Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 May 2015, 15:32   #141
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik heb in de loop van 2 jaar tijd al heel wat interessante mensen zien verdwijnen. En dat is jammer, want op team advaita ben ik uitgekeken.
De riedeltjes zijn nu genoegzaam bekend of onnavolgbaar zoals bij Ben.
Na onze conversatie van de afgelopen dagen is het mij duidelijker dan ooit dat het een doctrine is die moet leiden 'tot'. Dit zal nooit slagen omdat mensen de vrijheid nodig hebben.

Maar ik blijf wel wat rondhangen hier, al was het maar voor die enkele echte Waarheidzoeker die er nog is.
Ik verwacht dat als je hier op dit forum komt dat je aan bewustwording wilt doen, liefs nog wilt weten 'wat' je bent. In het laatste geval moet je voorbij aan je persoonlijke voorkeuren zoals vrijheid er een is. Is die bereidheid er niet is er geen onderzoek naar 'wat' je bent te forceren. Nooit.
In het beste geval kun je mensen helpen van hun voor- en afkeuren bewust te laten worden.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 15:58   #142
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Theo is bekwaam Laurens erop te wijzen dat hij het gedegen zelfonderzoek niet gedaan heeft, of maar half.
Dat is niet aan Theo. Theo kan vanuit zijn optiek naar mij kijken en zeggen wat hij ziet dat niet overeenstemt met zijn eigen bevindingen. Waar hij zelf minder inzicht heeft in mij dan ik zelf heb kan hij in de vorm van een aanbevelingen vragen om daar eens naar te kijken.
Jaja, en zo vraag jij oneindig aan anderen om 'daar' is naar te kijken en jij kijkt gedienstig graag mee in de ander en de ander kijkt gedienstig graag mee in jou.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zolang ik Waarheid niet ken is het van belang voor mij te weten vanuit welke hoedanigheid Theo spreekt.
Wat is dat nu weer voor iets?
Bestaat er iemand die het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft maar de waarheid niet kent? Of heb je het er nu over dat je Theo zijn waarheid niet kent.

pfff, jullie blijven eindeloos bezig als tomaten die 'gedienstig' meekijken in andere tomaten.
Het ego is niet meer dan een concept over jezelf, maar een concept kan niets bestuderen of onderzoeken.

"If you are studying tomatoes, one thing is absolutely necessary: that you should not be a tomato. You can be anything else. The state of the awakened person is a state beyond mind. He can see from the top of the hill into the dark valleys of the mind. The hilltop is full of sunlight. His vision is clear, he has no prejudices, he has no preconceived ideologies. He has left them far behind in the valley where everybody is a bigot, everybody is conditioned, everybody is either a Christian, or a Hindu, or a Mohammedan, or a Buddhist, or a communist, or... (...)
"Everybody has become identified with a certain ideology. He has lost the clarity of vision, he is clouded. And he looks through those clouds, and everything becomes perverted.

There can only be a psychology of the buddhas. The man who is in the mind cannot be objective about it. It is as if a madman were doing research on madness."

Osho
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een hele vooruitgang?
ja, ik hol niet meer achter mijn smurfenpenisje aan.

Ik ga maar is tomaten plukken in de tuin.
De regen is opgehouden.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 16:34   #143
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het moet aan de ongeziene wereld liggen. Hoe zit het met jouw ongeziene wereld Waarheidsmurf?
Mijn ongeziene wereld? Bestaat er zoiets dan?
herziening van mijn antwoord.
ACIM: LES 129 Voorbij deze wereld is een wereld die ik verlang.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 16:46   #144
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Bestaat er iemand die het gedegen zelfonderzoek afgerond heeft maar de waarheid niet kent? Of heb je het er nu over dat je Theo zijn waarheid niet kent.
Ik heb het over de 'ik' in het algemeen die Waarheid (nog) niet kent en om die reden moet afgaan op z'n eigen beoordelingsvermogen aangaande iemand waarvoor ik gemakshalve Theo nam, maar ieder ander was ook goed geweest.

