Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 October 2021, 11:20   #141
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht

Dan ben je als 'zelf' deelachtig aan Brahman. In die zelf-verhouding kan namelijk geen "jij en ik" vastgesteld worden omdat het in zichzelf is.
Dit stukje is ook de reden dat de zelf-verhouding eindeloos gekopieerd kan worden: het bevat louter bewustzijn van zichzelf buiten al het veranderlijke.


En ik benadruk nogmaals dat dat het enige is wat waarlijk egoloos is.
Dat moet geweten worden. Waarheid individualiseert zich op die wijze in het niets-zijn. Eenvoudig omdat het ene 'niets' niet kan verschillen van het andere 'niets'. Er valt 'daar' niks te bepalen, ook geen locatie uiteraard.

Als persoon bevindt je wel op een locatie. Daarom is de wereld niet vermeend, de wereld is locatie. Zuiver spreken is op een forum van belang.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 11:43   #142
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wedden dat Laurens pure onversneden Boeddhistische hersenspoeling leest in jouw quote, Dorje..
Weddenschap verloren.
Wat was ook al weer de inzet, ik dacht een reis naar de Galapagoseilanden, was het niet?
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 11:48   #143
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je hebt een fantastische 'feeling' ontwikkeld van/voor wat zich geïdentificeerd laat 'zien of benadrukt, petje af, maar die verwondering heeft je ook tegengehouden Laurens. En dat 'gemis' begint jou steeds meer in te halen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ben daar zelf allesbehalve lyrisch over, het zien kost me daarbij ook geen enkele inspanning. Het begrijpen van je teksten daarentegen put me volledig uit. Ik zie verder, na enige introspectie, geen verwondering en geen tegenhouden. Ik zie niet eens een relatie met 'gemis' dat mij zou inhalen.

Het spijt me voor je inspanningen dat ik hier niets mee kan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Hier blijkt haarscherp dat afronden een illusie isö..

Net als de 'baasjes' van Facebook, Twitter en Instagram denken 'goed' bezig te zijn, is denken 'iets afgerond te hebben' slechts een illusie van egoö.
Ik zie, noch in de quote van Guido noch in de mijne iets dat gerelateerd zou kunnen zijn aan afronden, er dus overduidelijk niet in wat jij ziet.

Enlighten me please?

(het lijkt me daarmee wel duidelijk dat oneliners niet kunnen volstaan iets te verhelderen)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Geloven in 'afronden', is als 'ontkennen dat een rivier stroomt'öö
Waar kom je 'geloven' en 'afronden' hier tegen?

Heb je wellicht ergens in je vluchtige forumbezoeken het uitgebreidere commentaar niet gelezen wat er onder 'afronding' wordt verstaan? Zo niet wat denk je dan dat 'afronden' is?
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 12:10   #144
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Beweren dat Brahman de wereld is, is dus flauwekul. Dat kun je alleen beweren als je het verschil niet kent tussen Niet-zijn en zijn-in-de-tijd.
Dat Brahman de wereld is wordt in de veda's gezegd.

Citaat:
Daadwerkelijke zelfkennis is het kennen van verschil tussen die twee.
En ook het verschil weten tussen niet-twee en wel-twee.

De filosofie is hier ook populair om alles uit te sluiten en dan hou je 'vanzelf' Bewustzijn/Brahman over. (Dorje beweert eigenlijk hetzelfde als Laurens.)

Maar daar hebben de heren afgeronden toch buiten de waard gerekend. Alles verschijnt in bewustzijn is hier een vaak gebezigde opvatting. Dat is niet geheel correct. In wezen verschijnt het veranderlijke in de tijd.
Om precies te zijn houdt je Waarheid over, maar ik houd Waarheid wel eens synoniem voor Bewustzijn. Kennelijk moet ik nog werken aan een onderscheid daarin. Ik zie ze allebei te makkelijk voor hetzelfde namelijk onveranderlijk.

Aha hier wordt mij het aspect tijd duidelijk.

Citaat:
Als je al het veranderlijke uit sluit blijf je evengoed nog zijn-in-de-tijd.
De poort van Niet-zijn blijft gesloten.....
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 12:37   #145
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Zoals je schrijft is het een oordeel.
Een oordeel is een mentaal uitvindsel, net als de tijd.
De tijd op zich bestaat niet. Het is een concept, een beschrijving van de Werkelijkheid zoals die ervaren wordt.
Voor de opeenvolging van beelden om het als een bewegend geheel te kunnen zien te krijgen is de factor tijd anders wel nodig.

Citaat:
Als die ervaring voor Werkelijk gehouden wordt, wordt ook alles wat zich er in voordoet voor Werkelijk gehouden, dan wordt de wereld die verschijnt voor Werkelijk gehouden met alle gevolgen van dien...
Daar gaan we weer 'als die ervaring voor werkelijk wordt gehouden'.
Ja dat wordt die, wat moet je er anders mee? Wat zijn dan alle gevolgen van dien? Dat je honger krijgt en een brood bij de bakker gaat halen. Vreselijk moet dat voor je zijn.
Het volstaat dat de wereld vermeend is en we erin geloven.

Citaat:
Dan wordt niet gezien dat de wereld illusie is, maar ook niet dat de verschijning ervan Helderheid (Brahman) is. Dan blijf je geloven dat het concreet en Werkelijk is. En blijf je eeuwig tussen 'twee' vuren hangen.
De wereld is geen illusie, de wereld bestaat niet.
Iets waar je zonder gedegen zelfonderzoek geen zicht op krijgt.
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 12:42   #146
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Nee, dat kan niet. Tijd en Niet-tijd (feitelijk bewustzijn) blijven tegenover elkaar staan in negatie. Het blijft bewustzijn wat aan de ene kant de andere kant waarneemt: de tijd.
Is het door de opeenvolging niet zo dat het een 'idee' is van tijd?

