Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 June 2013, 15:56   #131
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik heb het ook niet over bewijzen of verdedigen, als je dat zo ziet denk ik weer dat je iets pers? wilt vasthouden.

Ik hou graag opties open,....

Als ik geen behoefte voel om friet te eten terwijl de ander het daar ook niet over heeft,...heb ik schijnbaar toch iets met friet.
Maar goed,..wat ik zo ga eten is duidelijk denk ik,....
H?, wat zit je toch over mij te denken. Zo is er altijd wel iets te verzinnen. Zoek er niet iets achter.
Ik ben wie/wat ik ben, en doe de dingen die ik leuk/interessant vind. Daar valt gewoon niets over te bewijzen of te verdedigen. Z? bedoel ik dat.
Bon appetit!
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 16:00   #132
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ik kan zeggen al jaren aan zelfonderzoek, meditatie, scholing etc. te doen, wat zijn vruchten afwerpt m.b.t. tot mijn eigen ontwikkeling. Eigenlijk was ik daar als kind al mee bezig.
E.e.a vertaalt zich in mijn belangstelling voor spiritualiteit, esoterie, mythologie en nog veel meer. Vandaar mijn kennis. Tja, een mens moet wat te doen hebben. Een ander zit misschien jarenlang te breien en te haken.
Ik op mijn beurt kan zeggen dat een zelfonderzoek dat vruchten afwerpt niet het soort zelfonderzoek is dat mij bij de opzet van het forum voor ogen heeft gestaan.
Maar het staat hier iedereen vrij om een onderzoek naar het 'wie' je bent te doen. Dit soort onderzoeken mag vruchten afwerpen of met ontwikkeling te doen hebben. Maar het gaat dan niet meer over Bewustzijn, Weten, Zelf of Niets of het niet hebben van ego, dat daar geheel los van staat en dat gaat over gedegen zelfonderzoek met een geheel andere uitkomst.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 16:01   #133
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Bijbel onderscheidt drie manieren waarop er geschapen wordt.
1. Schepping als creatio ex nihilo.
God creëert uit niets. Als opperwezen creëert Hij uit zichzelf.
Bijv. door de wereld te denken (of via het woord).
Zie Gn1: En God zeide? + Joh. 1: In den beginne was het Woord?
Bij dit soort schepping kan ik me niet echt iets voorstellen. We komen bij onze geboorte als mens immers al in een bestaande (= reeds gecre?erde) wereld van dualiteit terecht. De beïnvloeding door onze omgeving (waar wij -onbewust zijnde- (nog) geen "macht" over hebben) zorgt ervoor dat ons denken/voelen/bewustzijn duaal georiënteerd raakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
2. Schepping d.m.v. dualiteit. Dit is schepping door oorspronkelijke eenheid te splitsen.
Je kunt ook zeggen oorspronkelijke chaos wordt door dualiteit geordend tot kosmos. Dualiteit is noodzakelijk voor manifestatie van vormleven.
Het vetgedrukte is hoe ik persoonlijk het scheppingsproces ervaar. Het bestaan van contrast biedt immers de gelegenheid ons bewust te worden van mogelijkheden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
3. Schepping in de zin van formeren. Gn.2:7; Toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem...
Dat formeren kan wat mij betreft slechts plaatsvinden d.m.v. FOCUS. Dualiteit biedt mogelijkheid tot kiezen. En door de aandacht op de gewenste keuze te richten -en het handelen daarmee in overeenstemming te brengen- kan wat eerst (slechts) als idee "leeft", effectief vorm krijgen, gematerialiseerd/manifest worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Naar mijn idee zijn deze 3 aspecten niet van elkaar te scheiden.
Voorbeeld: kunstschilder begint met idee (ex nihilo).
Een bepaald "idee" i.v.m. een schilderij zou nooit in het hoofd van de schilder opkomen als hij zich niet bewust zou zijn van een verlangen/behoefte/wil tot schilderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Vervolgens wordt idee uitgewerkt en geordend.
Dat idee zou niet eens KUNNEN uitgewerkt worden wanneer de schilder zich niet bewust was van de mogelijkheid daartoe, onder andere d.m.v. zijn geloof in de beschikbaarheid van de nodige materialen bijvoorbeeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Tot slot wordt idee geformeerd tot schilderij. Schilder zal hierbij verschillende creaties in de prullenbak gooien, tot uiteindelijk het volmaakte schilderij is geschapen.
... wat na een jaar of zo misschien niet meer als "volmaakt" zal worden beschouwd.WiNk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Aangezien de mens naar het beeld Gods is geschapen, kan hij op dezelfde wijze zijn eigen wereld creëren.
Bij het scheppen "vanuit het niets" kan ik mij dus niets voorstellen . Alles is wat mij betreft al potentieel aanwezig (= bestaat reeds als mogelijkheid) en wij kunnen slechts scheppen dankzij het bestaan van al-dat-(mogelijk)-is.
Het is m.i. dus ons bewust-zijn wat er (via aandacht/focus) voor zorgt dat we de wereld zien/beleven zoals die gezien/beleefd wordt. Het is ook ons bewustzijn dat er via groei/ruimer worden (= "oplossen" van grenzen/beperkingen) kan voor zorgen dat nog niet gematerialiseerde mogelijkheden manifest worden.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 16:05   #134
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ik ben wie/wat ik ben, en doe de dingen die ik leuk/interessant vind. Daar valt gewoon niets over te bewijzen of te verdedigen.
Nee jij bent hier alleen het 'wie' jij bent, het zijn met inhoud, dat is niet 'wat' je bent.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 16:18   #135
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee jij bent hier alleen het 'wie' jij bent, het zijn met inhoud, dat is niet 'wat' je bent.
Wat Is, is op forum (dus aan de hand van woorden) niet uit te drukken.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 16:46   #136
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Pssssst. Nadje,

