Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 May 2021, 20:08   #131
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard over het kromme en rechte advaita pad

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als ik nu zie dat hij nog breedlachend met Tony op de foto op zijn website staat, dan zie ik nog niet veel reden om mijn mening bij te stellen.
Inderdaad, ik zie de foto HIER op zijn website (naar beneden scrollen op die pagina) en post em onder...

Jan Kersschot and Tony Parsons (2016)



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik zou het niet weten. Ik ken hem maar sinds een jaar of twee, drie, en ik weet alleen dat hij tegenwoordig vaak aangeeft dat hij nu heel andere dingen zegt als in zijn vroegere boeken en zich excuseert voor de verwarring dat dit misschien wel mag geven, maar hij zegt er ook bij dat wat hij toen schreef niet onjuist was, maar wel iets miste waar hij pas later op uitgekomen is. Zoiets ongeveer.
Hoe verklaar jij die foto met Tony Parsons uit 2016 Dorje?
Jij kent hem nog maar een jaar of twee, drie, dus het zou kunnen dat Jan Kersschot intussen op het rechte advaita vedanta pad is gekomen en Tony Parsons en het kromme neo-advaita pad achter zich gelaten heeft, maar dat betwijfel ik toch, want dan had Jan Kersschot die foto toch van zijn website verwijdert, niet?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 20:20   #132
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik vind trouwens dat we de gesprekken niet hier moeten voortzetten. Dit is een plek die Sam heeft gemaakt voor een item. En ik hoop dat de moderatie binnenkort weer eens wat orde op zaken stelt hier.
Is toch passend. Het topic is "Advaita, en dan?"

Voilà , veel blablabla en adviezen van entiteiten als Bassie en Laurens en daar ligt Sam met 'het directe zien' dan halfdood te zoemen..
Hoe nu verder voor Sam?
Ik vind Jan Kersschot als advaita-dokter, tenminste als hij op het rechte pad zit, aansluitend in dit topic. Want als ontdekt hebben 'wat' je bent je niet overeind kan houden is er een dokter nodig.
Weet jij ook uit ervaring, anders ging je niet naar een psych.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En ik hoop dat de moderatie binnenkort weer eens wat orde op zaken stelt hier.
De controlezucht van Rob. Wie weet kan je psych je dat voorzichtig aan het verstand brengen.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 20:28   #133
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Sam,... Mooi. Jij hebt het directe zien...
Eigenlijk is dat toch wel iets dat meer aandacht mag krijgen op dit forum vind ik.
Immers...
Citaat:
Dorje,... Het directe zien is een zeldzaamheid en niet iedereen gegeven.

Laurens op 26 dec. '21
In datzelfde bericht schrijft Laurens ook...
Citaat:
Dorje,...Je mist duidelijk nog een intrinsiek kompas. Voor mij een teken dat het 'directe zien' nog een afronding behoeft in de vorm van gedegen zelfonderzoek.
@Dorje, aan het werk dus! Je hebt niet het directe zien noch een intrinsiek kompas!
Eens Sam hersteld van het 'slechte' nieuws kan zij je mee behulpzaam zijn.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 20:34   #134
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Was je erbij toen Ramesh rond zijn 88ste een vrouwenborst schijnt aangeraakt te hebben van een vrouwelijke bezoeker die voorstelde hem te masseren?
Vast niet, dat heb je van horen zeggen, of lezen op internet, dus.
Ik ben geïntroduceerd tot Balsekar door een Belgische vrouw die ik toevallig was tegen gekomen in Bombay, waarmee ik in gesprek geraakt was over Nissargadatta. Zij nam mij mee naar zijn vroegere huis, kende de familie goed en zo kon zij mij het kamertje tonen waar vroeger zijn legendarische gesprekken hadden plaats gevonden. "Jammer dat hij er niet meer is", zei ik, waarop zij mij voorstelde naar Balsekar te gaan, zijn 'opvolger'. Ben een paar keer geweest. Boeiend. Dat wel. Ik heb ook een paar dvd's gekocht (nooit meer bekeken).

