Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 August 2011, 13:16   #151
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Waarom iemand buiten naar die speld laten zoeken?
Tja waarom Nathan? Waarom zijn de bananen krom?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 14:27   #152
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Tja waarom Nathan? Waarom zijn de bananen krom?
Je stuurt iemand met een gebroken been ook niet naar de tandarts, daarom.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 14:35   #153
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Alle wegen leiden niet naar Rome.
Als jouw weg een geheel andere kant opwijst, bijvoorbeeld naar Amsterdam.
Werken aan jezelf, geeft niet vanzelfsprekend resultaat.
Zo is ook niet iedere leermeester een oprechte en een goede.
Innerlijke transformatie geeft direct kleur aan ons gehele leven, al is het maar eerst subtiel.
De mens is in werkelijkheid zonder ego, en al die praatjes erover, dat je je ego moet overwinnen, is zoiets als dweilen met de kraan open.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 15:01   #154
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Nathan....

Citaat:
De mens is in werkelijkheid zonder ego, en al die praatjes erover, dat je je ego moet overwinnen, is zoiets als dweilen met de kraan open.

Misschien zijn alle praatjes over het eventuele niet bestaan van het ego hetzelfde als dweilen terwijl de kraan hartstikke dicht is...


Je kunt bij beide een bepaalde kant op...als je het ego overal de schuld van geeft kun je een excuus hebben voor de dingen die eventueel gebeuren...


Bij het ontkennen van het ego kun je ook heerlijk je gang gaan..want het is bewustzijn die de boel aan de gang houdt.....geef je die de schuld.


En in beide gevallen is het heel veel praten over iets wat dan ook eigenlijk weer niet de essentie raakt....want in feite weet niemand waarom we nu eigenlijk aan het dweilen zijn...en waarom...dus of die kraan nu open of dicht is....het blijkt allemaal een illusie te zijn.


(neem dit maar niet serieus...)
Agnes is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 15:14   #155
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Het gezicht van transformatie is verandering.
Want heel veel mensen zeggen gerealiseerd te zijn.
Zoals ook heel veel mensen weten dat roken ongezond is (staat nota bene op de verpakking) maar deze kennis heeft hen niet veranderd, ze roken nog steeds. Dit is een voorbeeld.
Zo heb je heel veel papegaaien (dragers van tweedehands zelfkennis), die jou en mij haarfijn kunnen uitleggen wat verlichting is, wat heeft hun zogenaamde zelfkennis werkelijk veranderd? Papieren tijgers zijn het niets meer.
Je, zou nu kunnen denken bij jezelf, wie schrijft daar dan?
Goed, ik ben die ik ben. Je begrijpt me hier of niet. Je doet moeite om de hele kwestie van het ego werkelijk te onderzoeken of niet. Ik vraag je hier niet om me te geloven.
Want hoelang wordt er niet door zogenaamde leraren, meesters, guru's,... gewezen op het ego en wat heeft dat de wereld tot op heden opgeleverd? Is jouw leven er werkelijk door veranderd? Wees eens nuchter en reeel tegenover jezelf.
Zolang als we het zogenaamde ego dat zogenaamd aanwezig is in onszelf de schuld van alles blijven geven, zijn we niet gevoelig voor wat is. Wat is vraagt ruimte en geen hokje (dat we 'ego' noemen).
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 15:24   #156
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Want heel veel mensen zeggen gerealiseerd te zijn.
Zoals ook heel veel mensen weten dat roken ongezond is (staat nota bene op de verpakking)

Yep..je hebt gelijk..roken is net zo ongezond als gerealiseerd zijn..alleen staat het bij roken op de verpakking..bij realisatie niet..


(nu ben ik echt weg....)
Agnes is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 15:28   #157
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
Yep..je hebt gelijk..roken is net zo ongezond als gerealiseerd zijn..alleen staat het bij roken op de verpakking..bij realisatie niet..

Ha, ha......
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 17:27   #158
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
Misschien
Wat heb je daar nu aan.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 17:54   #159
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Een leraar die het geweldig doet maar volgens zijn of haar volgelingen opeens anders handelt dan verwacht, ligt er meteen uit, vanwege die onzin over het ego: Als hij/zij geen ego had, dan had hij/zij dat nooit gedaan.
Op die manier castreren diverse lui geweldige leraren en worden hun aanhang opeens mogelijk hun grootste vijand, tegenwerkende kracht.

Gedrag moet je niet koppelen aan een zogenaamd ego maar gewoon onderzoeken op waarheid. Misschien valt het gedrag dan wel mee of kan de leraar gewoon eens stil staan bij zichzelf daarover.
Koppel je gedrag aan een ego dan is het spel (leela) meteen over. En de volgeling gaat weer opnieuw op zoek naar zijn perfecte meester.

Er zijn diverse leraren op die manier onthoofd door hun eigen aanhang, zoals vorige eeuw Jiddu Krishnamurti. David Bohm, een groot wetenschapper die zelfs nog met Einstein heeft samengewerkt, kon het niet aan dat zijn leraar ook seks bleek te hebben! Ze hadden jaren lang met elkaar diepe en zinvolle gesprekken gevoerd...

Op het andere 'roddelforum' is Anja actief en ik vind het prachtig dat iemand moeite doet om zijn eigen inzicht te verwoorden en te verdedigen/uit te leggen. Sommige mensen hebben alleen maar kritiek op haar. Mogelijk heeft ze een zinvolle boodschap (alleen moet ik dat boek nog lezen, dus dit is geen waardeoordeel over haar werk).

Osho, is tijdens zijn leven ook vaak met de grond gelijk gemaakt, door al 'zijn' Roll Royces. 'Iemand die geen ego heeft doet zo iets niet.' Achter dit wagenpark zat een heel verhaal, doet er nu niet aan toe maar wat willen mensen nu werkelijk, leren, tot inzicht komen, of gewoon een figuur die ze kunnen aanbidden?

Volgelingen en toeschouwers houden op die manier niet alleen geweldige leraren klein maar ook zichzelf, want zeggen ze: 'Ik ben er nog lang niet, ik heb nog zoveel ego.'
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 13 August 2011, 18:39   #160
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Wat heb je daar nu aan.

Weet ik niet.....


Er zijn al zoveel mensen die alles zo zeker weten..en dat in een bestaan wat bestaat uit onzekerheden..alleen maar onzekerheden...dan kan het soms verfrissend zijn om er even een "misschien" bij te pakken.

Je hebt er niets aan...maar dat heb je ook niet aan dat"zeker weten"
Agnes is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.