Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 July 2012, 13:23   #141
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Er is niemand dan jezelf die zichzelf kan "helpen". Zelfs door de keuze wel of geen hulp te aanvaarden.

Als wie dan ook zelf nog steeds meent, dat je behulpzaam kunt zijn,
dan klopt dat wel, maar ook weer niet. Het een gaat in het ander op.
Dat helpen is naar mijn onbescheiden mening simpelweg 'n excuus om je eigen ego te profileren en jezelf te verheffen, danwel de paljas uit te hangen met de eigen stellingen.
Mijn keuze valt op de laatste.
Ik hoef er niks mee en wil er ook niks mee.
Take it or leave it.

De wereld is perfekt zoals die is, simpelweg omdat die onvermijdelijk is zoals die is en niet anders kan zijn dan dat die is.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 13:29   #142
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat helpen is naar mijn onbescheiden mening simpelweg 'n excuus om je eigen ego te profileren en jezelf te verheffen, danwel de paljas uit te hangen met de eigen stellingen.
Mijn keuze valt op de laatste.
Ik hoef er niks mee en wil er ook niks mee.
Take it or leave it.

De wereld is perfekt zoals die is, simpelweg omdat die onvermijdelijk is zoals die is en niet anders kan zijn dan dat die is.
Hartelijk dank, je bent me echt behulpzaam.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 14:51   #143
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee joh. Ik typ hier alleen maar dingen waar jij het niet mee eens bent en waar je niet op zit te wachten. Dat is in jouw geval niet zo moeilijk, want er is veel waar je niet op zit te wachten, wat niet in je straatje past, die je niet over je bol aaien dat je zo fantastisch bezig bent, die je niet dat fijne gevoel geven, die niet gelijkwaardig voor je aanvoelen, die niet voldoen aan je voorwaarden.
Al die voorwaarden en verwachtingen zitten je in de weg. Kortom, je zit alleen jezelf maar in de weg.
Dat klopt helemaal Rob.
Dat is ook de reden dat ik hier ben, hier onder gelijken.
Dat wat in de weg staat vraagt de aandacht, en zonder om ernaar te kijken, het onder ogen zien, kan het opruimen niet gebeuren.
Zodoende mijn aanwezigheid op een Zelfkennisforum, en vooral dat stuk bewustzijn erbij.
Ik vond Renoir heel erg mooi uitdrukken:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hoe vakkundig wij met z'n allen het ontwijkings-spel spelen.
Hoe fantastisch wij met z'n allen in staat blijken onszelf voor de gek te houden.
Hoe nutteloos het uiteindelijk is om te trachten bewustwording na te streven. De mensheid blijft liever onbewust. Veel te pijnlijk dat bewust worden.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 15:16   #144
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ik ging tussen de middag een uurtje naar bed.
Ik droomde dat ik weer in de kinderentehuis was, maar ik wist dat ik op mezelf moet gaan wonen. Het was mijn laatste dag daar. Ik mog nog de hele zomer daar blijven, maar het uiteindelijke het moeten vertrekken was voor mij heel erg tot me door gedrongen.
Ik nam afscheid van mijn vriendinnetjes daar, hun gingen gewoon door met spelen. Het voelde fijn om ze te zien, vertrouwd.
Ik wilde ook mee spelen zoals ik vroeger altijd deed, en spannende gevaarlijke salto's maken. Ik voelde in mijn droom dat ik niet meer in staat was om dat te doen, ik legde me heel snel bij neer, zelfs ging ik een beetje kruipen, of hoe ik bewoog leek het daar een beetje op.
Ik ging naar boven, en liep ineens alert en fit door de kamers, ze waren bijna allemaal leeg. In een van de kamers trof ik mijn zus, ze was bezorgd dat haar zonnenbril een beetje los zat, ze ging helemaal in op in haar bezorgdheid.
Ik zei tegen haar dat ik weg moet, en dat ik een huis moet zoeken. Op dat moment ging ik heel intens in mijn verdriet, en vooral in mijn gevoel van wanhoop. Ik zei ook: Zus, zus.. Ik weet het echt niet waar ik naartoe moet. Wat moet ik doen? Waar moet ik naar toe?

