Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 January 2015, 14:53   #141
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat klinkt als een crimineel die adviseert om niet het criminele pad op te gaan; ongeloofwaardig.

En dat antwoord klinkt eerder als een ego-hug geven aan iemand die harstikke tegen hugs is als het aan anderen dan hemzelf gegeven wordt...

Mihaela heeft gelijk, Maria heeft het ook gezien, maar kruipt nu terug in haar schild voor de goede vrede van het forum... Nadje speelt er al langer mee...

Renoir, Laurens mag zeggen wat hij wil, de laatste bijdragen zijn bijzonder laag bij de grond en hun oppervlakkigheid stoot iedereen die oprecht naar waarheid zoekt tegen de bortst.
marie is offline  
Oud 11 January 2015, 14:54   #142
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De vraag of iemand zijn zelfonderzoek heeft afgerond is ronduit zinloos.
Iedereen die dat onderzoek heeft afgerond weet waarom.
Je zou je er niet mee moeten bezig houden.
Sowieso al niet omdat het om een ander gaat.
En ook omdat je het niet zelf bent die afrond.
Zo is dat.
Ik 'weet' dat ik verlicht ben.
Vraag mij niet dus of dat zo is want dat is zinloos, je hoeft je daar niet mee bezig te houden, je hoeft het zelfs niet te geloven, het gaat om jezelf.
Als ik het maar 'weet'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Waarheid herkent Waarheid. Toch?
Inderdaad.
En zij die Waarheid herkennen zullen zichzelf in mij herkennen, want ik ben het licht van de wereld en de Waarheid maakt vrij.
Ook weet ik dat ik het niet zelf ben die verlicht is, maar toch houd ik er aan je regelmatig te herinneren dat ik verlicht ben.

Dat jij en Renoir / Laurens geen Waarheid herkennen in mij komt omdat jullie nog tijd nodig hebben om zelf verlicht te worden, eveneens te beseffen dat jullie het licht van de wereld zijn.
Maar tot zolang dat proces zich nog niet voltrokken heeft: weet dat ik jullie ben, jullie mij zijn, en ik God ben.
Puppetji is offline  
Oud 11 January 2015, 15:01   #143
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Laurens, ik had het over forumruimte. Forumruimte die steeds gebruikt wordt rondom de strijd of jij je onderzoek afgerond hebt of niet, en de strijd rondom het onderwerp of de andere forumleden het onderzoek gedaan hebben of niet. Vervolgens raak je steeds ontmoedigd omdat hier op het forum geen onderzoek rondom zelfkennis gedaan wordt, daarvoor is er geen ruimte meer wegens de onophoudelijke strijd.

Ik heb het niet over de strijd die het ontstaat als jij zegt dat jij het er niet mee eens bent. Ik heb het over de strijd die ontstaat als jij strijdlustig ieder gelegenheid grijpt om aan te kondigen dat de ander het onderzoek niet gedaan heeft, en dat jij het onderzoek afgerond hebt.
Het gaat niet over wiens probleem is, de vraag is of jij nu bereid bent om mee te kijken.

Of je geraakt bent of niet is nu niet het onderwerp. Het onderwerp is: Strijdlustig de ander proberen te overtuigen dat je niet geraakt bent.

Ik ging met jou in gesprek omdat de tekst die ik aanhaalde openingen bood, misschien is dat wat erbij blijft.

Ik vond het draadje treffend, er is een opening. Verder is het niet van belang of de verandering die aanwezig lijkt te zijn ook werkelijk plaats vindt.
Het werd tijd dat het eens gezegd werd; de vraag blijft of Laurens-Renoir zichzelf toelaat om het begrijpend te lezen of dat hij zichzelf weer in de verdedigingsfunctie plaatst.

Het meest opvallende in heel die discussie is dat hij bij anderen steeds vaststelden dat hij hun ego zag, want ze verdedigden zichzelf tegen zijn aanvallen en die verdediging was het zuiverste, onbetwistbare bewijs van hun ego-werking...

Begrijpe wie begrijpe kan...
marie is offline  
Oud 11 January 2015, 15:03   #144
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Zo is dat.
Ik 'weet' dat ik verlicht ben.
Vraag mij niet dus of dat zo is want dat is zinloos, je hoeft je daar niet mee bezig te houden, je hoeft het zelfs niet te geloven, het gaat om jezelf.
Als ik het maar 'weet'.


Inderdaad.
En zij die Waarheid herkennen zullen zichzelf in mij herkennen, want ik ben het licht van de wereld en de Waarheid maakt vrij.
Ook weet ik dat ik het niet zelf ben die verlicht is, maar toch houd ik er aan je regelmatig te herinneren dat ik verlicht ben.

Dat jij en Renoir / Laurens geen Waarheid herkennen in mij komt omdat jullie nog tijd nodig hebben om zelf verlicht te worden, eveneens te beseffen dat jullie het licht van de wereld zijn.
Maar tot zolang dat proces zich nog niet voltrokken heeft: weet dat ik jullie ben, jullie mij zijn, en ik God ben.
Duidelijk!!!
marie is offline  
Oud 11 January 2015, 15:04   #145
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En dat antwoord klinkt eerder als een ego-hug geven aan iemand die harstikke tegen hugs is als het aan anderen dan hemzelf gegeven wordt...

