Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 February 2020, 18:16   #141
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Honderden jaren leven is Utopia in jouw geval.
Als je sterft blijft er niets van je opgeklopte ego over.
Dank je Mihaela voor het reageren... en zoals altijd kan je je wrok niet verbergen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2020, 18:49   #142
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dank je Mihaela voor het reageren... en zoals altijd kan je je wrok niet verbergen...
Nee hoor Marie, het is geen wrok. Ik regeer gewoon op je woorden, niet op jou.

Ik vroeg me een paar weken terug af waar je was, en of je er nog was.
Je schrijft, dus je leeft. Blij om dat te zien. Oprecht!
Daarnaast, je ego is nog steeds met utopische kreten bezig, dus reageer ik daarop.
Wij zijn mogelijk hele verschillende type mensen, in ons leven buiten het geschreven woord op het forum, dus in real zouden wij blijkbaar elkaar uit de weg gaan.
Ik kan niet zo goed mee overweg met hooghartige mensen, die zichzelf steeds ophemelen, en dat ook op een opgeklopte manier doen.
Jij komt mij zo over via je letters.
Buiten dat, wij schrijven hier zo lang, dat wij inmiddels virtuele kennissen zijn.
Het gaat je goed!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2020, 20:20   #143
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dank je om te reageren...
Ik zal nu antwoorden...
De rede is misschien egoïsme, zelfverheerlijking alhoewel ik er niet zeker van ben... Ik voel mij goed, heel goed en ben daar blij om... Ik denk inderdaad dat ik een mooi eindpunt bereikt heb en ik ben daar fier op...
Fier, maar vooral gelukkig, dat ik ondanks de tegenwerking, ook hier, heb vastgehouden aan mijn weg; niets aannemen, niets geloven, niets verzinnen maar blijven zoeken naar het waarom van mijn eigen handelen, mijn eigen gedachten, mijn eigen overtuigingen, mijn eigen dromen, mijn eigen zekerheden... en ze pas dan afschrijven als ze voorbijgestreefd waren... En dat deden ze inderdaad steeds, meer en meer en dan vielen ze ook van zelf van mij af...
Het voornaamste dat telde was dat het inzicht gekomen was...

Ik ben nog altijd fier dat ik op het idee van het instinct als instrument gekomen ben en het zelfs boven het verstand verheven heb, zeggende dat wij ons verstand verkeerd gebruikten... en het instinct opende een hele nieuwe wereld van mogelijkheden... maar zijn voornaamste eigenschap was wel dat het instinct de gezochte waarheid eindelijk buiten onze eigen menselijke bekrompen zijnswereld legden... Het instinct was er bij de schepping van in den beginne bij... Het instinct komt zo wat overeen met het DNA van het zijn... En alle zijn weet, weet instinctief en dat weten is leven...

Ik ben nu, opnieuw, na het jarenlang vergeten te hebben, het boek "la prophétie du cinquième règne" ("the fift kingdom prophecy" in het Engels), aan het lezen en ik erken, hoe ik mij voel, hoe ik leef er volkomen in... ik erken mijn waarheid, welke de waarheid van alle zijn is, erin...
Wij mensen zijn enkel doorgeef luiken van hoger naar lager; niet mijn wil maar uw wil geschiedde; en wij mensen, en ten andere alle leven, zijn zo op weg van lager naar hoger...
Maar dat doorgeef luik, dat we zijn, maakt dat we ons verdomme heel goed voelen en een voorgevoelen hebben van wat verder kan en zal komen...
De marge waarop ik nog reageer is klein. Ik heb het ook niet zozeer tegen iemand in het bijzonder maar probeer de lijn die aan dit forum ten grondslag ligt recht te doen. Andere wegen dan het doen van gedegen zelfonderzoek zijn in mijn optiek niet verregaand en ingrijpend genoeg en laten dus veel buiten dat onderzoek dat ik toch echt als noodzakelijk beschouw. Wanneer het ego er buiten blijft manifesteert zich dat vandaar de belangstellende vraag waarom je de behoefte gevoelt je ervaringen te delen, die eigenlijk een retorische is.

Ik deel je vreugde over het herwonnen inzicht en wil daar zeker niks aan afdoen.
  Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 09:34   #144
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vanuit mijn 'point of view' is dat niet iets om blij mee te zijn.
Vanuit mijn 'point of view' kan ik niets in brengen tegen jouw reageren hier en vooral niet tegen de manier waarop, dus ik trek mijn woorden weer terug.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 10:32   #145
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Vanuit mijn 'point of view' kan ik niets in brengen tegen jouw reageren hier
Kleine correctie: er zijn vele wegen naar hetzelfde. Alleen laten andere wegen schijnbaar meer speling opdat het ego aanvankelijk uit het onderzoek kan blijven. Daar blijven de meesten dan inderdaad steken, maar dat hoeft niet en is ook niet de bedoeling van die wegen. Het is niet omdat die wegen aanvankelijk deels een beetje tegemoet komen aan het ego en zijn behoeften, zoals jij hier naar Marie toe, dat de weg zelf eigenlijk niet verder leidt dan dit.