Jan koehoorn is een Nederlander hoor.WiNk
De intimi weten dat ie eigenlijk Long Tall Cowhorn heet.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 16:49   #137
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
De intimi weten dat ie eigenlijk Long Tall Cowhorn heet.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 June 2013, 22:00   #138
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht

Iets uit niets kan inderdaad niet, maar dit wordt er m.i. ook niet mee bedoeld.
Schepping van hemel en aarde (dualiteit, kosmos) ontstaat volgens bijbel middels het spreken van God. Voor die schepping was er niets. Je kunt het ook opvatten als emanatie van God. In potentie is het zaad (als impuls, of idee) aanwezig, maar nog niet gemanifesteerd. De onzichtbare God (Zijn, bewustzijn) drukt Zichzelf uit als kosmos. Dus is er eerst niets, waaruit iets geschapen wordt.

dit kan zo gaan, hoeft niet, het kan ook anders.

Ik schets hier een voorbeeld/vergelijking. Hoe kan het dan volgens jou anders?
Lia, ik heb je gelezen.
ik zie dat we langs elkaar heen praten.
op dit moment heb ik niet de energie/puf/balans om dieper in te gaan op dingen die in mijn ogen onjuist zijn.
dit had ik me beter eerder kunnen bedenken en helemaal niet reageren op dit onderwerp.
daarbij sprak ik voor mijn beurt, het was een reactie van jou op een bericht van tineke.
mijn excuus hiervoor.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 24 June 2013, 08:52   #139
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Lia, ik heb je gelezen.
ik zie dat we langs elkaar heen praten.
op dit moment heb ik niet de energie/puf/balans om dieper in te gaan op dingen die in mijn ogen onjuist zijn.
dit had ik me beter eerder kunnen bedenken en helemaal niet reageren op dit onderwerp.
daarbij sprak ik voor mijn beurt, het was een reactie van jou op een bericht van tineke.
mijn excuus hiervoor.
Geeft niet.
Doe rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.