Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 March 2018, 10:36   #151
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

"De ware ontdekkingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen,
maar het waarnemen met nieuwe ogen."
Mihaela is offline  
Oud 27 March 2018, 17:44   #152
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Vermoeiend om mens te zijn.
Was ik maar een dier dan had ik hun wijsheid, moest ik niet heel mijn leven uit de gevangenis van het denken proberen ge geraken.
Het enige vermoeiende aan mens zijn is: denken gevangen te zitten in het denken en denken daar uit te moeten proberen geraken.
De enige echte uitweg is even eenvoudig als mens zijn vermoeiend is: stop met denken dat je gevangen zit in denken. Of... zie de denkbeeldigheid van de bedachte gevangenis in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Het is verschrikkelijk een denkend wezen te zijn, en toch is de enige uitweg gelegen in het denken, erover te denken.
Of... het is verschrikkelijk te denken een denkend wezen te zijn. De uitweg is gelegen in het zien (en niet in het bedenken, over denken, eruit denken te kunnen denken, ...) van de denkbeeldigheid ervan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Maar wat dan met angst, de Angst die we van kindsbeen zijn gaan vormen en waaruit de gevangenis van het denken is ontstaan?
De hamvraag is: wat ben ik? Ben ik die angst, ben ik iets/iemand die angst heeft of is angst zelf ook denkbeeldigheid, samen met de iets/iemand die de angst lijkt te hebben? Wat ben ik dan als ik noch de angstige, noch de angst, noch de denkbeeldigheid ben?

__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 27 March 2018, 22:39   #153
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
De enige echte uitweg is even eenvoudig als mens zijn vermoeiend is: stop met denken dat je gevangen zit in denken.
How zeg, bedankt voor de tip!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
De hamvraag is: wat ben ik?
hmm ja, die vraag moet gedegen onderzocht worden.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 27 March 2018, 23:40   #154
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard Licht en liefde in de wereld verspreiden

Heb net mijn ambitie gevonden: Licht en liefde in de wereld verspreiden.
Dankzij Mark's voorbeeld in de x factor. Zie > x factor 2008 mark audition HD (YouTube link).
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 28 March 2018, 08:49   #155
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
hmm ja, die vraag moet gedegen onderzocht worden.
Niet noodzakelijk. Als er geen conceptueel antwoord opkomt op die vraag, zelfs niet het concept "ik" die in de vraag "Wat ben ik?" schuilt, dan is dat wat overblijft het antwoordloze antwoord, maar zolang er een antwoord opkomt, of een "ik" die het antwoord denkt te weten, dan kan dat antwoord of die "ik" die het weet verder onderzocht worden, gedegen of hoe dan ook.

Het is geen tip van iemand die raad aan jou kan geven die je niet aan jezelf kan geven. Het is gewoon de eenvoudige werkelijkheid van zowel ik als jij, het hoort dus niemand toe. De ik of jij laat het gewoon toe, of verzet zich tegen deze eenvoudige werkelijkheid. Verzet tegen de werkelijkheid waarin er geen ik of jij werkelijk bestaat, is de beste manier om die bedachte ik of jij in stand te houden en daarmee ook de bedachte gevangenis.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 28 March 2018, 23:54   #156
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard NIETZSCHE ON: Amor Fati

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Niet noodzakelijk.
Je bent wederom contra-productief aan dit forum Dorje. De opzet is te onderzoeken 'wat' je bent.
Maar goed, dit is een zelfonderzoeks-vrij topic, dus hier mag in de marge gepriegeld en gekraaid worden als het maar topic-gerelateerd is, aan liefde dus.

Zo ben ik geïnspireerd door de school of life van Alain de Botton en vind dit weer een goede > NIETZSCHE ON: Amor Fati (YouTube link).
Citaat:
Friedrich Nietzsche had a particular fondness for a concept called (in Latin) 'amor fati', a Stoic acceptance of one's fate and a commitment to embrace reality, in all its beauty and pain.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 29 March 2018, 17:36   #157
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Je bent wederom contra-productief aan dit forum Dorje.
Misschien, maar jij lijkt eerder productief in de werkelijkheid uit de weg te gaan door wat anderen schrijven onder te verdelen in productief aan het forum of juist niet, zodat je je in beide gevallen er tegen kunt afzetten en enkel maar hoeft te bekijken waar je eigen interesse naar uitgaat. Het is een strategie als een ander.
Eentje waar je nog heel veel jaren zoet mee kan zijn.
Succes!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 29 March 2018, 23:56   #158
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Misschien, maar jij lijkt eerder productief in de werkelijkheid uit de weg te gaan door wat anderen schrijven onder te verdelen in productief aan het forum of juist niet,...
Dat zijn slechte manieren die ik van de forumbaas geleerd heb...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 30 March 2018, 09:50   #159
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat zijn slechte manieren die ik van de forumbaas geleerd heb...
Het enige dat daar op gezegd kan worden is dat je dan nog steeds kunt afvragen of die "ik" in "die ik ... geleerd heb" ergens terug te vinden is. Zolang je hier een kern voor terugvindt, kan je deze verder onderzoeken, in plaats van de verantwoordelijkheid ergens buiten deze kern te plaatsen. In ander woorden: stap 2 van Diederik Wolsak (dit gaat alleen over mij en mijn gedachten). Als er geen kern meer wordt teruggevonden, is er ook geen gevangenis meer die deze gevangen kan houden en zijn stappen dan ook niet meer van toepassing. Zo simpel kan het zijn, maar eerlijk is eerlijk: te simpel voor het complexe denken waar we in denken gevangen te zitten, dat wel ja.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 30 March 2018, 10:15   #160
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard terugkeer naar wat wij zijn: liefde!

En daar bij aansluitend... om toch on topic te blijven:

Citaat:
Laat je gehechtheid aan het irreële los, dan zal het reële snel en moeiteloos zijn eigen plaats innemen. Houd op met je voor te stellen dat je dit of dat 'doet' of 'bent' - dan zal de realisatie dat je de bron en het hart van alle dingen bent in je oplichten. Dit zal grote liefde met zich brengen, die niet het gevolg is van je eigen keuze of smaak en ook niet van gehechtheid, maar die een kracht is welke alle dingen toont in het licht van wat wij zijn: liefde.

Ik Ben - Zijn Hoofdstuk 1 Het gevoel 'ik ben' Shri Nisargadatta Maharaj
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is liefde? Hein Beginnend zelfonderzoek 27 24 September 2021 22:39
Liefde Nathan Waar gaat het hier verder ook nog over? 40 25 July 2011 16:20


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.