Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 February 2020, 09:49   #131
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De behoeftes zijn... eten,drinken,slapen,bewegen etc.
Geestelijk/emotioneel/gevoelsmatig zijn er geen behoeftes, slechts variaties van toegankelijkheid/ontvankelijkheid.

De sensatie onderhevig te zijn aan geestelijke/gevoelsmatige behoeftes is niks anders dan een subjectieve...creatie!

Ego is een 'spirituele' bever...een ster in dammetjes bouwen.
Niet dit, niet dat...
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2020, 18:25   #132
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Niet dit, niet dat...
Niet zus niet zo, en ook niet zo? of zo!
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 25 February 2020, 21:21   #133
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Niet zus niet zo, en ook niet zo? of zo!
Ik weet niet of het Alzheimer is, maar al die bevragingen waar ik jaren en jaren over gepieker heb liggen zo ver van mij, zo ver in het verleden...
En vreemd genoeg voel ik mij wel voldaan, alles behalve leeg en alof ik veel te vertellen heb, veel geleefd heb... maar dat ik het gewoon vergeten ben...
Ik voel mij voldaan en heel, één met het geheel...
Iemand die vroeg mij: Denk jij dat een boom denkt...
En ik heb geantwoord: 'Neen, een boom weet en het is zijn DNA dat bepaalt wat hij weet'
Hewel ik heb het gevoel dat ik weet... Wat ? Doet er niet toe; mijn DNA weet het wel en ik leef ernaar...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 February 2020, 16:44   #134
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik weet niet of het Alzheimer is, maar al die bevragingen waar ik jaren en jaren over gepieker heb liggen zo ver van mij, zo ver in het verleden...
En vreemd genoeg voel ik mij wel voldaan, alles behalve leeg en alof ik veel te vertellen heb, veel geleefd heb... maar dat ik het gewoon vergeten ben...
Ik voel mij voldaan en heel, één met het geheel...
Iemand die vroeg mij: Denk jij dat een boom denkt...
En ik heb geantwoord: 'Neen, een boom weet en het is zijn DNA dat bepaalt wat hij weet'
Hewel ik heb het gevoel dat ik weet... Wat ? Doet er niet toe; mijn DNA weet het wel en ik leef ernaar...
Wat is de reden dat je de behoefte gevoelt je ervaringen te delen.
  Met citaat reageren
Oud 27 February 2020, 17:54   #135
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat is de reden dat je de behoefte gevoelt je ervaringen te delen.
Dank je om te reageren...
Ik zal nu antwoorden...
De rede is misschien egoïsme, zelfverheerlijking alhoewel ik er niet zeker van ben... Ik voel mij goed, heel goed en ben daar blij om... Ik denk inderdaad dat ik een mooi eindpunt bereikt heb en ik ben daar fier op...
Fier, maar vooral gelukkig, dat ik ondanks de tegenwerking, ook hier, heb vastgehouden aan mijn weg; niets aannemen, niets geloven, niets verzinnen maar blijven zoeken naar het waarom van mijn eigen handelen, mijn eigen gedachten, mijn eigen overtuigingen, mijn eigen dromen, mijn eigen zekerheden... en ze pas dan afschrijven als ze voorbijgestreefd waren... En dat deden ze inderdaad steeds, meer en meer en dan vielen ze ook van zelf van mij af...
Het voornaamste dat telde was dat het inzicht gekomen was...

Ik ben nog altijd fier dat ik op het idee van het instinct als instrument gekomen ben en het zelfs boven het verstand verheven heb, zeggende dat wij ons verstand verkeerd gebruikten... en het instinct opende een hele nieuwe wereld van mogelijkheden... maar zijn voornaamste eigenschap was wel dat het instinct de gezochte waarheid eindelijk buiten onze eigen menselijke bekrompen zijnswereld legden... Het instinct was er bij de schepping van in den beginne bij... Het instinct komt zo wat overeen met het DNA van het zijn... En alle zijn weet, weet instinctief en dat weten is leven...

