Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 July 2012, 16:31   #151
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Je kunt realiseren dat gedachten, gevoelens en het lichaam samen een geheel zijn.
Ik zeg daarbij niet, dat ik mijn gedachten, gevoel en lichaam ben.
uitrraard...
Maar je kunt net zo goed OP-merken dat het ook allemaal een geheel eigen specifieke functionaliteit heeft.

Subtiel onderscheid is niet iets wat je kunt doen'...het verschijnt moeiteloos naarmate je niet investeert tot een vermeend 'Zelf-beeld'.
Dan zijn er gedachten waneer daar aanleiding toe is, zo niet...enkelt ruimte.
Dan zijn er emoties waneer het 'persoonlijke' actualiteit nadrukkelijk wil kleuren,zo niet...enkelt beschikbaarheid.
Dan zijn er neigingen, handelingen, gedragingen gewoon omdat ze gebeuren,...
Zo niet....enkelt het ritmische ademen de aarde te zijn.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 17:33   #152
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Maar als een ander daar het niet mee eens is, jou bijvoorbeeld alleen maar een mooiprater vindt, waar ligt dan de waarheid, Rob?
Een algemene opmerking dat iemand mij een mooiprater vindt raakt me doorgaans niet. In een specifieke situatie kan het me raken. Die geraaktheid is een geschenk, het onderzoeken waard.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 17:54   #153
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Rieliemie??


Nathan......
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 18:50   #154
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ok, je zei dat het bij jou stroomt, niet zoals jij je had voorgesteld, of zoals het volgens jou zou kunnen. Ik weet niet meer de precieze bewoording, weet je al waar ik het over heb, of moet ik het draadje opzoeken?
Ik weet welke situatie je bedoelt. Dat ging niet specifiek over mij, maar over het forum. BB schreef dat alles hier nog het zelfde was. Ik reageerde met herkenning, dat het veel herhaling van zetten was. En Keen en Renoir reageerden daar weer op. Het zegt iets over mijn ongeduld, dat zaken soms niet zo snel gaan als ik me zou wensen. Maar bij nader inzien moet ik Keen en Renoir gelijk geven; er zit wel degelijk beweging in hier, al is het soms subtiel. Mijn ongeduld en mijn te snel willen is soms van nadelige invloed op mijn opmerkingsgave.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat zit volgens jou, jou nog in de weg, om volledig te stromen? Welke angst, aarzeling, of terughoudendheid naar het leven toe merk jij nog bij jezelf op?

geef me ook een voorbeeld, met situaties erbij en zo..
Elke menselijke merkwaardigheid doet zich bij mij voor. Aflopen week kreeg ik op mijn werk een mailtje van iemand dat tegelijkertijd een compliment en een belediging inhield, althans, zo ervoer ik dat bij ontvangst. Mijn wenkbrauwen fronsten terwijl mijn mondhoeken krulden. Dan staat het hier even stil, om te bekomen van de invloed die een dergelijk mailtje blijkbaar op mij heeft.

Afgelopen week had Renoir het ergens over uitdoven. Dat is wat er gaande is. Ik merk dat het me niet bijzonder van streek brengt, de belediging. Vroeger kon ik er behoorlijk van streek van zijn, dan moest ik er meteen iets mee, het moest opgelost worden. Of, mij ook bekend, ik stagneerde en kon er mijn weg niet mee vinden en liet het lopen waardoor het zich opkropte. Het vind allemaal snel zijn weg, omdat ik er niet extreem aan vastklamp of het van me af houd.

Dat is wel eens lastig in het dagelijks verkeer. Ik weet dat mensen graag complimenten krijgen en schouderkloppen, maar ik ben er niet erg scheutig mee. Ik probeer daar alert op te zijn. En ik weet dat kritiek soms moeilijk te verkroppen is voor mensen. Ik kan er nog wel eens ongezouten in zijn. Dan trekt iermand het zich bijzonder persoonlijk aan, terwijl het niet meer is dan een inhoudelijke opmerking van iets wat naar mijn idee anders beter kan. Kort gezegd, in de beleving van anderen ben ik nogal een hork, soms. Omdat ik zelf niet ernstig onder de indruk ben van complimenten en niet ernstig uit mijn doen raak van kritiek, vergeet ik wel eens dat dat niet voor iedereen zo is.

