Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 April 2012, 13:32   #141
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Niets mis met het ego...
Het ligt er maar aan of je heilig in je verhalen gelooft of dat je spel en speler los van elkaar kunt zien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 14:13   #142
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Niets mis met het ego...
Het ligt er maar aan of je heilig in je verhalen gelooft of dat je spel en speler los van elkaar kunt zien.
Er mee eens... maar..

Dan reist de vraag voor mij, is het jouw ego die jou nu deed beslissen om deze zin neer te zetten? Was het een verdedigende ego, onbewust van zijn geraaktheid? Typte je uit geraaktheid?
Wat voegt werkelijk de zin die je schreef jou toe?

Het kwam op mij als verdediging over, je zin, en daarin wil ik jou weer op je ego attenderen. Ik werd geraakt door dat wat ik meende op te merken, daarin wil ik mezelf op attenderen. Mijn geraaktheid.

Ik begin een egoJager te worden.

Mijn belangrijkste vraag is Diane, is mijn daad gewenst? Als ik de indruk heb dat jij uit onbewustheid typt, wil je dat ik je erop attendeer?
Want als je je dat niet wenst, zal ik alleen maar naar
mijn eigen 'beweging' kijken.

Waarom wil ik jou op je onbewustheid attenderen?

Maar hopelijk eerst je antwoord op mijn vraag over het gewenst zijn van erop attenderen, op dat wat ik als onbewustheid zie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 14:36   #143
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Het zal je misschien verbazen. Maar zelfs tijdens een gesprek kunnen woorden gewoon tevoorschijn komen zonder dat er van enige emotie sprake is in de zin van "persoonlijk aantrekken" o.i.d.
Dat verbaast me totaal niet. Ik ken dat ook namelijk.
Waar ik meer aandacht aan schenk, zijn de woorden die uit geraaktheid verschijnen.


Maar voor dat ik verder ga, wacht ik op je antwoord. Stel, ik meen bij jou onbewustheid op te merken, is het voor jou gewenst dat ik jou daar op attendeer?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 15:29   #144
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Niets mis met het ego...
Het ligt er maar aan of je heilig in je verhalen gelooft of dat je spel en speler los van elkaar kunt zien.
Nu we het ego weet terug op de kaart gezet hebben als niet zijnde iets wat weg moet, wil dat nog niet zeggen dat er niets mis is met het ego.

Er is van alles mis met het ego en dat blijkt hier ook. Geraaktheden zijn afkomstig van dat ego dus is het wel zaak om de essentie van het ego te kennen.

Zelfonderzoek wederom, wat hamer ik hier op hé ? Eigenaardig dat onbegrip en onbewustheid aangaande de aard van het ego steeds weer onderzoek vergt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 15:36   #145
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nu we het ego weet terug op de kaart gezet hebben als niet zijnde iets wat weg moet, wil dat nog niet zeggen dat er niets mis is met het ego.

Er is van alles mis met het ego en dat blijkt hier ook. Geraaktheden zijn afkomstig van dat ego dus is het wel zaak om de essentie van het ego te kennen.

Zelfonderzoek wederom, wat hamer ik hier op hé ? Eigenaardig dat onbegrip en onbewustheid aangaande de aard van het ego steeds weer onderzoek vergt.
Denk dat dat in wezen ook niet anders was bedoeld.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 15:43   #146
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Denk dat dat in wezen ook niet anders was bedoeld.
Ik denk toch van wel, het is een antwoord op het getriggerd zijn van een ego. Dat wil niet zeggen dat je er nu maar niks meer aan moet doen. Een getriggerd zijn van het ego vraagt om onderzoek en dat gaat zich meestal naar buiten toe afspelen.

Er is een dader en een slachtoffer en jij voelt je doorgaans de laatste en hoopt de dader te kunnen bekeren. Maar het vraagt een intern onderzoek naar wat dat is dat er getriggerd is geworden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 16:20   #147
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik denk toch van wel, het is een antwoord op het getriggerd zijn van een ego. Dat wil niet zeggen dat je er nu maar niks meer aan moet doen. Een getriggerd zijn van het ego vraagt om onderzoek en dat gaat zich meestal naar buiten toe afspelen.

