Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 June 2013, 15:33   #151
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Dat is inderdaad jouw vrijheid om het zo te doen en door te gaan voor waar je in gelooft.
Mihaela is offline  
Oud 12 June 2013, 23:30   #152
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ulla, laatst had Esradha ook een draadje over hoofdletters-gebruik.
Toen viel mij ook op hoe een ieder haar eigen persoonlijke dingetjes kan hebben die haar opvalt, of haar raakt. Ook meende ik in te zien dat wij ons soms niet begrepen voelen, of zelfs het gevoel hebben dat wij het helderder zien dan de omgeving. Het kan ook kloppen dat datgene wat ons opvalt wij ook helderder zien dan de omgeving, want het is ons dingetje op dat moment waar ons oog op valt, andere staan daar niet eens bij stil, en boeit hun minder.
Zeker begrijp ik wat je bedoelt, en ik zie wel dat, dat wat jij menselijkheid noemt, soms minder aandacht krijgt, en dat men, waaronder ik ook, vooral benadrukt om naar de geraaktheid te kijken.
Alsnog, wat jij menselijkheid noemt, zie ik een beetje als betuttelen, en als overdadig troosten, en vooral de ander weerhouden om zijn verantwoordelijkheid van zijn gevoelens te dragen door een hand boven het hoofd te houden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Soms, als iemand echt letterlijk in schok verkeert, kan een klap in het gezicht de persoon uit de shock halen.

Volgens mij is de intentie waaruit iemand handelt het belangrijkst.
Je kan ook onder het mom van menselijkheid vanuit egocentrische intenties handelen, en ook onder het mom van bewustwording kan dat net zo goed.
Het is geen regel, het is naar ieder zijn eerlijkheid en oprechtheid gelaten..

Het is wel opvallend dat bepaalde type gebeurtenissen jou raken, en anderen weer mij.
Ieder zijn leerpunten, en gevoeligheden.
Uiteraard. Maar daar gaat het even niet om en leidt af van het opgemerkte.

Menselijkheid heeft in mijn optie niets met zachtheid te maken maar vooral met realistisch betrokken zijn en waar nodig doortastend optreden.

Het issue wat ik heb is niet eens zozeer de menselijkheid maar dat mensen
soms onnadenkend soms maar wat roepen, niet wetende wat ze daarmee aan kunnen richten. En dan alleen maar wijzen op de verantwoordelijkheid van de ander maar het eigen aandeel niet willen zien. Het is tenslotte allemaal wisselwerking.

Menselijkheid is voor mij realistische betrokkenheid met indien nodig doortastend optreden zonder dat je daarom je warmte hoeft te verliezen.
Jouw beeld van mij betref dit onderwerp snap jij sowieso niet.

Ik heb helemaal niets met zachte leermeesters en stinkende wonden, maar ik ga ook niet onzinnig in wonden roeren. Goed verzorgen/verbinden en dan het nodige aanreiken om de kans te geven te doen helen. Bij mezelf en de mensen die mij toevertrouwd zijn. Zoals mijn kinderen bv. Met kantje bord situaties leer je dat vanzelf wel wil je niet verdwalen in je eigen egoshit. Met vallen en opstaan maar je leert het. Ook dat is Liefde, je(kleine)zelf vergeten.

Wijziging aangebracht door Ulla op 13 June 2013 om 08:24.
Ulla is offline  
Oud 13 June 2013, 12:33   #153
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat Mihaela:
Jaren geleden heb ik het boek van Ouspenski gelezen: Op zoek naar het wonderbaarlijke.
Er is toen voor mij veel gebeurd na aanleiding van het boek.
De realiteit heeft een ander gezicht gekregen voor mij, na het lezen van het boek.
Alsnog zie ik veel kleuring in, vanuit mijn emoties en gevoelens, maar er is voor mij in mijn proces altijd een intuitieve lijn dat ik volg, alsof iets in mij het pad (de weg) kent, en ik volg dat. Het gaat moeizaam, maar alsnog weet ik dat het menselijke proces van ontwaking is.

De leer van Gurdieff is nu iets wat ik beter zou willen doorgronden.
Ik heb een boek besteld van de week -Beelzebubs verhalen aan zijn kleinzoon - Gurdieff
Ook wil ik daarna het boek bestellen: De vierde weg - Gurdieff

Mooi verhaal, Mihaela en heel herkenbaar voor mij.
De boeken van Gurdjeff en Ouspenski behoren tot mijn favorieten.
Wist je trouwens dat er nog een boek van Ouspensky is, namelijk Tertium Organum. De Vierde weg is trouwens ook van Ouspensky.
Lia is offline  
Oud 13 June 2013, 16:32   #154
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Citaat Mihaela:
Jaren geleden heb ik het boek van Ouspenski gelezen: Op zoek naar het wonderbaarlijke.
Er is toen voor mij veel gebeurd na aanleiding van het boek.
De realiteit heeft een ander gezicht gekregen voor mij, na het lezen van het boek.
Alsnog zie ik veel kleuring in, vanuit mijn emoties en gevoelens, maar er is voor mij in mijn proces altijd een intuitieve lijn dat ik volg, alsof iets in mij het pad (de weg) kent, en ik volg dat. Het gaat moeizaam, maar alsnog weet ik dat het menselijke proces van ontwaking is.

