Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 March 2018, 16:34   #141
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen beiden eigenlijk?
Op de weg van waarheidvinding en gedegen zelfonderzoek moet hard gewerkt worden schrijf je op je homepage...

Wat moet er gedaan worden op de weg van het directe inzicht?
Ik heb zo de indruk dat niemand hier op gaat antwoorden, dus doe ik het maar.

Het directe inzicht kost geen enkele moeite, er kan alleen maar naar verwezen worden en waar naar verwezen wordt, wordt alleen maar gezien of niet, erna moet er echter even hard gewerkt worden, niet om iets te bereiken, maar om te voorkomen dat ego met dat wat direct ingezien is aan de haal gaat.

Daarom wordt van oudsher iemand maar geïntroduceerd in het directe inzicht, als blijkt dat ego voor het grootste stuk al ontmantelt is.

De tijden zijn echter veranderd, door het internet en dergelijke heeft iedereen veel gemakkelijker toegang tot de meest directe verwijzingen (die vroeger eerder geheim werden gehouden) en gebeurt het nu dat het direct inzicht wakker wordt, terwijl ego nog sterk aan het roer staat. Geen probleem, dit kan door het dagen van dit inzicht in principe zelfs nog makkelijker aangepakt worden, als de bereidheid hiervoor tenminste aanwezig is en blijft. Als ego er echter mee aan de haal gaat en denkt zelf dit inzicht bereikt en gerealiseerd te hebben, dan is er wel een probleem. Nu ja, probleem in het direct perspectief is er nooit een probleem: ook dat is dan hoe werkelijkheid zich ontvouwt zoals het zich ontvouwt, en zo is het altijd goed.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 March 2018, 17:55   #142
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
@Katerie: Ik heb zo de indruk dat niemand hier op gaat antwoorden, dus doe ik het maar.
Goed uitgelegd Dorje.
Zouden de 3,5 forum kerkvaders het hier meer eens zijn, jou niet als leugenaar bestempelen zoals één van hen, gekend als Nowee, deed?
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 March 2018, 18:12   #143
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Goed uitgelegd Dorje.
Zouden de 3,5 forum kerkvaders het hier meer eens zijn, jou niet als leugenaar bestempelen zoals één van hen, gekend als Nowee, deed?
Ik blijf liever een leugenaar dan.

P.S. waar ik mee bedoel. Ik heb geen goedkeuring nodig van de heilige drievulldigheid, jij ook niet en zij ook niet van elkaar. Iedereen drukt de zaken op zijn manier uit. Men hoeft daarover niet eens te zijn. En liegen doet iedereen omdat je niet anders kan dan verkeerd verwoorden. Ik ben dus liever goed in het verkeerd uitleggen dan dat ik zou verwachten dat anderen het eens zouden zijn met mij.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 8 March 2018 om 19:00.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 00:52   #144
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik blijf liever een leugenaar dan.
En ik blijf solidair met Miha en dus geen ware zoeker.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 04:39   #145
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik blijf liever een leugenaar dan.
Ach, Nowee noemt wel meer forumleden of wat zij schrijven leugens.
Je weet dat Nowee volgens eigen schrijven zijn 'ik' verloren heeft alsook zijn hoofd en dus enkel vanuit zijn intuïtie schrijft.
Zo schreef hij op 16 okt 2017 ook dit...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
@Fer: De leugen in deze uiteenzetting zit in de niet onderzochte gevolgtrekkingen.
....
Het zwijgen waar je naar verwijst heb je niet begrepen. Het heeft niets te maken met een 'normaal' .
@Dorje: Nowee heeft net als Laurens en Ben / Guido alles onderzocht op waarheid. Zij zijn tot 'weten' gekomen door hun harde werk. Sindsdien komt alles wat zij schrijven uit hun intuïtie, daar kan je niets meer tegenin brengen, dat is duidelijk.

Een forumlid dat ik lang voor Laurens heb gehouden (je weet wel, sommige leden spelen hier graag verkleed bal) is Kweetniet, aiias Theo en nog wat namen en die onlangs nog als 'ziener' weer even kwam schrijven en zijn onenigheid met het gedegen zelfonderzoek op dit forum weer toonde. Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ziener Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het afronden van gedegen zelfonderzoek is 'doorzien van ego'. Dat is alles wat in taal daarvan gecommuniceerd wordt. Er is op 'doorpakken' gewezen om te vermijden wat er in de quote gebeurt: het terugkoppelen naar een onderwerp.
Het afronden van gedegen onderzoek is de wijze van zien. Ego kan niet doorzien worden vanwege de denkbeeldigheid er van. Zou de mens Nowee ego doorzien dan zou denkbeeldigheid in denkbeeldigheid ontstaan. Vermoedelijk heb ik me dus vergist bij de aanname dat je het gedegen onderzoek hebt afgerond. Hetgeen eveneens je reactie op Dorje verklaart. Zijn reactie betrof het doorpakken op gedegen onderzoek.
En zo gaan de discussie op dit forum tussen zieners en intuïtievelingen oneindig door.
Aan denken met of zonder hoofd op dit forum geen gebrek.
Ik ben er in feite op uitgekeken.
Als ik nu kon toveren zat ik op een workshop "From Fear to Love in Six Steps" die morgen begint in Canada / Vancouver gegeven door Diederik Wolsak.

