Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 March 2013, 13:47   #131
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Zo verzand het weer in geleuter en dat terwijl Zelfkennis enkel gaat om te doorzien wat er bij jezelf speelt.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 13:50   #132
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Mihaela, wat neem je waar?

Wat is je referentiekader?

Weet jij wat egoloosheid is?

Hoe dat er in de praktijk uit ziet?

Ik probeer je niet te overtuigen, het gaat mij ook niet om egoloosheid.

Maar enkel om het gegeven dat het onmogelijk te zien is waar die ander hier op het forum mee bezig is.

Dat is nu eenmaal de beperking van een forum en de slimmigheid van de mind die vele rollen spelen kan, wel of niet bewust.
Jullie zijn of dom, of idioten. Overal kan je waarnemen. Op een forum, tijdens een foon-gesprek, van een foto. Je ziet het direct, en neemt gelijk waar als iemand egoloos is, of als iemand in het 'weten' baadt.
Zo simpel is het.
Ongeacht hoe diep ik in mijn ego verstrikt ben, als iemand wakker is, of welke naam je ook maar aan geeft, is het direct helder, en is er geen enkel twijfel meer aanwezig.
Je gaat nu jezelf, vanuit je ego gerechtvaardigden met zo een tekst Aart, zie je dat echt niet?
Wakker worden mens, en houd op met jezelf ego-loos te noemen, of welke naam dan ook..Leef je leven gewoon, en geef jezelf, of aan het leven, geen naam of etiket meer.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:07   #133
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Ik vind iedere gelegenheid die zich aandient om bewust te worden van je weerstand, gedachten, en handelen geschikt.

Ik, bijvoorbeeld, ben altijd wars geweest van het betalen aan hulpverlening, ook zelfkennis en bewustwording, ik vind dat daar geen geld mee zou moeten zijn gemoeid. Wanneer iemand er geld aan verdiend heeft hij/zij een belang in zichzelf of het eigen instituut maar niet in mij(n welzijn).

Maar als het niet om verdienen gaat maar om kosten dekken heb ik geen bezwaar. Voor vermaak zoals televisie betaal je immers ook, waarom dan niet voor je gezellige geleuter op een forum.
Wat jij vind is wat jij vind. Ik ben het er mee eens overigens maar houd toch rekening mee met wat ik op het internet plaats. En wel of niet betalen voor hulpverlening e.d. is een aparte discussie. Iedereen heeft een belang om te (over) leven, de een verdient zijn geld met brood bakken, de ander met dokter zijn of maatschappelijk werker whatever. We betalen het of via de belastingen/zorgstelsel en/of rechtstreeks.

Als ik het mij zelf kan veroorloven gratis of kostendekkend te werken doe ik dat ook. Wat ik dus ook meestal doe, maar niet met alles. Zo simpel ligt het. Er is helemaal niets mis mee om een vergoeding/tegenprestatie te vragen voor je tijd. En dat hoeft niet eens altijd geld te zijn.

Wat mij betreft mag dat hele geldsysteem op de schop. Dat geld wat wij (niet) op de bank hebben liggen is er in werkelijkheid toch niet. Een goed werkend ruilsysteem van producten en diensten zou ik liever hebben. En veel mensen zijn daar ook mee bezig, om op een andere manier invulling te willen geven aan het leven. Ik ga zelf ook proberen zoiets in het klein op ons eiland op te zetten.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:11   #134
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Jullie zijn of dom, of idioten. Overal kan je waarnemen. Op een forum, tijdens een foon-gesprek, van een foto. Je ziet het direct, en neemt gelijk waar als iemand egoloos is, of als iemand in het 'weten' baadt.
Zo simpel is het.
Ongeacht hoe diep ik in mijn ego verstrikt ben, als iemand wakker is, of welke naam je ook maar aan geeft, is het direct helder, en is er geen enkel twijfel meer aanwezig.
Je gaat nu jezelf, vanuit je ego gerechtvaardigden met zo een tekst Aart, zie je dat echt niet?
Wakker worden mens, en houd op met jezelf ego-loos te noemen, of welke naam dan ook..Leef je leven gewoon, en geef jezelf, of aan het leven, geen naam of etiket meer.
Mihaela, ik zie niet wat jij meent te zien.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:15   #135
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Omdat jij dat ook nog niet gedaan hebt, niet volkomen iig. Ik zie ook voortdurend jouw 'ik' die graag gerealiseerd wilt zijn.. Je wil is nog zo duidelijk aanwezig in deze.
Ik wil helemaal niet gerealiseerd zijn. Verre van dat. Ik ben blij dat ik mag voelen, boos zijn, verdrietig zijn. Kortom heb ik niets met realisatie of egoloosheid of niet meer mogen oordelen. Alles hoort voor mij bij dit menszijn. Het enige goddelijke dat ik heb is mijn lichaam. Jammer alleen dat het dat van Boedha is.

Dat mijn zelfonderzoek nog niet klaar is klopt volledig. Ik ga ermee door totdat ik op mijn sterfbed lig.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:16   #136
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Mihaela, ik zie niet wat jij meent te zien.
Ik zie nu ook niet de adelaar vliegen boven de hoge bergen, en toch bestaan ze..

