Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 April 2012, 10:21   #151
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat kan ik er van zeggen, Mihaela? Ik zie je stoeien met jezelf, met anderen en de reacties die je krijgt. Er is een verschil tussen zelfkennis en Zelfkennis. Het eerste gaat over het fijnslijpen van de persoon, is meer psychologie. Ik heb steeds meer de indruk dat dat vooraf gaat aan Zelfkennis (maar dat is niet perse zo). We zijn het zelf die ons in de weg zitten om verder te kunnen kijken dan onszelf. En Zelfkennis gaat over dat wat voorbij het persoonlijke ligt. Ondertussen: wees voorzichtig met wat je afwijst; dat wat je afwijst zou wel eens net dat kunnen zijn wat je het meeste nodig hebt.
Rob, je hebt de neiging om voorspellingen te maken. Laatst zag ik je iemand waarschuwen dat ze spoedig dood zou gaan als ze dit of dat niet aan zou gaan.. Het ging over iets wat volgens jou ze aan zou moeten gaan.
Wij gaan hoe dan ook allemaal dood, ongeacht wat wij aangaan of wat wij laten liggen.
Ik vind je soms zulk onzin uittypen zoals dit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ondertussen: wees voorzichtig met wat je afwijst; dat wat je afwijst zou wel eens net dat kunnen zijn wat je het meeste nodig hebt.
Moet ik me dan zorgen maken dat de voorzienigheid ineens zal stoppen met mij gelegenheden te blijven geven om mezelf onder ogen te zien?
De zin spreekt je angst uit Rob, alsof het leven beperkt is, en voorwaardelijk.
De kans om bewust te worden doet zich continue voor.
Zelfkennis, of al schrijf je dat met een kleine of met een grote letter, is een illusie.
Er is niets, en het is niemand die het verschil kan zien. Het is alleen jouw beeld wat jij er van maakt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 10:35   #152
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
I
En misschien is het inderdaad beter, voor sommigen hier, andere oorden op te zoeken waar ze kunnen communiceren op een manier waar ze zich begrepen voelen...
Ik kom hier niet voor begrip, maar om dat wat mij raakt op te merken, en daar bij stil te staan.
Mijn geraaktheid zoekt haar weg, en dat is voor mij bewustwording in deze fase.
Als het hier plaats vindt, of op mijn werk, of in welke omstandigheden dan ook, is het voor mij de enige wat mij interesseert.
Ik kijk naar mijn geraaktheid, ik stoei daar mee, en geraaktheid van een ander komt mij tegemoet.
Ik kan dat onderdrukken, en leuke gesprekken aan gaan, maar dat is niet wat ik voor ogen heb. Ik zoek geen begrip, en ik zoek geen vriendschappen of humor volle gesprekken.
Ik onderga het leven zoals ze zich nu voor doet. Als het bij mij nu niet harmonieus en vloeiend gaat, zoals ik wel weet dat het kan, dan is het zo.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 10:36   #153
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Men spreekt van grootheidswaanzin (megalomanie) inzake een psychische aandoening waarbij iemand zich op een bepaalde manier
(als) groot(heid) waant.''
Het is de kennelijke noodzaak er iets van te moeten vinden. Met dat vinden komen ook de in het verleden ontstane emoties weer los en mogelijk heb je die voor de verwerking nodig. Je zit in een mechanisme die dienstig voor je is.

Hetgeen je bezig houd heeft niets met zelfrealisatie te maken en daar ligt waarschijnlijk ook je belangstelling niet. Om de reden dat ik me met realisatie wens bezig te houden en jij met zelfontwikkeling hebben we elkaar weinig te zeggen.

Dat mag hoogmoedig lijken het is alleen een kwestie van prioriteiten stellen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 10:43   #154
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is de kennelijke noodzaak er iets van te moeten vinden. Met dat vinden komen ook de in het verleden ontstane emoties weer los en mogelijk heb je die voor de verwerking nodig. Je zit in een mechanisme die dienstig voor je is.
Je omschrijft jezelf zoals je hier onder ook ziet hoe jij ook in de noodzaak verkeerd om iets van te moeten vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind jou
ik geef weer wat ik zie aangevuld met wat ik denk.
je conclusie past ook perfect bij jou weer.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hetgeen je bezig houd heeft niets met zelfrealisatie te maken .
zo.. draai alles wat je zegt naar jezelf Renoir, en je hebt je antwoorden.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 11:05   #155
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je omschrijft jezelf zoals je hier onder ook ziet hoe jij ook in de noodzaak verkeerd om iets van te moeten vinden.
je conclusie past ook perfect bij jou weer.

zo.. draai alles wat je zegt naar jezelf Renoir, en je hebt je antwoorden.
Daar lijkt het op.