De vrouw schepte graag nogal op dat ze heel close was met Balsekar. Ze voelde zich vereerd dat zij hem zelf in bad mocht doen en wassen, maar je zag ook duidelijk dat ze er gemengde gevoelens bij had. Als ik teveel vragen stelde, wimpelde ze het af met een zinnetje als dat alles zo voorbestemd was. Ik ben er niet verder op ingegaan. Ik vond heel dat gedoe heel raar en heb het daar dan ook geen weken vol gehouden. Ik heb het verder los gelaten. Pas veel later heb ik eens iets op internet gelezen, en het verbaasde mij helemaal niet dat dit vroeg of laat uit de hand zou lopen. Zijn reactie: "alles is de wil van God", toch volgens dat artikel op internet. Maar ik hoor het hem wel zo zeggen ja. Hoe dan ook, het klikte echt niet. Met Kerschot wel, die schuift niets in de handen van God.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Jouw ellenlange epistels missen niet iets essentieels dan zeker.
Zeker wel.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Kan jij niet weten waarvoor Advaita is want je hebt nog geen aanvang genomen met het doen van deugdelijk gedegen zelfonderzoek.
Wie zal het weten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ga jij stellen dat je egoloos bent?
Als ego gedrag zich voordoet, dan is het een teken dat het ergens nog voeding in vindt. Dan is het kwestie van daar naar te kijken en niet weg te kijken (er niet overheen te kijken of in de schoenen van God te schuiven), dan is het geen kwestie om het te blijven botvieren. Voor mij, zowel als voor jou.
Als ego gedrag zich niet voordoet, en pas alleen dan, is er geen iemand die het moet onderzoeken. Als het toch opkomt weer wel. Moeilijker dan dat is het niet. Alleen, als dat ego gedrag zich maar blijft botvieren en hier niet naar gekeken wil worden, tja, dan blijft het wel erg moeilijk, ja. Dan loopt het vroeg of laat uit de hand.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 20:53   #135
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Sam


Het verlies van zelf noem ik hier op het forum niet-zelf, maar wat er in bewustzijn feitelijk aan de hand is het-zelf(de). Wat wil zeggen dat eenmaal de afgrond van het niets gepasseerd er een ontvankelijkheid ontstaat welke in de plaats treedt van het zelf-willen. Die ontvankelijkheid kent ook gemoedsbewegingen ontvangen uit de wereld (hier de zeer dierbare). Immers: hetzelfde in jou is hetzelfde in de dierbare.

(Ongeacht of de dierbare in zelf of niet-zelf verkeert. In de werkelijke werkelijkheid is in iedereen 'hetzelfde'. In de relatieve werkelijkheid is er wel zelf en niet-zelf.)

Het niet-zelf kent ook gemoed welke niet afkomstig is van eigenwil zo is mijn ervaring. Maar kan bv wel afkomstig zijn van eigenwil van anderen. Het raakt ook aan de discussie welke we laatst elders hadden. Zelf kent empathie, niet-zelf kent niet alleen het directe zien, maar ook directe ontvankelijkheid. Voor mij ook deels een mysterie, anderzijds verklaarbaar middels het directe zien. Immers: jouw directe zien kan in niks verschillen van mijn directe zien. De waargenomen verschijningen zijn er immers afwezig.

