Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 April 2012, 22:22   #131
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Laten wij in discussie gaan over de dood Von.
Is het bij jou, hoe klein dan ook, geen enkele onzekerheid, of angst over de dood?
Of, is het bij jou geen enkele onzekerheid of angst, over wat dan ook, aanwezig?
Hoi Miheala, ik heb geen angst voor de dood, eigenlijk nooit gehad.
Ik weet niet hoe het zal zijn wanneer het een reële bedreiging is,
maar verder heeft de dood op mij altijd wel een bepaalde aantrekkingskracht gehad.
Maar als jij erover wilt discussieren, dan impliceert dat dus dat het bij jou speelt.
Heb je dit altijd al gehad of heeft dit nu met de situatie met je broertje te maken?
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 23 April 2012, 22:41   #132
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Hoi Miheala, ik heb geen angst voor de dood, eigenlijk nooit gehad.
Ik weet niet hoe het zal zijn wanneer het een reële bedreiging is,
maar verder heeft de dood op mij altijd wel een bepaalde aantrekkingskracht gehad.
Maar als jij erover wilt discussieren, dan impliceert dat dus dat het bij jou speelt.
Heb je dit altijd al gehad of heeft dit nu met de situatie met je broertje te maken?
De dood is voor mij zeer interessant.
Het raakt me, en tegelijkertijd brengt het onbekende, die mij eerst afstoot en nu aantrekt, zeer dichtbij.
Ook al heb ik op bewust niveau nu geen aanwijsbare angst voor de dood, voel ik op onbewust niveau nog steeds een lichte huivering voor het onbekende.

Wat zie jij bij jouzelf nog als aanwezige angst Von? Is er iets wat jou nog steeds triggert, of op een manier raakt wat nog steeds niet goed voelt?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2012, 08:32   #133
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat zie jij bij jouzelf nog als aanwezige angst Von? Is er iets wat jou nog steeds triggert, of op een manier raakt wat nog steeds niet goed voelt?
Ik denk Mihaela dat het heel gemakkelijk is om geen angst te hebben wanneer alles op rolletjes loopt.
Maar dat loopt het dus niet, en toch slaap ik er even goed om.
Ik vraag me vaak af wat het ergste is wat me kan overkomen, en dan wordt alles toch weer relatief.
Dat ik telkens weer terugkom bij mezelf, een plekje waar ik rusten kan in mezelf. Dat plekje zou je ook God kunnen noemen.
Dus er is wel eens een trigger van angst, maar wanneer die in de ogen kijk, dan verdwijnt die als sneeuw voor de zon.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2012, 09:27   #134
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat ik ondervonden heb is dat 'ik' -als ego vorm- niets in te brengen (toe te voegen) heb aan het geheel, en kan me makkelijk voorstellen onderhevig te zijn, en geleefd te worden, door en in totale samenhang met het gehele universum.
Daarnaast heb ik ook ervaren hoe het is om daar volledig deel van te maken, zonder me ertegen te zetten. Volkomen deel van.


Het lijk me heel interessant als jij je 'kijk op' wilt delen, en niet alleen de eenvoudige versie, als je je zorg weg kan laten of iemand weer op de kast klimt, of uit de kast komt.

Als het te ingewikkeld is, om op het forum uit te leggen, begrijp ik dat wel.
Nou ja, moeilijk?
Het punt is of het (in)gezien wordt of niet en of dat moeilijk is dat weet ik niet.
Ik zelf kom er gewoon niet omheen om het te zien en er is geen vraag of dat moeilijk is of niet.

Wat ik zie is dat alles met alles verbonden is (het gaat nog steeds over de verschijnselen/vormen) en er dus geen apart(e), op zichzelf funktionerende verschijnsel/vorm bestaat.
Het gehele universum is één grote totaal samenhangende beweging, één groot 'gebeuren' (dus niet een gebeuren met daarin allemaal kleine, aparte, op zichzelf gebeurende gebeurtenisjes!!)
En dat body-mind mechanisme waar ik 'IK' tegen zeg, dat wordt bewogen en geleefd door die éne grote univesele beweging.
Dat ik daar IK tegen zeg komt door het denken.
Het denken denkt nl. dat IK een zelfstandig funktionerend iets ben binnen dat grote universele geheel.
Maar als je goed oplet kun je gewoon zien dat je zoals je zelf al hebt opgemerkt "dat 'ik' -als ego vorm- niets in te brengen (toe te voegen) heb aan het geheel, en kan me makkelijk voorstellen onderhevig te zijn, en geleefd te worden, door en in totale samenhang met het gehele universum."

