ik je zeggen. Ik dacht dat ik naar mijn dochter zat te kijken die kramp in de buik had vanwege haar maandelijks periodieke ongesteldheid. Maar goed, onze gelukwensen gaan uit naar ?. hoe heet ze ook al weer ??

En verder maakt mijn hart een vreugdesprong toen ik las dat Kowet de eerste wedstrijd tegen die uit Venlo met 1-0 heeft gewonnen! Daarmee is de strijd nog niet beslecht, maar er is vooruitzicht op een goede afloop. Ik schenk mijzelf nog een ouzo in en duim voor een volgende seizoen ADO - Kowet!
Hab, je hebt toch wel een seizoenskaart voor volgend seizoen?

Kowet komt er aan!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2016, 21:13   #132
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hab, je hebt toch wel een seizoenskaart voor volgend seizoen?

Kowet komt er aan!
Niet van die rare vragen stellen svp......
Hebbie last van zonnesteek..?!

Als ze komen dan regel jij de thuiswedstrijdkaartjes.....kan ik ook eens naar een ander stadion.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 17 May 2016, 10:08   #133
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Niet van die rare vragen stellen svp......
Hebbie last van zonnesteek..?!

Als ze komen dan regel jij de thuiswedstrijdkaartjes.....kan ik ook eens naar een ander stadion.
Zou kunnen Hab, het brand hier voortdurend.
Ben ook druk om de belendende percelen nat te houden ?

Deal. Als we de superboeren er onder kunnen krijgen (en waarom niet als ook die van 020 er gelijk tegen kunnen spelen ?) dan regel ik een clubkaart waarmee de gewenste tickets verkrijgbaar zijn.

Al een blik op de "Hoogste Yoga" kunnen werpen?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 May 2016, 11:21   #134
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Zou kunnen Hab, het brand hier voortdurend.
Ben ook druk om de belendende percelen nat te houden ?

Deal. Als we de superboeren er onder kunnen krijgen (en waarom niet als ook die van 020 er gelijk tegen kunnen spelen ?) dan regel ik een clubkaart waarmee de gewenste tickets verkrijgbaar zijn.

Al een blik op de "Hoogste Yoga" kunnen werpen?
Belendende percelen....?!
Ben je met emmertjes water in de weer?

De Hoogste Yoga....jazeker! Het is een werkelijk prachtige uitgave. Ik wil me niet voorstellen hoeveel tijd en moeite daarin is gaan zitten.

Reeds in het begin van het boek wordt een klassiek interpretatie-dilemma naar voren geschoven. De samenstelster en vertaalster noemt het werk een raamvertelling waarin Vashista de Prins vertelt over de schepping en zichzelf.
Natuurlijk is dit op voor-de-hand-liggende wijze juist.
Schriftgeleerden en ook befaamde Yogi's hebben er echter bij herhaling op gewezen dat het feit dat Vashista de Prins, die een volledige incarnatie van Vishnu is, moet onderwijzen en hem op de hoogte moet stellen van het feit dat hij de vormloze Brahman is, de meest wezenlijke en toegedekte kern van het verhaal is.
Maw, zelfs de geest van een Avatar dient te worden geïnformeerd omtrent zijn eigen wezen, net zoals zijn lichaam moet leren lopen, praten en handelen.

Wordt vervolgd.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2016, 05:44   #135
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Belendende percelen....?!
Ben je met emmertjes water in de weer?

De Hoogste Yoga....jazeker! Het is een werkelijk prachtige uitgave. Ik wil me niet voorstellen hoeveel tijd en moeite daarin is gaan zitten.

Reeds in het begin van het boek wordt een klassiek interpretatie-dilemma naar voren geschoven. De samenstelster en vertaalster noemt het werk een raamvertelling waarin Vashista de Prins vertelt over de schepping en zichzelf.
Natuurlijk is dit op voor-de-hand-liggende wijze juist.
Schriftgeleerden en ook befaamde Yogi's hebben er echter bij herhaling op gewezen dat het feit dat Vashista de Prins, die een volledige incarnatie van Vishnu is, moet onderwijzen en hem op de hoogte moet stellen van het feit dat hij de vormloze Brahman is, de meest wezenlijke en toegedekte kern van het verhaal is.
Maw, zelfs de geest van een Avatar dient te worden geïnformeerd omtrent zijn eigen wezen, net zoals zijn lichaam moet leren lopen, praten en handelen.