De leer van Gurdieff is nu iets wat ik beter zou willen doorgronden.
Ik heb een boek besteld van de week -Beelzebubs verhalen aan zijn kleinzoon - Gurdieff
Ook wil ik daarna het boek bestellen: De vierde weg - Gurdieff

Mooi verhaal, Mihaela en heel herkenbaar voor mij.
De boeken van Gurdjeff en Ouspenski behoren tot mijn favorieten.
Wist je trouwens dat er nog een boek van Ouspensky is, namelijk Tertium Organum. De Vierde weg is trouwens ook van Ouspensky.
Volgens mij is Tertium Oranum voor de tijd dat hij Gurdieff ontmoet had, of niet?
Ik heb net een paar dagen het boek in huis: ''Beelzebub en zijn verhalen voor zijn kleinzoon''.. Ben heel erg benieuwd of het me raakt..

Ik voel me nu ook zo anders, aan het begin van het proces was ik ook als een spons leek het, zo gretig om dat toe te laten wat resoneerde met mijn innerlijke. Zulke onvoorstelbare ervaringen deden zich voor, achteraf gezien lijken ze ongeloofwaardig..
Nu is alles bij mij veel matiger, het voelt alsof er geen zoeken meer is. 'Dat wat het is' ken ik nu al, maar niet doordrongen en blijvend..
Dus gewoon wat verdiepen..
Mihaela is offline  
Oud 13 June 2013, 16:38   #155
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

Menselijkheid is voor mij realistische betrokkenheid met indien nodig doortastend optreden zonder dat je daarom je warmte hoeft te verliezen.
Jouw beeld van mij betref dit onderwerp snap jij sowieso niet.

.


Laatst zei iemand tegen mij: ''je bent echt iemand die 'hoort' als iemand in nood is, en ook die de geest heeft om degene op te tillen.''
Dit soort woorden heb vaker gehoord vanuit mijn omgeving, naar mij toe gericht..

Maar goed, als jij denkt dat ik niet begrijp wat menselijkheid is, is het Ok Ulla.
Mihaela is offline  
Oud 13 June 2013, 16:43   #156
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

Maar goed, als jij denkt dat ik niet begrijp wat menselijkheid is, is het Ok Ulla.
Dit heb ik helemaal niet gezegd.
Ulla is offline  
Oud 13 June 2013, 16:46   #157
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dit heb ik helemaal niet gezegd.
Moet eerlijk zeggen Ulla, soms begrijp ik echt niet wat je zegt. Ik ga nog een keer lezen, maar pff.. soms vind ik heel zwaar om te lezen. Alsof je me allen kanten en hoeken en bochten stuurt met je gedachten.. Ik ga nu mijn best doen om echt te begrijpen wat je zegt.. wacht even..
Mihaela is offline  
Oud 13 June 2013, 16:48   #158
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

Menselijkheid is voor mij realistische betrokkenheid met indien nodig doortastend optreden zonder dat je daarom je warmte hoeft te verliezen.
Jouw beeld van mij betref dit onderwerp snap jij sowieso niet.
Wat bedoel je hiermee dan Ulla? Oh zo.. het is betreft met een t.. nu snap ik het.. kwam anders over zonder die t.

Ik dacht dat jij dit bedoelde: ''Wat mij betreft, snap jij (Mihaela) het onderwerp menselijkheid niet''

.. wist niet wat je met het woord ''betref'' wilde zeggen..
Mihaela is offline  
Oud 13 June 2013, 16:52   #159
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat bedoel je hiermee dan Ulla? Oh zo.. het is betreft met een t.. nu snap ik het.. kwam anders over zonder die t.

Ik dacht dat jij dit bedoelde: ''Wat mij betreft, snap jij (Mihaela) het onderwerp menselijkheid niet''

.. wist niet wat je met het woord ''betref'' wilde zeggen..
Sorry als ik mogelijk te onduidelijk was. Dat kan natuurlijk ook nog.
Het had betrekking op jouw beeld van mij in relatie tot dit onderwerp.
Ik denk dat je zelf heel hartelijk bent ten opzichte van mensen.
Ulla is offline  
Oud 13 June 2013, 16:52   #160
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Volgens mij is Tertium Oranum voor de tijd dat hij Gurdieff ontmoet had, of niet?
Ik heb net een paar dagen het boek in huis: ''Beelzebub en zijn verhalen voor zijn kleinzoon''.. Ben heel erg benieuwd of het me raakt..

Ik voel me nu ook zo anders, aan het begin van het proces was ik ook als een spons leek het, zo gretig om dat toe te laten wat resoneerde met mijn innerlijke. Zulke onvoorstelbare ervaringen deden zich voor, achteraf gezien lijken ze ongeloofwaardig..
Nu is alles bij mij veel matiger, het voelt alsof er geen zoeken meer is. 'Dat wat het is' ken ik nu al, maar niet doordrongen en blijvend..
Dus gewoon wat verdiepen..
Geen flauw idee.
Dat sponsgevoel ken ik wel van vroeger. Je zuigt alles op. De laatste jaren kan ik daar gelukkig heel goed mee omgaan. Deed dat eerst door mij af te sluiten, maar ja dan verdwijnt in zekere zin ook je sensitiviteit. Ik zit nu veel steviger in dat Zijn, kan daardoor beter afstand bewaren en energieën bewuster regelen.
Ben benieuwd wat je van Be?lzebub vindt. Ik hoor het wel een keer. Fijne avond!
Lia is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.