Citaat:
De negatie (de natuurlijke scheiding tussen subject en object) kan alleen overgestoken in levens en stervenspijn. Gezien dat het hier allemaal oude mensen zijn, gaan alle users binnenkort die oversteek maken. Maar hen zal de brug ontbreken. (Indien zij niet reeds gestorven zijn)

Brahman zelf kent geen enkele verhouding met wat dan ook en is louter in een eeuwig durende zelf-verhouding. Dat is door mij gekend door het te zijn. Onderwijl moet ik toch weer een zelf zijn welke een verhouding heeft met de wereld welke zich in de tijd bevindt.

In mij zijn zelf-verhouding en wereldverhouding aanwezig.
Oké..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Waaruit ook volgt dat iemand die roept egoloos te zijn onwaarheid spreekt.
Je kunt in deze wereld niet egoloos zijn.
Dat is dan weer, jammerlijk, een verkeerde gevolgtrekking.
Maar ook al zou deze correct zijn dan nog zegt de nuancering dat er ego kan worden gezien. In de zelfreflectie kan dan ook een afwezigheid worden gevonden.
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 12:57   #147
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat is geen insteek voor zelfonderzoek. Ik zie op dit forum hoe het ego/persoon al jarenlang schrijft egoloos te zijn. Ja, dat kun je als een slimme streek omschrijven, maar dat helpt natuurlijk niet verder.

Het desbetreffende ego is niet vatbaar voor argumenten, ook niet voor argumenten hoe het anders kan. Het desbetreffende ego wil zelfs anderen helpen. Dat kan alleen maar van de wal in de sloot zijn.
Bassie praat je hier over jezelf?
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 12:57   #148
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat is geen insteek voor zelfonderzoek. Ik zie op dit forum hoe het ego/persoon al jarenlang schrijft egoloos te zijn. Ja, dat kun je als een slimme streek omschrijven, maar dat helpt natuurlijk niet verder. Het desbetreffende ego is niet vatbaar voor argumenten, ook niet voor argumenten hoe het anders kan. Het desbetreffende ego wil zelfs anderen helpen. Dat kan alleen maar van de wal in de sloot zijn.
Dat 'slimme streek' kan alleen maar ego ingegeven zijn. Voor zulke accenten daar kun je oog voor krijgen. Daarmee is niet gezegd dat het nalaat aan je te trekken, daar moet meer voor gebeuren. Maar gewoon voor de leek, niet bewust van het hebben van een ego is te wijzen op ego om in te zien wat voor een streken het uithaalt. Wat ik bijvoorbeeld bij je zie is dat je geen doortrapt ego hebt maar wel een oneerlijk ego. Wat je er mee doet moet je dan weer zelf weten.
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 12:57   #149
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Bassie praat je hier over jezelf?
Nee.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 13:14   #150
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zelfonderzoek kan op vele wijzen geschieden. Ik vind louter het veranderlijke elimineren een beetje kinderachtig, vooral als daar aan vast gehouden wordt.
Interessant is de vraag is waar hou jij aan vast?

Citaat:
Wat Sam doet (het innerlijke schouwen) gaat al een stukje verder. Dan hoef je het ego helemaal niet meer mee te nemen, want daar 'schouw' je dan naar. Dan kan de onderzoeker zelf ervaren dat bewustzijn vrij is van oordeel en vrij is van reflectie.
Ben benieuwd of jij jezelf ziet zoals bv het vrij zijn van oordeel en vrij zijn van reflectie?

Citaat:
Volgt men echter de Laurens-doctrine dan verklaart men zichzelf egoloos en valt er dus ook niks meer te 'schouwen'. De tweedeling tussen subject en object moet innerlijk worden 'gezien'. Gewoon in de tijd/wereld levende uiteraard.
Is dit niet een doctrine van hoe jij het ziet?

Citaat:
Iemand die ego ontkent zet zichzelf klem.
Zeker, kan zelfs een levenlang duren zonder bewust te zijn hoe dat kan, wat desastreus kan zijn.

Citaat:
Wat jij een tijdje terug schreef (het terugnemen van het zelf, ik weet niet meer precies hoe je dat omschreef) dat herken ik dan weer wel als deugdelijk onderzoek. Je kunt immers alleen zelf/ego terug nemen als je erkent dat het er is.
Tja...

Citaat:
Veel later kun je vast stellen dat er geen afronding is en ook niet kan zijn.
Het 'tot zichzelf verhoudende' in Brahman (waarlijk zijn) is waarlijk zelfloos.
Maar op het moment dat je dat vaststelt ben je ontologisch gezien niet meer in de tijd, anders kun je namelijk het bewust-onveranderlijke niet vast stellen.

Dan ben je als 'zelf' deelachtig aan Brahman. In die zelf-verhouding kan namelijk geen "jij en ik" vastgesteld worden omdat het in zichzelf is. Dan is de kwestie 'egoloos' afgedaan. Maar er is nooit een 'ik' die die kwestie af doet, dus ook geen afronding.

Want in 'de wereld' ga je weer een verhouding aan met de wereld en daarmee de tijd en ben je 'zelf' zoals iedereen 'zelf' opvat.
Ook hier weer..tja....
Anna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Top 100 questions and answers Rob Advaita 11 9 June 2013 09:58
TOP forum Danique Forum; regels, vragen, idee 5 19 November 2011 19:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.