Citaat:
pfff, jullie blijven eindeloos bezig als tomaten die 'gedienstig' meekijken in andere tomaten.
Het ego is niet meer dan een concept over jezelf, maar een concept kan niets bestuderen of onderzoeken.
Als je niet iemand bent die dat wil onderzoeken en er dientengevolge baat bij heeft dat er iemand is die met je mee kan kijken waarom zit je er hier dan nog tegen te ageren. Als je er niks mee wilt of kunt waarom ben je dan nog hier, ga lekker in de tuin werken.

Citaat:
"If you are studying tomatoes, one thing is absolutely necessary: that you should not be a tomato. You can be anything else. The state of the awakened person is a state beyond mind. He can see from the top of the hill into the dark valleys of the mind. The hilltop is full of sunlight. His vision is clear, he has no prejudices, he has no preconceived ideologies. He has left them far behind in the valley where everybody is a bigot, everybody is conditioned, everybody is either a Christian, or a Hindu, or a Mohammedan, or a Buddhist, or a communist, or... (...)
"Everybody has become identified with a certain ideology. He has lost the clarity of vision, he is clouded. And he looks through those clouds, and everything becomes perverted.
Ten eerste bestudeer je geen tomaten maar help je degenen die zijn tomaat zijn wil onderzoeken. Daarbij is het handig als die iemand iets anders dan een tomaat (de 'wat') is maar wel bekend is met de tomaat (dus ook de 'wie' is of geweest is). Met de volgende zinnen loochenstraft de schrijver zijn eigen woorden want hij zegt als de ontwaakte persoon (zijnde 'wat') iets te kunnen zien wat de niet ontwaakte (de 'wie' who has lost the clarity of vision) niet ziet. Dus in die hoedanigheid van clarity of vision kun je anderen die niet die clarity of vision hebben helpen met hun onderzoek.

Citaat:
There can only be a psychology of the buddhas. The man who is in the mind cannot be objective about it. It is as if a madman were doing research on madness."
Vanuit de 'wie' is er bij het zien van de Boeddha sprake van een psychologische blik, de 'wat' echter herkend in de Boeddha wat hij zelf ook is namelijk Bewustzijn. Dat is de uitleg van mijn kreet, ego herkent alleen ego, waarheid herkent waarheid maar ook ego, oftewel je moet waarheid zijn voor het herkennen van beiden. Met de man in the mind bedoeld hij degene die is geïdentificeerd met het persoonlijke leven en die kan wel objectief zijn maar alleen volgens zijn eigen maatstaven.

Het klinkt aannemelijk dat het belachelijk is dat een idioot onderzoek doet naar idiotie maar neem eens een ander voorbeeld 'het is alsof een koekfabrikant onderzoek doet naar koek. Is dat net zo belachelijk? Die man weet beroepshalve alles af van koek en is de aangewezene om onderzoek te doen naar koek, daarbij is hij omdat hij voor dat vak heeft gekozen meer dan wie ook gedreven om dat onderzoek goed te doen en tot een einde te brengen.

Dus kijk eens wat dieper naar de betekenissen van de quotes die je hier neerzet. Ook op quotes van toonaangevende en bekende schrijvers kun je een onderzoekje naar waarheid doen in plaats van het beoordelen als majesteitsschennis van zo'n beroemdheid weg te zetten. Durf eens kritisch te kijken.

Osho gebruikte veel in een bepaalde context en zei niet zelden precies het tegenovergestelde in een andere. Het zijn 'maar' vingerwijzingen om iets duidelijk te maken het is geen Waarheid.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 16:51   #145
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Bestaat ie nu wel voor je?
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 17:05   #146
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht

Daar gaan we weer, het nooit eindigende verhaal en over en weer wijzen van jij het het niet gedaan / ik wel.
Laurens is bekwaam om te oordelen want hij heeft het gedegen zelfonderzoek afgerond, anderen zijn niet bekwaam want hebben het niet afgerond.
Theo is bekwaam Laurens erop te wijzen dat hij het gedegen zelfonderzoek niet gedaan heeft, of maar half.