Mihaela heeft gelijk, Maria heeft het ook gezien, maar kruipt nu terug in haar schild voor de goede vrede van het forum... Nadje speelt er al langer mee...

Renoir, Laurens mag zeggen wat hij wil, de laatste bijdragen zijn bijzonder laag bij de grond en hun oppervlakkigheid stoot iedereen die oprecht naar waarheid zoekt tegen de bortst.
Ik zie (wat) anders dan (wat) jij ziet, Marie.
Het heeft geen zin om er op door te gaan.
Mijn bijdrage is helder voor de geadresseerde, of niet.
In beide gevallen: het zij zo.
Rob is offline  
Oud 11 January 2015, 15:06   #146
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik zie (wat) anders dan (wat) jij ziet, Marie.
Het heeft geen zin om er op door te gaan.
Mijn bijdrage is helder voor de geadresseerde, of niet.
In beide gevallen: het zij zo.
Niets tegen in te brengen...
marie is offline  
Oud 11 January 2015, 15:44   #147
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Mihaela:
Het meest opvallende in heel die discussie is dat Renoir / Laurens bij anderen steeds vaststelden dat hij hun ego zag, want ze verdedigden zichzelf tegen zijn aanvallen en die verdediging was het zuiverste, onbetwistbare bewijs van hun ego-werking...

Begrijpe wie begrijpe kan...
Een boek lezen over De waanzinnige veertiende eeuw (< link) maakt het duidelijk.
Uit de recensie:
"Een 'must' voor de geënteresseerde leek, de student en de vakman, die allen getroffen zullen worden door de onmiskenbare overeenkomsten met onze eigen tijd."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Puppetji: Duidelijk!!!
Puppetji is offline  
Oud 11 January 2015, 15:48   #148
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Waarheid die voor jou geld is een subjectief beleefde waarheid, maar wellicht dat je bedoelt te zeggen dat je in de woorden van Theo geen universele Waarheid kunt ontdekken? Dat bevreemd mij omdat deze juist als universeel mag worden verondersteld, maar mogelijk herkend Theo in mijn woorden ook geen Waarheid, hetgeen het alleen maar interessanter maakt of er überhaupt wel sprake kan zijn van herkennen.
Begrijp ik uit deze zin dat je twijfelt of Waarheid te herkennen is?
Zeker. Dat is een interessante kwestie.

Rob en Maria herkennen in mij geen Waarheid. Ik bespeur bij jou een veranderde houding sinds deze opmerking van Maria met steun van Rob.

Mogelijk vergis ik mij, doch het is ego die consensus zoekt.
Theo is offline  
Oud 11 January 2015, 16:00   #149
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik herken wel wat Mihaela zegt. De discussie over het wel of niet klaar zijn met zelfonderzoek, leidt af. Het is niet nodig het ego te bevredigen, omdat het ego vraagt. Het ego vraagt en het ego krijgt, onder het mom van 'zie wat je ego doet'. Maar het ego is vooral druk in de strijd en hoeft niet te kijken. Het ego observeren is misschien wel veel beter te doen wanneer het niet krijgt wat het wil.
Klopt. Wel is het zo dat iemand die zegt dat hij/zij zelfonderzoek heeft afgerond en anderen (steeds) vertelt dat ze het niet gedaan hebben dat dit het ego altijd zal kietelen. Als ego niet overheerst ben je bereid daarna te kijken en/of zegt het je zelfs niets meer. Ik denk wel dat het noodzakelijk is duidelijk te willen maken dat je zelf niet vanuit ego spreekt, immers ego ziet ego en waarheid ziet waarheid is een instrument of zelfs waarheid in dat onderzoek.
Ulla is offline  
Oud 11 January 2015, 17:49   #150
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Begrijp ik uit deze zin dat je twijfelt of Waarheid te herkennen is?
Zeker. Dat is een interessante kwestie.
Ik herken Waarheid in iemand en spreek me daar over uit maar hoor nooit het omgekeerde van iemand (denk echter daarbij vooral niet dat ik dat zou willen of nodig zou hebben). Ook bemerk ik niks of er bij datgene wat er herkend is van hetzelfde sprake is, dus hoe kan ik ooit weten of er van meerdere zijden herkenning is dan wel van universeel Waarheid sprake is. Ik kan het alleen maar afleiden uit wat ik in meerdere richtingen als universeel herken, waarbij dat alles zich slechts allemaal alleen in mij voordoet.

Citaat:
Rob en Maria herkennen in mij geen Waarheid. Ik bespeur bij jou een veranderde houding sinds deze opmerking van Maria met steun van Rob.
Als zij dat niet in jou herkennen en (al hebben ze zich daar nooit over uitgesproken) in mij wel wat is er dan herkend en in welke vergelijkbaarheid?

Als je de discussie gevolgd hebt weet je waarom dat is, jij behoort te weten dat Waarheid geen bevestiging nodig heeft en nergens om vraagt.

Citaat:
Mogelijk vergis ik mij, doch het is ego die consensus zoekt.
Of het ego is dat consensus zoekt is afhankelijk hoe je kijkt. Ik hou er niet van dat hier wordt samengepakt in gelijkdenkenden en groepsvorming. Gedegen zelfonderzoek is ieder voor zich, en over de middelen kan ik me enthousiast tonen maar het is de vraag of dat in verband met het hiervoor staande verstandig is nu de gelederen zich sluiten.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.