Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 April 2012, 17:34   #131
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De persoonlijke kijk hoeft geen belemmering te vormen, als wij daar aan voorbij kunnen en willen kijken. Op het moment dat wij er ons aan op gaan hangen ontnemen wij ons zelf het zicht.

Al kan het mij wel blijven verbazen waar je vanuit de natuur bezien het chaos ziet. Alleen al de opbouw van de schepping en hoe logisch deze in elkaar over grijpt en hoe de natuur precies weet wanneer waar te doen.
Ulla, de natuur die precies weet wanneer waar te doen, heeft niets geen verbinding meer met ons mensen. Eigenlijk wij mensen zijn niet meer uit de natuurlijkheid aan het handelen, en daar niet meer mee verbonden.
Wij zijn slaven van ons driften, behoeften bevrediging drang, en het gevoel van consumptiedrang die ons daden bepaald. Daarin is het ook sterk de drang om gelijk te krijgen. Onze Ik handelt voor ons.
Ja, wij ook. Niet alleen de wereld buiten ons.
Dus zolang als wij ook niet ter plekke er naar kijken, als wij onbewust door onze impulsen gestuurd worden, dan blijven wij over Utopia schrijven, maar doen wij niets mee.
Bijvoorbeeld: ik was in gesprek met Esradha, jij stortte je op het gesprek in mijn beleving, en voelde je je geroepen om voor Esradha op te nemen, al lag ze niet echt onder het vuur. Je betuigde je bewondering voor haar. Daarnaast, op een beladen manier, liet je me weten hoe gewelddadig je me in mijn uiting vond.
Je kwam me over dat je door je impuls gedreven was, en zonder bij stil te staan wat jouw geraaktheid was, ging je gewoon handelen, en legde jij je geraaktheid buiten jezelf.
Wie is er daar om verdedigd te worden? Wie is de dader, en wie is het slachtoffer? Waarom moet je nu perse, op dat moment, Esradha een hart onder de riem steken? Was ze slachtoffer volgens jou? Was ik de dader? Of was je beleving die je dat deed voelen?
Ben je bereid om daar naar te kijken? Als je dat niet doet, typ jij zomaar verheven woorden, maar doe jij eigenlijk niets mee als het werkelijke geraaktheid bij jou zich voordoet.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 17:45   #132
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat ik te zeggen heb gaat niet over er iets van vinden. Dus geef ik je ook die ruimte niet. Het is hetzelfde gebeuren als tussen Gurdjeff en Ouspensky, de laatste kreeg eveneens niet de door hem benodigde ruimte en ging er vervolgens maar zijn eigen theorie op los laten. Ik heb met beiden niets, maar dat terzijde. Het enig wat in het oog springt is waar je nu staat, waar ik je zie staan, en de inmiddels verstreken tijd. Je ontwikkeld je en je neemt de tijd in een vreugdevolle avontuur met jezelf als onderwerp.

Dat is niet datgene waar ik me doorgaans mee inlaat dus ik ga me terughoudend opstellen.
Ik begrijp dat, dat jij je weer terughoudend op gaat stellen. Zoals ik het al zei, ik draag je een warm hart, maar je benadering voelt voor mij té sturend.
Ik ervoer jouw antwoord als niet gelijkwaardig, en dat gaf ik aan met een 'snauw'.
Toen je dit noemde voelde ik me geraakt:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je benodigd je ego als referentie kader anders heb je niks om op terug te vallen. Datgene wat jou in de weg lijkt te zitten is het vertrouwen in je ego en bij gebreke daarvan grijp je terug op zo iets marginaals als intuïtie. Het sleutelwoord is waarheid, een meer exactere wetenschap, waarbij je allerhande subjectieve waarheden kunt elimineren en daarmee aan vertrouwen winnen. Esradha kan je daarmee van dienst zijn en daarom komt ze op je pad.
vooral de volgende zin:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Esradha kan je daarmee van dienst zijn en daarom komt ze op je pad.
Ik ervaar jou als té sturend, en het komt op mij over alsof jij je beeld opdringt.
Een gesprek houdt gelijkwaardige dienstbaarheid in, maar je kiest volgens mij altijd voor om het ongelijkwaardig te zien.
Esradha en ik zouden wij elkaar van dienst kunnen zijn, en daarom komen wij elkaar op het pad.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 17:56   #133
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Esradga kan je daarmee van dienst zijn en daarom komt ze op je pad.
Mijn gevoel van schaamte weerhield me eerst om erop te reageren. Ik dacht dat als ik bewust bij stil zou staan, bij mijn geraaktheid, het gevoel kon los laten.
Het blijkt dat dat voor mij niet werkte, en later gaf ik alsnog een 'snauw'.


