Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 June 2015, 09:49   #151
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als Het er altijd is, dan kan het nooit niet-zijn.

Dat ego dat niet kan zien zegt niets; ego ziet vooral dat wat er niet is en niet wat er is.

Verder heb ik niets met de mystieke benadering van onhoorbare stemmen en ongeziene werelden. Het trekt eerder een mist op (of houdt die in stand - verwant aan wat ego doet) en voegt niets toe aan Dat wat onmiddellijk Is.
Prima hoor.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 09:54   #152
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Ik begrijp heel goed waar je het over hebt Ulla.
Dit lees ik in onderstaande quote:
Als het goed zit dan volgt een hond uit zichzelf.
Er zijn geen trucjes nodig om te laten volgen, als een hond uit zichzelf volgzaam is.
Als je het anders bedoelt, dan is het handiger als je schrijft wat je bedoelt.

On topic:
Over Hans heb ik niets te neuzelen.

Uit zichzelf volgen.. heeft te maken met natuurlijk roedelgedrag en niet met aangepast of aangeleerd gedrag, volgens mij had ik dat benoemd. Ik heb zelf een klein roedel honden en zie elke dag hoe het werkt, en alleen als ik of mijn husband niet goed in de energie zitten dan valt het pas op. Je hebt ook meer te doen met je gezinsleden te corrigeren in de omgang met de honden, die brengen het namelijk vaak in de war. Mijn honden kennen alleen commando's voor hun veiligheid en als het echt moet en ik er niet onderuit kan ze te roepen o.d. Binnenkort een pup erbij. Maar volgens mij zijn we hier niet zo gewenst met onze dierendiscussie..al zie ik zelf toch juist hierin gewoon waarheid in zoals het in de natuur gaat zonder tussen denk stations.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 10:17   #153
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Als niet gerealiseerde... het is soms wel mijn indruk hier, dat de gerealiseerden over elkaar heen tuimelen.
Dat is gelegen in het gegeven dat men niet weet wat realisatie IS.

Wat realisatie daadwerkelijk inhoudt is herstel van de verbinding.
Maar daarover uitweiden heeft geen enkele zin. Want voor wie niet gerealiseerd is zijn er geen woorden genoeg. En zij die weten, weten dat ze er beter over kunnen zwijgen.

Dus tuimelen we hier over elkaar over de randzaken. De advaita vendenta heeft het over dat wat onmiddelijk beschikbaar is. Dat is weer wel gemakkelijk uit te leggen. Dat is jouw persoonlijke 'zijn'. Niemand die niet kan zeggen dat hij er niet 'is'. Het is onmiddelijk toegankelijk.

En wat is nou het punt? Denkgeest en 'zijn' zijn een onafscheidelijk duo. De denkgeest heeft 5 frequenties waarop zij opereert. Tijdens waaktoestand is dat Beta. Dan merk je niks van het 'zijn' . (wat in principe ledig is) Tenzij je boos wordt of zoiets. Dan wordt het 'zijn' geladen met boosheidsenergie. Dan ben je boos.

Nu zijn er allerlei trucjes om dat 'zijn' te bereiken. En doe je door naar Alfa of nog lager terug te zakken met je denkgeest. Maar in Alfa kan je weer niet je 'zijn' waarnemen. Doch ook dit is via mediatie oefening te doen. Dat doe je door beheersing te krijgen over je denkgeest. Je houdt het 'zijn' vast en gaat dan terug vanuit Alfa naar Beta.

Maar wat is nu de link met ego? Egostuff houdt je absoluut in Beta. Iemand die geen beheersing heeft over het ego is 'bang' voor de lagere frequenties.
Dat zie je ook terug in onrustig slaapgedrag, want dan moet je wel naar lagere frequenties toe. Maar in waaktoestand heeft de denkgeest een natuurlijke bescherming tegen de lagere frequenties. (als je nog egomens bent) Dat zien we terug als 'hyper' of bullebakgedrag

Wat Adavaita eigenlijk inhoudt is om te zoeken naar dat 'zijn' . Via een andere weg dan meditatie. Dat werkt door alles wat veranderlijk is als onwaar te verklaren. Niets in je denkgeest is onveranderlijk. Dus ze zeggen eigenlijk dat je je 'zijn' bent en niet je denkgeest. Want zeggen ze: in je denkgeest schuilt het ego.