Het beperkte denken zoekt naar de oorzaken van narigheden in een v??l te beperkt veld en dat is het dwaalspoor waar het op zit.
Alles vindt zijn oorzaak in miljarden zoniet triljarden en nog ontelbaar veel meer oorzaken.
Daarom is alles zoals het is en dat in elk moment en het is de werkzaamheid van het gehele universum dat transformeert en niet IK want er is geen IK in het universum omdat het universum één groot totaal samenhangend gebeuren is.

'Jouw' funktioneren en ervaren is dus niet dat van jou maar dat van het universum of van God
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 24 April 2012, 10:21   #135
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Nou ja, moeilijk?
Het punt is of het (in)gezien wordt of niet en of dat moeilijk is dat weet ik niet.
Ik zelf kom er gewoon niet omheen om het te zien en er is geen vraag of dat moeilijk is of niet.

Wat ik zie is dat alles met alles verbonden is (het gaat nog steeds over de verschijnselen/vormen) en er dus geen apart(e), op zichzelf funktionerende verschijnsel/vorm bestaat.
Het gehele universum is één grote totaal samenhangende beweging, één groot 'gebeuren' (dus niet een gebeuren met daarin allemaal kleine, aparte, op zichzelf gebeurende gebeurtenisjes!!)
En dat body-mind mechanisme waar ik 'IK' tegen zeg, dat wordt bewogen en geleefd door die éne grote univesele beweging.
Dat ik daar IK tegen zeg komt door het denken.
Het denken denkt nl. dat IK een zelfstandig funktionerend iets ben binnen dat grote universele geheel.
Maar als je goed oplet kun je gewoon zien dat je zoals je zelf al hebt opgemerkt "dat 'ik' -als ego vorm- niets in te brengen (toe te voegen) heb aan het geheel, en kan me makkelijk voorstellen onderhevig te zijn, en geleefd te worden, door en in totale samenhang met het gehele universum."

Het beperkte denken zoekt naar de oorzaken van narigheden in een v??l te beperkt veld en dat is het dwaalspoor waar het op zit.
Alles vindt zijn oorzaak in miljarden zoniet triljarden en nog ontelbaar veel meer oorzaken.
Daarom is alles zoals het is en dat in elk moment en het is de werkzaamheid van het gehele universum dat transformeert en niet IK want er is geen IK in het universum omdat het universum één groot totaal samenhangend gebeuren is.

'Jouw' funktioneren en ervaren is dus niet dat van jou maar dat van het universum of van God
Sem, goeie tekst!
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 14:49   #136
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Nou ja, moeilijk?
Het punt is of het (in)gezien wordt of niet en of dat moeilijk is dat weet ik niet.
Ik zelf kom er gewoon niet omheen om het te zien en er is geen vraag of dat moeilijk is of niet.

Wat ik zie is dat alles met alles verbonden is (het gaat nog steeds over de verschijnselen/vormen) en er dus geen apart(e), op zichzelf funktionerende verschijnsel/vorm bestaat.
Het gehele universum is één grote totaal samenhangende beweging, één groot 'gebeuren' (dus niet een gebeuren met daarin allemaal kleine, aparte, op zichzelf gebeurende gebeurtenisjes!!)
En dat body-mind mechanisme waar ik 'IK' tegen zeg, dat wordt bewogen en geleefd door die éne grote univesele beweging.
Dat ik daar IK tegen zeg komt door het denken.
Het denken denkt nl. dat IK een zelfstandig funktionerend iets ben binnen dat grote universele geheel.
Maar als je goed oplet kun je gewoon zien dat je zoals je zelf al hebt opgemerkt "dat 'ik' -als ego vorm- niets in te brengen (toe te voegen) heb aan het geheel, en kan me makkelijk voorstellen onderhevig te zijn, en geleefd te worden, door en in totale samenhang met het gehele universum."

Het beperkte denken zoekt naar de oorzaken van narigheden in een v??l te beperkt veld en dat is het dwaalspoor waar het op zit.
Alles vindt zijn oorzaak in miljarden zoniet triljarden en nog ontelbaar veel meer oorzaken.
Daarom is alles zoals het is en dat in elk moment en het is de werkzaamheid van het gehele universum dat transformeert en niet IK want er is geen IK in het universum omdat het universum één groot totaal samenhangend gebeuren is.