Hier komen we ook op het terrein van de (onvoorwaardelijke) liefde. In de verschijning ben je gedeeld van je zeer dierbare, in 'hetzelfde' ben je ongedeeld. Het verlies van zelf betekent tevens de komst van 'hetzelfde'. Het opgeven van zelf geeft een bepaalde 'samenheid' met de mensen die je dierbaar zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 21:01   #136
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Hoe verklaar jij die foto met Tony Parsons uit 2016 Dorje?
Jij kent hem nog maar een jaar of twee, drie, dus het zou kunnen dat Jan Kersschot intussen op het rechte advaita vedanta pad is gekomen en Tony Parsons en het kromme neo-advaita pad achter zich gelaten heeft, maar dat betwijfel ik toch, want dan had Jan Kersschot die foto toch van zijn website verwijdert, niet?
Lol. Hoe moet ik dat allemaal weten?
In hoe hij er nu over spreekt, heeft hij nog steeds respect voor de leraren die bij hem iets geopend hebben en Tony hoort daar zeker bij, maar distantieert hij zich van wat mensen er van maken. Ik heb Jan nog horen zeggen dat vele Advaita meesters uitkomen op diezelfde plek van "er is niemand, er is niets te doen", en vanuit die plek is dat ook een waarheid, alleen is het ego die dit oppakt vanuit zijn plek en zo zichzelf op zijn plekje gaat houden. Dat is neo-advaita. En ik ben het met, ik denk niet met jou, maar wel met Laurens eens, dat een leeraar moet voorkomen dat ego hier mee aan de haal gaat en dat die leraren dat niet doen. Dus ik vind ze zelf ook maar niets. Maar moest een Tony Parsons om één of andere reden bij mij een bom hebben laten inslaan, dan had ik waarschijnlijk ook wel respect voor die mens.

Om mijn zin af te maken: Jan zei er wel bij: maar kijk gewoon naar het levensverhaal van al die meesters, er is daar heel wat aan vooraf gegaan. Zij richten zich vooral op die waar ook al heel wat vooraf gegaan is, maar, net als zij niet doorhadden, niet doorhebben dat je op een gegeven moment gewoon kan vaststellen dat het er al is en altijd al geweest is. Zij die maar blijven zoeken ook al heeft ego al lang de touwtjes niet meer in handen. Het wordt alleen maar neo-advaita als ego zoiets gaat oppikken en er zich juist in stand mee gaat houden. En leraren die daar geen oog voor hebben, noem ik ook neo-advaita leraren. Jan heeft hier wel oog voor. Dat is het enige dat ik er van kan zeggen. En ik zeg er bij, je hoeft het niet van mij aan te nemen, ga er even langs en maak zelf je vaststelling.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 21:11   #137
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het opgeven van zelf geeft een bepaalde 'samenheid' met de mensen die je dierbaar zijn.
'Ook' met die wat je dierbaar zijn, maar niet alleen met die wat je dierbaar zijn.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 21:12   #138
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik ben geÏntroduceerd tot Balsekar door een Belgische vrouw die ik toevallig was tegen gekomen in Bombay, waarmee ik in gesprek geraakt was over Nissargadatta....
Weet ik, heb je hier op 1 feb. '18 verteld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
De vrouw schepte graag nogal op dat ze heel close was met Balsekar. Ze voelde zich vereerd dat zij hem zelf in bad mocht doen en wassen, maar je zag ook duidelijk dat ze er gemengde gevoelens bij had.
Kijk, als ik ooit als 88-jarige in bad wordt gezet en ik zie daar twee borsten als klokken boven me bengelen kom ik daar ook aan al mag dat niet volgens de maatschappij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Als ik teveel vragen stelde, wimpelde ze het af met een zinnetje als dat alles zo voorbestemd was. Ik ben er niet verder op ingegaan. Ik vond heel dat gedoe heel raar en heb het daar dan ook geen weken vol gehouden. Ik heb het verder los gelaten.
Maar haar man of wie dan ook in haar omgeving niet, die laten het niet los. Want zij zelfs mogelijk fier vertellend dat haar goeroe op 88 jarige leeftijd haar borsten had aangeraakt en voor haar omgeving kon dat niet: Aanranding! Fake goeroe, niet verlicht! Naar de (media)galg met hem.
Verzin ik nou maar even hoor, want ik weet niet hoe dat verhaal de ronde is gaan doen.
Feit is dat typetjes als Laurens en Rob er gretig opsprongen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Pas veel later heb ik eens iets op internet gelezen, en het verbaasde mij helemaal niet dat dit vroeg of laat uit de hand zou lopen. Zijn reactie: "alles is de wil van God", toch volgens dat artikel op internet. Maar ik hoor het hem wel zo zeggen ja.
Ja, alles is de wil van God. Er gebeurt niets wat niet verondersteld wordt te gebeuren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Hoe dan ook, het klikte echt niet. Met Kerschot wel, die schuift niets in de handen van God.
Eens dat je "weet" dat je geschapen bent naar Zijn evenbeeld is er geen sprake van wat dan ook in de handen van God te schuiven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Zeker wel.
Goed dat je eerlijk bent, dat bespaart je mogelijk symptomen als tinnitus en Hartinfarcten als signaal van je ziel om eerlijk te worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Wie zal het weten?
Laurel en Hardy [Laurens en Bassie]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Als ego gedrag zich voordoet, dan is het een teken dat het ergens nog voeding in vindt. Dan is het kwestie van daar naar te kijken en niet weg te kijken (er niet overheen te kijken of in de schoenen van God te schuiven), dan is het geen kwestie om het te blijven botvieren. Voor mij, zowel als voor jou.
Ego gedrag is een verzinsel. Er zijn alleen Goddelijke gebeurtenissen.
Het denken verdeelt ze in goed en kwaad, raar en niet raar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Als ego gedrag zich niet voordoet, en pas alleen dan, is er geen iemand die het moet onderzoeken.
Vandaar dat Laurens zegt dat hij niets meer hoeft te onderzoeken...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een gedegen zelfonderzoek rond je nou eenmaal af. Een onderzoek naar de moord op iemand wordt ook afgerond. Onderzoeken worden afgerond.
Maar op afronding moet nog worden doorgepakt Laurens.. WiNk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
...Dan loopt het vroeg of laat uit de hand.
Ik zie niets wat uit de hand loopt.
Meteoren botsen op planeten; zonnen kunnen op elkaar botsen; sterren kunnen uit de hemel vallen... wat loopt er uit de hand? 'Wie' beweert dat? Juist, Dorje beweert dat.
__________________
Crazy Wisdom.