Er is een dader en een slachtoffer en jij voelt je doorgaans de laatste en hoopt de dader te kunnen bekeren. Maar het vraagt een intern onderzoek naar wat dat is dat er getriggerd is geworden.
Is een ego niet zo wie zo altijd al getriggerd op het moment dat het antwoord geeft? Dan zou je je bij ieder antwoord af kunnen vragen waarom zeg ik dat nu. Ik merk dat dat erg vermoeiend kan zijn en niet in elke situatie haalbaar.
Is het altijd wel nodig? Of alleen als iets knelt. Hoe zie jij dat ?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 16:35   #148
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Is een ego niet zo wie zo altijd al getriggerd op het moment dat het antwoord geeft? Dan zou je je bij ieder antwoord af kunnen vragen waarom zeg ik dat nu. Ik merk dat dat erg vermoeiend kan zijn en niet in elke situatie haalbaar.
Is het altijd wel nodig? Of alleen als iets knelt. Hoe zie jij dat ?
Misschien is getriggerd daarom het goede woord niet, geraaktheid dekt mogelijk beter de lading. Als bij geraaktheid een emotie betrokken is en bij getriggerd niet, dan kunnen we die twee misschien daarmee van elkaar onderscheiden.

Getriggerd zijn om te reageren daarbij hoeft de persoon in zijn subjectieve beleving geen raakvlak te hebben. Hij heeft eigenlijk geen plausibele reden waarom hij reageert, het is gewoon dat wat hij constateert te doen.

Een ego wil, moet of ervaart er duidelijk wat mee, hij is oftewel gevleid of geraakt en een speelbal van de externe factoren. Dat is niet bepaald prettig lijkt mij en in het psychologische vlak kan daar wat aan gedaan worden.

Met zelfonderzoek naar de aard van het ego komt de verbondenheid ermee op losse schroeven te staan en verdwijnt de geraaktheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 17:04   #149
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Misschien is getriggerd daarom het goede woord niet, geraaktheid dekt mogelijk beter de lading. Als bij geraaktheid een emotie betrokken is en bij getriggerd niet, dan kunnen we die twee misschien daarmee van elkaar onderscheiden.

Getriggerd zijn om te reageren daarbij hoeft de persoon in zijn subjectieve beleving geen raakvlak te hebben. Hij heeft eigenlijk geen plausibele reden waarom hij reageert, het is gewoon dat wat hij constateert te doen.

Een ego wil, moet of ervaart er duidelijk wat mee, hij is oftewel gevleid of geraakt en een speelbal van de externe factoren. Dat is niet bepaald prettig lijkt mij en in het psychologische vlak kan daar wat aan gedaan worden.


Met zelfonderzoek naar de aard van het ego komt de verbondenheid ermee op losse schroeven te staan en verdwijnt de geraaktheid.
Ja mooi duidelijk je uitleg. Ik vraag mij wel af of je in elk geval duidelijk kunt waarnemen of het vetgedrukte aan de orde is. Waarschijnlijk wel als je helemaal vrij bent van enige geraaktheid. De 2de alinea zou jezelf ook kunnen uitnodigen om juist niet te reageren en het bij jezelf te houden en te onderzoeken. Zeker als deze spanning zo voelbaar en onprettig is zoals je het beschrijft.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2012, 17:18   #150
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Er mee eens... maar..

Dan reist de vraag voor mij, is het jouw ego die jou nu deed beslissen om deze zin neer te zetten? Was het een verdedigende ego, onbewust van zijn geraaktheid? Typte je uit geraaktheid?
Wat voegt werkelijk de zin die je schreef jou toe?

Het kwam op mij als verdediging over, je zin, en daarin wil ik jou weer op je ego attenderen. Ik werd geraakt door dat wat ik meende op te merken, daarin wil ik mezelf op attenderen. Mijn geraaktheid.

Ik begin een egoJager te worden.

Mijn belangrijkste vraag is Diane, is mijn daad gewenst? Als ik de indruk heb dat jij uit onbewustheid typt, wil je dat ik je erop attendeer?
Want als je je dat niet wenst, zal ik alleen maar naar
mijn eigen 'beweging' kijken.

Waarom wil ik jou op je onbewustheid attenderen?

Maar hopelijk eerst je antwoord op mijn vraag over het gewenst zijn van erop attenderen, op dat wat ik als onbewustheid zie.
Als ik dingen schrijf of lees kan ik rustig zeggen dat ik meestal gewoon schrijf wat zomaar in me opkomt zonder enig gevoel van een bepaalde emotie. Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Heb geleerd dat juist als er emoties bij komen kijken dit een wake up call is om naar de achterliggende gedachte/overtuiging te kijken.

Wat mij betreft mag je zoveel wijzen als je wilt Mihaela, ik word er niet heet of koud van. Maar besef wel dat hetgeen je meent te zien altijd een projectie van je eigen geest is.

Het verbaast me wel (en dat is een soort van emotie) dat je je zo gedreven voelt om de ego's van anderen te bejagen. Naar mijn ervaring schiet je hier geen reet mee op. Integendeel, het verhindert eerder om de beelden in je spiegel eens aan een onderzoek te onderwerpen.

Overigens is dit wat nu kennelijk bij je gebeurt. Het kost wat tijd en inzicht om dit proces wat ik ook veelvuldig heb doorgemaakt en nog wel eens te beperken tot het eigen lichaam/geestsysteem.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.