Ik ben nu, opnieuw, na het jarenlang vergeten te hebben, het boek "la prophétie du cinquième règne" ("the fift kingdom prophecy" in het Engels), aan het lezen en ik erken, hoe ik mij voel, hoe ik leef er volkomen in... ik erken mijn waarheid, welke de waarheid van alle zijn is, erin...
Wij mensen zijn enkel doorgeef luiken van hoger naar lager; niet mijn wil maar uw wil geschiedde; en wij mensen, en ten andere alle leven, zijn zo op weg van lager naar hoger...
Maar dat doorgeef luik, dat we zijn, maakt dat we ons verdomme heel goed voelen en een voorgevoelen hebben van wat verder kan en zal komen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 February 2020, 22:26   #136
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Laurens,

Alvast bedankt om niet meer te reageren.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2020, 11:09   #137
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dank je om te reageren...
Ik zal nu antwoorden...
De rede is misschien egoïsme, zelfverheerlijking alhoewel ik er niet zeker van ben... Ik voel mij goed, heel goed en ben daar blij om... Ik denk inderdaad dat ik een mooi eindpunt bereikt heb en ik ben daar fier op...
Fier, maar vooral gelukkig, dat ik ondanks de tegenwerking, ook hier, heb vastgehouden aan mijn weg; niets aannemen, niets geloven, niets verzinnen maar blijven zoeken naar het waarom van mijn eigen handelen, mijn eigen gedachten, mijn eigen overtuigingen, mijn eigen dromen, mijn eigen zekerheden... en ze pas dan afschrijven als ze voorbijgestreefd waren... En dat deden ze inderdaad steeds, meer en meer en dan vielen ze ook van zelf van mij af...
Het voornaamste dat telde was dat het inzicht gekomen was...

Ik ben nog altijd fier dat ik op het idee van het instinct als instrument gekomen ben en het zelfs boven het verstand verheven heb, zeggende dat wij ons verstand verkeerd gebruikten... en het instinct opende een hele nieuwe wereld van mogelijkheden... maar zijn voornaamste eigenschap was wel dat het instinct de gezochte waarheid eindelijk buiten onze eigen menselijke bekrompen zijnswereld legden... Het instinct was er bij de schepping van in den beginne bij... Het instinct komt zo wat overeen met het DNA van het zijn... En alle zijn weet, weet instinctief en dat weten is leven...

Ik ben nu, opnieuw, na het jarenlang vergeten te hebben, het boek "la prophétie du cinquième règne" ("the fift kingdom prophecy" in het Engels), aan het lezen en ik erken, hoe ik mij voel, hoe ik leef er volkomen in... ik erken mijn waarheid, welke de waarheid van alle zijn is, erin...
Wij mensen zijn enkel doorgeef luiken van hoger naar lager; niet mijn wil maar uw wil geschiedde; en wij mensen, en ten andere alle leven, zijn zo op weg van lager naar hoger...
Maar dat doorgeef luik, dat we zijn, maakt dat we ons verdomme heel goed voelen en een voorgevoelen hebben van wat verder kan en zal komen...
Het is natuurlijk geweldig dat je je eindbestemming zegt te hebben bereikt maar het is niet hetgeen we hier op dit forum eigenlijk aanbevelen in te blijven hangen. Niet gezegd zijnde dat jij dat bent wordt een ware zoeker doorgaans in de verleiding gebracht te blijven hangen in een stadium van gelukzaligheid en velen doen dat ook.
Zoals gezegd is het maar een tussenstadium op de weg naar wat je werkelijk bent, je moet door.
Het is grappig dat je behulpzaamheid je langs valkuilen te loodsen ziet als tegenwerking en je blijft volhouden 'de weg' jouw weg te noemen die bestaat uit niets aannemen, niets geloven en niets verzinnen. De aanbeveling hier is juist verder te gaan dan dat en niet alleen het van buitenaf komende maar ook het reeds intern bestaande geloof en de intern bestaande aannames en overtuigingen kritisch te blijven onderzoek op waarheid. Het gaat in gedegen zelfonderzoek dus niet om een 'waarom' van eigen handelen, eigen overtuigingen, dromen en zekerheden maar om het bestaan ervan. Al is het aangegeven effect, het vanzelf van je afvallen, hetzelfde als dat van gedegen zelfonderzoek. Op zijn beurt is het in gedegen zelfonderzoek niet een reden tot fierheid.
  Met citaat reageren
Oud 28 February 2020, 11:10   #138
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Laurens,

