Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 April 2013, 12:56   #131
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ego is het besef van "ik". Olifanten schijnen in staat te zijn om verdriet te hebben om een andere olifant, dat geeft voor mij aan dat ze een bepaald besef van "zijn" hebben.
Nou hier raak je me kwijt hoor. Dat ze een besef van zijn hebben, en dat ze vreugde en verdriet, pijn kennen is duidelijk. Je hond is ook blij als je thuiskomt en hem meeneemt voor een wandeling. En je ouwe kat kan ook chagrijnig zijn en niet gestoord willen worden. Ik noem maar wat. Maar dieren hebben m.i.nu bij uitstek geen ego. Ik vind dieren nu juist toonbeelden van hoe in het hier en nu te leven. Daarom zeg ik ook dat verdriet van verschillende plaatsen komt. Niet (enkel) van ego.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:07   #132
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo ervaar ik ook de laatste jaren, zeker is het geen doel op zich maar het lijkt alsof er een beweging van binnenuit is. Ik, in mijn gedachten, maak vervolgens een doel van..

Iets dringt zich naar de oppervlak, en ik doe mijn best om uit de weg te gaan. Tegelijkertijd zie ik ook hoe ik me juist tegen zet, en mijn (denkbeeldige)macht en overheersing niet in staat ben om op te geven.

Ego en ziel - tegenstrijdig voelt het samen zijn voor mij..
Daar herken ik wel wat in. Mijn gedachten hierover zijn dat mijn ziel eigenlijk alles 'prima' vind en dat het voornamelijk mijn ego is wat strijd. En in die strijd binnen mijzelf kan het soms zo temperamentvol en allesvernietigend voelen, dat dat ook gelijk beangstigend kan zijn.

Hans schreef iets dergelijks op een ander draadje: de angst van het ego om zichzelf te verliezen. Die stelling speelt de afgelopen dagen steeds door mijn hoofd en ben ik aan het onderzoeken hoe waar die voor mij is.

Ik weet natuurlijk niet wat jouw innerlijke strijd met jou doet....
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:11   #133
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

@Guy
@Niets

Zou het misschien zo kunnen zijn dat dieren, naast de emoties en het instinct en intuïtie die ze als overeenkomst hebben met het diersoort mens, misschien veel meer dan mensen in nondualiteit leven? Omdat ze niet nadenken maar gewoon doen?

Geen hinder ondervinden van gevoelens zoals schuld en schaamte?
(Dwz de dieren die gewoon in de natuur leven)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:31   #134
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik weet natuurlijk niet wat jouw innerlijke strijd met jou doet....
Ik ga even een kijkje nemen Virgo, en ik ga dan later antwoord op geven, want ik vind je zin mooi en uitnodigend. Ik maak hier gelijk gebruik van om vandaag in mijn bezigheden te observeren, en later zou ik dat in een tekst weergeven.

Jouw komst en die van Niets op het forum doet mij heel goed. Dat wat ik me wenste: een klankbord, gelijkwaardige contact met mensen die hun proces door midden van communicatie verdiepen, respectvol en aandachtsvol elkaar benaderen, blijkt me uiteindelijk meer en meer tegemoet te komen.
Zeker weet ik dat ik tot nu toe niet voldoende dat ontmoette hier op het forum omdat ik zelf iets té strijdlustig was.

Ik geloof dat ik ontmoet dat wat ik zelf ben, keer op keer en weer.

Alsnog is mijn innerlijke strijd even aanwezig als altijd, maar door de veranderingen die ik in mijn leven zie, wordt me duidelijk dat ik genuanceerder in ben geworden.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:40   #135
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Jouw komst en die van Niets op het forum doet mij heel goed. Dat wat ik me wenste: een klankbord, gelijkwaardige contact met mensen die hun proces door midden van communicatie verdiepen, respectvol en aandachtsvol elkaar benaderen, blijkt me uiteindelijk meer en meer tegemoet te komen.
Jouw strijd is de bestaansbevestiging van je ego en voor bevestiging heb je dus een weerwoord nodig. Het ego moet iets als ontvangen kunnen registreren anders voelt het zich miskend. Respect en aandacht nodig hebben is ook iets van je veeleisende ego, en dwingt anderen aan je eisen te voldoen en belast ze daar dus mee.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:45   #136
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ga even een kijkje nemen Virgo, en ik ga dan later antwoord op geven, want ik vind je zin mooi en uitnodigend. Ik maak hier gelijk gebruik van om vandaag in mijn bezigheden te observeren, en later zou ik dat in een tekst weergeven.