Citaat:
Methodology:

From Fear to Love in Six Steps will show you how to recover a true sense of the Love that you are, and have always been, by identifying and releasing the fear that has masked it.
The Six Steps is a gentle yet impactful tool to guide you toward a better understanding of who you really are, and relinquish who you are not.

You will be guided through a variety of healing practices such as:

- Meditation
- Self-reflection
- Processing mistaken ideas
- Therapeutic breathwork
- Practice of the Choose Again Six Steps to Freedom

At the end of this workshop, you will have learned what gets in the way of you experiencing the Love that you are.
Dat is pas werken wat de moeite waard is en een tij kan keren.
Al het werk waar op dit forum over gezanikt en gepredikt wordt daarentegen...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 09:44   #146
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
.

En zo gaan de discussie op dit forum tussen zieners en intuïtievelingen oneindig door.
Aan denken met of zonder hoofd op dit forum geen gebrek.
Ik ben er in feite op uitgekeken.
Als ik nu kon toveren ...
Wat wel mogelijk zou zijn is een pagina maken, waar simpelweg besproken kan worden zonder het gestookt van degene die zich inbeeldt, dat er iets afgerond is, of zich een plaats eigent als aanwijzer..
Een pagina voor de gewone mens die de zin van het leven, en eigen perceptie onderzoekt, en dat samen in gesprek deelt...
Zonder dat men op de vingers getikt wordt, als men niet begiftigd is in schrijven, en uitleggen.

Het 'proces' doorlopen wij allemaal, ieder op zijn unieke wijze, met uiteindelijk dezelfde uitkomt: het leven beleven zoals het leven is, en niet meer door een waas van angst, door het denken geleid worden.

Als je ooit een pagina maakt, laat me weten, doe ik graag mee.
Ik las dat je een gratis pagina kan maken, als een soort forum. Jij bent handiger met computer volgens mij, lijkt jou dat niets?
Een forum waar men over Waarheidsvinding in gesprek
kan geraken, zonder een verplichte visie, wat zou dat een openbaring zijn..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 09:59   #147
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
.

De tijden zijn echter veranderd, door het internet en dergelijke heeft iedereen veel gemakkelijker toegang tot de meest directe verwijzingen (die vroeger eerder geheim werden gehouden) en gebeurt het nu dat het direct inzicht wakker wordt, terwijl ego nog sterk aan het roer staat. Geen probleem, dit kan door het dagen van dit inzicht in principe zelfs nog makkelijker aangepakt worden, als de bereidheid hiervoor tenminste aanwezig is en blijft. Als ego er echter mee aan de haal gaat en denkt zelf dit inzicht bereikt en gerealiseerd te hebben, dan is er wel een probleem. Nu ja, probleem in het direct perspectief is er nooit een probleem: ook dat is dan hoe werkelijkheid zich ontvouwt zoals het zich ontvouwt, en zo is het altijd goed.
De uiterlijkheden veranderen, maar er is volgens mij geen enkel verschil.
Als iemand 100 jaar geleden bereid was om bij zichzelf te rade te gaan, of als men dat nu doet, ondervindt een mens ter alle tijden weerstand vanuit zijn eigen inbeelding.
De mens ademde toen:in en uit. De mens ademt nu niet anders dan toen.
Voor een ware zoeker is dat de enige nodige aanwijzing.
Alle aanwijzingen zijn uiteindelijk uiterlijke impulsen om naar binnen te kijken.
Het 'binnenste' is onveranderd, ongeacht als men internet heeft, of een ossenkar.

De rest is simpelweg ruis, een verhaal dat het ego zichzelf vertelt, over tijd en gemakken...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 15:04   #148
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De uiterlijkheden veranderen, maar er is volgens mij geen enkel verschil.
...
De mens ademde toen:in en uit. De mens ademt nu niet anders dan toen.
Het was mij niet te doen om het in of uitademen van de mens, noch om de menselijke belevenis (het 'binnenste') die al dan niet zou veranderen, waar ik op doelde was de toegang die de mens tegenwoordig heeft tot zeer diverse en zeer directe aanwijzingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het 'binnenste' is onveranderd, ongeacht als men internet heeft, of een ossenkar.
Zeer zeker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Alle aanwijzingen zijn uiteindelijk uiterlijke impulsen om naar binnen te kijken.
Zeer zeker niet, de "directe" aanwijzing wijst nooit naar binnen, maar wijst juist naar het niet bestaan van onderscheid tussen binnen en buiten. In de openheid die je bent verschijnt alles (de wereld). Maar beperk je jezelf tot een binnenste die naar buiten kijkt, dan sluit je de wereld buiten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
De rest is simpelweg ruis, een verhaal dat het ego zichzelf vertelt, over tijd en gemakken...
Ego is de beperker.