Wijziging aangebracht door Darsho op 8 May 2021 om 22:12.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 21:59   #139
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Lol. Hoe moet ik dat allemaal weten?
Misschien had Jan Kersschot jou tussen pot en pint wel verteld dat hij Ramesh Balsekar en Tony Parsons afgezworen heeft, maar de foto met Tony Parsons nog op zijn website laat staan als voorbeeld van hoe het niet moet.
Je weet wel, zoals Bassie hier de forumleden indeelt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
In hoe hij er nu over spreekt, heeft hij nog steeds respect voor de leraren die bij hem iets geopend hebben en Tony hoort daar zeker bij, maar distantieert hij zich van wat mensen er van maken.
Wijze Jan Kersschot, daar kan Laurens nog wat van leren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik heb Jan nog horen zeggen dat vele Advaita meesters uitkomen op diezelfde plek van "er is niemand, er is niets te doen", en vanuit die plek is dat ook een waarheid, alleen is het ego die dit oppakt vanuit zijn plek en zo zichzelf op zijn plekje gaat houden. Dat is neo-advaita. En ik ben het met, ik denk niet met jou, maar wel met Laurens eens, dat een leeraar moet voorkomen dat ego hier mee aan de haal gaat en dat die leraren dat niet doen.
Geen één leraar kan voorkomen welk verhaal dat een toehoordeer maakt van hun duidingen omdat dit simpelweg niet in hun handen ligt, maar wel in die van "God".
Een Juddu Krishnamurti moest dit uiteindelijk vaststellen alsook mijn overleden Francois. Daarom zei mijn François 11 jaar geleden ook dat hij mij niet meer kon helpen, volgens hem was ik was zo ver gevorderd in mijn groei dat ik hulp van buitenuit niet meer kan gebruiken zoals ik dat vroeger dacht te kunnen gebruiken en nodig te hebben. (Als je die audio-opname van 6 minuten is wil horen stuur je maar een privé berichtje met je email want je email dat je naar zijn weduwe stuurde en zij doorstuurde naar mij vind ik niet meer).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dus ik vind ze zelf ook maar niets. Maar moest een Tony Parsons om één of andere reden bij mij een bom hebben laten inslaan, dan had ik waarschijnlijk ook wel respect voor die mens.
Voilà , en dan maak je geen idiote indelingen meer tussen 'de echte' en 'neo' advaita.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Om mijn zin af te maken: Jan zei er wel bij: maar kijk gewoon naar het levensverhaal van al die meesters, er is daar heel wat aan vooraf gegaan. Zij richten zich vooral op die waar ook al heel wat vooraf gegaan is, maar, net als zij niet doorhadden, niet doorhebben dat je op een gegeven moment gewoon kan vaststellen dat het er al is en altijd al geweest is. Zij die maar blijven zoeken ook al heeft ego al lang de touwtjes niet meer in handen. Het wordt alleen maar neo-advaita als ego zoiets gaat oppikken en er zich juist in stand mee gaat houden. En leraren die daar geen oog voor hebben, noem ik ook neo-advaita leraren. Jan heeft hier wel oog voor. Dat is het enige dat ik er van kan zeggen.
Ik zeg altijd: er bestaan geen verkeerde leraars, geen verkeerde partners. Je krijgt altijd wat je nodig hebt, niet wat je wil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
En ik zeg er bij, je hoeft het niet van mij aan te nemen, ga er even langs en maak zelf je vaststelling.
Ik heb niets te zoeken bij Jan Kersschot. Heb is op zijn artsenpraktijk gekeken waar duidelijk staat wat wel en niet behandelt wordt. Ik of mijn vriend Jan hebben geen acute rugpijn, acuut sportletsel, zoals een lumbago, spierscheur of verzwikking van de enkel, of gewrichtsklachten, ontstekingen en allergieën.