Het bedreigende onbekendheid strekte zich voor me uit als een donkere enge gat..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 15:18   #145
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Ik heb nu weer heerlijk een paar uurtjes gewandeld, en het onbekende komt me nu weer zonniger over
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 15:19   #146
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dat klopt helemaal Rob.
Dat is ook de reden dat ik hier ben, hier onder gelijken.
Dat wat in de weg staat vraagt de aandacht, en zonder om ernaar te kijken, het onder ogen zien, kan het opruimen niet gebeuren.
Zodoende mijn aanwezigheid op een Zelfkennisforum, en vooral dat stuk bewustzijn erbij.
Wat ik hier doe, is niets anders wat ik voor mezelf doe, is niet anders dan ik naar jou doe, of naar willekeurig wie op het forum of irl: de tegenstelling benadrukken, de ander kant laten zien, laten zien waar (zoals de boeddhisten dat zo mooi formuleren) de begeerte en de aversie zitten. Het onbewust is niets anders dan het ene omarmen en het andere afwijzen. En de oplossing is niet om het tegenovergestelde te gaan doen, maar om te gaan zien dat waarheid de eenheid van de tegenstelling is. Of anders: non dualiteit is het overstijgen, omvatten, loslaten van de voorkeuren en afkeuren binnen de dualiteit. Dus al je gelijkwaardigheid omarmt en ongelijkwaardigheid afwijst, dan is het voorspelbaar wat mijn reactie zal zijn. Idem dito met het afwijzen van vrije wil of willekeurig welk ander thema. Het kan helder maken waar het wringt, waar nog wat te verliezen is, wat we door alles heen zo nodig overeind willen houden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 15:23   #147
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat ik hier doe, is niets anders wat ik voor mezelf doe, is niet anders dan ik naar jou doe, of naar willekeurig wie op het forum of irl: de tegenstelling benadrukken, de ander kant laten zien, laten zien waar (zoals de boeddhisten dat zo mooi formuleren) de begeerte en de aversie zitten. Het onbewust is niets anders dan het ene omarmen en het andere afwijzen. En de oplossing is niet om het tegenovergestelde te gaan doen, maar om te gaan zien dat waarheid de eenheid van de tegenstelling is. Of anders: non dualiteit is het overstijgen, omvatten, loslaten van de voorkeuren en afkeuren binnen de dualiteit. Dus al je gelijkwaardigheid omarmt en ongelijkwaardigheid afwijst, dan is het voorspelbaar wat mijn reactie zal zijn. Idem dito met het afwijzen van vrije wil of willekeurig welk ander thema. Het kan helder maken waar het wringt, waar nog wat te verliezen is, wat we door alles heen zo nodig overeind willen houden.
Laat dan ook zien dat jij dat ook naar jezelf doet Rob.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 15:51   #148
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Laat dan ook zien dat jij dat ook naar jezelf doet Rob.
Ik doe niet anders.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 16:09   #149
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik doe niet anders.
Maar als een ander daar het niet mee eens is, jou bijvoorbeeld alleen maar een mooiprater vindt, waar ligt dan de waarheid, Rob?
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 16:10   #150
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik doe niet anders.
Ok, je zei dat het bij jou stroomt, niet zoals jij je had voorgesteld, of zoals het volgens jou zou kunnen. Ik weet niet meer de precieze bewoording, weet je al waar ik het over heb, of moet ik het draadje opzoeken?
Wat zit volgens jou, jou nog in de weg, om volledig te stromen? Welke angst, aarzeling, of terughoudendheid naar het leven toe merk jij nog bij jezelf op?

geef me ook een voorbeeld, met situaties erbij en zo..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.