Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 April 2012, 07:58   #141
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Dit is een platform dat de mogelijkheid biedt om tot zelf-realisatie te komen, tenminste: volgens de inzichten van onze administrator...
'Tout est un v?hicule de l'illumination!'

Sprak hij in zijn beste frans ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 08:13   #142
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind jou het vluchtige type en zie Esradha als aards, en natuurlijk is het een wisselwerking en niet alleen zo dat Esradha jou van dienst kan zijn.
Hier ben ik het er mee eens, daarom ook dat ik het gesprek met Esradha aan ging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ben niet uit op consensus en behoef dus geen discussie, ik geef weer wat ik zie aangevuld met wat ik denk. Wanneer je vanwege een belemmering (zoals ongelijkwaardigheid) geen notitie ervan kunt nemen doe ik er, geheel en al voor mezelf, beter aan me niet met je in te laten, althans zolang deze belemmering zich voordoet.
In mijn vorige reactie gaf ik ook aan wat ik zag aangevuld met wat ik denk.
Hoe zet je het woord hoogmoedswaanzin netjes neer?

google geeft het volgende uitleg:
''Hoogmoedswaanzin oftewel hoogmoed hebben oftewel hoogmoedig zijn is een gemoedstoestand waarbij iemand zichzelf en z'n kunnen overschat (opblaast), waardoor diegene zichzelf eerder belachelijk maakt, temeer doordat het voor anderen niet realiseerbaar of überhaupt mogelijk is. Vast staat dat de betreffende hoogmoed waanzin is en ruim overgewaardeerd (overdreven) is. Zelfoverschatting kan ook een uiting zijn van na?viteit of het niet kunnen laten blijken dat iets daadwerkelijk niet gedaan kan worden (niet kunnen).

Men spreekt van grootheidswaanzin (megalomanie) inzake een psychische aandoening waarbij iemand zich op een bepaalde manier
(als) groot(heid) waant.''
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 08:31   #143
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Ik denk er - in mijn oude dag door ervaring wijzer geworden - niet over om in de wereld - ook de digitale niet - te stappen met de verwachting dat mensen zich zullen gedragen zoals ik dat wil.
En misschien is het inderdaad beter, voor sommigen hier, andere oorden op te zoeken waar ze kunnen communiceren op een manier waar ze zich begrepen voelen... Als dat al bestaat... Ik betwijfel het.
Als je geld geeft kun je altijd wel iemand vinden die ja knikt op al wat je te zeggen hebt... Maar dat is dan ook een vorm van prostitutie.

Ik vind dat wel aardig: dat idee van de digitale Darshan.

Als je in de buurt komt van een God-gerealiseerd mens - én je bent er klaar voor - duurt het niet lang of je wordt opgeslokt en verdwijnt spoorloos in het absolute.
Deze gedachte is al minstens 5000 jaar oud, want ze wordt vermeld in de Veda's.
Wie in de buurt komt van Shiva, de grote vernietiger, wordt voor altijd uitgedoofd.
De opvatting is dat het absolute zich, via de aanwezigheid van de Zelf-gerealiseerde, als een zwart gat bevindt in de wereld der verschijnselen. Kom je te dicht in de buurt wordt je geliquideerd!

Twee personages aan wie dit toegeschreven werd, waren, o.a., eind 19e eeuw Ramakrishna, en in de eerste helft van vorige eeuw Ramana Maharshi.
Osho heeft zich deze status zelf aangemeten.

Bepaalde uitspraken van onze administrator lijken ook aan te geven dat hij zich deze status aanmeet, of in ieder geval zijn forum ziet als zulk een 'zwart gat'.
Het zal mij een zorg zijn!
Ik hoop voor hem dat er geen 'black hole' in zijn verstandelijke vermogens zit!


Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 08:34   #144
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als ik je zo lees (mijn interpretatie) dan gaat het je om respect, dat iemand niet te bazig is en dat er naar je geluisterd wordt. Ik ken dat. Maar mijn behoefte aan respect van iemand, is niets anders dan mijn eigen gebrek er aan.
Mijn moeite met dat iemand bazig doet, is niets anders dan mijn moeite met autoriteit. En mijn moeite met dat iemand niet naar mij luistert, is mijn behoefte om gehoord te worden. Is dat eenmaal helder, dan kan het afgesloten worden. Is dat afgesloten, pas dan komt er ruimte voor de inhoud. Tot die tijd gaat het over de vorm.
De theoretische kant realiseer ik me ook Rob, maar blijkbaar nog niet er door doordrongen, blijkt steeds uit mijn reacties.
In de praktijk gaat het namelijk heel snel bij me. De impulsen zijn sterker en sneller dan mijn beredenering. Ik ben zelf al een paar jaar bezig met de felheid van mijn gevoelens te accepteren, en mee te leren om gaan.
Ook al zie ik ter plekke wat het gebeurt, mijn impulsen en reacties gaan bij mij nog regelmatig met geraaktheid gepaard.
Wel zie ik dat het steeds subtieler wordt, en compassie naar mezelf toe, en naar degene door wie ik me geraakt voel, komt daar meer en meer in plaats van.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 08:47   #145
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De theoretische kant realiseer ik me ook Rob, maar blijkbaar nog niet er door doordrongen, blijkt steeds uit mijn reacties.
In de praktijk gaat het namelijk heel snel bij me. De impulsen zijn sterker en sneller dan mijn beredenering. Ik ben zelf al een paar jaar bezig met de felheid van mijn gevoelens te accepteren, en mee te leren om gaan.
Ook al zie ik ter plekke wat het gebeurt, mijn impulsen en reacties gaan bij mij nog regelmatig met geraaktheid gepaard.
Wel zie ik dat het steeds subtieler wordt, en compassie naar mezelf toe, en naar degene door wie ik me geraakt voel, komt daar meer en meer in plaats van.
Wat kan ik er van zeggen, Mihaela? Ik zie je stoeien met jezelf, met anderen en de reacties die je krijgt. Er is een verschil tussen zelfkennis en Zelfkennis. Het eerste gaat over het fijnslijpen van de persoon, is meer psychologie. Ik heb steeds meer de indruk dat dat vooraf gaat aan Zelfkennis (maar dat is niet perse zo). We zijn het zelf die ons in de weg zitten om verder te kunnen kijken dan onszelf. En Zelfkennis gaat over dat wat voorbij het persoonlijke ligt. Ondertussen: wees voorzichtig met wat je afwijst; dat wat je afwijst zou wel eens net dat kunnen zijn wat je het meeste nodig hebt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 08:58   #146
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ligt het wel in oordelen? Voor mijn gevoel is het een uiting van behoeften.
Behoefte om je goed te voelen, om je geliefden zich goed te zien voelen. Behoefte om geliefd te worden, verzorgd en gesteund. Op het moment dat je zelf niet goed voorbij bepaalde gedragspatronen komt of mensen in je omgeving hier moeite mee hebben, komen deze behoeften in het geding.
De behoefte om je goed te voelen vergt, naar mijn gevoel, een voortdurende inspanning en strijd met hetgeen je niet goed doet voelen.
Volgens mij voel je je pas goed wanneer je je niet-goed-voelen niet meer wijt (oordeelt) aan je (persoonlijke) zelf of aan anderen.
Wanneer je beseft dat het niet-goed-voelen elk moment eenvoudigweg een uitdrukking is van het enige (1- nige) dat werkzaam is.
(JIJ noch een ander bent het niet die jou niet goed doet voelen.)
Er is eenvoudig 'niet goed voelen.'

Niet dat je je dan altijd goed voelt maar er is niet meer zo'n probleem met het niet-goed-voelen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 09:53   #147
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht





Twee personages aan wie dit toegeschreven werd, waren, o.a., eind 19e eeuw Ramakrishna, en in de eerste helft van vorige eeuw Ramana Maharshi.
Osho heeft zich deze status zelf aangemeten.










En....zouden ze het geweest zijn ?

Marc....

Welke criteria gebruik jij om tot de conclusie te komen of die en die' wel of niet verlicht, ontwaakt, zelfgerealiseerd, wakker, e.n.z zijn, of geweest zijn ?...

En wat is dat voor een conclusie?.....
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 10:06   #148
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Man toch, houd een keer mee op met dat hoogmoedswaanzin.
Je kunt wat ik ben niet etiketteren, ik heb er verder als verschijnsel totaal geen moeite mee me met mijn zelfoverschatting belachelijk te maken. Voor mij gelden dus niet de argumenten die voor jou wel gelden om het anders te gaan doen.

Anders gezegd, ik heb het niet nodig om bij iemand in de smaak te vallen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 10:12   #149
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
En....zouden ze het geweest zijn ?

Marc....

Welke criteria gebruik jij om tot de conclusie te komen of die en die' wel of niet verlicht, ontwaakt, zelfgerealiseerd, wakker, e.n.z zijn, of geweest zijn ?...

En wat is dat voor een conclusie?.....
Ikzelf trek dat soort conclusies niet...
Ik heb geen opvatting over zelfrealisatie... Ik citeer altijd de litteratuur.
Mensen projecteren op iemand wat ze willen, terwijl de persoon in kwestie daar misschien zelfs niets mee te maken heeft.

Als zelfrealisatie bestaat is iedereen noodgedwongen zelf-gerealiseerd, anders is het iets dat komt en gaat en niet absoluut.

De huidige generatie 'zelf-gerealiseerden' vervangt de priester van weleer en de motieven zijn voornamelijk financieel, ook al zal er wel,af en toe, een tussen zitten die kierewiet is en denkt dat hij Godgerealiseerd is.
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 10:18   #150
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Ik vind dat wel aardig: dat idee van de digitale Darshan.
Ik heb zelf degene die ik nodig had op een forum gevonden, voor mij was ze gerealiseerd hoewel ik daar soms ook weer aan twijfelde. Dit om aan te geven hoe irrelevant het is of iemand gerealiseerd is of niet.

Ik heb Waarheid leren herkennen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.