Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 September 2022, 18:01   #141
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
1 Het kan zijn dat je dyslexie in de weg zit..
De reflectie van 'iets, Laurens, is al niet dat 'iets meer, ook al doet het zich wel zo voor, kortom, reflectie toont een 'vermeende werkelijkheid'.
Het gaat er hier uiteraard niet om welke woorden er gebruikt worden, die 'vermeende werkelijkheid' kan gewoon een vaststelling zijn, eerder dan de bevinding en/of constatering ervan.
Ik had de betekenis van reflectie uit het woordenboek al eerder geplaatst.


Dat is de betekenis die ik daarvoor hanteer. Daar de jouwe daar niet op aansluit vroeg ik naar een 'mogelijke' andere betekenis van reflecteren.
Dus dyslexie of niet, er is een betekenis nodig en daarnaar was ik al aan het raden als jij die niet geeft. Bij geen enkele uitleg staat 'dat reflectie de vermeende werkelijkheid toont'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Reflectie in de betekenis zoals iets in een spiegelruit te zien is bedoel je dan? Of projecteer je je werkelijkheid de wereld in en is reflectie datgene wat er terugkomt? Het maakt dat alles zo gecompliceerd. En daarbij waarom alleen reflectie wanneer alles al vermeend is?
Het is absurd te menen dat het er niet toe doet wat voor een woorden er voor reflectie gebruikt worden. Waar dat het geval is kwam men op het idee dat de eerste en laatste letter in een woord moeten kloppen de rest er dan niet toe deed, maar dat is hier niet het geval.

Citaat:
Je zegt "Alles is vermeend".. dat klopt, alles&niets is niks anders dan reflectie. Daar bij staat vermeend voor de droom, en reflectie voor de oorzaak van de droom.
Waar het mij om gaat is dat indien vaststaat dat alles vermeend is de rest er dan niet langer meer toe doet (dus ook niet of zoiets als reflectie de oorzaak is van de droom) en dat dat niet langer een rol meer speelt in het verhaal op weg naar 'wat' je bent. Het maakt iets wat simpel is moeilijk.

Citaat:
2 Omdat reflectie als vermogen gewoon een natuurlijk fenomeen is, er is 'niemand' nodig om dat werkzaam te laten zijn.
Zo lang mij niet duidelijk is wat je onder reflectie verstaat kan ik met de rest, zoals hier de gevolgtrekking, evenmin wat aanvangen. Dus je ziet dat de betekenis (de woorden) van belang zijn.

Citaat:
Dat gaat geheel vanzelf.. het 'geloven'. Daarentegen kan een 'gelovige' spelen met dat reflectie vermogen, en dan krijg je bevindingen zoals bv, getuige zijn, schouwen etc etc, tot Samadi, Nirvana, en Nibana aan toe.
Wanneer je denkt dat er iemand nodig is dan is er pas sprake van geloof. Een gelovige kan met van alles spelen, maar dat doen in de vorm (die hier met dat schouwen kennelijk ontleent is aan een uitspraak van Bassie) is lariekoek. Ik begrijp daardoor nu pas waarom je zo geboeid bent in zijn onderzoek. Je hebt kennelijk de behoefte verschijnselen uit te pluizen.

Citaat:
Het 'doen van wat gedaan kan worden.. gebeurt al, alleen een 'gelovige' kan in de veronderstelling verkeren dat hij of zij het 'doet.
Bewustwording gebeurd al, feitelijk kan dat nooit 'gedaan' zijn.
Het wordt een beetje een zwamverhaal Guido. Het uitdiepen van 'mogelijkheden' is toch volstrekte onzin. Waarom ga je niet net als Marie zoiets doen als de aanwijzingen van engelen volgen?

Citaat:
3 De Aboriginals noemen 'de wereld met alles erop en eraan niet voor niets.. de droomtijd.
Dat is helemaal niet verwonderlijk maar dat verklaard geen verband met reflectie.
 
Oud 22 September 2022, 18:15   #142
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het gecommuniceerd kan van alles en nog wat doen dagen, dat heet communicatie.
Bedoel je dat, of bedoel je iets anders wat op voorhand al niet Waar is, noch Waar kan zijn?

(Wat versta jij onder 'klaarheid' in deze?)
Nee, nee, niet vanalles en nog wat. Dat is allemaal relatief. Dat heeft niets met het dagen te maken.

Klaarheid is maar gewoon verhaaltje, Guido.

Wat gecommunideerd kan worden is dat geloof er in kan wegvallen.
Als dat niet daagt, dan blijven verhaaltjes en het geloof erin gewoon doorgaan.
Je kan dat verhalen als onklaarheid. Maar dat is niet zo van belang.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 22 September 2022, 18:15   #143
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Kan me weinig schelen, ik weet 'wat' ik ben en dat is niet God...
Dus je 'weet nog niet wat je bent'.
 
Oud 22 September 2022, 18:16   #144
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dus je 'weet nog niet wat je bent'.
Je dyslexie speelt weer op, Laurens.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 September 2022, 18:18   #145
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Op je reageren blijft dus een kruimel voor je waaraan je verdediging verbind en voor je het weet zitten we dan in een 'loop' (vicieuze cirkel).
Ja, precies, loop...

Als we er in zitten, dan kunnen we er ook weer uitstappen.
Ik zal het goede voorbeeld geven.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 22 September 2022, 18:18   #146
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zo lang mij niet duidelijk is wat je onder reflectie verstaat kan ik met de rest, zoals hier de gevolgtrekking, evenmin wat aanvangen.
Reflectie valt pas te begrijpen als je niet meer reflecteert.
Maar dan zit je al in het 'directe zien'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 22 September 2022, 18:19   #147
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

Wat gecommunideerd kan worden is dat geloof er in kan wegvallen.
Als dat niet daagt, dan blijven verhaaltjes en het geloof erin gewoon doorgaan.
Je kan dat verhalen als onklaarheid. Maar dat is niet zo van belang.
De omstandigheid dat je hier reageert bevestigd je geloof Dorje. Dus van wegvallen is geen sprake. Het is meer het aangaan van geloof in je bestaan.
 
Oud 22 September 2022, 18:21   #148
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je dyslexie speelt weer op, Laurens.
Ach wat leuk heb je het stokje, middels hulp van Guido, ook gevonden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Het kan zijn dat je dyslexie in de weg zit..
 
Oud 22 September 2022, 18:26   #149
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Toont reflectie een vermeende werkelijkheid? Nee hoor. De werkelijkheid trekt zich er niks van aan of jij ja/nee reflecteert. Dát is wat er gaande is.

Wie stelt dat de werkelijkheid vermeend is, die onderzoekt 'de werkelijkheid' niet meer. Serieuze onderzoekers (niet van die beginnende onderzoekers zoals Laurens) die onderzoeken 'de werkelijkheid'. Onnozelaars zeggen dat 'de wereld' vermeend is.....
Reflectie in de betekenis zoals iets in een spiegelruit te zien is bedoel je dan? Of projecteer je je werkelijkheid de wereld in en is reflectie datgene wat er terugkomt?
 
Oud 22 September 2022, 20:05   #150
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Reflectie in de betekenis zoals iets in een spiegelruit te zien is bedoel je dan? Of projecteer je je werkelijkheid de wereld in en is reflectie datgene wat er terugkomt?
Reflectie betekent spiritueel gezien dat je zelf iets weerkaatst.
Degene die reflecteert kan het zelf niet zien.

Het zogenaamde 'directe zien' is geheel zonder reflectie. Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet vertellen als afgeronde zelfonderzoeker..... (lol)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.