Maar er is een subtiel verschil. Ik heb het niet nodig er iets van te vinden.

Het zien betreft niet mij, het staat ter beschikking om er iets mee te doen.

Omdat je werkt met de perceptie die je van jezelf kent, die zo in elkaar steekt dat je er iets van moet vinden, veronderstel je een zelfde werking bij mij.

Hoewel mijn insteek verschilt is iemand, jij bijvoorbeeld, niet in staat tot 'mijn' of 'anders' zien door de hardnekkige beperking van zijn of haar perceptie.

Wanneer dus je aandacht niet ligt bij het zien van je beperking maar blijft uitgaan van het waarheidsgehalte van de eigen perceptie is iedere inspanning om iets duidelijk te maken boter aan de galg gesmeerd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 11:20   #156
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Maar er is een subtiel verschil. Ik heb het niet nodig er iets van te vinden.
Voor iemand die zich als gerealiseerd mens wilt profileren, en iemand die subtiel bezig meent te zijn, ben je hardnekkig mij aan het proberen te overtuigen van wie ik ben, en van mijn staat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
jij bijvoorbeeld, niet in staat tot 'mijn' of 'anders' zien door de hardnekkige beperking van haar perceptie.
Oefen nog een keer met je eigen tekst Renoir. Zet je eigen naam in plaats van mijn naam, en je hebt je antwoorden weer. (in plaats van het vet gedrukte woordje jij zet: IK Renoir)

Ga alleen verder oefenen, ik blijf je niet helpen he?

Wijziging aangebracht door Mihaela op 10 April 2012 om 11:30.
Reden: vergat het woord: van
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 11:38   #157
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

even een goeie Meesteres zijn en je hele oefening neer zetten. Jou kennende, begrijp je toch niet helemaal, en kom je weer terug met nieuwe vragen.
je oefentekst zet ik weer voor je onderaan. Ik heb alle geduld met je, je bent mijn alle liefste leerling.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 11:38   #158
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Voor iemand die zich als gerealiseerd mens wilt profileren, en iemand die subtiel bezig meent te zijn, ben je hardnekkig mij aan het proberen te overtuigen van wie ik ben, en van mijn staat.

Oefen nog een keer met je eigen tekst Renoir. Zet je eigen naam in plaats van mijn naam, en je hebt je antwoorden weer. (in plaats van het vet gedrukte woordje jij zet: IK Renoir)

Ga alleen verder oefenen, ik blijf je niet helpen he?
Laat ik dan maar zo zeggen: Ik heb je problemen, die je eerder aangaf te hebben, niet. Er is voor mij dus geen noodzaak naar de bron van zijn ontwikkeling terug te keren en dat op een forum te voeden, te ondergaan en de ervaringen te bespreken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 11:40   #159
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

even een goeie Meesteres zijn en je hele oefening neer zetten. Jou kennende, begrijp je toch niet helemaal en kom je weer met nieuwe vragen.
zo, je oefentekst is hier
Citaat:
IK Renoir bijvoorbeeld, niet in staat tot 'mijn' of 'anders' zien door de hardnekkige beperking van zijn perceptie.
Oefen ze!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 April 2012, 11:54   #160
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Laat ik dan maar zo zeggen: Ik heb je problemen, die je eerder aangaf te hebben, niet. Er is voor mij dus geen noodzaak naar de bron van zijn ontwikkeling terug te keren en dat op een forum te voeden, te ondergaan en de ervaringen te bespreken.
Kijk, met de tekst van boven kan je dat ook doen lieverd. Moet ik het weer voor je voordoen? Je hoeft je je niet te schamen dat het niet zo vlot gaat, ik help je wel.
Hier de tekst voor je:
Citaat:
Er is, voor mij Renoir, dus de noodzaak naar de bron van zijn ontwikkeling terug te keren en dat op een forum te voeden, te ondergaan en de ervaringen te bespreken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.