Elke weg heeft zo zijn fasen waarin iemand kan blijven steken. Gedegen zelfonderzoek is hier geen uitzondering op.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 12:56   #146
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nee hoor Marie, het is geen wrok. Ik regeer gewoon op je woorden, niet op jou.

Ik vroeg me een paar weken terug af waar je was, en of je er nog was.
Je schrijft, dus je leeft. Blij om dat te zien. Oprecht!
Daarnaast, je ego is nog steeds met utopische kreten bezig, dus reageer ik daarop.
Wij zijn mogelijk hele verschillende type mensen, in ons leven buiten het geschreven woord op het forum, dus in real zouden wij blijkbaar elkaar uit de weg gaan.
Ik kan niet zo goed mee overweg met hooghartige mensen, die zichzelf steeds ophemelen, en dat ook op een opgeklopte manier doen.
Jij komt mij zo over via je letters.
Buiten dat, wij schrijven hier zo lang, dat wij inmiddels virtuele kennissen zijn.
Het gaat je goed!
Dank je voor de spiegel die je mij denkt voor te houden en het is aan mij om te denken, te weten of hij klopt of niet...
Dat wat de vorm betreft... Heb je ook iets te zeggen over de inhoud, of zie je die niet zitten of gaat hij totaal aan je interessewereld voorbij???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 13:01   #147
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

#145 @"Elke weg.."

Dit roept bij mij de vraag op" : is er een weg?
Of zit die weg tussen oren?
Het antwoord dat bij deze vraag bij me opkomt is: er is alleen het nu.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 13:03   #148
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De marge waarop ik nog reageer is klein. Ik heb het ook niet zozeer tegen iemand in het bijzonder maar probeer de lijn die aan dit forum ten grondslag ligt recht te doen. Andere wegen dan het doen van gedegen zelfonderzoek zijn in mijn optiek niet verregaand en ingrijpend genoeg en laten dus veel buiten dat onderzoek dat ik toch echt als noodzakelijk beschouw. Wanneer het ego er buiten blijft manifesteert zich dat vandaar de belangstellende vraag waarom je de behoefte gevoelt je ervaringen te delen, die eigenlijk een retorische is.

Ik deel je vreugde over het herwonnen inzicht en wil daar zeker niks aan afdoen.
Dank je Laurens... Het zal inderdaad het ego zijn dat wil blijven delen; maar ergens zie ik dat nog als een heel positieve bijdrage aan de tijd dat ik hier op aarde verdoe... Ik doe practisch alleen nog wat ik graag doe en schrijven en discuteren op een forum vind ik een amusant tijdsgebruik...
Ik oordeel, noch veroordeel jou, ik vond het alleen fijn om wat samen gedachten uit te wisselen...
Het ga je goed...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 13:06   #149
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
#145 @"Elke weg.."

Dit roept bij mij de vraag op" : is er een weg?
Of zit die weg tussen oren?
Het antwoord dat bij deze vraag bij me opkomt is: er is alleen het nu.
Het is maar wat je verstaat onder het woord weg... maar ik zie het eerder als de weg die iedereen, willens nillens aflegt tussen zijn vele levens, al of niet hier op aarde...
Ik zie het dus niet als een voorgeschreven weg, maar ieder zijn weg...

En op het ogenblik dat we erin slagen meer en meer in het nu te leven; op dat ogenblik zou die weg wel eens duidelijker voor onszelf kunnen zijn...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 February 2020, 13:09   #150
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Kleine correctie: er zijn vele wegen naar hetzelfde. Alleen laten andere wegen schijnbaar meer speling opdat het ego aanvankelijk uit het onderzoek kan blijven. Daar blijven de meesten dan inderdaad steken, maar dat hoeft niet en is ook niet de bedoeling van die wegen. Het is niet omdat die wegen aanvankelijk deels een beetje tegemoet komen aan het ego en zijn behoeften, zoals jij hier naar Marie toe, dat de weg zelf eigenlijk niet verder leidt dan dit.

Elke weg heeft zo zijn fasen waarin iemand kan blijven steken. Gedegen zelfonderzoek is hier geen uitzondering op.
ok
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.