Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 June 2022, 09:39   #151
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En daar op aansluitend ben je ook het veranderlijke.
Dit geeft aan dat je van de materie geen kaas hebt gegeten, maar je beperkt tot gefilosofeer.
Het veranderlijke -de persoon- is dat wat verschijnt.
Dat ben je niet.

Ach, een steen in de vijver is nooit weg. Dat geeft weer reuring binnen de verschijningen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 June 2022, 09:43   #152
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Er staat toch overduidelijk "in je eigen sterfdatum"? Als je echt, maar dan ook echt, ten diepste weet wat je bent, Rob, niet als het maar een filosofietje is in je hoofd, dan maakt zelfs de beestachtigheid waarmee je om het leven zou gebracht worden niet meer uit. Echt niet hoor.

Gezien 99,999% van de mensen niet weten wat ze zijn of dit enkel een filosofietje is in hun hoofd, maakt het dus voor hen wel uit en mag je je er gerust druk om maken.
Het 'zijn' kan niet dood. Maar dat mag je alleen schrijven als dat een innerlijke vaststelling is. Kennelijk is het bij Rob allemaal een aanname dat hij zich er zo druk over maakt. Zo zie je maar dat iedereen gelijk heeft. In onwetendheid mag je je er druk over maken.

Voor mij maakt het niet uit of het bij Rob, Laurens (en vul maar in) een filosofietje is. Aan gelovigen geen gebrek in deze wereld.......
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 June 2022, 09:45   #153
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dit geeft aan dat je van de materie geen kaas hebt gegeten, maar je beperkt tot gefilosofeer.
Het veranderlijke -de persoon- is dat wat verschijnt.
Dat ben je niet.

Ach, een steen in de vijver is nooit weg. Dat geeft weer reuring binnen de verschijningen.
Wat je vertelt is stap 1 in het realisatie proces.

Ik nodig je uit hartelijk om de volgende stap te zetten.

Maar je mag ook blijven zitten waar je zit ....
Rob is offline  
Oud 6 June 2022, 09:47   #154
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Oftewel: ik leg andermans teksten bewust anders uit dan bedoeld.
Wat de vraag opwerpt waarom jij dat doe?
Om de beperktheid (en daarmee de onjuistheid) van Bassiemans teksten te laten zien ...
Rob is offline  
Oud 6 June 2022, 09:53   #155
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat je vertelt is stap 1 in het realisatie proces.

Ik nodig je uit hartelijk om de volgende stap te zetten.

Maar je mag ook blijven zitten waar je zit ....
Ik heb de gaten in je kennis al gezien , Rob.
Er is weer eens een overdaad aan leraren op dit forum.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 June 2022, 09:54   #156
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Om de beperktheid (en daarmee de onjuistheid) van Bassiemans teksten te laten zien ...
Dan moet je het subtieler aan pakken, in het verleden was je daar goed in.
Bewust teksten verdraaien is nu juist een kenmerk van onwetenden.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 June 2022, 10:01   #157
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Onzin Dorje. Dit is dus de misbruik die van spiritualiteit wordt gemaakt door mensen die op zoek zijn naar een manier om zich goed, comfortabel te voelen. Dan heb je zo een filosofie gevonden waarin je er van overtuigd kunt raken dat het niet meer uitmaakt hoe je zelf (en anderen, wat is het verschil?) om het leven komen.

Dit is dus de reden waarom ik er (soms) de nadruk op leg dat het in de kern om gaat om te ontdekken wat je in essentie bent, namelijk Dat wat Onveranderlijk is (kort samengevat). En daar op aansluitend ben je ook het veranderlijke. Er is namelijk niets wat je niet bent! Dat verandert pas echt de blik en voorkomt dat er een soort nihilistische levensvisie te voorschijn komt als gevolg van het onderzoek.
Ik weet het Rob, jij ziet gemakkelijk onzin en nihilisme in wat ik schrijf.

Mensen die op zoek zijn naar een manier om zich goed, comfortabel te voelen weten in het geheel niet wat ze zijn, want dat wat zich goed en comfortabel wil voelen is in het onderzoek niet werkelijk te vinden. Het is een gedachte, een geloof, een illusie, een filosofietje.

Als die gedachte, dat geloof, die illusie, dat filosofietje Werkelijk is ontkracht (niet door een ander filosofietje in de plaats te zetten, de filosofie van te weten wat je bent), dan maakt het echt niet uit hoe dat veranderlijk verschijnsel dat blijft verschijnen om het leven komt of het tijdstip ervan. Het kan maar uitmaken als het voor waar is geloofd. Maakt het wel uit, dan is nog niet geweten wat men is.

Dat geeft geen comfortabel en goed gevoel, het ontkracht de werkelijkheid van een drager van zo'n gevoel. En nogmaals het ontkent het zich voordoen van die drager, zolang de voorraad strekt, niet. Het heeft dus niets met nihilisme vandoen.