Wordt vervolgd.
Om het kort samen te vatten: gisteren had ik even de gedachte dat zoals het hier is dat het er zo ongeveer in het paradijs voor de zondeval moet hebben uitgezien.

Bedankt voor je reactie op de Hoogste Yoga. Er is volgens mij twee jaar gewerkt aan de vertaling, met meerdere mensen. Ik ben benieuwd naar je vervolg.

Ondertussen ben ik James aan het lezen. Hij weet heel mooi kernbegrippen uit te leggen en in hun verband te plaatsen (zoals Gross body, Causal body, Subtile body en de Vasanas en Gunas). Nieuwe horizonnen doemen op.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 May 2016, 16:16   #136
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Om het kort samen te vatten: gisteren had ik even de gedachte dat zoals het hier is dat het er zo ongeveer in het paradijs voor de zondeval moet hebben uitgezien.

Bedankt voor je reactie op de Hoogste Yoga. Er is volgens mij twee jaar gewerkt aan de vertaling, met meerdere mensen. Ik ben benieuwd naar je vervolg.

Ondertussen ben ik James aan het lezen. Hij weet heel mooi kernbegrippen uit te leggen en in hun verband te plaatsen (zoals Gross body, Causal body, Subtile body en de Vasanas en Gunas). Nieuwe horizonnen doemen op.
De verschillende lichamen en het begrip daaromtrent is essentieel in het proces dat zelfkennis wordt genoemd.
Shankara's AtmaBhoda beschrijft in detail hoe deze lichamen zich verhouden en wat hun functie is. Het is goed om bij een hedendaagse interpretatie af en toe de oertekst erbij te nemen en de eigentijdse uitleg tegen het licht te houden.

Verder is kennis en begrip omtrent de Guna's onontbeerlijk. Zonder die informatie is een mens nauwelijks in staat de schepping en daarmee zichzelf te begrijpen.
De Guna vormt de definitieve scheidslijn tussen de absolute werkelijkheid en illusie.
Aan de hand daarvan komen begrippen als NirGunaBrahman en SatGunaBrahman tot leven.

Yoga Vashista veronderstelt min of meer kennis omtrent de Guna.
De tweede uitleg over de verborgen betekenis van YV als geheel wordt inzichtelijk aan de hand van James uitleg over de lichamen.

Rama wordt onderwezen omtrent zijn eigen aard en subtiele instrumenten.
Dat hij reeds als volmaakt ter wereld gekomen is doet daar niets aan af.
Hij moet het onderscheid leren tussen het instrument dat hij ter beschikking heeft en de onbeweeglijke Brahman die door het licht van bewustzijn in al de lichamen wordt ervaren.

Deze reflectie vindt ongehinderd plaats als gevolg van het feit dat de Prins zonder enige Vasana ter wereld is gekomen.
Geen smet treft hem, hij is onbevlekt afgeleverd....
Rama is het perfecte wezen, alleen hij weet het nog niet!!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2016, 16:59   #137
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Zou kunnen Hab, het brand hier voortdurend.
Ben ook druk om de belendende percelen nat te houden ?

Deal. Als we de superboeren er onder kunnen krijgen (en waarom niet als ook die van 020 er gelijk tegen kunnen spelen ?) dan regel ik een clubkaart waarmee de gewenste tickets verkrijgbaar zijn.

Al een blik op de "Hoogste Yoga" kunnen werpen?
Voor de zekerheid: FC Twente is door de KNVB gedegradeerd naar de Jupiler league!
Kowet is hierdoor vrijwel zeker van promotie als ze al niet gewoon standhouden as zondag na de 4-1 eerder in Deventer.

Kan verkeren zei Br.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 21 May 2016, 21:58   #138
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Shankara's AtmaBhoda beschrijft in detail hoe deze lichamen zich verhouden en wat hun functie is.
Weet jij of er een leesbare versie van de Atma Bodha is,
bij voorkeur in het NL of anders in het Engels?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 21 May 2016, 22:52   #139
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Weet jij of er een leesbare versie van de Atma Bodha is,
bij voorkeur in het NL of anders in het Engels?
http://www.arsfloreat.nl/documents/Atmabodha.pdf

Dees ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 21 May 2016, 23:09   #140
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Top, dank je!
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.