Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 July 2012, 08:55   #151
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dus dit
geldt ook voor jezelf hoewel het lijkt alsof jij jezelf buiten die iedereen rekenend. Mocht dat idd het geval zijn dan begrijp ik dat niet zo goed binnen het kader van iedereen, you know...

Wil je dat eens uitleggen?
Om het in Renoirs bewoordingen te zeggen : Ik heb er een dagtaak aan om niet' nageluld of nagevolgd te worden......zelfstandigheid mag ik graag zien
+ dat het navolgen en nalullen altijd doodloopt op een knagend gemis aan 'Eigenheid'.
Wat mij betreft mag dat wat ik gister zei' vandaag de prullenbak in of ingelijst aan de muur.......mij maakt het niet uit.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 10:19   #152
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Om het in Renoirs bewoordingen te zeggen : Ik heb er een dagtaak aan om niet' nageluld of nagevolgd te worden......zelfstandigheid mag ik graag zien
+ dat het navolgen en nalullen altijd doodloopt op een knagend gemis aan 'Eigenheid'.
Wat mij betreft mag dat wat ik gister zei' vandaag de prullenbak in of ingelijst aan de muur.......mij maakt het niet uit.
Je moet wel pas 'mijn' woorden gebruiken als het ook werkelijk op een vondst lijkt en geen slappe hap, overigens bestond jouw dagtaak eruit om te constateren wat is.

Het moet je toch deugd doen dat je tegeltjes hier allen aan de muur prijken in afwachting tot ik er wat mee kan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 10:39   #153
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je moet wel pas 'mijn' woorden gebruiken als het ook werkelijk op een vondst lijkt en geen slappe pep-talk, overigens bestond jouw dagtaak eruit om te constateren wat is.

Het moet je toch deugd doen dat je tegeltjes hier allen aan de muur prijken in afwachting tot ik er wat mee kan.
Zoals ik al eerder zei, (ik zie de laatste tijd steeds vaker dat jouw geheugen nogal hapert :-)
is dat Constateren geheel moeiteloos, en belemmerd het op geen enkele wijze het doen' en laten van mijn' dagelijkse bestaan'.

Als jij tot de conclusie komt dat jij er iets mee kan, dan vis je achter het net en is de vangst al gebeurt......tot die tijd ontgaat een en ander jou gewoon.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 10:49   #154
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Zoals ik al eerder zei, (ik zie de laatste tijd steeds vaker dat jouw geheugen nogal hapert :-)
is dat Constateren geheel moeiteloos, en belemmerd het op geen enkele wijze het doen' en laten van mijn' dagelijkse bestaan'.

Als jij tot de conclusie komt dat jij er iets mee kan, dan vis je achter het net en is de vangst al gebeurt......tot die tijd ontgaat een en ander jou gewoon.
Dat het geheugen hapert is een goed teken toch voor dat ik dan het verleden niet langer met me meesleep ?
Alles is IS, Nu, fris, onbeladen, nieuw, verwondering.

Maar wat betreft de woorden, bij constateren ben ik actueel aanwezig. Ik zit je maar te stangen, je bedoeld natuurlijk wat ik al denk dat je bedoeld. Maar zoals al vaker gezegd hou ik niet van gissen, ik wil het gezegd hebben.

Wat betreft dat tweede heb ik de ervaring van wat ik 'naijlen' noem. Van wat de eerste keer niet begrepen is vallen op een later tijdstip ineens de puzzelstukjes in elkaar
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 10:57   #155
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat het geheugen hapert is een goed teken toch voor dat ik dan het verleden niet langer met me meesleep ?
Alles is IS, Nu, fris, onbeladen, nieuw, verwondering.

Maar wat betreft de woorden, bij constateren ben ik actueel aanwezig. Ik zit je maar te stangen, je bedoeld natuurlijk wat ik al denk dat je bedoeld. Maar zoals al vaker gezegd hou ik niet van gissen, ik wil het gezegd hebben.