Ik kan je volgen dat er zijn die tot zulk een nihilsme komen, maar dat is dus door niet tot echt, werkelijk te weten wat te zijn te komen, maar door, zoals je zegt, een filosofietje hierover aan te nemen dat dit ik een onverschillig, en dus comfortabel, ongenaakbaar gevoel gaat geven. Je bezorgdheid is dus wel terecht, alleen hier niet van toepassing.

Het Werkelijk weten wat je bent kan echt niet meer samengaan met een bekommernis van hoe en wanneer dat wat je voordien hield voor jezelf weer verdwijnt. Maar ook niet met een verwaarlozing ervan. Je blijft het voertuig onderhouden ook al weet je eindelijk dat je het voertuig niet bent. Maar als het dan koelbloedig overhoop geschoten wordt door een Russische (of Oekraïense) tank is niet de bekommernis.

Wat de bekommernis wel is, is voor al die wat nog niet weten wat ze zijn. Als hier een onverschilligheid voor is ontstaan, dan is er iets misgelopen onderweg. Maar anders dan waar jij lijkt op aan te sturen gaat die bekommernis dan niet zozeer over het koelbloedig overhoop geschoten worden op zich, maar over het niet weten wat ze zijn. Omdat dit laatste de enige echte uitweg is uit het menselijk lijden. Niet een brandje blussen in Oekraïne om weer een andere brand elders te laten woeden.

Maar om je tegemoet te komen hoort een bekommernis over het verloop van de betrekkelijke zaken er toch ook wel bij. Als je dat ergens kwijt geraakt, ben je de menselijkheid kwijt geraakt in wat nog verschijnen blijft en is er ook iets misgelopen.
Het is namelijk direct evident dat weten wat je bent niet zomaar in de schoot geworpen kan worden, brandjes blussen om erger leed te voorkomen is dan zeker iets waar je bekommernis naar uit kan blijven gaan, echter niet als de ultieme oplossing. Zolang er mensen zijn die niet weten wat ze zijn zullen er koelbloedig overhoop geschoten worden.

En nu zou ik je willen vragen even rustig adem te halen en even te pauzeren alvorens je vanuit wat je denkt en vreest te lezen in wat ik schrijf van wal gaat. Als het even kan.



.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 6 June 2022, 10:08   #158
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Fijn, eindelijk hebben we een filosofie gevonden waarbij we ons niet druk hoeven te maken over het feit dat mensen massaal en op beestachtige wijze van het leven beroofd worden.

"Oogjes dicht en snaveltjes toe ... slaap lekker!"
De 'waan' van de dag heeft je te pakken Rob..
Worden mensen massaal en op beestachtige wijze van het leven beroofd in Deventer, de straat waar je woont.. zie je ze overal liggen als je uit je raam kijkt?
Je perspectief is ingegeven door 'stemmingen', niet door inzicht.
Guido is offline  
Oud 6 June 2022, 11:01   #159
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De 'waan' van de dag heeft je te pakken Rob..
Worden mensen massaal en op beestachtige wijze van het leven beroofd in Deventer, de straat waar je woont.. zie je ze overal liggen als je uit je raam kijkt?
Je perspectief is ingegeven door 'stemmingen', niet door inzicht.
Waarmee we dan toch weer een mooi stukje zelfkennis opdiepen.
Onze gedachten op waarheid controleren is zinloos.
Onze gedachten worden ingegeven door het gemoed (stemmingen).

Dat 'wat ziet' ziet zonder sympathie of antipathie. De daar uit voortkomende gedachten worden niet beïnvloed door stemmingen. Dat 'wat ziet' staat dan ook geheel buiten oorzaak en gevolg.

Maar dat heb ik al eerder bij Rob opgemerkt. Hij zag een bepaald gemoed bij mij een paar maanden terug. (Ik ben de door hem gebruikte term kwijt) Dat was de weerspiegeling van zijn eigen gemoed, en werden de gaten in zijn kennis zichtbaar.

Verder is Rob wel een goed joch denk ik. Normaliter bedachtzaam, dus deze uitglijder zal wel een of ander experiment zijn om te kijken hoe wij er op reageren.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 6 June 2022, 11:19   #160
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De persoon kan niet boven het denken uitstijgen, want het is de persoon die denkt. Als persoon kun je nooit weten wat 'ik ben' is.
Als persoon ben jij veel meer dan alleen maar de persoon die denkt...
Als persoon ben jij veel meer dan alleen maar de persoon die eet, ademt, lacht, zingt, loopt, vuurtje weet te maken...
Het denken is de persoon niet; in tegendeel, de persoon heeft vele gereedschappen tot zijn beschikking en één van die gereedschappen, evolutionnair gezien een enorme vooruitgang, is het denken...
Wat zei Einstein??? Het denken is een enorm goed hulpmiddel, ondergeschikte, maar wij hebben er (een enorme slechte) meester van gemaakt...
Gewoon al, zie de wereld, dat je via het denken het éne en zijn tegengestelde als de zogezegde énige en unieke waarheid kan uitroepen zegt toch al genoeg...
Wij zitten inderdaad volledig vast in dat denkweb en wij zullen, willen we vooruit geraken, absoluut eruit moeten geraken...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gedachten elimineren. Rennie Hans Laurentius 31 16 June 2011 17:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.