Afijn, dat zijn zo van de dagelijkse dingen die op mijn pad komen en me bezig houden. Is dat een antwoord op je vraag?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 19:21   #155
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Een algemene opmerking dat iemand mij een mooiprater vindt raakt me doorgaans niet. In een specifieke situatie kan het me raken. Die geraaktheid is een geschenk, het onderzoeken waard.
Kun je zoiets vooraf voorspellen dan, Rob?
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 19:22   #156
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Kun je zoiets vooraf voorspellen dan, Rob?
Nee, voorspelbaar is het niet, Nathan.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 19:32   #157
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
uitrraard...
Maar je kunt net zo goed OP-merken dat het ook allemaal een geheel eigen specifieke functionaliteit heeft.
Ook...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Subtiel onderscheid is niet iets wat je kunt doen'...het verschijnt moeiteloos naarmate je niet investeert tot een vermeend 'Zelf-beeld'.
Dan zijn er gedachten waneer daar aanleiding toe is, zo niet...enkelt ruimte.
Dan zijn er emoties waneer het 'persoonlijke' actualiteit nadrukkelijk wil kleuren,zo niet...enkelt beschikbaarheid.
Dan zijn er neigingen, handelingen, gedragingen gewoon omdat ze gebeuren,...
Zo niet....enkelt het ritmische ademen de aarde te zijn.
Dichterlijk...
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 19:33   #158
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, voorspelbaar is het niet, Nathan.
Gelukkig maar!
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 20:10   #159
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik weet welke situatie je bedoelt. Dat ging niet specifiek over mij, maar over het forum. BB schreef dat alles hier nog het zelfde was. Ik reageerde met herkenning, dat het veel herhaling van zetten was. En Keen en Renoir reageerden daar weer op. Het zegt iets over mijn ongeduld, dat zaken soms niet zo snel gaan als ik me zou wensen. Maar bij nader inzien moet ik Keen en Renoir gelijk geven; er zit wel degelijk beweging in hier, al is het soms subtiel. Mijn ongeduld en mijn te snel willen is soms van nadelige invloed op mijn opmerkingsgave.
Ik bedoelde de onderste situatie eigenlijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem
vreemde stelling ineens..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je bedoelt blijkbaar wat jij herkent is waar en wat je niet herkent is niet waar.
Daar ben je overigens niet alleen in.
Heb jij dat ook dan?
Ik bedoel niet anders te zeggen dan: het stroomt. Weliswaar niet zoals ik mij dat soms gedacht had, niet hard genoeg naar mijn zin, maar het stroomt. De eenvoudige herkenning van dat ik het soms anders zou willen dan het is.
__________________
Ziewelendoenietdom.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Elke menselijke merkwaardigheid doet zich bij mij voor. Aflopen .....

Dan staat het hier even stil, om te bekomen van de invloed die een dergelijk mailtje blijkbaar op mij heeft.

Afgelopen week had Renoir het ergens over uitdoven. Dat is wat er gaande is. Ik merk dat het me niet bijzonder van streek brengt, de belediging. Vroeger kon ik er behoorlijk van streek van zijn, .....

Dat is wel eens lastig in het dagelijks verkeer.

Afijn, dat zijn zo van de dagelijkse dingen die op mijn pad komen en me bezig houden. Is dat een antwoord op je vraag?

Ja, zo een voorbeeld bedoelde ik.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 22 July 2012, 20:17   #160
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat helpen is naar mijn onbescheiden mening simpelweg 'n excuus om je eigen ego te profileren en jezelf te verheffen, danwel de paljas uit te hangen met de eigen stellingen.
Mijn keuze valt op de laatste.
Ik hoef er niks mee en wil er ook niks mee.
Take it or leave it.

De wereld is perfekt zoals die is, simpelweg omdat die onvermijdelijk is zoals die is en niet anders kan zijn dan dat die is.
Daarin heb je nog wel de mogelijkheden om veranderingen aan (proberen) te brengen, als de wereld dan toch niet bevalt. Doorgaans begint dat bij mezelf. Op het moment dat iemand vervelend is, ( wat ik dan misschien alleen maar zo ervaar) kan ik mee doen vervelend gaan doen, maar ik kan ook bij mezelf kijken, wat me daarin raakt en daar iets mee doen.

En wat betreft dat ego profileren, alles wat een mens doet of laat heeft uiteindelijk te maken met een ik in stand te houden of te profileren.
Hoe bescheiden of hoe pompeus ook. Waar het van levens belang is nodig is kun je verweren of vluchten. En als het je niet (meer) raakt kun je het soms ook gewoon laten voor wat het is. En niets doen. Dit soort dingen lost zich dan doorgaans vanzelf op, in plaats van er voeding aan te geven.

De enige manier waarop je jezelf kunt helpen is kijken in het NU, kijken wat het Nu met je doet en er dus ook Nu iets mee te doen of te laten.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.