Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 June 2015, 17:00   #141
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Huisdieren, zoals het woord al zegt, zijn gedomesticeerde dieren. Aangepast gedrag door mensen aangeleerd.
Door fokken en (genetische) manipulatie hebben/zijn de dieren aangepast aan onze behoeften. Haal een wolf in je huis en kijk welke waarheid deze jou kan leren.

Dat het dieren zijn die met mensen kunnen leven heeft hun natuurlijke en instinctieve gedrag niet uitgewist. Je kunt daar gebruik van maken, zelf weer leren om je natuurlijker te gedragen en zo een echte directe wisselwerking te krijgen met je hond. En andere huisdieren gedragen zich niet veel anders in huiselijke kring. Zeker als je ze de ruimte geeft en ze niet in een klein hokje stopt. Je ziet bij honden ook meteen het verschil tussen baasjes en honden, die een natuurlijke leiding/verstandhouding hebben en die zich moeten focussen op hun regeltjes en trucjes.

Een wolf zal een gewone mens niet zomaar begrijpen...omdat wij de taal niet goed genoeg kennen en eerder bang zullen zijn. Als je al je huishond niet zonder trucjes kunnen laten volgen...(terwijl die dat al uit zichzelf doet als het goed zit). Elk dier voelt je energie.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 18:56   #142
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Elk dier voelt je energie.

Sommige mensen ook.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 19:59   #143
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Sommige mensen ook.
Denk meer dan sommige, alleen niet iedereen bewust.En mensen zijn gedeeltelijk ook ver af van het natuurlijke maar geef je het een kans is het er gewoon nog.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 21:55   #144
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik begrijp het volkomen dat je zo reageert, in egomodus kun je niet anders.



Daar gaat ie weer. Dat je het zo ziet kan niet anders, ego ziet nou eenmaal alleen maar ego. Dus jij kunt dat niet omdat ego ego ziet en je waarheid niet kunt herkennen. Het is daarbij niet een kunstje dat je kunt leren je moet aan waarheidvinding doen. Ook jij kunt aan waarheidvinding doen en Waarheid herkennen.



Je ziet je krijgt op al je bemerkingen gewoon weer hetzelfde antwoord. Waarheidvinding is waardevast.
Dat vind ik nou zo'n slap excuus. " Ik begrijp het volkomen. In de egomodus kun je niet anders". Er valt niks te begrijpen. Dat wat wil begrijpen is ego.

Daar gaat ie weer. Wat je zegt. Ego is herhaling. Waarheid is ieder moment nieuw. Zo lang er nog sprake is van een jij die aan waarheidvinding doet, is Waarheid ver weg.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 21:56   #145
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

Een wolf zal een gewone mens niet zomaar begrijpen...omdat wij de taal niet goed genoeg kennen en eerder bang zullen zijn. Als je al je huishond niet zonder trucjes kunnen laten volgen...(terwijl die dat al uit zichzelf doet als het goed zit). Elk dier voelt je energie.
Het ging erom dat de hond via domesticatie ver af is komen te staan van zijn oorspronkelijke natuur (de wolf).

Mij lijkt het een misvatting om er van uit te gaan dat honden van nature volgzaam zouden zijn, zoals je stelt.
Eerder lijkt het andersom, door fokprogramma's probeert men dominantie te beperken, dus volgzame dieren 'kweken', want een hond met teveel wolfeigenschappen maakt ons bang.
Daar kunnen we maar heel moeilijk de baas over spelen, dus voor ons genoegen/ behoeften wordt dominantie niet als gewenst hondengedrag gezien.
En selectief fokken geeft volgzame exemplaren, waar dan van gezegd wordt dat dit (het volgen) zo hoort.
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 22:04   #146
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

prima dat geneuzel over dieren voor wie dat boeiend vindt. Hier graag over Hans Laurentius, als ik u niet ontrief. En als ik u wel ontrief, dan hebt u nog wat onderzoek te doen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 22:13   #147
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Fantakololosachtigprachtigsuper idee!
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 23:36   #148
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Het ging erom dat de hond via domesticatie ver af is komen te staan van zijn oorspronkelijke natuur (de wolf).

Mij lijkt het een misvatting om er van uit te gaan dat honden van nature volgzaam zouden zijn, zoals je stelt.
Dat stel ik ook niet en je begrijpt blijkbaar ook niet waar ik het over heb. Maar het is idd offtopic, althans zo lijkt het als je na de titel kijkt...dus verder met het oorspronkelijke onderwerp.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 June 2015, 23:56   #149
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Ik begrijp heel goed waar je het over hebt Ulla.
Dit lees ik in onderstaande quote:
Als het goed zit dan volgt een hond uit zichzelf.
Er zijn geen trucjes nodig om te laten volgen, als een hond uit zichzelf volgzaam is.
Als je het anders bedoelt, dan is het handiger als je schrijft wat je bedoelt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als je al je huishond niet zonder trucjes kunnen laten volgen...(terwijl die dat al uit zichzelf doet als het goed zit).
On topic:
Over Hans heb ik niets te neuzelen.
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 07:36   #150
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wij bedoelen hetzelfde, namelijk het 'zijn'. Alleen noem jij het Zijn en meent abuisievelijk dat alles er in verblijft. Maar in de ego-staat is dat niet zo.
Ego kan dat niet zien. Maar naarmate ego oplost wordt de onhoorbare stem in de Stilte hoorbaar. De stem die oproept tot zelfovergave.

Is er aanvankelijk nog een lagere brein-frequentie nodig om in het 'zijn' te 'komen'. (je bent er altijd al, maar dat terzijde) Na de zelfovergave kan je er direct bij in je normale brein-frequentie.

Als jij zegt dat het er altijd is, dan klopt dat. Hoe kan iemand nou niet 'zijn'?
Maar dat wat we Stilte noemen is bij de egomens niet hoorbaar omdat het ego-gebabbel het overstemt.
Als Het er altijd is, dan kan het nooit niet-zijn.

Dat ego dat niet kan zien zegt niets; ego ziet vooral dat wat er niet is en niet wat er is.

Verder heb ik niets met de mystieke benadering van onhoorbare stemmen en ongeziene werelden. Het trekt eerder een mist op (of houdt die in stand - verwant aan wat ego doet) en voegt niets toe aan Dat wat onmiddellijk Is.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.