Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 October 2021, 13:23   #151
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Zelfonderzoek kan op vele wijzen geschieden. Ik vind louter het veranderlijke elimineren een beetje kinderachtig, vooral als daar aan vast gehouden wordt.

Wat Sam doet (het innerlijke schouwen) gaat al een stukje verder. Dan hoef je het ego helemaal niet meer mee te nemen, want daar 'schouw' je dan naar. Dan kan de onderzoeker zelf ervaren dat bewustzijn vrij is van oordeel en vrij is van reflectie.

Volgt men echter de Laurens-doctrine dan verklaart men zichzelf egoloos en valt er dus ook niks meer te 'schouwen'. De tweedeling tussen subject en object moet innerlijk worden 'gezien'. Gewoon in de tijd/wereld levende uiteraard.
Te ontdekken valt 'wat' je bent en daaruit volgt wat je niet bent. Door te onderzoeken wat je niet bent kom je uit bij wat je bent. Wat je bent is egoloos is de ont'dekking. Daar hoeft geen verklaring aan te pas te komen. Pas wanneer ego kunnen zien in twijfel wordt getrokken (meestal door dat zelfde ego want die verlangt bewijzen) is een verklaring nodig.

Citaat:
Iemand die ego ontkent zet zichzelf klem.

Wat jij een tijdje terug schreef (het terugnemen van het zelf, ik weet niet meer precies hoe je dat omschreef) dat herken ik dan weer wel als deugdelijk onderzoek. Je kunt immers alleen zelf/ego terug nemen als je erkent dat het er is.
Erkennen dat er ego is is een eerste stap, terug nemen wellicht een tweede, tot de ont'dekking komen dat je je ik (ego) niet bent is het doel.

Citaat:
Veel later kun je vast stellen dat er geen afronding is en ook niet kan zijn. Het 'tot zichzelf verhoudende' in Brahman (waarlijk zijn) is waarlijk zelfloos. Maar op het moment dat je dat vaststelt ben je ontologisch gezien niet meer in de tijd, anders kun je namelijk het bewust-onveranderlijke niet vast stellen.
Het ligt er maar aan wat je onder 'afronding' verstaat. Je persisteert bij hetgeen dat dat niet is en komt zo aan verkeerde bevindingen. Daar ga ik niet meer op in.

Ik kan instemmen met het gezegde dat Brahman zich tot zichzelf verhoudt want dat is de volkomen betrokkenloosheid van Brahman. Maar dat het zelfloos is vind ik wel weer een gewaagde uitspraak over Brahman want dan is ook het tegenovergestelde waar en Brahman kent geen zelf. Je zit hier in een te hoog echelon. Ik vermoed dat je (net als Dorje) het bewuste zijn verward met Bewustzijn.

Citaat:
Dan ben je als 'zelf' deelachtig aan Brahman. In die zelf-verhouding kan namelijk geen "jij en ik" vastgesteld worden omdat het in zichzelf is. Dan is de kwestie 'egoloos' afgedaan.
Ik zou zelf niet te veel knutselen aan alles wat met Brahman mogelijk wordt. Geen jij en ik vaststellen gaat veel en veel beter en effectiever in gedegen zelfonderzoek. De kwestie ego en hoe het zich in ons voordoet en zich tot elkaar verhoudt wordt daarin volkomen duidelijk.

Citaat:
Maar er is nooit een 'ik' die die kwestie af doet, dus ook geen afronding.
Afronden kan iedereen met alles, maar je probeert steeds 'afronden' met 'realisatie' te duiden. DAT IS HET NIET. Je kunt met een 'ik'/'ego' niet gerealiseerd zijn.

Citaat:
Want in 'de wereld' ga je weer een verhouding aan met de wereld en daarmee de tijd en ben je 'zelf' zoals iedereen 'zelf' opvat.
Vlekkeloze eindconclusie maar het voorgaande is niet het resultaat daartoe.
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 13:39   #152
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dit stukje is ook de reden dat de zelf-verhouding eindeloos gekopieerd kan worden: het bevat louter bewustzijn van zichzelf buiten al het veranderlijke.