Alvast bedankt om niet meer te reageren.
Vanuit mijn 'point of view' is dat niet iets om blij mee te zijn.
  Met citaat reageren
Oud 28 February 2020, 13:23   #139
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is natuurlijk geweldig dat je je eindbestemming zegt te hebben bereikt maar het is niet hetgeen we hier op dit forum eigenlijk aanbevelen in te blijven hangen. Niet gezegd zijnde dat jij dat bent wordt een ware zoeker doorgaans in de verleiding gebracht te blijven hangen in een stadium van gelukzaligheid en velen doen dat ook.
Zoals gezegd is het maar een tussenstadium op de weg naar wat je werkelijk bent, je moet door.
Het is grappig dat je behulpzaamheid je langs valkuilen te loodsen ziet als tegenwerking en je blijft volhouden 'de weg' jouw weg te noemen die bestaat uit niets aannemen, niets geloven en niets verzinnen. De aanbeveling hier is juist verder te gaan dan dat en niet alleen het van buitenaf komende maar ook het reeds intern bestaande geloof en de intern bestaande aannames en overtuigingen kritisch te blijven onderzoek op waarheid. Het gaat in gedegen zelfonderzoek dus niet om een 'waarom' van eigen handelen, eigen overtuigingen, dromen en zekerheden maar om het bestaan ervan. Al is het aangegeven effect, het vanzelf van je afvallen, hetzelfde als dat van gedegen zelfonderzoek. Op zijn beurt is het in gedegen zelfonderzoek niet een reden tot fierheid.
Ik reageer op dat hangen... en neem het niet als negatief of als het absoluut willen gelijk hebben...
Wij zoeken hier naar wat, waarheid??? Het zou dan wel heel klein zijn dat wanneer je denkt inzicht gekregen te hebben, niet in het eindpunt, want daarvoor ben ik te klein en veel te klein, maar toch in een voorlopig eindpunt ... dat je dan zwijgt en afhaakt... of dat je dan moet zwijgen of afhaken omdat hier de regel geldt dat waarheid niet gezegd, zelfs niet gekend en niet geweten kan worden... Dat het allemaal maar verbeelding is... waar natuurlijk je al van bij het begin op waakzaam hebt moeten zijn...
Ik zou denken dat het nu juist nog belangrijker zou zijn om mee te delen zoals anderen vroeger mij geholpen hebben met mijn zoektocht...

Ken ik het absolute eindpunt??? Natuurlijk niet, maar wat ik geleerd heb is dat ik dat nooit zal kennen, dat ik daar zelfs totaal niet horig aan ben, zoals een mier onmogelijk verder kan zien dan zijn mierenhoop en dat is al heel wat... Ik heb ingezien dat de mensen van zichzelf vervreemd zijn en totaal niet meer weten wie of wat zijzelf zijn; dat in plaats van te leven zij denken te leven en dat is niet leven... Vandaar hun ongenoegen, vandaar hun voortdurend zichzelf en alles rondom zich in vraag stellen en vandaar ook hun waan dat zij, met hun verstand, het op een dag wel kunnen en of zullen moeten weten... Terwijl, als ze wat meer hun intuitie, hun instinct, hun diepste zijn zouden volgen zij zouden weten dat dat menszijn niet meer dan een evolutionnaire tussenstap is; noodzakelijk wel maar zeker niet mondig genoeg om het geheel nog maar te kunnen zien...

Mijn vrijheid is dus dat ik niet langer dwaas moet zoeken naar utopia...
Maar mijn vrijheid is nog meer dat ik heb ingezien dat mijn huidig leven gewoon een tussenstap is; alhoewel velen volhouden dat we dat alleen maar kunnen vermoeden en zeker niet vaststaand kunnen weten.
Hewel ik weet... Ik heb de dood in de ogen gezien en ik heb mij nooit gelukkiger gevoeld want een diepere entiteit in mijzelf heeft mij doen inzien dat alles gewoon goed was zoals het was, mij stervend of nog honderden jaren levend...
Ik weet dus nu dat ik gewoon als een doorgeef luik ben, bevrijd van dwaze dwanggedachten en dwang verplichtingen die van mij, al of niet, een goed mens zouden maken... Bijna het enige dat ik nog moet doen is gelukkig zijn...
En weet dat er niets aanstekelijker en leerzamer is voor een omgeving dan een werkelijk gelukkig mens...
En van waar komt dat geluk??? Hewel van een intenserer, dieper leven waar de mensen nog alleen maar een vermoeden van kunnen hebben... en dat alle dagelijkse slomeringen doet verbleken...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2020, 16:45   #140
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
mij stervend of nog honderden jaren levend...

Honderden jaren leven is Utopia in jouw geval.
Als je sterft blijft er niets van je opgeklopte ego over.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.