Als je weer een spel speelt, het spel van de onschuld, doe jij het echt goed Aart. Complimenten!.. Je houdt jezelf goed voor de gek.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:19   #137
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik las een mooie stuk van J Krishamurti, die zegt iets in de trend: Als je iemand aardig behandeld reageert hij aardig terug, als je iemand kritiek geeft, of met agressie behandeld, komt de agressie van de ander ook naar boven, en slaat hij terug. zo iemand die zo afhankelijk is van de omgeving is geen wakker mens, en weet niet 'wat hij is'..
Dus leuter tegen een ander Renoir, maar je ego is nog steeds heel gevoelig voor afwijzing, en kritiek. Dus je weet niet wat je bent, wel theoretisch weet je dat, maar in de praktijk wordt je steeds teleurgesteld. Teleurstelling is ego dat gekrenkt is!.. Kom op man, wie houdt je voor de gek? Egotripper!. Houd toch een keer op, en ga aan Zelfonderzoek doen, verdiep het ..
Met Krishnamurti heb ik niks, die is opgevoed om voorman te zijn in de theosofische beweging van z'n ouders. Hij heeft wel meer psychologische en verstandige overwegingen geuit. Zo kent iedereen wel het gezegde 'Wie goed doet, goed ontmoet', hetgeen een waarheid is als een koe. Wanneer Krishnamurti dat zegt is dat geen nieuwe wereldkundige ontdekking.

Overigens waarom zou je een persoon verheerlijken om zijn uitspraken wanneer in de realisatie van wat je bent de persoon er helemaal niet toe doet ? Iemand 'groot' (maar ook klein) maken voorziet doorgaans in een behoefte zelf groot, belangrijk, beduidend te willen zijn. Erken gewoon de persoon niet als zijnde iets bijzonders door hem te onderscheiden van anderen.

Wakker zijn wil niet meer zeggen dan bewust zijn en bewust kun je worden door je van meer rekenschap te geven in plaats van je schouder er voor op te halen. Zijn dit stijlbloempjes voor je inburgeringscursus of niet ?

Je kunt me er op wijzen dat mijn ego gevoelig is voor afwijzing en ik kan vervolgens met je meekijken of dat is af te vinken. Dat werk is aan mij, je bemiddeling houd op bij het meekijken. Mij plaatsen als zijnde iemand die niet weet wat ie is op grond van je bevindingen is niet aan jou. Jouw bevinden hebben niet de kracht van waarheid. Iemand die 'weet' weet dat waarheid alleen maar waarheid is wanneer die onveranderlijk is en zou bevindingen helemaal niet de kracht van waarheid meegeven. Je hebt het over een subjectieve veranderlijke waarheid.

Het kan je subjectieve beleving zijn dat ik teleurgesteld ben, maar ik gebruik 'ik' als punt waarvan ik in het maatschappelijk verkeer moet uitgaan wil je mij kunnen begrijpen, ik zou kunnen zeggen teleurstelling te zijn en dan is er niets meer dat naar een ego verwijst. Dus je conclusie 'teleurstelling is ego dat gekrenkt is' begrijp ik als vanuit ego dat ego ziet, je kunt egoloosheid niet zien zolang je met ego behept bent.

Dus eigenlijk is jouw zien maar beperkt door je eigen ego perceptie, je bent de blinde die de blinde leidt en je wijst hooghartig ieder behulpzaam zien af omdat je niet egoloos kunt kijken zonder argwanend te zijn. Want ego probeert altijd een ander te slim af te zijn. Daarmee heb je een handicap onbevangen te zien en ben je bepaald geen wakker mens.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:20   #138
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik zie nu ook niet de adelaar vliegen boven de hoge bergen, en toch bestaan ze..

Als je weer een spel speelt, het spel van de onschuld, doe jij het echt goed Aart. Complimenten!.. Je houdt jezelf goed voor de gek.
Mihaela, hoe weet ik nou dat ik mezelf voor de gek hou.

HELP me toch.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:23   #139
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Dus eigenlijk is jouw zien maar beperkt door je eigen ego perceptie, je bent de blinde die de blinde leidt en je wijst hooghartig ieder behulpzaam zien af omdat je niet egoloos kunt kijken.
Ik heb de oplossing ervoor. Aart zegt dat hij egoloos is. Hij kan je daarin helpen met kijken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht

HELP me toch.
En Renoir helpt graag mensen in realisatie.

Zo, die twee gelijken aan elkaar gekoppeld. Kan ik mijn kersenflap opeten. Heerlijk warm gemaakt!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 14:28   #140
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Over Zelfkennis gesproken; Ulla je bedoelt waarschijnlijk te zeggen; ik geef mijn geld liever aan andere dingen uit.

Of, ik heb ER geen geld VOOR over.

Toch?
Ja ook dat. Op het moment dat ik het wel weer over heb ga ik het liever weer het adoptieplan van SOS kinderdorp hervatten of iemand helpen die het echt nodig heeft. Of investeren in iets waar ik mensen mee van dienst kan zijn. Een oude "droom" van mij.

Ik vind het zelf ook onzinnig om geld wat ik al dan niet heb te moeten uitgeven voor iets (in het algemeen) als ik met andere middelen hetzelfde kan bereiken. Ge?rfd van thuis en die minimalistische levenstijl bevalt mij prima, minder rompslomp, minder dingen waar je om moet denken als je altijd maar meer of nieuw moet hebben terwijl het oude het nog doet. Of je met simpele middelen hetzelfde kunt bereiken. Wat moet dat moet, de rest is niet nodig en illusie. En daar kies ik zorgvuldig in, de meeste gebruikelijke dingen boeien ons ook niet zo. Wat niet betekent dat ik daarom nooit iets leuks koop of doe.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.