Jouw komst en die van Niets op het forum doet mij heel goed. Dat wat ik me wenste: een klankbord, gelijkwaardige contact met mensen die hun proces door midden van communicatie verdiepen, respectvol en aandachtsvol elkaar benaderen, blijkt me uiteindelijk meer en meer tegemoet te komen.
Zeker weet ik dat ik tot nu toe niet voldoende dat ontmoette hier op het forum omdat ik zelf iets té strijdlustig was.

Ik geloof dat ik ontmoet dat wat ik zelf ben, keer op keer en weer.

Alsnog is mijn innerlijke strijd even aanwezig als altijd, maar door de veranderingen die ik in mijn leven zie, wordt me duidelijk dat ik genuanceerder in ben geworden.
Dank je wel Mihaela. Ik denk ook dat aandacht en respect belangrijk zijn om herkenning en begrip te kunnen vinden bij en voor elkaar.

Wees btw ook een beetje mild voor jezelf (dat vergeet ik af en toe nog weleens) ;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:52   #137
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jouw strijd is de bestaansbevestiging van je ego en voor bevestiging heb je dus een weerwoord nodig. Het ego moet iets als ontvangen kunnen registreren anders voelt het zich miskend. Respect en aandacht nodig hebben is ook iets van je veeleisende ego, en dwingt anderen aan je eisen te voldoen en belast ze daar dus mee.
Is dat echt waar?
Het klinkt in mijn oren best hard. Maar dat zegt denk ik wel weer wat over mijn eigen ego-behoefte ...
Hmmm, nadenkertje weer.

......Poosje het bos en het prille zonnetje in om mijn gedachten "uit te laten"
Spreek jullie later weer :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 13:53   #138
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Is dat echt waar?
Het klinkt in mijn oren best hard. Maar dat zegt denk ik wel weer wat over mijn eigen ego-behoefte ...
Hmmm, nadenkertje weer.

......Poosje het bos en het prille zonnetje in om mijn gedachten "uit te laten"
Spreek jullie later weer :)
Geniet ervan. Ga zo je goede voorbeeld maar eens volgen.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 14:35   #139
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jouw strijd is de bestaansbevestiging van je ego en voor bevestiging heb je dus een weerwoord nodig. Het ego moet iets als ontvangen kunnen registreren anders voelt het zich miskend.
Dat is zeker zo Renoir. Dat mijn ego bevestiging nodig heeft is me heel duidelijk. Alsnog, degene die weerwoord geeft is ook gevangen in een strijd, met zichzelf eeerst en als gevolg daarvan met mij.
Zonder twee strijdlustige ego's is er geen strijd mogelijk. Stel dat ik strijdlustig op iemand afstorm die vrij van strijd is, dan is het alleen maar mijn innerlijke strijd aanwezig, zelfs is het mogelijk dat door de vrede die de ander uitstraalt ik mijn eigen strijd ook onmiddellijk staak. Het is zelfs ook mogelijk dat de strijd in mij ook volledig verdwijnt, en dat ik spontaan en voortdurend weet ''wat ik ben'', dat de innerlijke vrede van de ander over me heen is gevallen en me er van bewust wordt.
Maar helaas is het vaak dat de strijd alleen maar tijdelijk is gestaakt bij mij. Als ik iemand anders weer tegenkom die net zo strijdlustig is als ik, ontstaat er weer een strijd.

Helaas moet ik weer melden, ik heb op dit forum nooit iemand vrij van strijd ervaren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Respect en aandacht nodig hebben is ook iets van je veeleisende ego, en dwingt anderen aan je eisen te voldoen en belast ze daar dus mee.
Dat klopt weer Renoir, maar weer alleen gedeeltelijk. Het klopt dat ik veeleisend opstel, en dwingend reageer. Als men niet aan mijn eisen voldoet raak ik teleurgesteld en boos.
Waar de misvatting is, is dat voor de ander een belasting is.
Zeker voelen mensen, die net zoals ik nog gevangen zijn in hun ego'strijd, zich belast.
Iemand die weet wat hij is, voortdurend en ononderbroken, voelt zich door niets en niemand belast, omdat zo iemand weet dat er geen belasting bestaat, en dat 'belast zijn' in deze een verzinsel van Het Denken is, een illusie.
Als jij bewust en doordrongen bent dat jij als ziel volledig vrij bent, hoe kan ik jou in Godsnaam met mijn ego belasten als je weet wat je bent?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 14:37   #140
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Stel je, dat iemand die stelt geen emoties te ervaren, ze ontkend?

Als nu de verlichten elkaar nog gaan betwijfelen,.......pfffff
Hans is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
gedicht, Hazrat Inayat Khan, Soefisme, ziel


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.