Bekwaamheid kan alleen herkend worden door bekwamen.
Dat is het moeilijke aan dit verhaal.
Door het zelfonderzoek hoef ik jou niet te overtuigen, maar overtuig je jezelf.
De makke van Laurens is dat hij meent het zelfonderzoek te hebben afgerond.
Daarom is Laurens gestopt.
Ik kan dat zien omdat ik de piketpaaltjes achter me zie.
De onderzoeker kan namelijk wel het Pad achter zich zien, maar niet het Pad voor zich...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 17:09   #147
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik verwacht dat als je hier op dit forum komt dat je aan bewustwording wilt doen, liefs nog wilt weten 'wat' je bent. In het laatste geval moet je voorbij aan je persoonlijke voorkeuren zoals vrijheid er een is. Is die bereidheid er niet is er geen onderzoek naar 'wat' je bent te forceren. Nooit.
In het beste geval kun je mensen helpen van hun voor- en afkeuren bewust te laten worden.
Je moet willen zien dat iedereen op weg is naar waarheidsvinding, ook al is men het zich niet bewust. Het heeft echter geen enkele zin om kinderen van groep 1 de sommen van groep 8 voor te schotelen. Je dient iedereen te benaderen op zijn of haar eigen niveau.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 17:17   #148
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Het is de ongeziene wereld die de lokroep opwekt. Die zelfde ongeziene wereld vraagt echter wel eerst leegte te maken in zichzelf. De ongeziene wereld kan alleen verschijnen, daar waar Niets is.

En wat houdt die leegte in? Dmv een zelfonderzoek tot die leegte komen. In woord hier exact gaan weergeven is niet de bedoeling. De bedoeling is dat jij het vind. En dat is nou precies wat ik voor kritiek heb op team advaita. Die zeggen: daar ligt het!

Het is de bedoeling dat op zeker moment ego zich 'overgeeft'. Niet omdat ik dat zeg of omdat Laurens dat zegt, maar omdat jij daar intrinsiek aan toe bent.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 17:20   #149
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is de uitleg van mijn kreet, ego herkent alleen ego, waarheid herkent waarheid maar ook ego, oftewel je moet waarheid zijn voor het herkennen van beiden.
*kuch* Ik denk dat je het beter niet meer kan hebben over Waarheid herkennen?...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 17:53   #150
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je moet willen zien dat iedereen op weg is naar waarheidsvinding, ook al is men het zich niet bewust. Het heeft echter geen enkele zin om kinderen van groep 1 de sommen van groep 8 voor te schotelen. Je dient iedereen te benaderen op zijn of haar eigen niveau.
Ik ondervind met zien geen probleem dus waar het anderen betreft, te willen zien, schort het eerder aan de mogelijkheid te kunnen zien door een beperktheid dat te kunnen doen vanwege identificatie met bestaande gedachten, het niet los kunnen komen van het concept.
Het willen zit dan in het niet willen loslaten van het concept. Dat niet willen loslaten duid op onbereidwilligheid en rechtvaardigt niet de stelling c.q. de opvatting dat iedereen op weg is naar waarheidvinding noch de stelling c.q. opvatting dat dat onbewust gebeurd omdat niets daar op kan wijzen bij gebrek aan inzage in dat onbewuste mocht dat er al zijn.

De vergelijking met kinderen van groep 1 die sommen voorgeschoteld krijgen voor groep 8 gaat mank. Iedereen is Bewustzijn dat zich vervolgens zelf vrijwillig beperkingen heeft opgelegd. Het gaat om bereidheid dat te willen zien. In achterlijkheid of het licht onder de korenmaat stellen zitten niveaus. Ieder mens bezit een natuurlijke intelligentie om alles wat daarvoor nodig is te kunnen begrijpen.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.