Alsnog de vraag, die mijn schaamte mij oorspronkelijk weerhield om te stellen: Waarin zou ze mij volgens jou dienstbaar kunnen zijn?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 18:36   #134
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ulla, de natuur die precies weet wanneer waar te doen, heeft niets geen verbinding meer met ons mensen. Eigenlijk wij mensen zijn niet meer uit de natuurlijkheid aan het handelen, en daar niet meer mee verbonden.
Wij zijn slaven van ons driften, behoeften bevrediging drang, en het gevoel van consumptiedrang die ons daden bepaald. Daarin is het ook sterk de drang om gelijk te krijgen. Onze Ik handelt voor ons.
Ja, wij ook. Niet alleen de wereld buiten ons.
Dus zolang als wij ook niet ter plekke er naar kijken, als wij onbewust door onze impulsen gestuurd worden, dan blijven wij over Utopia schrijven, maar doen wij niets mee.
Bijvoorbeeld: ik was in gesprek met Esradha, jij stortte je op het gesprek in mijn beleving, en voelde je je geroepen om voor Esradha op te nemen, al lag ze niet echt onder het vuur. Je betuigde je bewondering voor haar. Daarnaast, op een beladen manier, liet je me weten hoe gewelddadig je me in mijn uiting vond.
Je kwam me over dat je door je impuls gedreven was, en zonder bij stil te staan wat jouw geraaktheid was, ging je gewoon handelen, en legde jij je geraaktheid buiten jezelf.
Wie is er daar om verdedigd te worden? Wie is de dader, en wie is het slachtoffer? Waarom moet je nu perse, op dat moment, Esradha een hart onder de riem steken? Was ze slachtoffer volgens jou? Was ik de dader? Of was je beleving die je dat deed voelen?
Ben je bereid om daar naar te kijken? Als je dat niet doet, typ jij zomaar verheven woorden, maar doe jij eigenlijk niets mee als het werkelijke geraaktheid bij jou zich voordoet.
Dat mensen veelal ver verwijderd van de natuur leven is nog geen indicatie daarvoor dat ze in wezen daarom niet meer verbonden zouden zijn. Kijkend naar het geheel kan dat niet eens. Ik ben het wel met je eens dat mensen hun natuur geweld aandoen en er vaak niet naar luisteren maar zich laten drijven door uiterlijkheden. Maar heel vaak ook niet.

En hiervoor zou ik je wel 100 voorbeelden kunnen noemen. Als het erop aankomt, en handelt instinctief laat je je natuurlijke natuur uiteindelijk niet verlochenen. Het is mogeljk om dat bewust te intergreren in het moderne leven. Al wordt het er niet eenvoudiger op, maar het is wel degelijk mogelijk.

Zouden wij geen besef hebben van een persoonlijke identiteit zou
logischerwijze ook niemand meer persoonlijk geraakt kunnen worden. Dieren hebben dat niet of in ieder geval veel minder. Voor mijn gevoel verwissel je juist persoonlijke geraaktheden met natuurlijke instincten/levens en plak je op deze een of ander negatief etiketje op. Drijften, boosaardigheden hebben daar niets mee te maken.

Jij hebt het over bereidheid naar mijn eigen geraaktheid te kijken en gaat er blijkbaar van uit dat die bereidheid er alleen plaatsvind, als ik deze met je deel. Je suggereert bepaalde dingen zonder ook maar enige achtergronden te kennen. Ik heb die behoefte niet om te delen, zie het nut er niet van in en wat je daaruit concludeert is jou pakkie aan.

Jij bent diegene die de behoefte heeft om in andermans soepen te roeren en zo je eigen bevestigingen te creeren. Als anderen ( ik ben niet de enige) dan niet meedoen, verzin je daar lukraak van alles over. De kans met Es heb je laten liggen, en nu schrijf je weer dat deze daarom op je pad is gekomen.

Als ik jou een na laatste bericht naar Renoir lees, krijg ik ook al weer de kriebels en wil daar van alles over zeggen. Beseffend dat het zinloos is en ik uiteindelijk alleen maar mijn eigen persoonlijke onbenulligheden mee ga voeden.

Ik ga je dan ook laten, ik heb hier al voldoende energie in gestoken, je moet het maar zelf uitzoeken, Niet zo bedoeld overigens als het overkomt, maar het is verder niet aan mij je behulpzaam te mogen/kunnen en willen zijn.

Wijziging aangebracht door Ulla op 9 April 2012 om 19:05.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 20:40   #135
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat mensen veelal ver verwijderd van de natuur leven is nog geen indicatie daarvoor dat ze in wezen daarom niet meer verbonden zouden zijn. Kijkend naar het geheel kan dat niet eens. Ik ben het wel met je eens dat mensen hun natuur geweld aandoen en er vaak niet naar luisteren maar zich laten drijven door uiterlijkheden. Maar heel vaak ook niet.