En ik benadruk nogmaals dat dat het enige is wat waarlijk egoloos is.
Dat moet geweten worden. Waarheid individualiseert zich op die wijze in het niets-zijn. Eenvoudig omdat het ene 'niets' niet kan verschillen van het andere 'niets'. Er valt 'daar' niks te bepalen, ook geen locatie uiteraard.

Als persoon bevindt je wel op een locatie. Daarom is de wereld niet vermeend, de wereld is locatie. Zuiver spreken is op een forum van belang.
Het gehele oeuvre aangaande Bewustzijn en het bewuste zijn of bewustzijn, Waarheid en waarheid, Zelf en zelf, Zien en zien, Weten en weten op dit forum is van een verbluffende eenvoud. Alles is al tot het meest essentiële teruggebracht en draagt voldoende feitenkennis over wat je in deze nodig hebt om mee aan de slag te kunnen gaan. Al het andere wat overblijft is feitelijk alleen maar ballast en verwarring scheppend, kun je kenmerken als voer voor filosofen. Leuk maar volstrekt zinloos.
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 14:12   #153
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Interessant is de vraag is waar hou jij aan vast?
Ik kan nergens aan vasthouden. In de zelf-verhouding is er niks om aan vast te houden, in de wereld-verhouding veranderd de verhouding steeds. Nu hou ik me even aan jou vast (ik verhoudt me tot jou) over een minuut is er weer wat anders.

Citaat:
Ben benieuwd of jij jezelf ziet zoals bv het vrij zijn van oordeel en vrij zijn van reflectie?
In de zelf-verhouding is er niks om te oordelen of over te oordelen. Het "in zichzelf zijn" en tegelijkertijd waarnemen van de veranderlijkheid is voldoende.

In de wereld-verhouding als zelf zijn er meningen over van alles en nog wat.

Citaat:
Is dit niet een doctrine van hoe jij het ziet?
Niet zo zeer een doctrine, vanuit mijn zelfkennis zie ik hoe Laurens zichzelf tegenspreekt en tekort schiet. Ik reik hem het e.e.a. aan en voor de rest ziet hij maar.

Citaat:
Zeker, kan zelfs een leven lang duren zonder bewust te zijn hoe dat kan, wat desastreus kan zijn.
Ik heb daar geen mening over. Onwetende mensen zijn onwetend van de wetten van de wordende wereld. Zij laten zelf oorzaak en gevolg plaats vinden. Ze doen het zichzelf aan. Goede raad geven helpt niet, dat leer ik op dit forum. Dus tja....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 15:29   #154
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik kan nergens aan vasthouden.
Wat te denken van een illusie?


Citaat:
In de zelf-verhouding is er niks om te oordelen of over te oordelen.
Dan heb ik een vuiltje in mijn oog.is het werkelijk waR

Citaat:
Niet zo zeer een doctrine, vanuit mijn zelfkennis zie ik hoe Laurens zichzelf tegenspreekt en tekort schiet. Ik reik hem het e.e.a. aan en voor de rest ziet hij maar.
Dat geldt voor beiden..

Citaat:
Ik heb daar geen mening over. Onwetende mensen zijn onwetend van de wetten van de wordende wereld. Zij laten zelf oorzaak en gevolg plaats vinden. Ze doen het zichzelf aan. Goede raad geven helpt niet, dat leer ik op dit forum. Dus tja....
Is het werelijk waar dat je daar geen mening over hebt?
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 15:58   #155
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zo zie je maar waartoe een verkeerde basisveronderstelling kan leiden. Ik vind het nogal gewaagd om op zulke oude teksten op eigen merites op filosofische wijze voort te borduren. Wat ik hieronder schrijf is een eigen ont'dekking.
Laurens, elk woord wat ik schrijf komt van eigen ontdekking. Het verschil met jou is dat ik mijn manier van verwoorden niet als het juiste beschouw.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 16:13   #156
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Laurens, elk woord wat ik schrijf komt van eigen ontdekking.
Je kunt door deelname aan het lezen en schrijven tot betere en nieuwe inzichten komen en dat ontdekken noemen. Onder ontdekken versta ik gekomen na degelijk (zelf)onderzoek.

