Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 November 2014, 19:22   #131
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@egoloze Renoir: Je kent hem niet, hebt hem nooit ontmoet, hebt nooit iets gelezen van hem, hebt nooit deelgenomen aan een satsang met Karl Renz.
Niet dat dit allemaal moe(s)t, vanzelfsprekend niet.
Maa het zou fantastisch geweest zijn voor mij (en ook de groep van dat moment) dat je er toch geweest was terwijl ik er ook was. Dat zou circus-Renz als vanouds geweest zijn.
Hij had geen spaander van je heel gelaten, daar twijfel ik geen moment aan.
Ik heb er veel zien sneuvelen hoor, of ze liepen boos weg. Geen éne bleef overeind in de verbale box-wedstrijd met hem.
Natuurlijk heb ik wel eens wat van hem gelezen, in spiriwereld kom je alle gasten die druk bezig zijn een imperium op te bouwen en driftig aan de weg timmeren op een zeker moment wel een keer tegen. Ik herinner me hem als druktemaker Karl Renz en ook zijn schrifturen heb ik weer snel gelaten voor wat ze zijn. Ik kan er geen Bewustzijn, of meer in de roomse traditie geen Heilige Geest in ontdekken. Het is natuurlijk best mogelijk dat hij geen spaan van mij heel laat maar dan moet ie er eerst nog een vinden. Ego's smullen daar van.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 November 2014, 08:21   #132
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
...Ik herinner me hem als druktemaker Karl Renz...
Tot dat geen enkel 'ego' enkel nog overeind staat. Waarbij het platgewalste abstracte ego de dag erna gewoon terug verrezen is natuurlijk. Na een paar dagen tot een week dagelijks op satsang bij hem (gratis elk jaar in Tiruvannamalai / India) zie je de meeste ego's echter wel inleveren. Ze hebben minder of geen noten meer op hun zang of ze zijn dus boos weggelopen, wijzend naar hem als het grootste ego dat ze ooit zijn tegengekomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
...en ook zijn schrifturen heb ik weer snel gelaten voor wat ze zijn. Ik kan er geen Bewustzijn, of meer in de roomse traditie geen Heilige Geest in ontdekken.
Alles gaat door zijn vermorzel molen, zeker de Roomse traditie en de heilige geest (Onder alles valt ook de verering voor heilige berg in Tiruvannamalai en alle andere geloofszaken ter wereld).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is natuurlijk best mogelijk dat hij geen spaan van mij heel laat maar dan moet ie er eerst nog een vinden. Ego's smullen daar van.
Zoals ik jou hier op je forum lees zijn is er genoeg 'Renoir-ego-hout' te vinden om in stukken te hakken waarmee op zijn minst een hele week het Vaticaan in de winter verwarmt kan worden.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 November 2014, 08:40   #133
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Zoals ik jou hier op je forum lees zijn is er genoeg 'Renoir-ego-hout' te vinden om in stukken te hakken waarmee op zijn minst een hele week het Vaticaan in de winter verwarmt kan worden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 November 2014, 08:45   #134
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

Zoals ik jou hier op je forum lees zijn is er genoeg 'Renoir-ego-hout' te vinden om in stukken te hakken waarmee op zijn minst een hele week het Vaticaan in de winter verwarmt kan worden.
Na de wok-affaire een mogelijke nieuwe hint om la Belgique te vrijwaren voor een mogelijke electrische blackout.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 November 2014, 23:06   #135
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard Begoocheling.