Wat betreft dat tweede heb ik de ervaring van wat ik 'naijlen' noem. Van wat de eerste keer niet begrepen is vallen op een later tijdstip ineens de puzzelstukjes in elkaar
oke'...
Fijne dag.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 11:20   #156
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Om het in Renoirs bewoordingen te zeggen : Ik heb er een dagtaak aan om niet' nageluld of nagevolgd te worden......zelfstandigheid mag ik graag zien
+ dat het navolgen en nalullen altijd doodloopt op een knagend gemis aan 'Eigenheid'.
Wat mij betreft mag dat wat ik gister zei' vandaag de prullenbak in of ingelijst aan de muur.......mij maakt het niet uit.
Tja dan kan je beter je waffeltje- en je ogen stijf dicht houden. Kan je ook niet nagelult en/of nagevolgd worden behalve door jezelf natuurlijk wanneer er nog gelult en nagevolgd aanwezig mocht zijn.

Zo ik ga maar weer eens snel terug in mijn Grotta want ik wordt geroepen. Oh verrek ik was er nog niet uitgeweest dat idee had ik alleen maar. Ach die dromen ook, ze lijken net echt.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 11:34   #157
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Elke gedachte' is Nu, maar wat een gedachte toont.....is nooit van Nu.
Dat is een gedachte.

(Note: Ah, iemand had t al zegd.
Maar SesamStraat is ook succesvol.)
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 12:29   #158
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Dat is een gedachte.

(Note: Ah, iemand had t al zegd.
Maar SesamStraat is ook succesvol.)
Koffietijd.....

Ben jij van gisteren of vandaag ?

Wederom is dit iets wat je gewoon Direct' kunt OP-merken.
Me nemen een willekeurige gedachte, .....blijf er maar eens bij, dan zul je kunnen constateren dat het vertoon aan beeld/ voorstelling heel snel vervaagt, de scherpte verdwijnt, de contouren worden in een fractie onduidelijk...wat overblijft is een potentie zonder noemenswaardige vorm.

Die potentie die overblijft noem ik 'Ontvankelijkheid', ...dat is de ware aard van Denken',
waartoe de vluchtigheid van gedachten vertoon een oppervlakkige bijzaak is.

Die potentie is het Nu' van een gedachte, het beeld vertoon is altijd het verleden en een geweest' iets.
Zeer onbetrouwbaar dus.

Eigelijk kun je niet verder kijken dan je neus lang is...., wel dichterbij komen dan waar je voeten staan

groetjes.....
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 12:58   #159
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Ben jij van gisteren of vandaag ?
Van 1961. Vandaar.

Citaat:
Wederom is dit iets wat je gewoon Direct' kunt OP-merken.
Me nemen een willekeurige gedachte, .....blijf er maar eens bij, dan zul je kunnen constateren dat het vertoon aan beeld/ voorstelling heel snel vervaagt, de scherpte verdwijnt, de contouren worden in een fractie onduidelijk...wat overblijft is een potentie zonder noemenswaardige vorm.

Die potentie die overblijft noem ik 'Ontvankelijkheid', ...dat is de ware aard van Denken',
waartoe de vluchtigheid van gedachten vertoon een oppervlakkige bijzaak is.
Gebeurt ook als er een meeuw voorbijvliegt.

Citaat:
Die potentie is het Nu' van een gedachte, het beeld vertoon is altijd het verleden en een geweest' iets.
Zeer onbetrouwbaar dus.
Ik vertrouw die meeuw ook niet.
En hij lijkt ook erg op die vorige meeuw.
Zijn het eigenlijk wel twee meeuwen?

Is dat voorbijvliegen eigenlijk wel "nu" of komt daar ook herinnering aan te pas ?

Is veranderlijke sensatie überhaupt mogelijk zonder herinnering, zonder verleden ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 20 July 2012, 14:43   #160
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Van 1961. Vandaar.


Handig he.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.