Citaat:
Het verschil met jou is dat ik mijn manier van verwoorden niet als het juiste beschouw.
Doorgaans schrijf je naar het laatste en nieuwste inzicht die je uiteraard als juist beschouwd. Eigenlijk zeg je mij hiermee dat je maar een beetje in het wilde weg aan het kletsen bent.
  Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 16:39   #157
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt door deelname aan het lezen en schrijven tot betere en nieuwe inzichten komen en dat ontdekken noemen.
Met ontdekken bedoel ik geen mentale toevoegingen, maar wezenlijke vaststelling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Onder ontdekken versta ik gekomen na degelijk (zelf)onderzoek.
Dat bedoel ik: jouw verwoorden vind jij het juiste.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Doorgaans schrijf je naar het laatste en nieuwste inzicht die je uiteraard als juist beschouwd. Eigenlijk zeg je mij hiermee dat je maar een beetje in het wilde weg aan het kletsen bent.
Je mag het zo interpreteren. Dat kan mij ook niet bezighouden.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 16:52   #158
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht



Is het werelijk waar dat je daar geen mening over hebt?
Ik hoef daar geen mening over te hebben. Mensen die vast zitten in de wordende wereld zijn onderhevig aan de wetmatigheden van die wereld. Dat moeten ze zelf doorkrijgen en anders de gevolgen maar dragen. Je ziet het aan Laurens, hij is niet vatbaar voor aanwijzingen in zijn vermeende afgerondheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 17:27   #159
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik hoef daar geen mening over te hebben. Mensen die vast zitten in de wordende wereld zijn onderhevig aan de wetmatigheden van die wereld. Dat moeten ze zelf doorkrijgen en anders de gevolgen maar dragen.


Je ziet het aan Laurens, hij is niet vatbaar voor aanwijzingen in zijn vermeende afgerondheid.
Waarom zou hij als hij het ziet zoals hij het ziet betreffende afronding en dit niet is zoals jij het ziet? Het lijkt een halszaak voor je.
Voor hem is het zoals het is. En voor jou is het ook zoals het voor jou is.

Je sleept het verschil met je mee te zien aan je postings betreffende dit onderwerp .

Waarom doe je dat?
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 30 October 2021, 18:40   #160
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Waarom zou hij als hij het ziet zoals hij het ziet betreffende afronding en dit niet is zoals jij het ziet? Het lijkt een halszaak voor je.
Voor hem is het zoals het is. En voor jou is het ook zoals het voor jou is.

Je sleept het verschil met je mee te zien aan je postings betreffende dit onderwerp .

Waarom doe je dat?

We bespreken hier zelfkennis. Afronding wil ook zeggen dat je oorzaak en gevolg voor 100% kent. Het speelt zich 'slechts' af in de vermeende wereld.

Ik zou kunnen zeggen dat het van hoogmoed getuigt om jezelf voor te stellen als Zijne Afgerondheid. Maar Zijne Afgerondheid is ook egoloos, en het is zonneklaar dat alleen ego hoogmoedig kan zijn.

Verder eens: het is voor hem zoals het is en het is voor mij zoals het is. Door het verschil te laten zien aan de overige users kunnen zij er lering uit trekken. Of niet, ze zien maar.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Top 100 questions and answers Rob Advaita 11 9 June 2013 09:58
TOP forum Danique Forum; regels, vragen, idee 5 19 November 2011 19:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.