Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 April 2021, 18:19   #141
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je schreef dat 'om tot enkelvoudig bewustzijn te kunnen komen het willen moet worden opgegeven'. Maar willen is gewoon een eigenschap van een body-mind, oftewel een mens / persoon. Als er geen willen meer is dan is het leven er waarschijnlijk uit.
Met ander woorden, willen is geen probleem, het hoeft niet weg, het zit niks in de weg en al zeker niet het enkelvoudig bewustzijn. Willen is geen eigenschap van enkelvoudig bewustzijn, zoals je ook (terecht) aangeeft.
Typisch de Hollandsche Advaita mentaliteit aan het woord, met beide voeten in de vette modder van twee walletjes eten. Het is polderen wat je doet.

Jij identificeert je met de body-mind, met het willen, oftewel de egowerking.

Maar er valt in werkelijkheid niets te willen als de wil van het ego is weggevallen en daarvoor in de plaats de wil van het leven het kompas wordt.

Dat kan er aan de buitenkant uitzien als werking van ego maar is in werkelijkheid het leven wat zich door het verschijnsel manifesteert.

Ik adviseer je een extra rondje zelfonderzoek te doen, want wat jij hier presenteert is kleuterklasniveau verlichting.
__________________
Peer is offline  
Oud 20 April 2021, 18:26   #142
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb nog iets meer informatie nodig om het met je eens te kunnen zijn dat we van mening verschillen ...

Je zegt dat willen zich in de geest bevindt en dat het de basis van 'zelf' is. Is dat iets anders dan wanneer ik zeg dat het een onderdeel van de body-mind is?

Wat bedoel je dan wel met willen, als het niet om zoiets als 'willen eten' gaat? Over willen is m.i. veel misverstand. Kijk maar naar discussie die over het al dan niet hebben van een 'vrije wil' gaan. Er is gewoon 'willen' is mijn stelling. Dan weer gaat het over eten, dan weer over allerlei ander zaken die 'gewild' kunnen worden. Allemaal geen enkel probleem, mits de identificatie met dat wat we niet in essentie zijn is opgelost.

Wat bedoel je met ' als er geen willen meer is'? Volgens mij is de persoon dan overleden. En dat kan vastgesteld worden, zeker ...
Vraag het niet aan Bassie, vraag het niet aan anderen. Keer in jezelf net zolang tot je willen ontdekt als egowerking. Jij probeert het rationeel rond te krijgen als een kloppend verhaal maar je moet weten dat je kloppende verhaal van geen enkel belang is als je het niet eerst in jezelf ontdekt.
__________________
Peer is offline  
Oud 20 April 2021, 18:39   #143
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik heb het over benoemen van advaita tot 'wat is'. Acceptatie heeft niks van doen met niet-twee. In acceptatie vind er namelijk geen onderzoek plaats. zie mijn opmerkingen naar Rob over 'willen'.

In acceptatie gebeurd er niks met dat 'willen'. Dan komt de desbetreffende mens niks te weten over 'willen' omdat hij alles accepteert 'wat is'. Dat is als een nieuwe auto kopen, er een jaar niet mee rijden en dan zeggen dat hij nog zo goed als nieuw is.

Acceptatie van 'wat is' levert geen zelfkennis op.
Ik denk dat met acceptatie niet de acceptatie van de doener wordt bedoeld maar dat er mee wordt bedoeld dat als de wil van het ego niet meer wordt gevolgd maar Gods wil wordt uitgevoerd dat dan alles wat zich manifesteert dan het Goede is.

Acceptatie is een lastig begrip dat een persoonlijke wil suggereert. Maar dat is juist niet het geval.
__________________
Peer is offline  
Oud 21 April 2021, 09:19   #144
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Zoals ik al schreef vroeg ik aan François, voor ik wat over Ramesh vertelde, wat hij zag over het muurtje en hij zei: 'Ramesh is een ware wijze'.
Hij heeft een weg gevonden om bekend te worden en in aanzien te komen in de spirituele wereld na verlies van zijn verheven status als bankdirecteur. Op de oude dag met alle egards nog uitgenodigd worden overal in de wereld om kond te doen van zijn ervaringen met Nisargadatta dan heeft hij het helemaal gemaakt. Wat betreft Francois, wanneer je voor het eerst door de mond van iemand over advaita hoort spreken zullen zulke inzichten ongetwijfeld als wijs herkent worden. De fout die dan makkelijk gemaakt wordt is om dan de vertolker als wijs te verklaren.

Sorry ik ben geen dweper, ik ben uiterst kritisch.
 
Oud 21 April 2021, 09:35   #145
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
De enige kwaliteit is de waarneming, waarmee het Zelf zichzelf in alles herkent. Er is alleen maar compassie. Mededogen van het Zelf met al het gemanifesteerde.
Prima eerste zin maar ik zie niet waarom als gevolg daarvan mededogen voor het voetlicht wordt gesleept. Verder heeft al dat gefilosofeer eigenlijk helemaal geen zin.
 
Oud 21 April 2021, 10:24   #146
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Sorry ik ben geen dweper, ik ben uiterst kritisch.
Geen sorry nodig want dit is wat jij bent...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
... de commentaar van Renoir is die van een driedubbel overgehaalde ezel.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 21 April 2021, 10:45   #147
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
... de commentaar van Renoir is die van een driedubbel overgehaalde ezel.
Ja dat is wel lachen natuurlijk.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.