En hiervoor zou ik je wel 100 voorbeelden kunnen noemen. Als het erop aankomt, en handelt instinctief laat je je natuurlijke natuur uiteindelijk niet verlochenen. Het is mogeljk om dat bewust te intergreren in het moderne leven. Al wordt het er niet eenvoudiger op, maar het is wel degelijk mogelijk.

Zouden wij geen besef hebben van een persoonlijke identiteit zou
logischerwijze ook niemand meer persoonlijk geraakt kunnen worden. Dieren hebben dat niet of in ieder geval veel minder. Voor mijn gevoel verwissel je juist persoonlijke geraaktheden met natuurlijke instincten/levens en plak je op deze een of ander negatief etiketje op. Drijften, boosaardigheden hebben daar niets mee te maken.

Jij hebt het over bereidheid naar mijn eigen geraaktheid te kijken en gaat er blijkbaar van uit dat die bereidheid er alleen plaatsvind, als ik deze met je deel. Je suggereert bepaalde dingen zonder ook maar enige achtergronden te kennen. Ik heb die behoefte niet om te delen, zie het nut er niet van in en wat je daaruit concludeert is jou pakkie aan.

Jij bent diegene die de behoefte heeft om in andermans soepen te roeren en zo je eigen bevestigingen te creeren. Als anderen ( ik ben niet de enige) dan niet meedoen, verzin je daar lukraak van alles over. De kans met Es heb je laten liggen, en nu schrijf je weer dat deze daarom op je pad is gekomen.

Als ik jou een na laatste bericht naar Renoir lees, krijg ik ook al weer de kriebels en wil daar van alles over zeggen. Beseffend dat het zinloos is en ik uiteindelijk alleen maar mijn eigen persoonlijke onbenulligheden mee ga voeden.

Ik ga je dan ook laten, ik heb hier al voldoende energie in gestoken, je moet het maar zelf uitzoeken, Niet zo bedoeld overigens als het overkomt, maar het is verder niet aan mij je behulpzaam te mogen/kunnen en willen zijn.
Droom zacht!!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 20:48   #136
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee het niet goed genoeg zijn is in je geplant en generaties lang doorgegeven.
Dat kennen ze niet overal zo. Het wordt veroorzaakt door een calvinistische opvatting van het schuldig zijn, het is iets waar je erfelijk mee bent belast.
Dat kan zomaar waar zijn. Ik ken die andere plaatsen niet en reageerde vanuit wat ik hier om me heen waarneem als een grote gemene deler.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 20:50   #137
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik begrijp dat, dat jij je weer terughoudend op gaat stellen. Zoals ik het al zei, ik draag je een warm hart, maar je benadering voelt voor mij té sturend.
Ik ervoer jouw antwoord als niet gelijkwaardig, en dat gaf ik aan met een 'snauw'.
Toen je dit noemde voelde ik me geraakt:
vooral de volgende zin:
Ik ervaar jou als té sturend, en het komt op mij over alsof jij je beeld opdringt.
Een gesprek houdt gelijkwaardige dienstbaarheid in, maar je kiest volgens mij altijd voor om het ongelijkwaardig te zien.
Esradha en ik zouden wij elkaar van dienst kunnen zijn, en daarom komen wij elkaar op het pad.
Ik vind jou het vluchtige type en zie Esradha als aards, en natuurlijk is het een wisselwerking en niet alleen zo dat Esradha jou van dienst kan zijn.

Ik ben niet uit op consensus en behoef dus geen discussie, ik geef weer wat ik zie aangevuld met wat ik denk. Wanneer je vanwege een belemmering (zoals ongelijkwaardigheid) geen notitie ervan kunt nemen doe ik er, geheel en al voor mezelf, beter aan me niet met je in te laten, althans zolang deze belemmering zich voordoet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2012, 21:23   #138
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind jou het vluchtige type en zie Esradha als aards, en natuurlijk is het een wisselwerking en niet alleen zo dat Esradha jou van dienst kan zijn.

Ik ben niet uit op consensus en behoef dus geen discussie, ik geef weer wat ik zie aangevuld met wat ik denk. Wanneer je vanwege een belemmering (zoals ongelijkwaardigheid) geen notitie ervan kunt nemen doe ik er, geheel en al voor mezelf, beter aan me niet met je in te laten, althans zolang deze belemmering zich voordoet.
Man toch, houd een keer mee op met dat hoogmoedswaanzin.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 06:53   #139
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Dit is geen gewoon forum!
Dit is een platform dat de mogelijkheid biedt om tot zelf-realisatie te komen, tenminste: volgens de inzichten van onze administrator...

"Honi soit qui mal y pense".

En wat ik er echt van denk hou ik gevoeglijk voor mezelf... ze zouden stokken en stenen naar me gooien!

Mijn schrijven hier is deels vluchtgedrag... in plaats van de vloer te vegen, de afwas te doen... hahahahaha


Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 07:46   #140
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht

"Honi soit qui mal y pense".




revenons ? nos moutons...
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.