'Jouw' funktioneren en ervaren is dus niet dat van jou maar dat van het universum of van God
Jij functioneert DOOR God. Natuurlijk dient de egovorm een doel, anders zou ie er immers niet zijn? Jij bent er wel degelijk, als wezenlijk onderdeel van dat geheel en transformeert gewoon mee in dat geheel. Waarom zou je je bestaan ontkennen?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 18:12   #137
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Jij functioneert DOOR God. Natuurlijk dient de egovorm een doel, anders zou ie er immers niet zijn? Jij bent er wel degelijk, als wezenlijk onderdeel van dat geheel en transformeert gewoon mee in dat geheel. Waarom zou je je bestaan ontkennen?
Ja, mooi, oftewel zie ik ook zo.

Als wij in wezen de bron/god zijn is er ook geen verschil tussen wat van jou/mij kan zijn en dat van de bron. Het verschil leeft door de dualiteit om de bron te kunnen ervaren in menselijke vorm. Om zo tegenstellingen weer samen te voegen tot het geheel.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 19:02   #138
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ik wandel naar mijn werk de laatste tijd, en het is zo heerlijk om dat te doen.
Gisteren, op de terug weg, begon heel hard te regenen.
Bliksem en donder, en het hagelde ook nog voor heel even.
Ik heb een goeie regen jas, dus eigenlijk voelde ik een hele tijd niets.
Maar goed, het bleef regenen, mijn regenbroek had ik niet aan.
Mijn broek was helemaal doorweekt op een bepaald moment.
Mijn waterdichte schoenen waren aan het soppen, want het druppelde langs mijn broek mijn schoenen in.

Het besef dat het keihard regende, schuilende mensen, of degene die door fietste waren in elkaar gebogen om zo min mogelijk nat te worden. Wat was dat heerlijk, en leuk om te zien..
Thuis aangekomen lekker gedoucht, en droge kleding aan gedaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Ik denk Mihaela dat het heel gemakkelijk is om geen angst te hebben wanneer alles op rolletjes loopt.
Maar dat loopt het dus niet, en toch slaap ik er even goed om.
Ik vraag me vaak af wat het ergste is wat me kan overkomen, en dan wordt alles toch weer relatief.
Dat ik telkens weer terugkom bij mezelf, een plekje waar ik rusten kan in mezelf. Dat plekje zou je ook God kunnen noemen.
Dus er is wel eens een trigger van angst, maar wanneer die in de ogen kijk, dan verdwijnt die als sneeuw voor de zon.

Mooi wat je schrijft Von.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2017, 00:45   #139
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Soms vraag ik me af: is Mihaela Renoir?
Geen grapje, maar alles kan virtueel.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2017, 01:06   #140
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Ik voelde mij diep beledigd door Renoir als Mara.

Ik liet mij dus uitschrijven.

Maar na een poosje dacht ik: "Ik ben nog niet klaar met dit forum.
Waarom zou ik mijn verlangen om te schrijven laten fnuiken door mijn afkeer van Renoir."

Dus kwam ik binnen als Frederiki. Maar mijn stijl verraadde mij natuurlijk onmiddellijk. Rob bvb, had het bij het eerste bericht al door!

Het was geen schizofrenie maar overlevings-strategie.
Ah zo, geestig om lezen 5 jaar later nog: Mara en Frederiki één en dezelfde.
Nu begrijp ik onderstaande uitlating ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Je bent een bizarre jongen Renoir!
Mensen aansporen om aan zelf-onderzoek te doen... Zelf-onderzoek ala Renoir? Wat is zelf-onderzoek ala Renoir?...

Goed... we komen op je forum terecht om te horen: "Je moet hier niet komen lullen over wat je bezig houdt, over de dingen die je leest en waar je over van gedachten zou willen wisselen met ander forum-leden. Nee je moet aan zelf-onderzoek doen!"
Voorwaar een zeer merkwaardige situatie!
Wat kunnen we anders zeggen dan: "O pardon, excuseer... euh... ik stommeling dacht dat het hier een forum was... weet je wel... euh... een digitaal platform om te communiceren met andere mensen..."
Maar goed... niet dus: "Aangenaam, kennis met u geamaakt hebben meneer dinges... euh... Renoir. Ik ga mij hier onmiddellijk vandaan reppen om mij in mijn innerlijk terug te trekken om aan introspectie en zelfonderzoek te doen... enne... verwacht u dat ik af en toe kom verslag uitbrengen van mijn bevindingen... of niet? Laat maar... ik ben al weg. Dit is mij een beetje te bizar!"

Typisch onze goeie oude Mara die intussen als Vesselin ook al sinds maart dit jaar niet meer op het seniorennet forum schrijft zag ik van de week. De Psychologie – Filosofie tak was daar zijn ding: https://www.seniorennet.be/forum/vie...db29eadd4cdf73
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele carierre. Rennie Overige religie 96 6 January 2011 12:02
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.