Maar ze hebben buiten de waard gerekend. En die waard heet traumatische pijn. Die is onveranderlijk (lijkt het) . En waarom? Omdat traumatische pijn naar voren komt in heel lage denkgeestfrequenties. Daarom hebben mensen met trauma ook nachtmerries. Dit is een gesloten cirkel waaruit maar op 1 manier te ontsnappen is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 12:33   #154
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Uit zichzelf volgen.. heeft te maken met natuurlijk roedelgedrag en niet met aangepast of aangeleerd gedrag, volgens mij had ik dat benoemd. Ik heb zelf een klein roedel honden en zie elke dag hoe het werkt, en alleen als ik of mijn husband niet goed in de energie zitten dan valt het pas op. Je hebt ook meer te doen met je gezinsleden te corrigeren in de omgang met de honden, die brengen het namelijk vaak in de war. Mijn honden kennen alleen commando's voor hun veiligheid en als het echt moet en ik er niet onderuit kan ze te roepen o.d. Binnenkort een pup erbij. Maar volgens mij zijn we hier niet zo gewenst met onze dierendiscussie..al zie ik zelf toch juist hierin gewoon waarheid in zoals het in de natuur gaat zonder tussen denk stations.
Grappig, ook gezinsleden gaan als het ware deel uitmaken van de roedel.
Zoals je het hier beschrijft kan het gelukkig ook.
Ik kan het volgen zoals je het bedoelt
Dank je wel voor dit tussendoortje en veel plezier met de nieuwe pup
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 14:34   #155
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Grappig, ook gezinsleden gaan als het ware deel uitmaken van de roedel.
Zoals je het hier beschrijft kan het gelukkig ook.
Ik kan het volgen zoals je het bedoelt
Dank je wel voor dit tussendoortje en veel plezier met de nieuwe pup
Goed gezien en dank je wel NN
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 15:22   #156
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Laurens: Zo lang er nog sprake is van een jij die aan waarheidvinding doet, is Waarheid ver weg.
Inderdaad, iets kunnen doen veronderstelt namelijk afscheiding en dat is nu juist niet waar.
Maar van Laurens moeten we allen dringend aan waarheidsvinding doen.

De kern van de Advaita is ongecompliceerd jezelf zijn en totaal accepteren van dat wat IS, in het Hier en Nu. De grote voormannen van de Advaita, zoals Ramana Maharshi, Ramesh Balsekar en Nisigardatta Maharaj, Mooji, Tolle, om maar eens enkele te noemen, wijzen op hetzelfde, en zijn daarin simpel en helder. Zoals de Zenmeesters. Doen wat er gedaan moet worden, vanuit een helder bewustzijn, een leeg bewustzijn.

Accepteren van wat is, dat is een bijzondere ingang in het menselijk zijn, en van grote waarde bij chronische ziektes. En bij het zijn in het algemeen...

De éne die ik ken die daar niet helder in is is onze eigen beste Laurens.
Van hem moet er dringend iets gedaan worden. We weten allemaal wat, hij heeft het gedaan en afgerond.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 17:05   #157
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Inderdaad, iets kunnen doen veronderstelt namelijk afscheiding en dat is nu juist niet waar.
Maar van Laurens moeten we allen dringend aan waarheidsvinding doen.

De kern van de Advaita is ongecompliceerd jezelf zijn en totaal accepteren van dat wat IS, in het Hier en Nu. De grote voormannen van de Advaita, zoals Ramana Maharshi, Ramesh Balsekar en Nisigardatta Maharaj, Mooji, Tolle, om maar eens enkele te noemen, wijzen op hetzelfde, en zijn daarin simpel en helder. Zoals de Zenmeesters. Doen wat er gedaan moet worden, vanuit een helder bewustzijn, een leeg bewustzijn.

Accepteren van wat is, dat is een bijzondere ingang in het menselijk zijn, en van grote waarde bij chronische ziektes. En bij het zijn in het algemeen...

De éne die ik ken die daar niet helder in is is onze eigen beste Laurens.
Van hem moet er dringend iets gedaan worden. We weten allemaal wat, hij heeft het gedaan en afgerond.

Prima toch? Laurens als voorbeeld hoe het niet moet. Een opgeblazen egoloze dikke ik.

PS. Bewustzijn is van zich zelf al leeg. Dat 'zien', daar gaat het allemaal om.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 18:05   #158
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dit is een gesloten cirkel waaruit maar op 1 manier te ontsnappen is.
Een okselzalf van amanita, mimosa en bilzenkruid ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 20:12   #159
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Prima toch? Laurens als voorbeeld hoe het niet moet. Een opgeblazen egoloze dikke ik.
Ja natuurlijk prima, Dit advaita-forum zou niet uniek zijn zonder Laurens opgeblazen egoloze dikke ik.

Zo stel ik me Laurens voor:



__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2015, 20:18   #160
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ja natuurlijk prima, Dit advaita-forum zou niet uniek zijn zonder Laurens opgeblazen egoloze dikke ik.

Zo stel ik me Laurens voor:
Dan heb ik het geloof ik toch liever over natuurlijk roedelgedrag van honden, een stuk interessanter voor wat het waard is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.