Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2013, 23:16   #131
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Het klopt wat ik zeg, zeg je. Waarom wil je er dan iets anders van maken? Hoe kloppend wil je het hebben? Ben jij (algemene zin) je gedragingen? Je kunt gedrag afwijzen, maar dat doet aan de liefde toch niks af? Heb je zelf vanochtend nog zo mooi betoogd. Dat stuk waar je van walgt (in jou), heeft heling nodig. En wil aan het licht komen. Sluit je ogen er niet voor.

Hoezo zit/ben je gevangen? In welke wereld? Je hebt de keuze om je een slachtoffer/gevangene te voelen, of om te beseffen dat je (al) vrij bent en dat nooit anders is geweest, of zou kunnen zijn. Wat is voor jou (het meeste) waar? Welke gedachte/overtuiging/keus, maakt jou en je omgeving het meest gelukkig?

Berlusconi is verder niet zo belangrijk voor mij. Maar er zijn ook mensen waar ik van hou die ego-gedrag vertonen die buiten-proportioneel is. Dat maakt mij verdrietig. Berlusconi roept walging op omdat ik geen persoonlijke liefde voel voor hem. Voor iemand waar ik wel persoonlijke liefde voor voel roept hetzelfde gedrag verdriet op. Dat betekend dat mijn "ik" die betekenis er aan geeft.

Ik zie het ego als een gevangenis waar hooguit gedeeltelijk uit te ontsnappen valt. Zonder ego kan ik dit leven niet leven.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:22   #132
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, sorry, ik weet het zelf niet beter. Ik wordt er zelf gek van als ik iets (te lang en uitvoerig) moet gaan beredeneren en daar een beslissing op nemen. Dan wordt ik kriegelig en wacht gewoon totdat ik het gewoon wel weet. Zelfs al zijn de feiten duidelijk. (Als ik mij dat kan veroorloven natuurlijk en het geen zaak van leven en dood is.)
Met de ratio werken is een eitje. Je weegt belangen af en schat waarschijnlijkheid/risico in . Valt deze 60/40% uit, dan is de keuze gemakkelijk. Niets kiezen is immers ook een keuze. Met de ratio neem ik een beperkte tijdsspanne waarin ik de voorkomende mogelijkheden kan evalueren.

Eigenlijk heb ik tientallen jaren superrationeel mn beslissingen genomen en dat beviel me best. Maar op persoonlijk en emotioneel gebied ligt dat heel anders.
Dat gedicht van vanochtend sprak me aan zonder dat ik het begreep. Vandaar mijn vraag aan jou en Virgo. Weten zonder te weten.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:23   #133
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Berlusconi is verder niet zo belangrijk voor mij. Maar er zijn ook mensen waar ik van hou die ego-gedrag vertonen die buiten-proportioneel is. Dat maakt mij verdrietig.
Jij bent Niets. En je kunt er Niets aan doen. Maar willen we niet allemaal graag iets zijn? Iemand? Die daar iets aan zou kunnen doen? Het enige dat je in zo'n geval kunt doen, is je eigen verdriet onderzoeken.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:25   #134
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Berlusconi is verder niet zo belangrijk voor mij. Maar er zijn ook mensen waar ik van hou die ego-gedrag vertonen die buiten-proportioneel is. Dat maakt mij verdrietig. Berlusconi roept walging op omdat ik geen persoonlijke liefde voel voor hem. Voor iemand waar ik wel persoonlijke liefde voor voel roept hetzelfde gedrag verdriet op. Dat betekend dat mijn "ik" die betekenis er aan geeft.

Ik zie het ego als een gevangenis waar hooguit gedeeltelijk uit te ontsnappen valt. Zonder ego kan ik dit leven niet leven.
Het leven leeft zichzelf. Met of zonder ego. Probeer het eens.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:29   #135
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik ben niet de hele dag met Berlusconi bezig. Alleen op het moment dat ik er mee geconfronteerd wordt. Dan oordeelt mijn ego in een impuls over Berlusconi. Vanuit nondualiteit aanvaard ik hem.

Ik noem het gevangen zitten, omdat het ego nu eenmaal een gevangenis is.
Maar het ego is wel nodig om het te ervaren.
Daar had ik het niet over, waarom iets (ego en dualiteit) afwijzen waarvan je je zo in ruime mate bediend.

Het vraagt onderzoek naar het belang dat je ego heeft bij het afwijzen van Berlusconi.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:29   #136
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Wat koopt iemand daarvoor, als je hem in dualiteit/irl tegenkomt? Theorie is mooi, maar uiteindelijk komt het aan op de praktijk.
In real life moet ik maar een beetje schipperen met al die zaken. Deze thread staat grotendeels vol met persoonlijke reacties van diverse reageerders. Ik ga daar niet over oordelen (ik heb het ook nauwelijks gelezen). Maar ik moet maar een beetje zien te dealen met dat ego-gedoe. Ik had gehoopt op een discussie nav #1. Maar daar is het niet meer van gekomen. Ben ik boos ? Nee. Ben ik verdrietig? Nee, ook niet. Ik aanvaard de dingen zoals ze zich presenteren aan mij. Ik aanvaard mijn eigen walging van Berlusconi, want die is ook onderdeel van Alles. Ik aanvaard mn verdriet over ego-gedrag van mensen die ik liefheb. Want ook mn verdriet is onderdeel van Alles.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:33   #137
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Daar had ik het niet over, waarom iets (ego en dualiteit) afwijzen waarvan je je zo in ruime mate bediend.

Het vraagt onderzoek naar het belang dat je ego heeft bij het afwijzen van Berlusconi.
Dan heb je mij verkeerd gelezen. Ik wijs het en mijn eigen ego niet af. Ik probeer me bewust te zijn van mn ego. Ik wil hem leren kennen en alle trucjes die hij in huis heeft. En zoals ik in #1 al stel: het is een slimmerik.

Deze bewustwording leidt bij mij tot een heftigere reactie bij constatering van ego-gedrag. Waar ik zelf ook niet bepaald vrij van ben.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:34   #138
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Wat koopt iemand daarvoor, als je hem in dualiteit/irl tegenkomt? Theorie is mooi, maar uiteindelijk komt het aan op de praktijk.
Dat is juist het grappige, dat nodeloze standpunt bepalen over hoe je staat tegenover iets of iemand die je nooit zult tegenkomen. En mocht je hem tegenkomen dan is het allesbehalve zoals je het had uitgedacht. Allemaal verhaaltjes in je kop terwijl als je in de situatie terecht komt altijd zeer adequaat zult reageren.

Het is idd helemaal niet relevant in je hoofd met hypothese bezig te zijn en dat is de gespreksstof hier.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:37   #139
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Jij bent Niets. En je kunt er Niets aan doen. Maar willen we niet allemaal graag iets zijn? Iemand? Die daar iets aan zou kunnen doen? Het enige dat je in zo'n geval kunt doen, is je eigen verdriet onderzoeken.
Dat is ook wat ik doe. Ik probeer mijn eigen emoties te analyseren. Zij willen mij iets zeggen. Maar hier ben ik nog even niet uit. Waarom raakt het mij als iemand waar ik van houd, ego gedrag er op na houdt? Die persoon doet dat toch zelf? Bovendien weet ik dat Liefde in essentie nergens op gericht is.

Ik kom hier niet 1-2-3 uit.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:39   #140
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Het leven leeft zichzelf. Met of zonder ego. Probeer het eens.
Het leven is als een rivier, de stroom bepaalt waar je heen gaat en er tegen in roeien is zinloos.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.