P.s. ik wil niet zonodig aanwijzen, ik wil gewoon het directe bespreekbaar maken en houden. Hopelijk heb je hier geen probleem mee?
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 15:43   #149
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Katerie:...
Als je ooit een pagina maakt, laat me weten, doe ik graag mee.
Ik las dat je een gratis pagina kan maken, als een soort forum. Jij bent handiger met computer volgens mij, lijkt jou dat niets?
Niks voor mij. Technisch kan ik dat wel, heb ooit een website voor mijn ziener gemaakt.
Maar voormalig forumlid Mara had een jaar of drie hetzelfde idee. Hij heeft zo'n pagina / forum gemaakt. Kwam geen beweging in. En als er wel beweging inkwam zou het toch binnen de kortste tijd de weg opgaan van dit forum. Er zijn nou eenmaal veel ego's te vinden op internet.

Ik emailde eind 2014 met Mara en vond deze terug.
Citaat:
ik ben daar al weer een hele tijd weg. Renoir is een ordinaire goeroe. Maar goed, het is zijn forum hé, hij betaalt er voor. Niemand is verplicht te schrijven. Er definitief weg geraken is wat anders. De man heeft echt slechte manieren.

Mara

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Een forum waar men over Waarheidsvinding in gesprek kan geraken, zonder een verplichte visie, wat zou dat een openbaring zijn..
Ja, en dat kan hier niet. Zie ook post van advaitapoes alias habbuthabnot op 25 okt. 2014...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door advaitapoes Bekijk bericht

Er is slechts een factor in onze vrijheid om van alles en nog wat te bespreken:

RENOIR!!!

Renoir is de grote 'brother' die ons aan het watchen is en ons zal berispen, vermanen, verbannen, bedrijgen.
Als er 's nachts ploteseling op de deur gebonst wordt, u schrikt wakker en denkt ' wat is dat nu?'

Het is RENOIR die u komt arresteren met zijn arrestatie=team.
Waarschijnlijk heeft u eerder die dag iets op het forum neergeschreven dat hem onwelgevallig is en nu komt hij u halen voor een verhoor.
Harde ondervraging zal u ten deel vallen, mogelijk ook bedrijging en ten slotte ook marteling.

Er zal sprake zijn van snel Renoir recht en er zal recht gesproken worden, terecht gewezen worden en een strafmaat zal op u van toepassing zijn.

Dus mensen, komt allen hier naar dit draadje, ook wel Habs forum genoemd, zolang het nog kan.
Laat u de mond niet snoeren.
Komt allen naar habs place!!

We weten inmiddels wie dat arrestatie-team is.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 March 2018, 17:07   #150
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
.
P.s. ik wil niet zonodig aanwijzen, ik wil gewoon het directe bespreekbaar maken en houden. Hopelijk heb je hier geen probleem mee?
Ook al zou jij aanwijzen, heb er geen problemen mee Dorje.
Soms ziet iemand iets, helder, ook al is dat mogelijk van een voorbije aarde.
Het zou zonde zijn om het niet te roepen, en te delen.
Laatst was ik met een vriend gaan wandelen, en ik riep (zachtjes),: Kijk kijk!
Een paar herten rende voorbij, snel en sierlijk..
Zo een aanwijzing wil je toch niet missen?
Ik vind het juist waardevol, als wij elkaar, betrokken en gelijkwaardig, op mogelijke blinde-vlek attent maken. Zeker als er de ruimte is om dat wederkerig te doen, vind ik een aanwinst, en juich ik dat toe.
Als iemand alleen maar wilt aanwijzen, en nooit bij zichzelf kijkt, heb er inderdaad niets mee.

Laatst zei je iets, dat ik jou beperk tot ' Dorje duizend woorden, het ego', en ik heb me afgevraagd hoe dat is, en eigenlijk niet alleen afgevraagd, het raakte mij, en ik dacht: Dorje heeft hierin gelijk.
Eerst even dwaars, en ervoer ik zoals dat vaak gebeurt, een alles of niets gevoel.
Ik zag hoe mijn hart sloot. Later liet ik het binnen.

Ik ga me nu niet beperken tot nooit meer mijn mening geven over wat je schrijft, maar ik denk eerst over na voor dat ik jou fel benader.
Als je alsnog daar moeite mee hebt, hoor ik het wel vanzelf.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
...hoe de schoorsteen nog beter rookt jan Advaita 3 15 June 2011 23:07


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.