en voor een 'advaita-talk' echt of neo, ben ik niet meer te vinden, dat is 'afgerond', 11 jaar geleden dus al, als je François hoort. Hij zei toen nog: Ik kan je niets meer vertellen, God zal de rest doen.
En dat heeft God gedaan op 26 aug. 2019.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2021, 22:20   #140
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ja, alles is de wil van God. Er gebeurt niets wat niet verondersteld wordt te gebeuren.
Dat bedoel ik dus ja.
Neo-advaita: ego die zichzelf in stand gaat houden door zichzelf voor de wil van God te houden.
Zoals:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ego gedrag is een verzinsel. Er zijn alleen Goddelijke gebeurtenissen.
Het denken verdeelt ze in goed en kwaad, raar en niet raar.
Ego is het verzet tegen wat Is of het naar de hand willen zetten van wat is. Als dit vergoelijkt wordt door Advaita, spreken we van neo-advaita: Advaita-taal gebruiken om juist dat (ego) wat Advaita (de realisatie van niet-twee, wat is, egoloosheid) in de weg staat in stand te gaan houden.

Egoloosheid gaat geen vrouw in een situatie manoevreren dat haar borsten betast worden met de boodschap: "er is betasten, maar niet iemand die betast" of "alles is de wil van God", dat is Advaita-gedachtengoed gebruiken voor ego-behoeftebevrediging. In absolute zin is het niet goed, noch slecht (in relatieve zin zeker wel, maar als je die niet gelijktijdig kan houden is niets gerealiseerd), maar het is en blijft wel iets dat realisatie absoluut in de weg staat.

Zij die volhouden van niet en hun ego-gebotvier vergoelijken met Advaita-taal zijn neo-advaita slachtoffers.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 8 May 2021 om 22:42.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als je wilt lachen, lach dan mee.....!! habbuthabnot Osho 11 5 October 2013 18:00


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.