Ego is eerder een begoocheling dan een illusie. Het is het toe-eigenen' van vitaliteit in een schijn/fantoom identiteit.
Ego is een verschijnsel wat het midden houdt tussen verstand en zintuigen.
Ego maakt de werkelijkheid verwrongen en grotesk, een werkelijkheid die zowel geestelijk als zintuiglijk eenvoudig feitelijk is. Feitelijkheden zijn als concept altijd slechts fragmenten van de geduide werkelijkheid, nooit afdoende, wat maakt dat het feitelijke concept eigenlijk een illusie is. Maar het is alles wat we hebben om te kunnen duiden naar de gegeven werkelijkheid. ,Gedegen zelfonderzoek' ruimt a.h.w. eerst de invloed van ego op, zodat de werkelijkheid conceptueel duidelijker kan toetreden. Dan pas kan wezenlijke ,waarheidsvinding' een aanvang hebben. Al gelang het geestelijke karakter (intentie) bij de beleving te bestaan, kan de finale ont'dekking wezenlijk Wat' te zijn, vrij snel of na geruime tijd (Altijd plotseling) zich doen gelden. Zo laat de bevinding zich bij mij kennen.
M.i. is het een pre de kermis klanken en verwrongenheid van ego spuugzat te zijn in de 'eigen' belevingswereld, alvorens ,waarheidsvinding' zich kan doorzetten. Het valt mij over het algemeen op dat 'persoonlijke' realisatie'' de voorkeur heeft bij het individu die zoekende is. 'Persoonlijke' realisatie'', een zwelgen in het 'goede' van wat begoocheling te bieden heeft.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 10 November 2014, 23:30   #136
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ego is eerder een begoocheling dan een illusie. Het is het toe-eigenen' van vitaliteit in een schijn/fantoom identiteit.
Ego is een verschijnsel wat het midden houdt tussen verstand en zintuigen.
Ego maakt de werkelijkheid verwrongen en grotesk, een werkelijkheid die zowel geestelijk als zintuiglijk eenvoudig feitelijk is. Feitelijkheden zijn als concept altijd slechts fragmenten van de geduide werkelijkheid, nooit afdoende, wat maakt dat het feitelijke concept eigenlijk een illusie is. Maar het is alles wat we hebben om te kunnen duiden naar de gegeven werkelijkheid. ,Gedegen zelfonderzoek' ruimt a.h.w. eerst de invloed van ego op, zodat de werkelijkheid conceptueel duidelijker kan toetreden. Dan pas kan wezenlijke ,waarheidsvinding' een aanvang hebben. Al gelang het geestelijke karakter (intentie) bij de beleving te bestaan, kan de finale ont'dekking wezenlijk Wat' te zijn, vrij snel of na geruime tijd (Altijd plotseling) zich doen gelden. Zo laat de bevinding zich bij mij kennen.
M.i. is het een pre de kermis klanken en verwrongenheid van ego spuugzat te zijn in de 'eigen' belevingswereld, alvorens ,waarheidsvinding' zich kan doorzetten. Het valt mij over het algemeen op dat 'persoonlijke' realisatie'' de voorkeur heeft bij het individu die zoekende is. 'Persoonlijke' realisatie'', een zwelgen in het 'goede' van wat begoocheling te bieden heeft.
Jeetje... wat complex.

De eerste twee zinnen volstaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 November 2014, 23:54   #137
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jeetje... wat complex.
Valt best mee. De eenvoud van gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De eerste twee zinnen volstaan.
De rest ook, ieder moet voor zichzelf maar zien waar hij/zij afhaakt.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 11 November 2014, 01:19   #138
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jeetje... wat complex.
i agree!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De eerste twee zinnen volstaan.
die zijn voor mij ook al te complex.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Valt best mee. De eenvoud van gedegen zelfonderzoek.

De rest ook, ieder moet voor zichzelf maar zien waar hij/zij afhaakt.
Smaken verschillen, wegen verschillen, woorden verschillen, zo moet ieder inderdaad maar zien waar zij of hij afhaakt.
De persoon die mij persoonlijk het meest ligt als het over EGO gaat is Eckhart Tolle.
Zijn eerste boek 'de kracht van het NU' was een eye-opener van formaat!
Groot was mijn verbazing wel toen ik in mijn enthousiasme het boek aanbeval aan een aantal mensen en zij er niets aan hadden. Het sprak hen niet aan, onbegrijpelijk, te complex...

Heb ik ter gelegenheid van mijn posten hier nog is bekeken net:
E. Tolle, Youtube - Did the universe make a mistake with the ego?
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 11 November 2014, 07:24   #139
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
eye-opener van formaat!
'Persoonlijke' realisatie'', een zwelgen in het 'goede' van wat begoocheling te bieden heeft.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 11 November 2014, 08:19   #140
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
'Persoonlijke' realisatie'', een zwelgen in het 'goede' van wat begoocheling te bieden heeft.
Dat is inderdaad de zin die mij het duidelijkste overkomt en waarlangs de meeste mensen op zoek gaan... om, voor de vasthouders, ... bij het niets uit te komen.
Ik denk echt niet dat men van nature uit, of men moet een psychopaat zijn dat men op zoek gaat om zichzelf af te bouwen of kwaad aan te doen, alhoewel egoverdwazing, vb de slachtofferrol spelen e.a., daar wel toe kunnen neigen; maar zelfs dan zwelt men in een innerlijke voldaanheid.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.